Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er nok et eksempel på mange syklisters manglende evne/vilje til å ta høyde for at farlige situasjoner kan oppstå, som man er nødt til å gjøre når man ferdes på to hjul i trafikken. Husker godt at dette ble vektlagt ganske mye da jeg kjørte opp på tung MC. Denne idioten hadde åpenbart ikke fått med seg at det er viktig å holde seg til riktig side av veien, med hodeskade, langtidssykemelding og redusert livskvalitet som resultat. Han klaget på at "krysset var uoversiktlig". Vel, hadde han gjort det han skulle, nemlig holdt seg til sin egen del av veien ville ikke ulykken oppstått. Selv velger jeg veibanen når jeg kjører forbi Blommenholm.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Blir tullete å sammenligne det å plassere seg i blindsonen med voldtektsfare. En bedre sammenligning vil være en fotgjenger som kaster seg foran en bil i bevegelse når bilen knapt har sjans til å stoppe.

 

Javel? Når man kjører skal man passe på blindsonen, man lærer ikke å passe seg for fotgjengere som kaster seg ut rett foran bilen når man ikke har mulighet til å stoppe. Førstnevnte er ditt ansvar, det andre er veldig vanskelig å hindre. Akkurat som man ikke lærer særlig mye om hvordan man skal hindre at folk rett foran deg svinger over i motgående kjørefelt i 80-sonen eller liknende.

 

Sammenlikningen er relevant, det er bare det at holdningen din med å skylde på offeret med et framstår som litt mer ubehagelig når man appliserer det i andre sammenhenger, men den type syklisthat og offeransvar du representerer er mer vanlig, så folk tenker ikke like mye på det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg utfordrer deg, gi oss din vurdering av episoden i Mandal!

 

 

Har jeg ikke gitt min vurdering? Faktisk i et innlegg du selv svarte på? "En manøver jeg selv aldri ville ha tatt"?

 

AtW

Ok, hvis jeg forstår deg rett så er du enig i at syklisten i denne situasjonen foretok en manøver som medførte høy risiko og nesten en dødsulykke?

Hvordan vurderer du oppførselen til lastebilsjåføren?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Jeg utfordrer deg, gi oss din vurdering av episoden i Mandal!

 

Har jeg ikke gitt min vurdering? Faktisk i et innlegg du selv svarte på? "En manøver jeg selv aldri ville ha tatt"?

 

AtW

Ok, hvis jeg forstår deg rett så er du enig i at syklisten i denne situasjonen foretok en manøver som medførte høy risiko og nesten en dødsulykke?

Hvordan vurderer du oppførselen til lastebilsjåføren?

 

At syklisten foretok en manøver som medførte høy risiko er det vel ingen som helst tvil om...

 

Stryk det jeg skrev ang lastebilsjåføren: Har sett videoen enda en gang og det er vanskelig å se når han faktisk blinker grunnet vinkelen, derfor er det vanskelig å kritisere. 

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Enig med blinking, men det er vel litt usikkert når han startet blinking?

Men plassering lenger til høyre er jeg uenig i. Stor biler trenger mer plass rundt svinger og veiarbeid gjorde veibanen enda smalere, pga gjerdet som er satt opp.

 

Jeg synes han er for langt til venstre. han holder litt vel god avstand , selv om det er veiarbeid. 

Lenke til kommentar

Tja, hvorfor er enkelte syklister allergiske mot hensyn ? Smidighet og alt det der...

"Enkelte"? Tror vi kan si ganske mange.

 

Så en ganske gal en i dag. Han sneiet en fotgjenger, kom i full fart inn i et uoversiktlig kryss på g/s-veien, hvor det selvfølgelig kom syklister og gående fra høyre, og han måtte nødbremse. Selv bremser jeg godt ned i sånne situasjoner, så for meg gikk det greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Tja, hvorfor er enkelte syklister allergiske mot hensyn ? Smidighet og alt det der...

"Enkelte"? Tror vi kan si ganske mange.

 

Så en ganske gal en i dag. Han sneiet en fotgjenger, kom i full fart inn i et uoversiktlig kryss på g/s-veien, hvor det selvfølgelig kom syklister og gående fra høyre, og han måtte nødbremse. Selv bremser jeg godt ned i sånne situasjoner, så for meg gikk det greit.

 

"enkelte" føler seg tråkket på hvis man skriver mange..

 

Jeg opplever tullinger hver eneste dag, både de som sitter på sykkel og de som sitter bak rattet i et kjøretøy. For min del virker det som om syklister flest befinner seg i et slags vakum hvor de oppfatter det som om de skal ha alle rettighetene men ingen plikter selv. Jeg begynner å bli forholdsvis lei av syklister som på død og liv skal sykle på rødt lys, fordi det visstnok er for tidkrevende å stoppe. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har opplevd å kjøre kirkeveien, ha grønt lys i krysset med Geitmyrsveien, for så å oppleve at syklister gir blanke faen og bare kommer syklende inn fra høyre. 

 

For ikke å snakke om Sognsveien forbi ullevål når man skal inn på ring 3, hvor det er mye trafikk både for å komme seg inn på ring 3 og de som kjører av, og syklistene kommer syklende i full fart over fotgjengerfeltet. Det er et fåtall av de som bremser opp kraftig nok til at de skal klare å stoppe helt. 

 

En annen favoritt er syklistene som sneier fotgjengere som krysser Uelands gate ved rundkjøringen på Alexander Kiellands plass...Hvor de oppfatter det som at fotgjengerne ikke tar hensyn..For noen uker siden var det en tulling som holdt på å sykle på meg ved Bunnpris i iladalen, ingen problemer med sikten, er på vei over fotgjengerfeltet med hundene, kommer en syklist i stor fart som synes det er helt greit å ikke benytte seg av vikeplikten..Hva jeg ikke hadde gitt for å ikke hatt med meg hundene, samt gjerne en jernstang til å kjøre inn i eikertene...

 

Jeg bare forstår ikke hvorfor det skal være så satans vanskelig å ikke være fullstendig lobotomert i trafikken. Når jeg kjører bil så stopper jeg for fotgjengere, akkurat det samme gjør jeg når jeg sykler. Det er jo ikke akkurat som om det er komplisert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...