Gå til innhold

Hva er best, konsoll eller pc gaming?


Gjest Bruker-292501

  

101 stemmer

  1. 1. Hva er best, konsoll eller pc gaming?

    • Konsoll
      14
    • Pc gaming
      87


Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker PC. Spillene er billigere, og spillene blir som regel oppdatert fortere der.

 

Her om dagen skulle jeg kjøpe Project Cars. 649,- på Xbox One og 340,- på Steam. Valget ble temmelig enkelt, selv om PC-en min er litt gammel. Har også et ålreit ratt til PC.

 

Kommer nok ikke helt utenom konsoll, siden favorittserien min, EA NHL, er konsolleksklusiv.

Skal si meg enig i prisen, men jeg syns nå Steam, Origin og de andre som selger digitalt driver meget høye priser iforhold til hva man gir for disk utgaven. Kommer litt an på utgiver også så klart, men Ubisoft er utrolig dyre. Far Cry 4 koster i skrivende stund 500 kroner på Steam. Helt utrolig. 

 

Personlig foretrekker jeg PC akkurat slik som ting er nå, har solgt min PS4. Er dog noen spill jeg aldri ville fått opplevd uten konsoll og det er spill jeg fortsatt spiller den dag idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg foretrekker PC. Spillene er billigere, og spillene blir som regel oppdatert fortere der.

 

Her om dagen skulle jeg kjøpe Project Cars. 649,- på Xbox One og 340,- på Steam. Valget ble temmelig enkelt, selv om PC-en min er litt gammel. Har også et ålreit ratt til PC.

 

Kommer nok ikke helt utenom konsoll, siden favorittserien min, EA NHL, er konsolleksklusiv.

Skal si meg enig i prisen, men jeg syns nå Steam, Origin og de andre som selger digitalt driver meget høye priser iforhold til hva man gir for disk utgaven. Kommer litt an på utgiver også så klart, men Ubisoft er utrolig dyre. Far Cry 4 koster i skrivende stund 500 kroner på Steam. Helt utrolig. 

Ubisoft vil jeg på det sterkeste anbefale å boikotte grunnet ekstremt dårlige PC-porter, og ekstremt repetitive spill.

 

Activision kan ta akkurat hva de ønsker for Call of Duty uansett.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

PC er og kommer alltid til å være best uansett av hva enkelte folk mener.

 

PC har:

Størst utvalg av spill, størst utvalg av ekslusiver, billigere spill, bakover kompatibel, best grafikk, best flyt, støtte for alskens kontrollere, ingen måneds kostnad for online spilling, kan brukes til mye mere enn bare spill, kan oppgraderes, kan spilles fra sofaen med en kontroller som mange bruker som et argument for konsoller og sikkert mye annet jeg har glemt av i farten.

 

Så konklusjonen er at en PC kan gjøre alt en konsoll kan bare mye bedre.

Lenke til kommentar

PC er og kommer alltid til å være best uansett av hva enkelte folk mener.

 

PC har:

Størst utvalg av spill, størst utvalg av ekslusiver, billigere spill, bakover kompatibel, best grafikk, best flyt, støtte for alskens kontrollere, ingen måneds kostnad for online spilling, kan brukes til mye mere enn bare spill, kan oppgraderes, kan spilles fra sofaen med en kontroller som mange bruker som et argument for konsoller og sikkert mye annet jeg har glemt av i farten.

 

Så konklusjonen er at en PC kan gjøre alt en konsoll kan bare mye bedre.

 

Det blir en for enkel konklusjon all den tid alle ikke er ute etter det samme. Mye av det du påpeker over bunner ut i at konsollene rett og slett er enklere. Den kan ikke brukes til "mye mer", og det er vi heller ikke ute etter i en konsoll. Den kan ikke presse ut like god grafikk eller oppgraderes, men så slipper man å lure på om man vil klare å dra spillet og man slipper å oppgradere, for de av oss som ikke liker å bruke penger på nye skjermkort osv. I tillegg funker det meste rett ut av boksen, og du slipper stort sett å fikle med innstillinger eller gjøre mer enn å trykke ok. Når det gjelder pris på spill kan man dra inn bruktspillsalg, om prisen er viktig.

