Gå til innhold

Var F-35A for Norge det beste valget [2015]


Var F-35A for Norge det beste valget?  

209 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?



Anbefalte innlegg

Etter min mening er Hæren et mye større problem enn flyene. Vi vil forhåpentligvis kunne drifte flyene godt nok til å drive en del avskjæring og hindre fullstendig russisk dominans i luften. Vi kan på den annen side trolig ikke stable sammen mer enn tre fulle bataljonsstridsgrupper og har minimalt med reserver til å erstatte mannskaper i disse. Ingen av disse vil heller ha eget luftvern. Forhåpentligvis vil bevilgningene øke fremover, slik at også Hæren får et minimum av stridsutholdenhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening er Hæren et mye større problem enn flyene. Vi vil forhåpentligvis kunne drifte flyene godt nok til å drive en del avskjæring og hindre fullstendig russisk dominans i luften. Vi kan på den annen side trolig ikke stable sammen mer enn tre fulle bataljonsstridsgrupper og har minimalt med reserver til å erstatte mannskaper i disse. Ingen av disse vil heller ha eget luftvern. Forhåpentligvis vil bevilgningene øke fremover, slik at også Hæren får et minimum av stridsutholdenhet. 

 

For ikke snakke om GSV, og ikke minst HV og spesialstyrkene. Når man ser hvordan Putin herjer i Ukraina, som bruker alle triksene i boka ift. asymmetrisk krigføring, har ikke Hæren så mye å stille opp med. De vil stort sett være for langt unna, ikke ha riktig trening eller utstyr og er uten lokalkunnskaper. I retrospekt - slik verdensbildet er nå - fremtstår den kontroversielle nedleggelsen av HV-016 som temmelig uklokt.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er sterkt uenig. Det er allerede snakk om å bevilge penger til å styrke nærværet i Finnmark, Luftvern er vedtatt å gjennoppstå og hæren går igjennom en moderniserings prosess og størrelse kan økes med relativt "små midler".  Dette er en prosess som ser ut til å være under vurdering skal en tro media. Spesialstykene kan neppe gjøre så mye annet enn å posere med kule solbriller og flekse med bisepsen i Vi Menn om det skulle bli bråk med naboen. Av den stående hæren i Norge, er etter min kjennskap, spesialstyrkene de eneste som er bra utstyrt. -Og gjør en fantastisk jobb!! -Men ved en invasjon (nesten uansett hva form) er de i dag egentlig ikke brukbare i sin vanlige form. (Foresten, oppklaring i sin konvensjonelle form er passe etter vi fikk det usynlige flyet som skal se alt over alt...  :w00t: ) --derimot helt enig i HV016, det er enkelte som burde fått seg en skrape for å la det skje... 

 

Problemet er "komedien/tragedien/pengesluket" F35 programmet, da det kommer til å utgjøre et stort pengesluk som Forsvaret kommer til å måtte slite med i 30+ år fremover. Hvis vi tar i mot dem er det ingen vei tilbake. Forsvarsledelsen innrømmer jo selv nå at de regner med å kunne maks operere 15-20 fly!! Og for å gjøre det enda verre, belastningen av dette kjøpet kommer samtidig som at forsvaret trenger penger som mest. (Akkurat det kan neppe tillegges dårlig valg av fly, heller uheldig tidpunkt..) I tillegg vil pilotene ikke få nok hands on trening noe som gjør dem lite egnet til å gå i skarpe oppdrag. ---og skal ikke begynne med det tullet som er blitt satt i gang på Ørlandet...

 

Dessverre, skal innrømme at jeg ser at å ta konsekvensene av en feil beslutning og si stopp nå er nok i seneste laget, da F16 knapt er mer fly bart enn F35 pr dags dato og det vil ta lang tid å få somlet seg til å finne nytt alternativ. Men alt er mulig.... -Andre land har vært i liknende situasjoner og fått fly på kort varsel, blandt annet ble vel noen Gripen A/B fly levert til ett eller annet land som en "gap filler" for en tid tilbake i påvente av at de skulle få tid til å levert C/D versjonen, så er det midlertidige løsninger i nærområdet som kunne gjort at vi kunne fått nye fly disponible på kort tid om det var politisk vilje (og uten at det koster 20-30% av forsvarsbudsjettet).... 

