Gå til innhold

Data Ingeniør, alternativer?


igxx

Anbefalte innlegg

Skal søke høyere utdanning til høsten, og lurer veldig hvor skal søke.

Har stor interesse innenfor data, og ønsker å jobbe med det. og da har jeg tenkt data ingeniør.

Finnes det alternativer, hvor du også jobber med data, og tjener godt.

Har R1,R2, fysikk 1, 2, it1 og it2.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver «data», men hva er det du ser for deg å gjøre når du kommer ut i arbeidslivet?

 

Var kanskje litt for "bredt", men systemutvikling, utvikling innenfor datasystemer..

Er egentlig åpen for det meste, siden jeg ikke har erfaringen. Og det meste innenfor digitalisering interesserer meg.

Lenke til kommentar

Dataingeniørutdanning handler i stor grad om systemutvikling. Finnes også valgfag og studiespesialisering som fokuserer på systemutvikling. Tror det er en moderat til høy etterspørsel etter dataingeniører i dag, så lønningen er konkurransedyktig.

 

 

Takk for infoen, er noe det samme jeg har tenkt, men var godt å høre andre si det. Men la oss si at jeg ikke kommer inn på dataingeniørutdanning, er det noen som har noe av den samme lønnen og har interessante jobber?

Lenke til kommentar

 

For å si det slik: å komme inn på et slikt studie er mye enklere enn å fullføre det. Om du ønsker å jobbe som utvikler, er det verdt å merke seg at mange konsulentselskaper utelukkende ansetter folk med master – i det minste av de nyutdannede.

 

IT-bransjen har ikke noe ekstremt god lønn. De fleste «ingeniørutdannelser» vil kunne kvalifisere til jobber med minst like god lønn, og kanskje også gi bedre jobbmuligheter.

Lenke til kommentar

Det som er avgjørende er hvor godt du presterer på skolen, og hvor flink du blir. I tillegg vil nettverket du bygger, og dine personlige egenskaper spille en stor rolle for hvor høyt du kommer når du skal ut i arbeidslivet som nyutdannet. Noen prestisjeselskaper har master+ som et absolutt krav, men det er ikke gitt at man tjener noe mer der enn andre steder.

 

Forøvrig, TS, så bør du tenke om hva du liker nå. Er matte og fysikk noe du mestrer, finner interessant og brenner for? Da vil nok ingeniør i datateknikk eller dataingeniør være noe for deg. Begge fokuserer på systemutvikling og programmering (dog på to litt forskjellige måter) + realfagene. Om du er mindre interessert i realfag, og mer interessert i programmering kan du vurdere f.eks Informatikk.

Lenke til kommentar

Det som er avgjørende er hvor godt du presterer på skolen, og hvor flink du blir. I tillegg vil nettverket du bygger, og dine personlige egenskaper spille en stor rolle for hvor høyt du kommer når du skal ut i arbeidslivet som nyutdannet. Noen prestisjeselskaper har master+ som et absolutt krav, men det er ikke gitt at man tjener noe mer der enn andre steder.

 

Forøvrig, TS, så bør du tenke om hva du liker nå. Er matte og fysikk noe du mestrer, finner interessant og brenner for? Da vil nok ingeniør i datateknikk eller dataingeniør være noe for deg. Begge fokuserer på systemutvikling og programmering (dog på to litt forskjellige måter) + realfagene. Om du er mindre interessert i realfag, og mer interessert i programmering kan du vurdere f.eks Informatikk.

 

Hva er egentlig forskjellen på en som har utdanning i informatikk og en som har data ingeniør? tenker da på lønn, jobb muligheter, hvilke jobber og om etterspørselen er forskjellig.

Lenke til kommentar

 

Det som er avgjørende er hvor godt du presterer på skolen, og hvor flink du blir. I tillegg vil nettverket du bygger, og dine personlige egenskaper spille en stor rolle for hvor høyt du kommer når du skal ut i arbeidslivet som nyutdannet. Noen prestisjeselskaper har master+ som et absolutt krav, men det er ikke gitt at man tjener noe mer der enn andre steder.

 

Forøvrig, TS, så bør du tenke om hva du liker nå. Er matte og fysikk noe du mestrer, finner interessant og brenner for? Da vil nok ingeniør i datateknikk eller dataingeniør være noe for deg. Begge fokuserer på systemutvikling og programmering (dog på to litt forskjellige måter) + realfagene. Om du er mindre interessert i realfag, og mer interessert i programmering kan du vurdere f.eks Informatikk.

 

Hva er egentlig forskjellen på en som har utdanning i informatikk og en som har data ingeniør? tenker da på lønn, jobb muligheter, hvilke jobber og om etterspørselen er forskjellig.

 

Forskjellen er nok at den som skriver «data ingeniør» på CV-en blir nedprioritert av arbeidsgivere som ikke er begeistret for særskriving. Utover det er det minimale forskjeller om det er programvareutvikling man har spesialisert seg i.

 

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på en som har utdanning i informatikk og en som har data ingeniør? tenker da på lønn, jobb muligheter, hvilke jobber og om etterspørselen er forskjellig.

