Gå til innhold

IQ, ikke fornøyd. Noe galt med meg?


Mrmulti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har jo da beviselig over gjennomsnittlig høy IQ, er det så mye å være lei seg for? :)

 

Men ja, det er ting du kan gjøre for å øke din IQ. Fordi en IQ test ikke angir noenting annet en hvor flink du er til å ta en IQ test, er det så enkelt som å øve. Det finnes bøker med titler som "Hvordan bli bedre på IQ tester" eller liknende. De inneholder masse tips om hvordan gjenkjenne type oppgave i IQ tester, altså hva det egentlig spørres etter. Og også masse oppgaver med fasit. Det er estimert at de fleste kan "jukse" seg til omtrent 10 poeng eller prosent (husker ikke hvilken) mer på denne måten. Ellers kan man kikke på eksterne faktorer som å være opplagt og fokusert når man tar testen, noe man kan delvis få hjelp til gjennom blant annet kosthold (brainfood). Men også det psykiske er viktig for konsentrasjonsevnen. Mange som henger seg opp i IQ tester ser på seg selv som intelligente, og grubler mye. Faktisk risikerer man å gruble på seg angst og depresjoner. Er det noe som er drepen for IQ så er det nok det.

 

Så oppsummert:

  • Spis riktig
  • Øv
  • Don't worry
  • Be happy

:)

Lenke til kommentar

En score online er ikke nøyaktig. Har hørt at de fleste tester online gir høyere poengsum for å få folk til å klikke videre eller ville legge penger i en ordentlig test eller whatever. Har tatt tester online selv og fått rundt 120 (i likhet med mange andre), jeg tror ikke det er riktig.

Lenke til kommentar

I følge testen har du 24% høyere IQ enn snittet, ingen grunn til å bekymre deg.

Men, slike tester er skjeldent en god indikasjon, det er mer ett festlig tidsfordriv.

Har enda ikke sett noen som får under 100 på en slik test, noe som er rart, ettersom 100 er snittet...

Lenke til kommentar

I følge testen har du 24% høyere IQ enn snittet, ingen grunn til å bekymre deg.

Men, slike tester er skjeldent en god indikasjon, det er mer ett festlig tidsfordriv.

Har enda ikke sett noen som får under 100 på en slik test, noe som er rart, ettersom 100 er snittet...

Det er kontroversielt å være gjennomsnittlig i dag, så får man et slikt resultat holder man godt kjeft.

Lenke til kommentar

Du har jo da beviselig over gjenndetg høy IQ, er det så mye å være lei seg for? :)

 

[...]

 

Så oppsummert:

 

  • Spis riktig
  • Øv
  • Don't worry
  • Be happy
:)

Takk for utfyllende svar. Dette skal ta det til meg :)

 

I følge testen har du 24% høyere IQ enn snittet, ingen grunn til å bekymre deg.

Men, slike tester er skjeldent en god indikasjon, det er mer ett festlig tidsfordriv.

Har enda ikke sett noen som får under 100 på en slik test, noe som er rart, ettersom 100 er snittet...

Kan være noe i det du sier.

 

Det er kontroversielt å være gjennomsnittlig i dag, så får man et slikt resultat holder man godt kjeft.

Sant, så sant. Hvis man velger å "skryte" i det offentlige er det desverre lett for å bli sett på som pompøs og arrogant.

Lenke til kommentar

Ikke heng deg opp i IQ. Det forteller veldig lite om hvor smart du faktisk er.

 

Grunnen til at jeg nekter å ta en IQ test er fordi jeg vet jeg hadde hengt meg opp i poengsummen min, enten den var for lav eller overraskende høy. Jeg kunne sikkert sutret om hva jeg synes om Mensa, men jeg tror jeg skal la den diskusjonen ligge.

Lenke til kommentar

Ikke heng deg opp i IQ. Det forteller veldig lite om hvor smart du faktisk er.

 

Grunnen til at jeg nekter å ta en IQ test er fordi jeg vet jeg hadde hengt meg opp i poengsummen min, enten den var for lav eller overraskende høy. Jeg kunne sikkert sutret om hva jeg synes om Mensa, men jeg tror jeg skal la den diskusjonen ligge.

Det vet jeg. De måler bare ens evne til å løse "problemer", se sammenhenger og potensialet til å kunne lære ny informasjon. Jeg er langt i fra smart dessverre.

Poengsummen bør nødvendigvis ikke være riktig en gang. Kan godt være at jeg bare har gjettet riktig og har hatt flaks(har tatt testen flere ganger. Ender med ca. samme poengsum men noen ganger litt høyere poengsum). Men grunnen til at jeg ønsker å øke den, ligger i ønske om økt selvtillit.

Lenke til kommentar

Man har den IQ'en man har!

 

IQ har ingenting med hvor flink man er til å gjøre oppgaver man har øvet på, kun hvordan man løser nye ukjente problemstillinger basert på hva man kan fra før.

 

Ergo er det mot sin hensikt å øve på IQ tester for å 'bli bedre', for da måler man kun gammel kunnskap, ikke ny problemløsnings-evne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men grunnen til at jeg ønsker å øke den, ligger i ønske om økt selvtillit.

 

Nå kan det tenkes at du kanskje ikke er helt klar over hvor bra 124 poeng faktisk er. Nei, det er ikke nok til å komme seg inn i klassen "Geni", men det er vel innenfor "Begavet", og allerede over 120 poeng har man faktisk bedre score enn ca 90% av befolkningen. Wiki

 

Man har den IQ'en man har!