 

Med andre ord kan PC gjøre alt det konsoll kan bedre, men da også mer komplisert og gjerne dyrere. Selv liker jeg begge deler, men hver til sitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsollene begynner imidlertid å ligne mer og mer på PCer, så argumentet om at konsoll er enklere og kjappere å bruke i en travel hverdag er blitt svakere for hver nye konsollgenerasjon som har kommet, samtidig som tjenester som Steam gjør det utrolig lettvint å spille via PC. Hvis konsollene skal gjenvinne det overtaket de har hatt på brukervennlighet må de gå tilbake til den minimalistiske modellen som var gjeldende før PS3/360-generasjonen, der man slengte inn spillet og spilte. Det betyr selvfølgelig at man må være villig til å ofre en del funksjonaliteter. Per i dag er spill-eksklusiver den eneste grunnen til at jeg fortsatt kjøper konsoller, men også de blir sjeldnere og sjeldnere.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

 

PC er og kommer alltid til å være best uansett av hva enkelte folk mener.

 

PC har:

Størst utvalg av spill, størst utvalg av ekslusiver, billigere spill, bakover kompatibel, best grafikk, best flyt, støtte for alskens kontrollere, ingen måneds kostnad for online spilling, kan brukes til mye mere enn bare spill, kan oppgraderes, kan spilles fra sofaen med en kontroller som mange bruker som et argument for konsoller og sikkert mye annet jeg har glemt av i farten.

 

Så konklusjonen er at en PC kan gjøre alt en konsoll kan bare mye bedre.

 

Det blir en for enkel konklusjon all den tid alle ikke er ute etter det samme. Mye av det du påpeker over bunner ut i at konsollene rett og slett er enklere. Den kan ikke brukes til "mye mer", og det er vi heller ikke ute etter i en konsoll. Den kan ikke presse ut like god grafikk eller oppgraderes, men så slipper man å lure på om man vil klare å dra spillet og man slipper å oppgradere, for de av oss som ikke liker å bruke penger på nye skjermkort osv. I tillegg funker det meste rett ut av boksen, og du slipper stort sett å fikle med innstillinger eller gjøre mer enn å trykke ok. Når det gjelder pris på spill kan man dra inn bruktspillsalg, om prisen er viktig.

 

Med andre ord kan PC gjøre alt det konsoll kan bedre, men da også mer komplisert og gjerne dyrere. Selv liker jeg begge deler, men hver til sitt bruk.

 

 

Synes ikke konsoller er noe særlig enklere, begge systemer er svært enkle når alt er satt opp og "klart til spilling", men krever endel oppsett i starten, så det er mere tungvindt å prøve noe annet enn det du vanligvis bruker. Og man kan kjøpe bruke spill på PC også, over det jevne er spillene billigere, det er et faktum.

 

AtW

Lenke til kommentar

Rent objektivt, så er det uten noen som helst tvil PC som er best, da det er det beste potensialet på stort sett alle punkter. Eneste større svakhetene PC har, at det tekniske kunnskapsnivået bør gjerne være litt høyere og at prisen nok gjerne vil være litt høyere om man ønsker tilsvarende ytelser som det de kraftigste konsollene har. Men mot slutten av en konsoll sin levetid, så får man PC'er med tilsvarende eller bedre ytelser til samme eller lavere pris.

 

Men den aller største fordelen PC'er har i forhold til konsoller, det er at man kan bygge seg en helt personlig maskin etter sin egne preferanser og hva man ønsker av maskinen. Så man kan ha en PC konfigurert helt etter sitt bruk. Med konsoller, så er man rimelig fastlåste. 

