Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg måtte stoppe helt opp for en bilist i ei rundkjøring i dag. Jeg kom fra en sidevei (på sykkel), bilisten var i rundkjøringa og skulle ut i neste utkjøring. Vedkommende trodde muligens han (for det var en mann) hadde vikeplikt for syklister i ei rundkjøring? Jeg måtte faktisk vinke ham frem før han kjørte videre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Untitled.bmp

Untitled2.bmp

 

Dette er en gjenganger.

 

Jeg er rød bil i morgentrafikken og står og blinker til venstre og venter på at det skal bli plass til meg over fotgjengerfeltet.

 

Jeg kommer fra en gate med 30-sone der det er stillestående kø av biler hver morgen som skal samme vei som meg.

 

Langs denne veien er det mange syklister, som forståelig nok sykler forbi bilene som står i kø.

 

Men til tross for at jeg står med venstreblink på og nesa vinklet lett mot venstre, ser ikke syklistene som kommer og kjører forbi på min venstre side ut til å bry seg om eller legge merke til det.

 

Her sitter jeg og ser i speilet og i blindsone NØYE hver gang før jeg kjører videre.

 

Syklister er smidigere i trafikken, men er trafikanter de også.

De har lik rett på bruk av veien som bilister, men tar seg langt større friheter. Det er lett å glemme at man fort blir lite synlig i trafikkbildet når man har muligheten til å dukke opp raskt der biler ikke kan.

 

Se for dere at en bil skulle kjørt forbi meg på venstre side mens jeg stod og blinket til venstre ved en avkjørsel...

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Vikeplikt? For en som ligger bak meg og kjører forbi på min venstre side?

 

Ligger jeg bak en som blinker til venstre og av veien, så passerer jeg ham på høyre side dersom det er plass.

Jeg finner da ikke på å kjøre forbi, og tenker at han har vikeplikt for meg?

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Vikeplikt? For en som ligger bak meg og kjører forbi på min venstre side?

 

Ligger jeg bak en som blinker til venstre og av veien, så passerer jeg ham på høyre side dersom det er plass.

Jeg finner da ikke på å kjøre forbi, og tenker at han har vikeplikt for meg?

 

Korrekt, han er etablert i feltet du skal krysse. Når du krysser et annet felt, så har du vikeplikt for se som er etablert i feltet. Men det er antakelig klokt å være forsiktig med å kjøre forbi, personlig vegrer jeg meg for å sette meg i situasjoner der man er avhengig av god kjøring fra bilister for å unngå kollisjon. (det er dessverre nesten umulig å unngå situsjoner der elendig kjøring skaper trøbbel dog)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Du har rett i vikepliktsregelen, og jeg ville fått skylda dersom jeg hadde svingt over og krysset feltet selv om han var på vei i motgående retning.

 

Kjenner meg igjen i det du beskriver at du gjør som syklist, og gjør det jeg kan for å unngå å havne i slike situasjoner uansett.

 

Her hadde jeg brukt fotgjengerfeltet.

 

Edit: Trodde jeg etter første sjekk.

 

Men, lovsitat:

 

Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke:

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt. Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt. Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Hele paragrafen. 

Synes jeg husket dette fra opplæringen...

 

§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

Lenke til kommentar

attachicon.gifUntitled.bmp

attachicon.gifUntitled2.bmp

 

Dette er en gjenganger.

 

Jeg er rød bil i morgentrafikken og står og blinker til venstre og venter på at det skal bli plass til meg over fotgjengerfeltet.

 

Jeg kommer fra en gate med 30-sone der det er stillestående kø av biler hver morgen som skal samme vei som meg.

 

Langs denne veien er det mange syklister, som forståelig nok sykler forbi bilene som står i kø.

 

Men til tross for at jeg står med venstreblink på og nesa vinklet lett mot venstre, ser ikke syklistene som kommer og kjører forbi på min venstre side ut til å bry seg om eller legge merke til det.

 

Du har rett, verken syklister eller bilister kan lovlig kjøre forbi deg på venstre side i denne situasjonen i følge trafikkreglene.

 

§12 Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

 

§18 Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel og selvbalanserende kjøretøy.

Men dessverre er det veldig få trafikkanter som virkelig KAN trafikkreglene, uvitenhet er utbredt blant alle trafikkantgrupper. Mange TROR de kan de, noe som gjenspeiles i nettavisenes debattfelt. Jeg har selv opplevd å sykle helt ute mot gulstripa frem mot kryss, med venstre arm godt utstrakt, og blitt forbikjørt på venstre side (på andre siden av gulstripa) av bilister som tydeligvis ikke kunne paragraf 12 i trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Vet du hva som er en lovmessige definisjonen av et kryss? Jeg har ihvertfall alltid oppfattet det som jeg må sjekke begge veier når jeg feks kjører ut fra utkjørelselen til en bensinstasjon (selv om gaten har et navn), fordi det kan være folk om foretar forbikjøringer på veien jeg skal ut på.

 

AtW

Lurt å gjøre dette ja, i tilfelle noen ikke følger §12.

Man kan kjøre etter reglene så mye man vil men aldri være helt trygg på at ikke alle andre gjør det.

 

Jeg sjekker både høyre og venstre selv om veien jeg skal inn på er enveiskjørt.

Man vet aldri når det skulle komme en tulling imot kjøreretningen.

(Spesielt sykler, som jo er mindre og "skal bare") ;)

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Vet du hva som er en lovmessige definisjonen av et kryss? Jeg har ihvertfall alltid oppfattet det som jeg må sjekke begge veier når jeg feks kjører ut fra utkjørelselen til en bensinstasjon (selv om gaten har et navn), fordi det kan være folk om foretar forbikjøringer på veien jeg skal ut på.

 

AtW

Når du kjører ut fra en bensinstasjon e.l. har du alltid vikeplikt, selv om veien du kjører ut på ikke er en forkjørsvei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet du hva som er en lovmessige definisjonen av et kryss?

 

Et kryss er der to eller flere offentlige veier krysses. Der gjelder alminnelige vikepliktregler.

 

En utkjøring fra/til privatboliger, bensinstasjoner, butikkparkeringer eller lignende kalles utkjøringer. Kommer man ut fra eller skal inn en sånn utkjøring har man vikeplikt for ALL øvrig trafikk, inkludert gående og syklende (også de som sykler på fortauet).

 

Er man i tvil er det bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar

 

Vet du hva som er en lovmessige definisjonen av et kryss?

 

Et kryss er der to eller flere offentlige veier krysses. Der gjelder alminnelige vikepliktregler.

 

En utkjøring fra/til privatboliger, bensinstasjoner, butikkparkeringer eller lignende kalles utkjøringer. Kommer man ut fra eller skal inn en sånn utkjøring har man vikeplikt for ALL øvrig trafikk, inkludert gående og syklende (også de som sykler på fortauet).

 

Er man i tvil er det bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite.

 

 

Jo, men mange "utkjøringer" blir jo en vei før de når "Hovedveien", og hva med T-kryss? Der er det jo ingen "kryssing" som sådan?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...