Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Get 50/5Mbps eller Altibox 35/35 Mbps?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat hatt Get på besøk for å legge om til Get "linje", har i dag altibox med "full" fiber og har i dag fått Get som har "hybrid" fiber, altså coax siste stykke inn til hus.

 

Jeg har hatt 35/35 linje fra Altibox og har vært fornøyd med det, har nå fått 50/5 linjen til Get i tillegg og er litt spent på opplastingen og om det kommer til å påvirke min daglige bruk. Jeg tviler egentlig og tror det blir "bedre" men det vill jo tiden vise. Vårt bruk av nett er:

 

-Netflix på Tven

-Streaming av div filmer på data

-Generell surfing

-Ingen spilling eller noe slikt, kanskje noe playstation i fremtiden men jeg tviler

-Litt nedlasting men det er skjeldent

 

Så hva sier dere, vill jeg bli påvirket i noen grad? Og hva er deres erfaring med Get?

 

Har nå 3mnd gratis tv og dekoder + 12mnd gratis nett(50/5), så jeg har jo god tid til å teste/bestemme meg(Kjører både altibox og Get til jeg har bestemt meg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved backup til feks Jotta Cloud, så kan 5 Mbit være tregt

 

Ja det kan jeg tenke meg, men nå kjører jeg ingen speiling eller noe slikt(Pr dags dato iallefall) så det vill ikke påvirke oss akkurat nå. Har dog en stor dropbox konto som vi deler på jobb så kan tenke meg det vill gå tregt om jeg skulle laste inn noe der, men det er sjeldent veldig store filer som går inn der når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg vet en ting, jeg bytter ALDRI opphastigheten inn i mer nedhastighet om jeg har muligheten.

VPN hjem for kontroll og henting av innhold når man er på farten er fantastisk (SSHFS over VPN er gull.) og driver du å benytter deg av Dropbox så ville jeg hatt en litt fetere opp linje enn 5 Mbit.

Jeg har per dags dato 50/50 fra Altibox etter oppgradering av fra Telenors 16/0.7 og den siste opp biten er det stor forskjell.

Og har man "support" saker hos foreldre, så er det en fantastisk måte å nå verktøyene sine på om man trenger en ISO med X som man har glemt hjemme for eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet en ting, jeg bytter ALDRI opphastigheten inn i mer nedhastighet om jeg har muligheten.

VPN hjem for kontroll og henting av innhold når man er på farten er fantastisk (SSHFS over VPN er gull.) og driver du å benytter deg av Dropbox så ville jeg hatt en litt fetere opp linje enn 5 Mbit.

Jeg har per dags dato 50/50 fra Altibox etter oppgradering av fra Telenors 16/0.7 og den siste opp biten er det stor forskjell.

Og har man "support" saker hos foreldre, så er det en fantastisk måte å nå verktøyene sine på om man trenger en ISO med X som man har glemt hjemme for eksempel.

 

Ja jeg er litt bekymret for den lave opphastigheten. Har testet litt i dag og det virker som om linjen faktisk er 50/10 og det er god dekning rundt i hele huset(er somregel på trådløst). Så det er jo litt bedre, men jeg må vell bare teste og se. Koster meg jo ingenting :)

Lenke til kommentar

Altibox!

 

Jeg selv har altibox 50/50 og en kompis har Get ett eller annet. Bestandig noe tull med hans nett når bruken går utover spill og facebook, Altibox nettet er 100% stabilt etter at zyxel hjemmesentral ble kastet og en skikkelig router fikk hedersplassen.

 

Heller absolutt mot å fortsette med Altibox, har installert en webserver hjemme nå og det var ikke lett å forwarde portene på Get boxen! De sier de ikke har noen restriksjoner men det har de garantert for det fungerer ikke over HTTPS i det hele tatt. Føler også at nettet er noe ustabilt, noe jeg ikke har opplevd med altibox. Men det er ikke noe store greiene.

 

Godt jeg bestemte meg for å legge en provisorisk coax kabel langs gulvet slik at jeg fortsatt har nettverks kablene i veggen :)

Lenke til kommentar

Altibox!

 

Jeg selv har altibox 50/50 og en kompis har Get ett eller annet. Bestandig noe tull med hans nett når bruken går utover spill og facebook, Altibox nettet er 100% stabilt etter at zyxel hjemmesentral ble kastet og en skikkelig router fikk hedersplassen.

 

Tja, vi gikk ifra Altibox 25/25 til Get 100/100, prisen gikk ned fra 449,- til 349,-, og nettet har ikke vært nede en eneste gang siden vi fikk det i fjor på denne tiden, så tror ikke det er noe fasitsvar at Altibox er mer stabilt enn Get. Mulig Get er ustabilt over Coax, men over fiber er det ingenting å klage på for min del, til tross for at jeg var skeptisk ved overgangen selv:-)

 

TS: Get gir deg vel muligheten til ekstra opplastingshastighet ved et lite tillegg i prisen...hvordan er prisene du er tilbudt fra henholdsvis Altibox og Get?

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

 

 

TS: Get gir deg vel muligheten til ekstra opplastingshastighet ved et lite tillegg i prisen...hvordan er prisene du er tilbudt fra henholdsvis Altibox og Get?