Lenke til kommentar

 

Etter min mening er Hæren et mye større problem enn flyene. Vi vil forhåpentligvis kunne drifte flyene godt nok til å drive en del avskjæring og hindre fullstendig russisk dominans i luften. Vi kan på den annen side trolig ikke stable sammen mer enn tre fulle bataljonsstridsgrupper og har minimalt med reserver til å erstatte mannskaper i disse. Ingen av disse vil heller ha eget luftvern. Forhåpentligvis vil bevilgningene øke fremover, slik at også Hæren får et minimum av stridsutholdenhet. 

 

For ikke snakke om GSV, og ikke minst HV og spesialstyrkene. Når man ser hvordan Putin herjer i Ukraina, som bruker alle triksene i boka ift. asymmetrisk krigføring, har ikke Hæren så mye å stille opp med. De vil stort sett være for langt unna, ikke ha riktig trening eller utstyr og er uten lokalkunnskaper. I retrospekt - slik verdensbildet er nå - fremtstår den kontroversielle nedleggelsen av HV-016 som temmelig uklokt.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

 

 

 

 

Kanskje litt utenfor trådens tema, men kan ikke helt si meg enig når det gjelder spesialstyrkene eller HV-016. Vi har to selvstendige spesialstyrke-miljøer, i tillegg til etterretningstjenesten. I forhold til de konvensjonelle styrkene Hæren kan stable på beina synes jeg det egentlig er ganske mye. HV-016 fremstod for meg som en enhet som selv hadde definert egne roller, som HV strengt tatt ikke hadde noe voldsomt behov for, og som først og fremst drev med det som var "kult". Jeg tror det er mye mer å hente på å bruke pengene på en godt trent og utstyrt innsatsstyrke, som HV har et stort behov for, enn på "HV-spess". 

 

Ellers er jeg enig i at grensestyrkene og HV burde styrkes, men jeg tror da innsatsstyrkene er veien å gå, og at forbedret helikopterkapasitet for HRSene i hæren er en bedre løsning enn enheter som 016. 

Lenke til kommentar

Akkurat i perioden 016 var i når det ble nedlagt, så slet det nok med å klart definere sine oppgaver. Så jeg skjønner godt beslutningen sett fra en kritisk forsvarsledelses ståsted. 016 virket som alltid å være en torn i siden på Forsvarsledelsen. På nedleggelses tidpunktet var vel hovedoppgaven å fungere som en rekrutterings base for FSK... Dette var jo rett før 22.7, da fienden Al Quida i Afganistan / Irak og Norden og Europa var en "fredens have"  :hmm: ..hva styrken i begivenhetene som skjedde etterpå kunne bidratt med, om det hadde vært politisk vilje, blir bare teori. --men i praksis neppe noe som helst.

 

Men det som aldri kom godt frem er at HV og samfunnet fikk veldig mye igjen for veldig lite penger i form av kompetanse, kompetent befal, media oppmerksomhet og en ekstra streng å spille på om det ble behov. Det kostet snaut 20mill i 2011 og drive 016. Tviler på dette er penger som gjør at nedleggelsen har bidratt til flere øvings døgn for innsatsstyrkene... 

Lenke til kommentar

Forrige generasjons jagerfly hadde aluminiumshud og var på mange måter et flyvende Faradaybur (som dermed bidro til skjermingen av alt elektronisk utstyr om bord). Nå går det i ikke-metalliske komposittmaterialer, og da må skjermingen gjøres på en annen måte; nærmere de ulike avionikk-systemene. (Det samme gjelder også i stigende grad for sivil luftfart.)

