Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy S6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Fra samme kilde:

"Although Samsung refers to it as a removal of the app, we've been playing with the Samsung Galaxy S6 Edge and discovered apps can instead be disabled meaning each wont be clogging up your app drawer, but can be reinstated (via the settings menu) if needed."[/size]

...

"Microsoft apps OneDrive, OneNote and Skype as well as Instagram, WhatsApp, Facebook and Facebook's Messenger app are also included on the Galaxy S6 and Glaxy S6 Edge, and all can be hidden from view."[/size]

 

Hvordan fungerer Android sin tilgangskontrol for forhåndsinstallerte apps?

Er de tildelt alle tilgangene de ønsker til kontaktlister, gps o.l., eller vises den normale app tilgangskontroll dialogen første gang en app startes?

Når forhåndsinnstallerte apps disables i android autostartes de og dens tilhørende service ikke lengre og kjørere i lengre i bakgrunnen. Så tilgangsrettigheter de eventuelt måtte ha når enablet blir for mitt vedkommende helt uinteressant.

Man kan også se hvilke tilgansrettigheter hvert enkelt all har i program manager.

Dette med å disable slike applikasjoner helt har man kunne gjort i flere Android versjoner og er ikke noe nytt.

 

Men det er ingenting som stopper en forhåndsinstallert app på Android fra å ha en service som starter når telefonen skrus på, og laste opp f.eks. kontaktlisten så fort installasjonsprosedyren er gjennomført. Før du som bruker har mulighet til å deaktivere appen.

Lenke til kommentar

Samme oppløsning som 27" skjermen jeg har hjemme... Har det noen hensikt (utover økt krav til skjermkort og dårligere batteritid) å ha såpass ekstrem-oppløsning på mobiler?

Jeg trives godt med Z3 Compact med 720x1280, og har ikke savnet høyere oppløsning i det hele tatt

 

Du savner aldri noe du aldri har hatt, det er sier seg selv. Man må først ha det for å savne det

Lenke til kommentar

 

Samme oppløsning som 27" skjermen jeg har hjemme... Har det noen hensikt (utover økt krav til skjermkort og dårligere batteritid) å ha såpass ekstrem-oppløsning på mobiler?

Jeg trives godt med Z3 Compact med 720x1280, og har ikke savnet høyere oppløsning i det hele tatt

Du savner aldri noe du aldri har hatt, det er sier seg selv. Man må først ha det for å savne det

 

 

Vil nesten driste meg til å påstå at nesten ikke en eneste person vil klare å skille 1920x1080 og 2560x1440 på 5,1-tommer ved mobilbruk. Her tror jeg Samsung tenker mer i retning av Gear VR, og der har det absolutt noe for seg. Men til mobilbruk så har det ikke stort annen betydning enn økt ressursforbruk og strømforbruk kontra hva de kunne oppnådd med 1920x1080.

Lenke til kommentar

 

 

Fra samme kilde:

"Although Samsung refers to it as a removal of the app, we've been playing with the Samsung Galaxy S6 Edge and discovered apps can instead be disabled meaning each wont be clogging up your app drawer, but can be reinstated (via the settings menu) if needed."[/size]

...

"Microsoft apps OneDrive, OneNote and Skype as well as Instagram, WhatsApp, Facebook and Facebook's Messenger app are also included on the Galaxy S6 and Glaxy S6 Edge, and all can be hidden from view."[/size]

 

Hvordan fungerer Android sin tilgangskontrol for forhåndsinstallerte apps?

Er de tildelt alle tilgangene de ønsker til kontaktlister, gps o.l., eller vises den normale app tilgangskontroll dialogen første gang en app startes?

Når forhåndsinnstallerte apps disables i android autostartes de og dens tilhørende service ikke lengre og kjørere i lengre i bakgrunnen. Så tilgangsrettigheter de eventuelt måtte ha når enablet blir for mitt vedkommende helt uinteressant.