 

Subjektivt derimot, så er det jo helt umulig å konkludere hva som er best ettersom folk har forskjellige preferanser både på den ene og andre måten. Og for casual gamers, så tilfredsstiller konsoller veldig mange av behovene de har. Så hvis man skal generalisere det veldig mye, så er konsoller og mobile platformer mer for casual gamers, men de litt mer hardcore gamers, de holder seg stort sett til PC'er.

 

Det ser man også igjen på mod'er samfunnet. Mye, mye større på PC-siden og etter at folkefinansieringene har begynt å ta av på spill-siden, så har man også sett fantastiske utvalg av spill som konsoller bare kan drømme om. Det finnes hundrevis, om ikke tusenvis av fantastiske spill som er tilgjengelige kun på PC. I tillegg har også spillutviklerne i større og større grad i direkte samarbeid med sine brukere når de utvikler spill (early access på Steam f-eks). Så brukerne er en langt sterkere gruppe på PC-siden enn på konsoll siden.

 

For de store spillselskapene blir bare mindre og mindre viktige i dagens spillsamfunn, rett og slett fordi de er "useriøse" aktører. Med useriøse aktører, så tenker jeg at de store spillselskapene består i stor grad av økonomer som skal "lage" penger for sine eiere og ikke lage spill for sine brukere. De har i stor grad levd på store titler, men i og med den stille revolusjonen som har foregått den siste tiden på spill-fronten, så har de større titlene blitt mindre og mindre viktige. For ikke bare har små spillutviklere begynt å entre markedet på PC-siden, men mange av de casual gamers som tidligere benyttet seg av konsoller, de har gått over til mobile plattformer. Og de har jo enda mindre kraft til å kjøre store titler enn det konsollene har. 

 

Mange mindre og mer seriøse selskaper, de er gjerne mer ideologiske når det kommer til spill, da mange av de små selskapene består av spillere selv. Så da blir det ofte spill laget av gamere, for gamere. 

Endret av Ribba
Lenke til kommentar

 

 

PC er og kommer alltid til å være best uansett av hva enkelte folk mener.

 

PC har:

Størst utvalg av spill, størst utvalg av ekslusiver, billigere spill, bakover kompatibel, best grafikk, best flyt, støtte for alskens kontrollere, ingen måneds kostnad for online spilling, kan brukes til mye mere enn bare spill, kan oppgraderes, kan spilles fra sofaen med en kontroller som mange bruker som et argument for konsoller og sikkert mye annet jeg har glemt av i farten.

 

Så konklusjonen er at en PC kan gjøre alt en konsoll kan bare mye bedre.

 

Det blir en for enkel konklusjon all den tid alle ikke er ute etter det samme. Mye av det du påpeker over bunner ut i at konsollene rett og slett er enklere. Den kan ikke brukes til "mye mer", og det er vi heller ikke ute etter i en konsoll. Den kan ikke presse ut like god grafikk eller oppgraderes, men så slipper man å lure på om man vil klare å dra spillet og man slipper å oppgradere, for de av oss som ikke liker å bruke penger på nye skjermkort osv. I tillegg funker det meste rett ut av boksen, og du slipper stort sett å fikle med innstillinger eller gjøre mer enn å trykke ok. Når det gjelder pris på spill kan man dra inn bruktspillsalg, om prisen er viktig.

 

Med andre ord kan PC gjøre alt det konsoll kan bedre, men da også mer komplisert og gjerne dyrere. Selv liker jeg begge deler, men hver til sitt bruk.

 

 

Synes ikke konsoller er noe særlig enklere, begge systemer er svært enkle når alt er satt opp og "klart til spilling", men krever endel oppsett i starten, så det er mere tungvindt å prøve noe annet enn det du vanligvis bruker. Og man kan kjøpe bruke spill på PC også, over det jevne er spillene billigere, det er et faktum.

