Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

 

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan hevde at syklisten gjorde alt rett og fulgte alle offentlige godkjente trafikkregler. Ja, en syklist har lov til å sykle forbi på høyre side i følge forskriften om kjørende og gående (trafikkregler)  https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§18

 

Men uansett må syklisten forholde seg bl.a. til disse reglene under forbikjøringen:

 

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi, d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12

 

En rundkjøring er pr. definisjon et veikryss og da har ikke syklisten lov å sykle forbi på høyre side siden ingen av unntakene i punkt 5 over var oppfylt.

 

Dette er jo litt interessant, hvordan er dette når det er to felt i rundkjøringen, men etter felt inne i rundkjøringen? Og er det helt alvorlig forbudt å kjøre forbi en kø som står på rødt (som er et litt mer nærliggende eksempel), det legges jo opp til dette mange steder (riktignok i forbindelse med sykkelfelt, som er egne felt), med en rød sykkelboks foran køen.

 

AtW

 

Kanskje finner du noen svar på det i bloggen til Olav Torvund.

 

http://blogg.torvund.net/2014/04/27/forbikjoring-av-syklister/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virkelige problemet i situasjonen med lastebilen er rett og slett at normale lastebiler er hva jeg vil definere som feilkonstruert.

 

Det er ikke akseptabelt at et kjøretøy i bytrafikken har slike dødsoner som en gammeldags lastebil har.

 

 

Det bør innføres forbud mot denne typen kjøretøy i trafikken i løpet av ikke alt for lang tid.

 

Man kan starte med byene og deretter gjøre forbudet mer og mer omfattende.

 

En del søppelbiler er allerede levert i mer fornuftige utgaver med førerplass omtrent som i en buss..

En buss har langt mindre dødsoner enn en gammeldags lastebil.

Lenke til kommentar

Umulig å dekke alle sider av en lastebil

Selv med kameraer som dekker alt av blindsoner så klarer ikke en sjåfør å følge med på de og samtidig kjøre

Stemmer.

Med dagens dysfunksjonelle feilkonstruerte lastebiler er dette helt riktig.

Løsningen er derfor å endre radikalt på designet av lastebiler.. En førerposisjon som på en moderne lavgulvsbuss er ganske fint.

Lenke til kommentar

Først må en forandre på norske lover sånn at det går an å ha lengre vogntog når førerhus er lavere

Største grunnen til at de lages sånn som de er i dag (tipper) er maks lengde og da er førerhus oppå motoren beste løsningen

Men, bussløsningen funker ikke på lastebiler for massetransport, da de må ha bakkeklaring og sikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste med hele saken i mine øyne er jo at denne tullingen av en syklist skulle rett frem i rundkjøringen. Jeg hadde til nød forstått forsøket på forbikjøringen om han skulle til høyre.

 

Han bør egentlig bare prise seg lykkelig at han ikke ble enda en statistikk under "darwin awards".

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som virkelig er galt her er en del syklisters trang til absolutt å måtte ligge i blindsonen til et større kjøretøy. Hvorfor? Det er da veldig lett å unngå. Men det er jo et faktum at mange blir fullstendig hjernedøde straks de setter seg på sykkelen.

 

Det er ikke alltid veldig lett, å unngå, men jeg ser ikke helt hvor den fantasien om at syklister pleier å ligge i blindsonen til kjøretøy bare fordi de liker det kommer fra.

 

En manøver jeg selv aldri ville tatt, men det er allikevel trist å se den vanlige "skyld på offeret"-mentaliteten som hersker. 

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som virkelig er galt her er en del syklisters trang til absolutt å måtte ligge i blindsonen til et større kjøretøy. Hvorfor? Det er da veldig lett å unngå. Men det er jo et faktum at mange blir fullstendig hjernedøde straks de setter seg på sykkelen.

 

 

Det er ikke alltid veldig lett, å unngå, men jeg ser ikke helt hvor den fantasien om at syklister pleier å ligge i blindsonen til kjøretøy bare fordi de liker det kommer fra.

 

En manøver jeg selv aldri ville tatt, men det er allikevel trist å se den vanlige "skyld på offeret"-mentaliteten som hersker. 

 

AtW

Det er DU som i enhver diskusjon trekker frem hvem som er "offeret" i trafikkulykkene! Er det en formildende faktor, unnskylder det tåpelig oppførsel i trafikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det som virkelig er galt her er en del syklisters trang til absolutt å måtte ligge i blindsonen til et større kjøretøy. Hvorfor? Det er da veldig lett å unngå. Men det er jo et faktum at mange blir fullstendig hjernedøde straks de setter seg på sykkelen.

