Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok bilistene er den gruppen som synder minst når det gjelder rødlyskjøring, da mener jeg ikke gultlyskjøring men å kjøre på blodrødt signal.

Kjøre på gult har jo blitt kalt "taxigrønt". Men nei, ser ikke veldig mange bilister kjøre på blodrødt signal, som du sier. Syklister, derimot...

 

Edit: har opplevd å stå og vente på grønt lys i sykkelfeltet. Så har det kommet en "luring" og kjørt forbi meg på min høyre side med bare cm klaring til kantsteinen. Skjønner ikke hva sånne fjols tenker på. Nå venter jeg bare på at noen skal ta sånne i forsvar...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg tror nok bilistene er den gruppen som synder minst når det gjelder rødlyskjøring, da mener jeg ikke gultlyskjøring men å kjøre på blodrødt signal.

Mtp. at bilister stort sett bare møter på røde lys når det er kryssende trafikk (myk eller hard), mens fotgjengere ofte møter røde lys selv på tomme veier, så burde ikke det overraske noen. Dette sier ingenting om de forskjellige gruppenes holdning til sikkerhet.

 

Ettersom anekdoter om hvor fæle syklister er virker å være normen, så kan jeg bidra med litt den andre veien. Jeg var nylig på gamle trakter, og krysset samme vei slik jeg gjorde det hele barneskolen. 3-4 bilister kjørte på rødt mens jeg sto og ventet (nei, ikke gult). Omtrent det samme på tilbakeveien. Noen ting forandrer seg aldri.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror nok bilistene er den gruppen som synder minst når det gjelder rødlyskjøring, da mener jeg ikke gultlyskjøring men å kjøre på blodrødt signal.

Mtp. at bilister stort sett bare møter på røde lys når det er kryssende trafikk (myk eller hard), mens fotgjengere ofte møter røde lys selv på tomme veier, så burde ikke det overraske noen. Dette sier ingenting om de forskjellige gruppenes holdning til sikkerhet.

Kan henge sammen med bøtenivået..

Lenke til kommentar

Ja, og det nivået er satt etter hvordan hendelsene vurderes, de er ikke tilfeldig satt. Som fotgjenger er det utallige scenario hvor jeg kan krysse på rødt uten å ta mer risiko enn hva jeg gjør når jeg står opp av sengen. Hvis jeg skulle være maks uheldig vil det i hovedsak gå utover meg selv. Ingenting av dette er sant for bilister. Selv uten mulighet for bot vil jeg krysse på rødt ekstremt mange flere ganger som fotgjenger enn som bilist. Som syklist et sted mellom disse. Jeg er meg selv, så holdningene mine er selvsagt de samme.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Kjører jeg bil og jeg er sjåfør krever jeg at alle bruker belte. Ellers kjører jeg ikke. Husker en gang jeg skulle hente noen, og de ville ikke bruke belte. Til det svarte jeg at det fikk de pent gjøre. De protesterte videre. Da sa jeg at det både gikk buss og bane dit vi skulle og at de valgte selv om de ville sitte på eller ikke. De ga seg til slutt. Sikkerhet først.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok bilistene er den gruppen som synder minst når det gjelder rødlyskjøring, da mener jeg ikke gultlyskjøring men å kjøre på blodrødt signal.

Joda, enig i det.(tenkte mer på alle alle grupper gjør lovbrudd) Men ser flere syklister enn fotgjengere som gjør det. Nesten daglig jeg står på rødt, så kommer det en syklist eller flere og lurer seg over på rødt. (en plass der det er buss/taxi fil og forbudt å svinge til høyre ... der er biler den store synderen - hver dag ser jeg en eller flere som bryter loven der - ha en kontroll eller to - masse penger i kassa)

Noen dager siden kom en syklende over fotgjengerfelt foran meg, på rødt. Endret retning og fulgte veien 5 meter og kom inn i rundkjøring. Der sykler han motsatt kjøreretning og ut avkjørsel til venstre. Der kjører han mot kjøreretning i bussfil. Bygningsarbeid, så ingen fortau etter rundkjøring.

Hadde han dog fulgt fotgjengerfelt helt over og syklet bak bygningene der, så hadde det tatt samme tid, sikrere og ingen lovbrudd (foruten at han syklet på rødt og hindret trafikken - ham kunne jo også fulgt veien på riktig måte)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Kjører jeg bil og jeg er sjåfør krever jeg at alle bruker belte. Ellers kjører jeg ikke. Husker en gang jeg skulle hente noen, og de ville ikke bruke belte. Til det svarte jeg at det fikk de pent gjøre. De protesterte videre. Da sa jeg at det både gikk buss og bane dit vi skulle og at de valgte selv om de ville sitte på eller ikke. De ga seg til slutt. Sikkerhet først.

