Gå til innhold

Flere z-wave Clas produkter til test


Anbefalte innlegg

Da jeg fremdeles ikke kan gå på Clas og plukke med meg nooen z-wave dingser fortsetter jeg å bestille dem på nett.

 

Denne gang:

https://www.clasohlson.com/no/Z-wave-DSC24,-Z-wave-på-av-mottaker-med-energimåler/Pr365742000

og

https://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC18103-innbyggingsmottaker-på-av-/36-5744

og

https://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC19103-innbyggingsmottaker,-dimmer/36-5745

 

Om noen har dem allerede er jeg interessert i å høre hva dere synes.

Uansett rapporterer jeg når jeg mottar.

 

Hadde helst sponset norske Tronika men de tar ikke kredittkort :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter på en bevegelsesensor(multisensor) og en en vannsensor i posten fra Clas

http://www.clasohlson.com/no/Z_Wave-DSB05-multisensor-4-i-1/36-5746

http://www.clasohlson.com/no/Z_Wave-DSB05-multisensor-4-i-1/36-5746

 

Legger resultet i denne posten når jeg får testet de.

 

Joda, greit nok og støtte Tronika...fordel med flere Norske aktører også. Vi de får et greit salg med z-wave moduler vil de kanskje ta inn mer også:)

Endret av Mr_Tiger
Lenke til kommentar
I dag kom Co varene.
Først test av denne
Dette er det som rapporteres under Add node (jeg bruker jo som nevnt altid HS til dette)
Operational messages will appear here...
Add Node started...
Activate the 'Add to Network' (Send NodeInfo) function on the node while it is close to your HomeSeer interface...
A new node has been found and is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
Replication protocol transfer done - waiting for application specific replication (if any) to finish.
Node 99 Added.
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 99 Added.
Node 99 supports the SECURITY command class - negotiating a security scheme...
Security device (Node 99) is verified as operating securely in this network.
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1

Device synchronization needs to create devices for one new node.

Getting SECURITY class information for node 99
Z-Wave manufacturer information for node 99, ID: 134=86H (Aeon Labs), Type: 3=3H, ID: 75=4BH
Node: 99 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, SWITCH_BINARY, METER_V2, SWITCH_ALL, SCENE_ACTUATOR_CONF, SCENE_ACTIVATION, CONFIGURATION, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO, CRC_16_ENCAP, MANUFACTURER_SPECIFIC, VERSION_V2, FIRMWARE_UPDATE_MD, POWERLEVEL, SECURITY
Node: 99 Supports Secure Class(es): SWITCH_BINARY, METER_V2, SWITCH_ALL, SCENE_ACTUATOR_CONF, SCENE_ACTIVATION, CONFIGURATION, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO, CRC_16_ENCAP, MANUFACTURER_SPECIFIC, VERSION_V2, FIRMWARE_UPDATE_MD, POWERLEVEL, DEVICE_RESET_LOCALLY, HAIL
Node: 99 Controls Class(es): DEVICE_RESET_LOCALLY, HAIL
Root Node Device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 was created for node 99 on network 0161EAE7
Associating Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to HomeSeer
Configuring Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to report Meter and Sensor data in Groups 1-3 to HomeSeer.
Configuring Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to report Group 1 data at 10 minute intervals.
Configuring Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to report Group 2 data at 5 minute intervals.
1 out of 1 Child devices of node 99 were created successfully.
Reloading (importing) node information from the controller...
Finished with Replication process.

Hehe legg merke til "fabrikanten" (Aeon Labs)

 

Dette ga desverre kun 2 Devicer og ingen Meter devicer :( (Se bilde)

 

Den reagerer ikke på on/off i det heletatt og plukker heller ikke opp at den skrus manuellt av og på.

 

Den klarer ikke å vise asosiasjoner:

feb-07 12:16:17   Z-Wave Warning Failed to get Association Group Count information for device Node 100 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 100 Root 

Og en Full optimize resulterer i:

feb-07 12:18:04   Error Calling HSEvent in plugin Z-Wave, Instance :Object reference not set to an instance of an object. 
feb-07 12:18:02   Error Calling SetIOMulti in plugin Z-Wave:Object reference not set to an instance of an object. 
feb-07 12:17:54   Error Calling PlugConfigDevicePost in plugin Z-Wave 
feb-07 12:17:47   Z-Wave Warning Z-Wave Stick : Secure message received from node 47 but part of the security is invalid or expired - cannot decrypt the data. (Not Processed) 
feb-07 12:17:46   Z-Wave Z-Wave Stick: Device 100, Node 100 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 100 Root successfully optimized. 
feb-07 12:17:33   Z-Wave Z-Wave Stick: Instructing node # 100,Node 100 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 100 Root, to re-discover its neighbors using interface Z-Wave Stick... 

Kort sagt: Enda en runde med å kjøpe z-wave dingse som HS ikke klarer å kommunisere med.

 

Bildet som vises som device er feil (se vedlegg) men stemmer med de to andre jeg kjøpte fra Clas. Og når jeg sjekker på Aeon labs sin side ser jeg at dette også er produkter fra dem (!)