Man kan også se hvilke tilgansrettigheter hvert enkelt all har i program manager.

Dette med å disable slike applikasjoner helt har man kunne gjort i flere Android versjoner og er ikke noe nytt.

Men det er ingenting som stopper en forhåndsinstallert app på Android fra å ha en service som starter når telefonen skrus på, og laste opp f.eks. kontaktlisten så fort installasjonsprosedyren er gjennomført. Før du som bruker har mulighet til å deaktivere appen.
Hva er det du spør om egentlig ?
Lenke til kommentar

 

Garageband er ikke pre-installert i iOS om det var det du sikter til?

Har du heller aldri sett 64/128GB modell iphone 6 heller.

Jeg har disse enhetene. Påstår du at jeg lyver.

 

 

 

Jeg påstår ingenting annet enn at de ikke følger med iOS, om det da ikke er særkilt 128GB-modellene. Har selv iPhone 6 og 6 Plus 64GB i hus og iPad Air 2 64GB og null "iLife" pakke bundlet på disse.

 

Du oppgis også med "X" for mulighet for avinstallasjon, tidligere så har man jo ikke kunne fjernet apper som Apple bundler selv så her virker som du har klart å legge de inn på egenhånd. Førstegang du starter App Store så vil Apple anbefale deg og tilby deg å automatisk laste ned "iLife" og "iWork", du har ikke klart å akseptere dette da så de ble lastet inn på grunn av det?

 

 

EDIT:

 

 

Ser nå at Apple faktisk har begynt å bundle både "iLife" og "iWork" på enheter med mer enn 32GB lagring. Så der tok jeg skammelig feil, mulig jeg ikke ser noe til dette da jeg alltid gjenoppretter fra iCloud Backup som da sikkert forteller Apple at jeg har valgt å fjerne disse. Eventuelt fordi jeg kjører på utviklerversjoner som har færre ting bundlet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Så sin påstand var altså at jeg installerer Garageband og annet jeg ikke ønsker på mine enheter.

Så feil kan man ta....

At det er x på endrer ikke på faktum at enhetene leveres med Apple bloatware installert .

Så ops , det er ikke bare Samsung og Android autoritet som har "bloatware " inkludert i sitt rom i mage plutselig , men selveste Apple også [ irony]

 

Samsung har faktisk gjort noe bra her. Syns de skal ha kredit for det jeg.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri påstått at det ikke følger med "bloatware" på Appleenheter, så kritikken får du nesten rette til de den gjelder. Jeg trodde ikke iLife (Garageband) kom bundlet, men så feil kunne jeg altså ta  :blush:

 

Med iOs 8.2 så fikk man jo blant annet en Apple Watch-app blant annet. Som ikke kan slettes, noe som er irriterende. Heldigvis påvirker det ikke ytelsen i noen grad.

Lenke til kommentar

 

 

Men det er ingenting som stopper en forhåndsinstallert app på Android fra å ha en service som starter når telefonen skrus på, og laste opp f.eks. kontaktlisten så fort installasjonsprosedyren er gjennomført. Før du som bruker har mulighet til å deaktivere appen.
Hva er det du spør om egentlig ?

 

Bare påpeker et potensielt sikkerhetsproblem med forhåndsinstallerte apps på Android.

Lenke til kommentar

 

 

Men det er ingenting som stopper en forhåndsinstallert app på Android fra å ha en service som starter når telefonen skrus på, og laste opp f.eks. kontaktlisten så fort installasjonsprosedyren er gjennomført. Før du som bruker har mulighet til å deaktivere appen.

Hva er det du spør om egentlig ?

Bare påpeker et potensielt sikkerhetsproblem med forhåndsinstallerte apps på Android.
Så du mener at produsentene legger inn skadevare.

Tror nok du tar litt for mye i der.

Facebook/twitter/Vimeo/ og liknende apper må brukeren selv først konfigurere opp med brukeraccount og kriterier føre det blir noe deling av personlige data om det finnes noen.