Hvordan er egentlig reglene, er det sjåfør som er ansvarlig og blir bøtelagt ved manglende belte på passasjerer?

Lenke til kommentar

Ser ut som at det er den enkelte passasjer sitt ansvar hvis passasjeren er over 15. Er passasjeren under 15 er det sjåføren sitt ansvar. Men for min del er det knekkende likegyldig, de som sitter på med meg SKAL bruke bilbelte til enhver tid, enten de vil eller ikke. Følger de ikke pålegget får de finne seg et annet trasportmiddel.

Lenke til kommentar

Edit: har opplevd å stå og vente på grønt lys i sykkelfeltet. Så har det kommet en "luring" og kjørt forbi meg på min høyre side med bare cm klaring til kantsteinen. Skjønner ikke hva sånne fjols tenker på. Nå venter jeg bare på at noen skal ta sånne i forsvar...

Nope.

Sykle på rødt = lovbrudd

Sykle forbi annen syklist på høyre side = lovbrudd

Lenke til kommentar

Eksempel på at lysregulert fotgjengerovergang kan skape unødvendig surr:

 

Fotgjengeren:

1. Gå frem til fotgjengerfeltet.

2. Trykk på knappen

3. Se opp (gjerne fra telefonen), oppdag at det er 200m til nærmeste bil

4. Rusle over fotgjengerfeltet

 

Bilisten

1. Kjør langs veien, se at en fotgjenger nærmer seg overgangen 200 meter fremme.

2. Se fotgjengeren krysse veien, det er fortsatt hundre meter dit.

3. Stopp for rødt lys som nå dukker opp fordi fotgjengeren trykket på knappen for 15 sekunder siden

4. Sitt og vent på grønt lys igjen mens -ingen- går over veien

 

Dette skjer forbausende ofte.

Det virker som at det er automatikk i det å trykke på ting som finnes der for mange.

Er det ikke behov for å stoppe trafikken for å krysse gata, så la være.

Lenke til kommentar

Eksempel på at lysregulert fotgjengerovergang kan skape unødvendig surr:

 

Fotgjengeren:

1. Gå frem til fotgjengerfeltet.

2. Trykk på knappen

3. Se opp (gjerne fra telefonen), oppdag at det er 200m til nærmeste bil

4. Rusle over fotgjengerfeltet

 

Bilisten

1. Kjør langs veien, se at en fotgjenger nærmer seg overgangen 200 meter fremme.

2. Se fotgjengeren krysse veien, det er fortsatt hundre meter dit.

3. Stopp for rødt lys som nå dukker opp fordi fotgjengeren trykket på knappen for 15 sekunder siden

4. Sitt og vent på grønt lys igjen mens -ingen- går over veien

 

Dette skjer forbausende ofte.

Det virker som at det er automatikk i det å trykke på ting som finnes der for mange.

Er det ikke behov for å stoppe trafikken for å krysse gata, så la være.

 

Ofte er det ikke klart akkurat når man trykker (ihvertfall ikke over hele veien), så man trykker fordi krysningstidspunktet er ukjent. Men jeg er enig i at dette skjer ofte, man burde få grønt langt raskere mange steder.

 

Forøvrig er det jo enkelte som forfekter at det skal være forbudt å krysse gata med rød mann, og med en slik dårlig regel vil ting ta enda lengre tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

I mange land er det forbudt å gå på rødt, akkurat på samme måte som at det er forbudt å kjøre på rødt. Så jeg ser ikke problemet. Men helt klart, det er mange steder hvor det går håpløst lang tid fra man trykker til det blir grønt for fotgjengere. Det bør det gjøres noe med. Og hvorvidt en slik regel er "dårlig" eller ikke. De som måtte mene det er vel de som gjør det støtt og stadig.

Lenke til kommentar

I mange land er det forbudt å gå på rødt, akkurat på samme måte som at det er forbudt å kjøre på rødt. Så jeg ser ikke problemet. Men helt klart, det er mange steder hvor det går håpløst lang tid fra man trykker til det blir grønt for fotgjengere. Det bør det gjøres noe med. Og hvorvidt en slik regel er "dårlig" eller ikke. De som måtte mene det er vel de som gjør det støtt og stadig.

 

Nei, det gjør du selvfølgelig ikke, men så har jo du også en vane med å komme med mange forslag som det har vist seg, når man forsker på det, at ikke er særlig effektive.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...