 

Det er ikke alltid veldig lett, å unngå, men jeg ser ikke helt hvor den fantasien om at syklister pleier å ligge i blindsonen til kjøretøy bare fordi de liker det kommer fra.

 

En manøver jeg selv aldri ville tatt, men det er allikevel trist å se den vanlige "skyld på offeret"-mentaliteten som hersker. 

 

AtW

Det er DU som i enhver diskusjon trekker frem hvem som er "offeret" i trafikkulykkene! Er det en formildende faktor, unnskylder det tåpelig oppførsel i trafikken?

 

 

Stemmer, det gjør jeg, fordi det er ganske vanlig å skylde på offeret, man framstiller syklister som et problem og en fare, når det er tunge trafikanter som dreper hundrevis i året. Man er så oppflasket og vant til et bilsentrisk samfunn at man faktisk innbiller seg at det er alle de som skades og drepes av disse kjøretøyene som er problemet. En tilsvarende holdning noe annet sted i samfunnet hadde blitt møtt med hoderystelse og oppgitthet. 

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det som virkelig er galt her er en del syklisters trang til absolutt å måtte ligge i blindsonen til et større kjøretøy. Hvorfor? Det er da veldig lett å unngå. Men det er jo et faktum at mange blir fullstendig hjernedøde straks de setter seg på sykkelen.

 

 

Det er ikke alltid veldig lett, å unngå, men jeg ser ikke helt hvor den fantasien om at syklister pleier å ligge i blindsonen til kjøretøy bare fordi de liker det kommer fra.

 

En manøver jeg selv aldri ville tatt, men det er allikevel trist å se den vanlige "skyld på offeret"-mentaliteten som hersker. 

 

AtW

Det er DU som i enhver diskusjon trekker frem hvem som er "offeret" i trafikkulykkene! Er det en formildende faktor, unnskylder det tåpelig oppførsel i trafikken?

 

Stemmer, det gjør jeg, fordi det er ganske vanlig å skylde på offeret, man framstiller syklister som et problem og en fare, når det er tunge trafikanter som dreper hundrevis i året. Man er så oppflasket og vant til et bilsentrisk samfunn at man faktisk innbiller seg at det er alle de som skades og drepes av disse kjøretøyene som er problemet. En tilsvarende holdning noe annet sted i samfunnet hadde blitt møtt med hoderystelse og oppgitthet. 

 

AtW

Nå er du fullstendig på villspor! Vi diskuterer en konkret episode i Mandal der vi er sterkt kritisk til vurderingsevnen til syklisten som velger en farlig manøver i en rundkjøringen.

Kan vi ikke få diskutere i fred for en gang skyld uten din evinnelige sutring over de farlig bilistene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Neida, selvfølgelig ikke, akkurat som man ikke et offer om man har på seg miniskjørt og blir voldtatt, blir slått ned på byen når man har drukket, eller blir ranet om man er i et dårlig strøk.

 

AtW

En ganske søkt og fullstendig useriøs sammenligning. Ikke uventet fra den kanten, naturligvis. Å plassere seg i en blindsone på et større kjøretøy eller f.eks. på bakhjulet til en vilt fremmed uten å annonsere sin tilstedeværelse er en villet handling. Mange syklister foretar ikke en risikovurdering på egne handliger i trafikken, hvilket gjør dem uegnet som trafikanter.

 

Edit: Syklisten i nevnte episode i Mandal er ikke noe offer.

Endret av stigfjel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Neida, selvfølgelig ikke, akkurat som man ikke et offer om man har på seg miniskjørt og blir voldtatt, blir slått ned på byen når man har drukket, eller blir ranet om man er i et dårlig strøk.

 

AtW

En ganske søkt og fullstendig useriøs sammenligning. Ikke uventet fra den kanten, naturligvis. Å plassere seg i en blindsone på et større kjøretøy eller f.eks. på bakhjulet til en vilt fremmed uten å annonsere sin tilstedeværelse er en villet handling. Mange syklister foretar ikke en risikovurdering på egne handliger i trafikken, hvilket gjør dem uegnet som trafikanten.

 

 

Hvorfor er det søkt? Forklart meg hvorfor? Alle ofrene i mine eksempler gjør også "en villet handling". Hvorfor er den som skades problemet, og ikke det som skader omgivelsene?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...