 

IQ har ingenting med hvor flink man er til å gjøre oppgaver man har øvet på, kun hvordan man løser nye ukjente problemstillinger basert på hva man kan fra før.

 

Ergo er det mot sin hensikt å øve på IQ tester for å 'bli bedre', for da måler man kun gammel kunnskap, ikke ny problemløsnings-evne!

 

Det som du skriver her er litt av grunnen til at jeg skrev "jukse" seg til, med gåseøyne. Men jeg er nok ikke helt enig med deg i definisjonen du har lagd. IQ-tester i dag er tilpasset alderstrinn, og gjør også enkelte antakelser og forutsetninger. For eksempel så vil de fleste testene være utformet slik at man må ha høyere utdannelse for å score bra på dem. Det er en antakelse de har gjort, og slik sett en selvoppfyllende profeti; at folk med høy IQ har høyere utdannelse. Da blir testene urettferdige for folk som ikke har høyere utdannelse. Men hva er vel egentlig de tradisjonelle fagene da, om ikke forbereding til IQ test? En oppgave som: "Et tog starter i Drammen.." er en sinnssykt vanskelig oppgave å tenke seg frem til. Med mindre du har studert litt matematikk, i så fall er det jo bare en enkel formel. Var du flink i geografi kjenner du fort igjen den eneste av 6 byer som ligger sør for ekvator.

 

Nå har man forsket i det vide og brede for å finne ut hvilken enorme fordel det er å ha en høy IQ i dette samfunnet. Resultatene er jo nedslående for noen av oss. :p Det viser seg at det er bortimot ingen fordel i det hele tatt i forhold til lønn, sosial status, eller opplevd lykke. Faktisk er vel heller oss "genier" litt overrepresentert på statistikk når det kommer til depresjon og selvmord. Det er ingen studier som viser at det er spesielt smart å ansette folk med høy IQ utenom i svært spesielle yrker der evnen til å løse IQ tester kommer til nytte. Så som jeg sa i mitt første innlegg; IQ tester angir hvor flink du er til å ta IQ tester, og ikke stort annet. Å øve seg på IQ tester er i mine øyne sånn sett ikke mer juks enn å ta seg høyere utdanning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var jo Vidor inne på det med en gang; hva er egentlig IQ? Og som flere senere sier; er det noe å bry seg med? Å ha høy IQ er omtrent like imponerende som å være flink på kryssord. Man bør absolutt ikke måle egen verdi ut fra et slikt kriterie. (Med mindre man er veldig flink på kryssord da selvfølgelig :p) Slå deg heller til ro med at du ikke er dummer enn resten av oss der det gjelds, og sett på en film, eller ta deg en øl. Eller enda bedre; begge deler. :D

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Tja, IQ-tester måler evnen til å se logiske sammenhenger, mens kryssord handler mer om erfaring. Ikke direkte sammenlignbart.

 

Det er sammenliknbart i det man faktisk blir bedre på begge deler, bare av å gjøre begge deler. Men poenget mitt var helst at en høy eller lav score på en IQ test, teller overhodet ikke som noe man kan måle egen eller andres vellykkethet med. Innen intelligens forskning er det lenge siden man opererte med IQ som noe annet enn en liten del av feltet. Avhengig av hvem man prater med opererer de i dag med (mener å huske det er ) 11 - 20 forskjellige typer intelligens fra tradisjonell IQ, til musikalsk, sosial, empatisk og så videre intelligens. Det er klart det hjelper med evne til å se logiske sammenhenger når man tar IQ tester, men det er ikke det man egentlig måler. Man måler hvor mange man er flinkere eller dårligere enn til å løse et sett med oppgaver som har svært liten praktisk anvendelse til noenting annet en adspredelse. Strengt tatt like nyttig som å løse et kryssord. Når det er sagt, er det helt sikkert bra å holde disse evnene ved like, eller kanskje til og med prøve å styrke dem. Det kan ikke hjernecellene ha vondt av. :)

Lenke til kommentar

...For eksempel så vil de fleste testene være utformet slik at man må ha høyere utdannelse for å score bra på dem...

 

...En oppgave som: "Et tog starter i Drammen.." er en sinnssykt vanskelig oppgave å tenke seg frem til...

 

...Faktisk er vel heller oss "genier" litt overrepresentert på statistikk når det kommer til depresjon og selvmord...

 

...Å øve seg på IQ tester er i mine øyne sånn sett ikke mer juks enn å ta seg høyere utdanning...

 

 

Du har rett i at IQ-tester er tilpasset alder.

 

Men resten av det du skriver er, med respekt å melde, bare tøv.

 

Ingen ordentlige IQ-tester forutsetter høyere utdanning! Det ville jo f.eks. ekskludere en 50 år gammel Inder i paria-kasten som har tilbrakt hele livet som tigger på gaten, men som kan ha 180 i IQ!

 

Alle 'ekte' IQ-tester baserer seg på figurer og former som alle, uavhengig av kultur, rase og utdanning skal ha like forutsetninger for å løse. Ellers ville man jo kun måle det man allerede vet: At de med utdanning kan faget sitt, og de uten utdanning ikke kan det! Det gir jo ingen mening, gjør det?

 

Du kan umulig ha vært borti en av de ekte IQ-testene, for de har ikke oppgaver som har noe med "tog fra Drammen" å gjøre. Tro meg.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...