Man har heller ikke kontakt register i en ny telefon som settes opp første gang ut av esken.

Det gjør det således ikke noe annerledes om det er en ny Android telefon eller en ny Apple telefon eller en ny Windows Phone .

Lenke til kommentar

 

Bare påpeker et potensielt sikkerhetsproblem med forhåndsinstallerte apps på Android.

Så du mener at produsentene legger inn skadevare.

Tror nok du tar litt for mye i der.

Facebook/twitter/Vimeo/ og liknende apper må brukeren selv først konfigurere opp med brukeraccount og kriterier føre det blir noe deling av personlige data om det finnes noen.

Man har heller ikke kontakt register i en ny telefon som settes opp første gang ut av esken.

Det gjør det således ikke noe annerledes om det er en ny Android telefon eller en ny Apple telefon eller en ny Windows Phone .

 

Nå er det noen som kaller Facebook skadevare, men jeg jeg vil bare kalle det å gjøre det litt vanskeligere enn nødvendig å ha kontroll på hvem som har tilgang til dataene dine.

Sosiale nettverk apps har blitt tatt i å laste opp kontaktlisten uten at brukeren har bedt om det før. Om noen av de som følger med denne mobilen gjør det nå vet jeg ikke.

Men det er jo ikke nødvendig at du registrerer deg for at de skal kunne gjøre det. De vet adressen til sine egne servere som den kan lastes opp til.

Kontaktlisten i Gmail blir vel lastet ned til mobilen automatisk når man registrerer Google kontoen, som normalt er noe av det første man gjør på en ny telefon.

 

Det er to viktige forskjeller på Android og Apple/iOS her:

- Apple har ikke forhåndsinstallert noen 3.parts apps

- På iOS må en app be brukeren om tilgang til personlige data når de skal aksesseres, På Android vises en liste over hva appen vil ha tilgang til før den installeres, og brukeren kan da avbryte installasjonen. 

 

Så hvis du ikke stoler på appene som er preinstallert på Android og vil være sikker på at de f.eks. ikke får tak i kontaktlisten din, så må du sjekke hvilke apper som finnes og deaktivere dem før du gjør noe som helst annet. Det er ikke nødvendig med iOS sin sikkerhetsmodell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som bryter personvernet og tar data fra deg er både Apple og Google i førersetet. Samsung Account er valgfritt å sette opp.

Kjendis bildelekkasjene fra icloud var ikke akkurat flatterende.

Google med din annonse basert finansiere modell.

Facebook , vel det er unødvendig å kommentere.

 

Det er Galaxy S6 tråden handler om , så kom gjerne med et bestemt eksempel på en slik forhåndsinstallert (av Samsung) applikasjons om er en sikkerhets risiko "out of the box"

 

Jeg oppdaget akkurat at iphone har appen helse samlet inn hvor mye jeg har gått og i trapper uten at jeg kan huske å ha startet denne. Pluss endel annet jeg nå ser meg nødt til å se over.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men det er ingenting som stopper en forhåndsinstallert app på Android fra å ha en service som starter når telefonen skrus på, og laste opp f.eks. kontaktlisten så fort installasjonsprosedyren er gjennomført. Før du som bruker har mulighet til å deaktivere appen.

Hva er det du spør om egentlig ?

Bare påpeker et potensielt sikkerhetsproblem med forhåndsinstallerte apps på Android.
Så du mener at produsentene legger inn skadevare.

Tror nok du tar litt for mye i der.

 

Lenovo er et eksempel på en produsent som bundlet in skadevare på sine maskiner optil så sent som forrige måte.

Lenke til kommentar

Syns det fokuseres for lite på at den har kortere batteritid enn forgjengeren. Det er en trend som går feil vei i år, produsentene går ned på batteristørrelse, og selv mer strømsparende OS og CPU er ikke nok til å kompensere for dette. :(

Gi meg en ny moderne 5" mobil som er 2mm tykkere og heller har et 3500mAh batteri!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...