 

Jeg gikk nesten et år på informasjonsteknologi ved Høyskolen i Bergen. Hoppet av i april da jeg innså at faget ikke var noe for meg. Jeg hadde dog vært på en rekke bedriftsbesøk/presentasjoner innen den tid og fikk vite litt om denne fra konsulentfirma og firma som jobbet med å "formidle" studenter fra skole til arbeidslivet. Når de snakket om lønn fortalte de at de av oss som gikk på infotek kunne forvente en snittlønn på rundt 380k etter endt bachelor. Dataingeniørene ville kanskje starte noe høyere, rundt 400k +/- Slenger man på master kunne man forvente rundt 430/450k i begynnerlønn. Dette gjelder da for Bergensområdet og bedriftene der, basert på deres erfaringer (mener det var Experis IT som holdt denne presentasjonen jeg snakker om). Dette er selvfølgelig ganske generelt og det vil være MYE variasjoner fra person til person, bedrift til bedrift.

 

Utover det vil jeg si at fagene omtrent er dønn identisk. På HiB hadde vi mange fellestimer, men dataingeniørene hadde mer matte og fysikk enn det vi hadde. Programmeringsfagene, java o.l, var i stor grad identisk og vi tok både eksamener og småprøver i lag.

 

Tilbake på til bedriftspresentasjonen til Experis, så ble det også nevnt to ting jeg kanskje vil videreformidle som ekstremt viktig: De fleste bedriftene (igjen, i Bergen) ser i stor grad bare på søknader fra elever som MINIMUM har karakter C i snitt (helst B eller bedre), og frivillig arbeid i form av medlem i elevorganisasjoner, komiteer, etc, var ekstremt viktig, da det gjerne skiller deg ut fra mengden og viser at du er villig til å stille opp, ta initiativ, osv. Det var en vesentlig mye større sjanse for at du ble innkalt til intervju og sett på som aktuell dersom du hadde noe "ekstra" å vise til ved siden av studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker selv å begynne på samme studie på HiB. Interesserer meg for data, men minimum C i snitt, høres vanskelig ut!

 

Om du ikke kan java allerede og tror C blir vanskelig å klare, så anbefaler jeg deg at du vurderer nøye om er typen som klarer å sette deg ned og jobbe masse på fritiden. Jeg er ikke, så jeg hoppet av. Java falt ikke naturlig for meg og jeg brukte mye tid i første semester på ting jeg ikke fant ut av og ikke forstod på egenhånd. Til slutt ble det ikke flere lekser (ork, slitsomt) og plutselig fikk jeg karakteren F på en prøve og deretter var jeg et par måneder bak de andre rent faglig. Da sluttet jeg.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke java nei. Har prøvd meg men synes det ikke var noe spennende.. Er det mest programmering det går i der?

 

Jeg er vandt til å jobbe mye med lekser på fritiden så jeg tror ikke det blir noe problem. Derimot hvis det skjer at jeg ikke får det til uansett hvor mye jeg jobber, det blir litt slitsomt!

Lenke til kommentar

Som sagt. Første semester er Java, matte og webdesign/prosjektfag. Andre semester er to javafag, og matte. Jeg hadde cirka 6 skoletimer hver dag, altså en fire og en halv time med fag pluss pauser og lunsj. Var som regel på skolen fra åtte til to eller ti til fire. Så ja, etter en stund er det hovedsaklig kun Java det går i. Kommer du deg forbi førsteklasse begynner man vel med C++ eller C# eller noe, er litt usikker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg kan ikke java nei. Har prøvd meg men synes det ikke var noe spennende.. Er det mest programmering det går i der?

 

Jeg er vandt til å jobbe mye med lekser på fritiden så jeg tror ikke det blir noe problem. Derimot hvis det skjer at jeg ikke får det til uansett hvor mye jeg jobber, det blir litt slitsomt!

 

Jeg hadde aldri programmert noe i livet før og fikk B i Java, og det var på NTNU. Hvis du tror du kan like systemutvikling og problemløsning så kan jeg virkelig anbefale IT-utdanning!

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke java nei. Har prøvd meg men synes det ikke var noe spennende.. Er det mest programmering det går i der?

 

Jeg er vandt til å jobbe mye med lekser på fritiden så jeg tror ikke det blir noe problem. Derimot hvis det skjer at jeg ikke får det til uansett hvor mye jeg jobber, det blir litt slitsomt!

 

Alt er rettet mot programmering så om du ikke liker det bør du vurdere om du bør søke noe annet, er ikke noe problem å gjøre det greit om du jobber jevnt å trutt, men om en først blir hengende etter er det tungt for det går fort fram.

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen at alt skal være lett heller. Og man må ikke bli systemutvikler, svært mange dataingeniører jobber med drift blant annet. Og det er veldig lett å studere videre til økonom dersom man ønsker mer tverrfaglig karrière. Som systemutvikler kan du gjemme deg i den mørkeste kroken i kontorlandskapet, eller du kan jobbe mer aktivt med kunder. Man gjør det til hva man selv ønsker å få ut av utdannelsen.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd meg så mye på programmering at jeg VET at det blir kjedelig heller så. I tillegg så virker drift og konsulent interessant, noe man får fra IT linjen.

Litt vanskelig å vite nå om jeg liker programmering eller ikke, å jobbe med dette. IT har alltid vært på ønskelisten da jeg interesserer meg ganske for data.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd meg så mye på programmering at jeg VET at det blir kjedelig heller så. I tillegg så virker drift og konsulent interessant, noe man får fra IT linjen.

Litt vanskelig å vite nå om jeg liker programmering eller ikke, å jobbe med dette. IT har alltid vært på ønskelisten da jeg interesserer meg ganske for data.

 

Da ville jeg bare begynt å sette av en time her og der og prøv deg litt fram. Gå igjennom noen tutorials i java eller et eller annet språk og se hva du synes. Java er første språket en lærer på hib så om du har litt oversikt på det språket får du en lettere start.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...