 

Må si forventningen ikke er stor når jeg skal igang med å teste dem.

 

Sukk Sukk Sukk

 

Jeg begynner å bli lei av å vente på nye releaser av Z-wave plugin ...

 

post-275475-0-01235800-1423305540_thumb.jpg

post-275475-0-52775500-1423308538_thumb.jpg

post-275475-0-37438700-1423308545_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet de to andre:

 

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC19103-innbyggingsmottaker,-dimmer/36-5745

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC18103-innbyggingsmottaker-på-av-/36-5744

 

De er også to Aeon devicer og fungerer mer eller mindre som min 40A Aeon box.

= Assosiasjonene med HS funker ikke men pollingen gjør det.

 

Foreløpig kun testet på skrivepulten in.

Kommer tilbake med mer info når de kommer i veggen.

 

post-275475-0-80656000-1423316981_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe, Jeg har fibaro over nesten hele huset nå men har tenkt å teste de to Aeon innbyggnings modulene for å løse to konkrete problemer:

 

- Kjøkkenbenk lysene mine brummer med Fibaro demping

- Lysrørene i garasjen og på verkstedet i kjelleren brenner av Fibaro 1 x 3kW moduler med startstrømmene sine.

Lenke til kommentar

En ting til om disse to:

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC19103-innbyggingsmottaker,-dimmer/36-5745

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC18103-innbyggingsmottaker-på-av-/36-5744

 

Styrestrømmen til bryteren er 3V likestrøm.

Den har også en tilkobling som gir 3V konstant ut (Til bakgrunnsbesysning av bryteren?)

 

Tilkoblings kontaktene for 230V er noe større enn Fibaro sine og tar fint 2,5mm2 PN.

Bryteren er 1Pol med to N tilkoblinger som er koblet sammen internt.

 

Tilkoblingskontaktene for styrestrøm fra bryteren er supersmå og tak IKKE 1,5mm2 PN. Ikke engang "lampettledning" (0,75mm2 PL) vil gå inn der.

 

Jeg bruker EKU 0,7 som er en entråders "ringeledning" som tåler 100V.

 

Har ikke testet om dimmeren kan kobles som "entråds" ennå men tviler på det.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Har satt opp bevegelse sensoren fra Clas, det er denne som er kjøpt inn

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSB05-multisensor-4-i-1/36-5746

 

Gikk greit og adde den til hs etter at jeg fant ut at man må trykke 3 ganger på en knapp for å få den våken(stod ikke noe om dette i manualen)

Ser ut som den gjør som den skal og verdiene ser bra ut.

 

dette er hva som kom opp etter den hvar addet til hs

 

Som dere ser er dette et produkt fra Aeon labs.

sensor_zpse9e1e993.jpg

 

 

 

Skal teste ut vannsensoren i kveld også.

Endret av Mr_Tiger
Lenke til kommentar

Fikk installert vann sensoren fra clas også.

Denne : http://www.clasohlson.com/no/Z-wave-DSB45-vannsensor/36-5748

 

Ingen problemer med og adde den til hs3 og det kom opp 4 elementer.

Som dere ser, er dette også en Aeon Labs produkt.

Ser ut som den fungerer brillefint.

Kan brukes til å registrer vann eller at vann nivået synker.

Har selv satt den bak vaskemaskinen for og registrere om vannuttaket blir tett, da vil nemlig vannet renne på gulvet istedenfor.

Fin sak som kan brukes til mye forskjellig.

 

 

vannsensor_zps604ee53c.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

I dag kom Co varene.

 

Først test av denne

 

 

Dette er det som rapporteres under Add node (jeg bruker jo som nevnt altid HS til dette)

 

Operational messages will appear here...
Add Node started...
Activate the 'Add to Network' (Send NodeInfo) function on the node while it is close to your HomeSeer interface...
A new node has been found and is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
Replication protocol transfer done - waiting for application specific replication (if any) to finish.
Node 99 Added.
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 99 Added.
Node 99 supports the SECURITY command class - negotiating a security scheme...
Security device (Node 99) is verified as operating securely in this network.
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1

Device synchronization needs to create devices for one new node.