 

AtW

 

 

Det synes åpenbart veldig mange andre i og med at konsollene gjør det så godt som de gjør det. Det er liten tvil om at det å fikse et pc-oppsett til tven, med kontroller er en mer omfattende jobb enn å kjøpe en ferdig konsoll. Det kan heller ikke være særlig stor tvil om at å sørge for å ha tilstrekkelig nye komponenter i en pc, og å justere grafikkinnstillingene etter disse, er mer komplisert enn å sjekke at det står ps4/xbox one på coveret til spillet du kjøper i butikken. 

 

Ellers så hadde det vært fint om du kunne forklare meg hvor jeg kan selge pc-spillene mine. De aller fleste spillene mine er bundet til steam eller origin, og jeg kan ikke huske noen bruktspillforetninger som tar imot brukte pc-spill siden Spiderman for veldig lenge siden. 

Lenke til kommentar

Du vet ikke hvor man kan selge ting brukt om ikke til en butikk? Gjør du deg vanskelig med vilje nå?

 

 

Jeg tror spørsmålet mitt er ganske klart og rett frem så det burde være en smal sak å besvare. Jeg føler ikke jeg gjør meg vanskelig i formuleringen min, men synes du gjør samtalen unødvendig tungvint ved å ikke besvare det jeg spør om.

 

Og sier salgstall åpenbart noe om hva som er enklest? 

 

Hadde det vært like enkelt og rett frem som konsollene ville det vært veldig rart om ikke alle heller kjøpte seg en stue-pc. 

 

 

Er PC enklest da, siden det selges flere PCer?

 

Enkelhet er ikke noe salgsargument for PC kontra konsoll.

Lenke til kommentar

Greit. La meg gi deg et tips. Det finnes en side som heter finn.no,dette er en av mange muligheter man har om man har noe man skal selge brukt.

 

Hvorfor er det så rart? For det første koster en stuePC mer, for det andre forutsetter du at folk faktisk er svært opplyste forbrukere. Det er ingen nødvendighet at alle konsoller som selges gjør det fordi det er enklere. AtW

Lenke til kommentar

Det synes åpenbart veldig mange andre i og med at konsollene gjør det så godt som de gjør det. Det er liten tvil om at det å fikse et pc-oppsett til tven, med kontroller er en mer omfattende jobb enn å kjøpe en ferdig konsoll. Det kan heller ikke være særlig stor tvil om at å sørge for å ha tilstrekkelig nye komponenter i en pc, og å justere grafikkinnstillingene etter disse, er mer komplisert enn å sjekke at det står ps4/xbox one på coveret til spillet du kjøper i butikken. 

 

Ellers så hadde det vært fint om du kunne forklare meg hvor jeg kan selge pc-spillene mine. De aller fleste spillene mine er bundet til steam eller origin, og jeg kan ikke huske noen bruktspillforetninger som tar imot brukte pc-spill siden Spiderman for veldig lenge siden.

For noen som ikke er "redd" PC'er, så er det vel ca like lite/mye jobb å sette opp en PC mot en TV eller koble opp en kontroller. Det meste er plug-and-play. Forskjellen er stort sett at du har langt større konfirgurasjonsmuligheter på en PC, spesielt med kontrollere, enn hva du har på en konsoll. 

Lenke til kommentar

Greit. La meg gi deg et tips. Det finnes en side som heter finn.no,dette er en av mange muligheter man har om man har noe man skal selge brukt.

Nå føler jeg du spiller dum. Jeg skrev over om spill som er bundet opp til steam og Origin, som veldig mange spill er nå om dagen. Videre antar jeg at du også er godt kjent med cd-keys som bindes til brukeren. Jeg tror du også ser at en, i beste fall, halvveisløsning vanskelig kan konkurrere med alternativene man her har på konsoll. 

 

Hvorfor er det så rart? For det første koster en stuePC mer, for det andre forutsetter du at folk faktisk er svært opplyste forbrukere. Det er ingen nødvendighet at alle konsoller som selges gjør det fordi det er enklere. AtW 

 

 

Jeg tror ikke noen mener det finnes en enkelt grunn for salget av alle konsoller. En slik tolkning virker å komme av vrang vilje. 