Lenke til kommentar

Var vel et problem med prototypen for et par år siden. Noe som enten er fikset eller skal være fikset innen flyet blir operativt om jeg forstår det riktig, men uansett ikke noe nytt at den slags blåses opp og ut av proporsjoner. 

 

https://www.regjeringen.no/nb/tema/forsvar/forsvarsindustri/kampfly/taler-f-35-tordenvar/id712415/

 

Ja, regjeringen prøvde å bagatellisere dette (som alt annet) for over to år siden. Året etter (Feb. 20014) var det fortsatt et uløst problem

 

F-35 må fortsatt unngå tordenvær

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Hva-er-sannheten-om-F-35-7461395.html

 

Og nå (Mars. 2015) gjenstår svakheten fortsatt. Det britiske MOD (The Ministry or Defence) har nedlagt forbud for RAF piloter å benytte flyet innen 45 km. fra tordenvær, og selv på bakken er det utsatt og må tildekkes hvis uvær er nærmere enn 18 km.

 

MoD chiefs fear a strike may blow up the fuel tanks and bring down the stealth F35-B aircraft

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/lightning-fighter-jets-rafs-new-5408173

 

Spørsmålet er om dette flyet noensinne vil kunne opereres fult ut som det var tiltenkt, Det har visstnok ikke engang vært i stand til å bryte lydmuren sies det.

 

Jeg har en snikende fornemmelse av at dette flyet, når det omsider "er ferdig", vil bli et sant mareritt for piloter på alle mulig måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra den linkede Aftenposten-artikkelen fra i fjor:

F-35 må fortsatt unngå tordenvær. Man frykter at kampflyet ikke vil tåle lynnedslag. En påstand har versert om at manglende skjerming av elektronikk ligger bak.
- Det siste stemmer ikke. Men blant annet måtte et system som hindrer utvikling av potensielt eksplosive gasser i drivstofftankene endres på. Noen restriksjoner gjelder fortsatt for å ivareta sikkerhet til fly og piloter inntil full sertifisering er ferdig.

Du får vel bare beholde fornemmelsen din inntil videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forrige generasjons jagerfly hadde aluminiumshud og var på mange måter et flyvende Faradaybur (som dermed bidro til skjermingen av alt elektronisk utstyr om bord). Nå går det i ikke-metalliske komposittmaterialer, og da må skjermingen gjøres på en annen måte; nærmere de ulike avionikk-systemene. (Det samme gjelder også i stigende grad for sivil luftfart.)

Karbonfiber leder da strøm det også.

Må bare jorde det på en ordentlig måte.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er om dette flyet noensinne vil kunne opereres fult ut som det var tiltenkt, Det har visstnok ikke engang vært i stand til å bryte lydmuren sies det.

 

Jeg har en snikende fornemmelse av at dette flyet, når det omsider "er ferdig", vil bli et sant mareritt for piloter på alle mulig måter.

 

 

Har du i det hele tatt brydd deg med å sette deg inn i fakta? F35B fly over lydens hastighet i 2010. 5 år siden....

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en snikende fornemmelse av at dette flyet, når det omsider "er ferdig", vil bli et sant mareritt for piloter på alle mulig måter.

 

 

Enig med du... -Og for det Norske forsvaret (og oss som skal betale for galskapen)....

 

 

Pilotene selv ser ut til å være veldig uenige med dere. 

 

http://www.tu.no/industri/2013/05/08/-f-35-er-det-beste-flyet-som-er-laget

https://forsvaret.no/innsats/f-35

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsk-kampflypilot-sammenligner-F-35-med-F-16-7716908.html

Lenke til kommentar

 

Har du i det hele tatt brydd deg med å sette deg inn i fakta? F35B fly over lydens hastighet i 2010. 5 år siden....

 

 

I så fall er det et paradoks at dette 5 år senere fortsatt er et issue som vekker bekymring hos de som har bestilt flyet?