 

 

Etter hva jeg har sett er 5 det meste en får ved coax? Men jeg har ikke sjekket det skikkelig opp. Forøvrig har jeg fått 12mnd gratis 50/5 av get. Så prisen er veldig bra :p

Lenke til kommentar

Prisen hos Get er god, men jeg hadde aldri valgt dem over Altibox.

Jeg har både 35/35 fra Altibox og 50/5 fra Get hos foreldrene mine, Get nettet har vært ustabilt fra dag 1, "stuttering" ca. 1 gang daglig, noe som kan ødelegge mye når man spiller og laster ned større mengder uten å bruke torrents.

Pingen er på konstant 1ms hos Altibox og rundt 50ms hos Get, ikke at det er et problem for meg.

TV fra Get er tydelig bedre enn fra Altibox imo, mens netter er mye dårligere.

Det er også mye kludder hvis man vil bruke egen ruter hos Get.

 

TL;DR: Velg Altibox!

Lenke til kommentar

Prisen hos Get er god, men jeg hadde aldri valgt dem over Altibox.

Jeg har både 35/35 fra Altibox og 50/5 fra Get hos foreldrene mine, Get nettet har vært ustabilt fra dag 1, "stuttering" ca. 1 gang daglig, noe som kan ødelegge mye når man spiller og laster ned større mengder uten å bruke torrents.

Pingen er på konstant 1ms hos Altibox og rundt 50ms hos Get, ikke at det er et problem for meg.

TV fra Get er tydelig bedre enn fra Altibox imo, mens netter er mye dårligere.

Det er også mye kludder hvis man vil bruke egen ruter hos Get.

 

TL;DR: Velg Altibox!

 

Ja virker som om de har en del restriksjoner på boksen sin, og i tillegg har de ubrukelig support..

Lenke til kommentar

Det er lokale forskjeller på coax da, siden du deler kabel med naboer så er kapasitet delt og evt feil i et punkt gir problemer i et annet osv. Erfaringer fra en oppkolbling lar seg ikke overføre til en annen.

 

På fiber slipper man akkurat det.

 

Ville holdt meg til fiberen, og heller kanskje brukt tilbudet fra GET til å forhandle deg ned på pris, eller opp på hastighet hos Altibox... (Har ikke hatt med Altibox å gjøre selv, men andre kabelselskaper har jeg opplevd at betingelsene gjerne blir bedre hvis det er en aktør til i bildet.)

Lenke til kommentar

Ville holdt meg til fiberen, og heller kanskje brukt tilbudet fra GET til å forhandle deg ned på pris, eller opp på hastighet hos Altibox... (Har ikke hatt med Altibox å gjøre selv, men andre kabelselskaper har jeg opplevd at betingelsene gjerne blir bedre hvis det er en aktør til i bildet.)

 

Ja har tenkt at dette blir rett måte å fortsette "forhandlingen" på :)

Lenke til kommentar

 

 

Altibox skal nå til sommeren øke abbonementet 35/35 til 300/300 noen plasser, du kan jo sjekke om det gjelder deg

Vet du hvor jeg kan sjekke dette?

Nei, men jeg vet dette gjelder kunder her på sunnmøre, fordi Tafjord (som har samarbeid med Altibox) skal gjøre dette her på sunnmøre, de har utstyr for 1 Gbit, så de har kapasitet.

Lenke til kommentar

Pingen er på konstant 1ms hos Altibox og rundt 50ms hos Get

Det spør hvor du man er (kvaliteten på nettet til Get har lokale variasjoner) og hva man pinger. Når jeg måler på Speedtest har jeg 1ms mot Get og 8ms mot andre måleservere i Oslo-området på min stabile Get coax-linje.

 

 

Det er også mye kludder hvis man vil bruke egen ruter hos Get.

Tull & tøys. Det går helt smertfritt hvis du har, eller ber om, et Cisco-modem. Og hjemmesentralene til Altibox er da ikke så problemfrie heller iflg mange mange brukere her...

 

 

Men kunne jeg valgt helt fritt ville jeg hatt Altibox eller en annen fiberleverandør (kanskje Lynet eller Bayonette) på nett og Get på TV.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

@Mr. D

Jeg får 1ms mot Get, 1-2ms mot Stjelenor.

 

Problemet er at man må be dem om det, og de må sende deg en box til. Beholder man Get Box 2 hvis man bestiller Cisco modem?

 

Enig i det siste, fiber er overlegent på internett, men Altibox i hvert fall har ganske kjip TV løsning.

 

@TS Det er meg bekjent blokkert for portforwarding hos Get for privatbrukere, vet dog ikke om man kan låse det opp for en viss månedspris els.

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Du får modem hvis du har noe annet enn Getbox2, og alle som er kunder fra tidligere har Cisco-modem. Det er fullt mulig å har Getbox2 og be om modem, men da er litt av vitsen med boxen borte. Selv har jeg i mange år hatt Get HDPVR som fungerer utmerket og Cisco-modem sammen med Asus-ruter som fungerer smertefritt. Portforwarding går helt fint med moden og egen ruter, men har leste at noen sliter litt med Getbox2. Eneste Get blokkerer er port 25 slik som de fleste ISP-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...