Lenke til kommentar

 

Det synes åpenbart veldig mange andre i og med at konsollene gjør det så godt som de gjør det. Det er liten tvil om at det å fikse et pc-oppsett til tven, med kontroller er en mer omfattende jobb enn å kjøpe en ferdig konsoll. Det kan heller ikke være særlig stor tvil om at å sørge for å ha tilstrekkelig nye komponenter i en pc, og å justere grafikkinnstillingene etter disse, er mer komplisert enn å sjekke at det står ps4/xbox one på coveret til spillet du kjøper i butikken. 

 

Ellers så hadde det vært fint om du kunne forklare meg hvor jeg kan selge pc-spillene mine. De aller fleste spillene mine er bundet til steam eller origin, og jeg kan ikke huske noen bruktspillforetninger som tar imot brukte pc-spill siden Spiderman for veldig lenge siden.

For noen som ikke er "redd" PC'er, så er det vel ca like lite/mye jobb å sette opp en PC mot en TV eller koble opp en kontroller. Det meste er plug-and-play. Forskjellen er stort sett at du har langt større konfirgurasjonsmuligheter på en PC, spesielt med kontrollere, enn hva du har på en konsoll. 

 

 

Er du interessert i PC, har grei kontroll og liker å fikse litt er jeg helt enig i at det ikke gjør noe som helst. Det jeg vil frem til er at fraværet av mange av konfigurasjonsmulighetene er noe av det som gjør konsoll enklere, på godt og vondt. 

Lenke til kommentar

Hvor blir det alternativet "Begge"? :D

 

Det kommer helt an på hva jeg spiller..

Fps/rts/Moba - PC. Ikke snakk om saken.

Action/Adventure, Fighting og sport spill foretrekker jeg konsoll, mulig det er noe med den sosiale biten også, det er mye hyggeligere å spille sammen med folk på konsoll sammenlignet med pc.

 

Måtte jeg valgt den ene over den andre så havner det på PC -.-

Har gb, gba, ps, ps2, nes, og snes på pc'n samt kontrollere/arcade stick som fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

 

Greit. La meg gi deg et tips. Det finnes en side som heter finn.no,dette er en av mange muligheter man har om man har noe man skal selge brukt.

Nå føler jeg du spiller dum. Jeg skrev over om spill som er bundet opp til steam og Origin, som veldig mange spill er nå om dagen. Videre antar jeg at du også er godt kjent med cd-keys som bindes til brukeren. Jeg tror du også ser at en, i beste fall, halvveisløsning vanskelig kan konkurrere med alternativene man her har på konsoll. 

 

Hvorfor er det så rart? For det første koster en stuePC mer, for det andre forutsetter du at folk faktisk er svært opplyste forbrukere. Det er ingen nødvendighet at alle konsoller som selges gjør det fordi det er enklere. AtW 

 

 

Jeg tror ikke noen mener det finnes en enkelt grunn for salget av alle konsoller. En slik tolkning virker å komme av vrang vilje. 

 

 

Jeg spurte deg følgende spørsmål "Du vet ikke hvor man kan selge ting brukt om ikke til en butikk? Gjør du deg vanskelig med vilje nå?". Du insisterte at jeg skulle svare på spøsmålet, det gjorde jeg, om noen spiltle dum så var det deg, så det får du ta på egen regning. Det er åpenbart ikke et problem å finne en kanal å selge brukt selv om game ikke tar inn PC-spillf or alt jeg vet. Endel spill er låst, men det er også spill som ikke er det. Disse kan du selge. Uansett om man regner med ingen bruktsalg er PC-spill uansett billigere (forutsatt man ikke gjør ekstremt tåplige valg)

 

Nei, en slik tolkning kommer fra uttalelsen "Hadde det vært like enkelt og rett frem som konsollene ville det vært veldig rart om ikke alle heller kjøpte seg en stue-pc. " Det er en logikk som forutsetter at det bare finnes en grunn. Det er nettopp fordi en slik forenkling ikke er treffende at din uttalelse heller ikke er særlig treffende.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Greit. La meg gi deg et tips. Det finnes en side som heter finn.no,dette er en av mange muligheter man har om man har noe man skal selge brukt.