 

Jeg forholdt meg til hva britiske MOD (The Ministry Of Defence) uttalte 26. mars 2015 i artikkelen lenger oppe:

 

"The MoD also confirmed that none of the aircraft which have been delivered to the RAF have yet to at MACH 1, the speed of sound - 720mph - due to stability problems at supersonic speeds.

 

Mr Robertson said: “When they named the aircraft Lightning I don’t think they expected that very thing would render them totally useless. Adding to this ­embarrassment is the revelation none of these new jets have yet broken the sound barrier."

Lenke til kommentar

 

Pilotene selv ser ut til å være veldig uenige med dere. 

 

 

Er du veldig overrasket over at pilotene er entusiastiske til prosjektet initialt?

 

Det vil være like vanskelig å finne en pilot som vil si noe negativt utad som det det er å vinne Viking Lotto. Det ligger i sakens natur at ingen tør risikere å bli stemplet ukollegial eller upatriotisk.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en snikende fornemmelse av at dette flyet, når det omsider "er ferdig", vil bli et sant mareritt for piloter på alle mulig måter.

 

 

Enig med du... -Og for det Norske forsvaret (og oss som skal betale for galskapen)....

 

 

Er iallefall ikke rart at oss vanlige mannen-i-gata blir skeptiske når selv folk med greie på flykonstruksjon kaller prosjektet for "håpløst" og "ren skjær idioti"

 

En av ingeniørene som var med på å designe F - 16 sier følgende om F - 35 i et intervju med CBS News:

 

"Flyet er en kalkun. Et forferdelig fly, bygget på en dum idé. En dårlig sammensatt konstruksjon som vil feile om og om igjen. Det er komplett håpløst."

 

Ikke bare det, men han kaller også begrepene "5. Generasjon" og "Stealth" for retorisk bløffmakeri, og hevder at selv radarene som engelskmennene brukte under WW2 kan oppdage F-35

 

https://www.youtube.com/watch?v=mxDSiwqM2nw

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

 

Har du i det hele tatt brydd deg med å sette deg inn i fakta? F35B fly over lydens hastighet i 2010. 5 år siden....

 

 

I så fall er det et paradoks at dette 5 år senere fortsatt er et issue som vekker bekymring hos de som har bestilt flyet?

 

Jeg forholdt meg til hva britiske MOD (The Ministry Of Defence) uttalte 26. mars 2015 i artikkelen lenger oppe:

 

"The MoD also confirmed that none of the aircraft which have been delivered to the RAF have yet to at MACH 1, the speed of sound - 720mph - due to stability problems at supersonic speeds.

 

Mr Robertson said: “When they named the aircraft Lightning I don’t think they expected that very thing would render them totally useless. Adding to this ­embarrassment is the revelation none of these new jets have yet broken the sound barrier."

 

 

Eg er klar over den saken der, at MoD ikkje har tillat de F35 som RAF har mottatt å fly fortere enn lydens hastighet.

 

Men du skriver at F35 aldri har brutt lydmuren, og det er direkte feil.

 

http://defensetech.org/2011/11/07/f-35-joint-strike-fighter-hits-max-speed/

 

http://archive.defensenews.com/article/20110613/DEFFEAT04/106130302/F-35A-Testing-Moves-Into-High-Speeds

 

http://www.f-16.net/f-35-news-article4115.html

Lenke til kommentar

 

 

Pilotene selv ser ut til å være veldig uenige med dere. 

 

 

Er du veldig overrasket over at pilotene er entusiastiske til prosjektet initialt?

 

Det vil være like vanskelig å finne en pilot som vil si noe negativt utad som det det er å vinne Viking Lotto. Det ligger i sakens natur at ingen tør risikere å bli stemplet ukollegial eller upatriotisk.

 

 

Nei jeg er ikke overasket over at de som faktisk skal bruke flyene hele tiden har vært klare på at de mener dette er et veldig bra fly. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...