Getting SECURITY class information for node 99
Z-Wave manufacturer information for node 99, ID: 134=86H (Aeon Labs), Type: 3=3H, ID: 75=4BH
Node: 99 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO_V2, SWITCH_BINARY, METER_V2, SWITCH_ALL, SCENE_ACTUATOR_CONF, SCENE_ACTIVATION, CONFIGURATION, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO, CRC_16_ENCAP, MANUFACTURER_SPECIFIC, VERSION_V2, FIRMWARE_UPDATE_MD, POWERLEVEL, SECURITY
Node: 99 Supports Secure Class(es): SWITCH_BINARY, METER_V2, SWITCH_ALL, SCENE_ACTUATOR_CONF, SCENE_ACTIVATION, CONFIGURATION, ASSOCIATION, ASSOCIATION_GRP_INFO, CRC_16_ENCAP, MANUFACTURER_SPECIFIC, VERSION_V2, FIRMWARE_UPDATE_MD, POWERLEVEL, DEVICE_RESET_LOCALLY, HAIL
Node: 99 Controls Class(es): DEVICE_RESET_LOCALLY, HAIL
Root Node Device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 was created for node 99 on network 0161EAE7
Associating Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to HomeSeer
Configuring Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to report Meter and Sensor data in Groups 1-3 to HomeSeer.
Configuring Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to report Group 1 data at 10 minute intervals.
Configuring Aeon Labs device Node 99 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 99 (99) to report Group 2 data at 5 minute intervals.
1 out of 1 Child devices of node 99 were created successfully.
Reloading (importing) node information from the controller...
Finished with Replication process.
Hehe legg merke til "fabrikanten" (Aeon Labs)

 

Dette ga desverre kun 2 Devicer og ingen Meter devicer :( (Se bilde)

 

Den reagerer ikke på on/off i det heletatt og plukker heller ikke opp at den skrus manuellt av og på.

 

Den klarer ikke å vise asosiasjoner:

feb-07 12:16:17   Z-Wave Warning Failed to get Association Group Count information for device Node 100 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 100 Root 
Og en Full optimize resulterer i:
feb-07 12:18:04   Error Calling HSEvent in plugin Z-Wave, Instance :Object reference not set to an instance of an object. 
feb-07 12:18:02   Error Calling SetIOMulti in plugin Z-Wave:Object reference not set to an instance of an object. 
feb-07 12:17:54   Error Calling PlugConfigDevicePost in plugin Z-Wave 
feb-07 12:17:47   Z-Wave Warning Z-Wave Stick : Secure message received from node 47 but part of the security is invalid or expired - cannot decrypt the data. (Not Processed) 
feb-07 12:17:46   Z-Wave Z-Wave Stick: Device 100, Node 100 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 100 Root successfully optimized. 
feb-07 12:17:33   Z-Wave Z-Wave Stick: Instructing node # 100,Node 100 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Node 100 Root, to re-discover its neighbors using interface Z-Wave Stick... 
Kort sagt: Enda en runde med å kjøpe z-wave dingse som HS ikke klarer å kommunisere med.

 

Bildet som vises som device er feil (se vedlegg) men stemmer med de to andre jeg kjøpte fra Clas. Og når jeg sjekker på Aeon labs sin side ser jeg at dette også er produkter fra dem (!)

 

Må si forventningen ikke er stor når jeg skal igang med å teste dem.

 

Sukk Sukk Sukk

 

Jeg begynner å bli lei av å vente på nye releaser av Z-wave plugin ...

Regner med at denne fremdeles ikke fungerer med hs3. Det er litt dumt siden jeg trenger noen fler pluginmoduler. Hvordan er egentlig fremgangsmåten får å få den til og fungere med hs3. Må det sendes en modul til homeseer eller produsenten, eller holder det med noen protokoller? Eller er det et håpløst tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt den samme AeonLabs dimmeren fra Tronika (den innebygde DSC19103) og i HS3 får jeg ikke opp energimålingen, jeg får opp root og multilevel switch og kan styre den fint fra HS, men den oppretter ingen enheter som viser forbruk, slik du har på det ene bildet.

Hos meg klarer HS heller ikke å identifisere den som en AeonLabs, klager på at den ikke finner manufacturers information...

 

Jeg kjører HS3 .152 med z-wave plugin beta 209.

 

Den virker forøvrig fint i HS2, men siden UZB sticken min ikke er et valg i HS2 kjører jeg den bare via valget som heter COM Port, og regner med jeg går glipp av noen muligheter, jeg finner f.eks ikke noen mulighet for å sende parameters til z-wave dimmeren.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

210 Versjonen av Z-wave gjorde saken litt bedre med Aeon modulene.

Den detekterer dem som "z-wave Plus" moduler og de kommer opp og kan brukes.

 

Det er fremdeles problemer med rapporteringen av Volt og Ampere og sånn men det går altså framover.

 

Har kjøpt inn og testet flere Clas (Aeon) dingser:

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-TZ67-dimmermottaker/36-5743

Denne er helt grei for HS3, den dimmer og ferdig med det.

 

 

Denne har jeg ikke testet enda:

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-ZD2102-magnetkontakt/36-5749

Den har spesial batteri, "tamper" bryter og tilkobling for ekstern bryter.

Slank og fin men jeg skulle ønske den brukte vanlige AAA batterier

 

Denne har jeg bare inkludert i HS3 og den ser jo grei ut:

http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSB05-multisensor-4-i-1/36-5746

Den har eksternt Power som en USB-micro kontakt.

 

Sammenligning med Fibaro sin:

Aeon:

+ Hygrometer

+ Ekstern power

+ 4 x AAA batterier

- Stor og stygg

 

Fibaro

- Mangler hygrometer

+ Jordskjelv detektor (om du trenger det da..)

- Spesial batteri og intern ekstern power

+ Liten og elegant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...