Nå føler jeg du spiller dum. Jeg skrev over om spill som er bundet opp til steam og Origin, som veldig mange spill er nå om dagen. Videre antar jeg at du også er godt kjent med cd-keys som bindes til brukeren. Jeg tror du også ser at en, i beste fall, halvveisløsning vanskelig kan konkurrere med alternativene man her har på konsoll. 

 

Hvorfor er det så rart? For det første koster en stuePC mer, for det andre forutsetter du at folk faktisk er svært opplyste forbrukere. Det er ingen nødvendighet at alle konsoller som selges gjør det fordi det er enklere. AtW 

 

 

Jeg tror ikke noen mener det finnes en enkelt grunn for salget av alle konsoller. En slik tolkning virker å komme av vrang vilje. 

 

 

Jeg spurte deg følgende spørsmål "Du vet ikke hvor man kan selge ting brukt om ikke til en butikk? Gjør du deg vanskelig med vilje nå?". Du insisterte at jeg skulle svare på spøsmålet, det gjorde jeg, om noen spiltle dum så var det deg, så det får du ta på egen regning. Det er åpenbart ikke et problem å finne en kanal å selge brukt selv om game ikke tar inn PC-spillf or alt jeg vet. Endel spill er låst, men det er også spill som ikke er det. Disse kan du selge. Uansett om man regner med ingen bruktsalg er PC-spill uansett billigere (forutsatt man ikke gjør ekstremt tåplige valg)

 

Ok, da spilte du ikke dum. Da må jeg prøve å forklare enklere:

 

Dette er hva jeg skrev:

 

Ellers så hadde det vært fint om du kunne forklare meg hvor jeg kan selge pc-spillene mine. De aller fleste spillene mine er bundet til steam eller origin, og jeg kan ikke huske noen bruktspillforetninger som tar imot brukte pc-spill siden Spiderman for veldig lenge siden. 

 

Det ligger med andre ord i spørsmålet at det er snakk om at nyere spill gjerne bindes til platformer som Steam og Origin, eller har andre registreringsløsninger som gjør at bruktspillsalg ikke går, eller fører til at onlinefunksjonene ikke fungerer. 

 

Endel spill er låst, men det er også spill som ikke er det. Disse kan du selge.

 

Det stemmer. Du sitter da igjen med en veldig begrenset og amputert bruktspilløsning der du i praksis har veldig få nyere spill å velge mellom. Jeg tolker det som at du ikke har noen løsning på problemet jeg spurte deg om i utgangspunktet og at vi dermed har sittet og kranglet om selvfølgeligheter. Det er synd.

 

Uansett om man regner med ingen bruktsalg er PC-spill uansett billigere (forutsatt man ikke gjør ekstremt tåplige valg)

 

Nå har ikke jeg alle tallene, men jeg vil tro at om man kjøper et spill og selger det kort tid etter vil man komme bedre ut av det enn med pc-versjonen rent prismessig. Andre har sikkert mer erfaring med dette enn meg og kan eventuelt korrigere? 

 

Nei, en slik tolkning kommer fra uttalelsen "Hadde det vært like enkelt og rett frem som konsollene ville det vært veldig rart om ikke alle heller kjøpte seg en stue-pc. " Det er en logikk som forutsetter at det bare finnes en grunn. Det er nettopp fordi en slik forenkling ikke er treffende at din uttalelse heller ikke er særlig treffende.

 

Jeg ser jeg burde formulert meg på en måte som ikke kunne missforstås eller kveruleres rundt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...