Gå til innhold

Bruk av MS OneNote i bedriftssammenheng


Anbefalte innlegg

Det er mange på jobben som bruker programmet til notat-programmet som følger med Windows 7 og andre, tilsvarende løsninger. Dette synes jeg er uheldig av flere grunner og kunne tenke meg å innføre et program som sørger for at notatene deres blir lagret/synkronisert enten med hjemmeområdet deres eller med et eget område i SharePoint. Jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette via OneNote (som følger med Office-utgaven vi har lisens på) og såvidt jeg har skjønt er dette mulig ved å lagre til OneDrive pro/OneDrive Business.

Er det noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje personleg satt opp noko slikt, men denne ser ut til å vise det du treng får å sette opp individuelle notatbøker via sharepoint.

 

Takk for lenke. Dette viser hvordan man kan sette opp deling av notater i OneNote i for eksempel en seksjon eller avdeling, noe som jeg hadde tenkt til å ta etterhvert. For å snu dette litt på hodet er jeg også på jakt etter hvordan en kan opprette personlige notater men det får jeg ta litt videre.

Lenke til kommentar

En kunde av oss har begynt å innføre OneNote hos sine ansatte, siden dette følger med Office lisensen.

 

Om man har notatblokker om ligger lokalt på maskinen er det bare gjøre følgende for å flytte den til sin egen OneDrive/OneDrive for Business, dersom OneDrive/OneDrive for Business allerede er satt opp på maskinen.

 

  • Åpne notatblokken man vil flytte
  • Gå til Fil->Deling
  • Der vil du få en fremgangsmåte for å flytte notatblokken til OneDrive (omtrent bare å skrive inn navnet og trykke "flytt notatblokk"

Når notatblokken ligger i OneDrive vil man få flere muligheter for deling om man går til Fil->Deling

Endret av Lek1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OneNote brukes aktivt på min arbeidsplass og jeg har selv begynt å bruke den personlig (mulig å laste ned gratis versjon fra Microsoft som kan brukes i samsvar med f.eks en outlook.com konto).

 

Syns det er et genialt verktøy, enkelt å dele opp i inndelinger og sider under dette igjen.

Full søkemulighet inne i programmet gjør det også enkelt å finne nødvendig informasjon.

 

Det kan da lagres enten på et felles område alle har tilgang til eller i skyen hvis man f.eks. bruker Office 365.

 

Brukere kan da også sette opp sin private OneNote notatblokk på sitt eget hjemmeområde.

 

Jeg kan anbefale OneNote på det sterkeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Necroer denne fremfor å lage ny tråd med samme tema. Send meg en melding hvis jeg heller skal opprette en ny tråd.

 

Jeg har brukt onenote i mange år på egenhånd, men lurte nå på å opprette en felles notatblokk med 2 kollegaer, hvor vi alle har tilgang og kan redigere. Hvordan settes dette opp på en slik måte at jeg har 1 blokk med min private nåværende og 1 ny delt med kollegaene og kan jobbe på begge to og bytte mellom dem på en enkel måte?

 

På mine egne hjemmepcer kjører jeg win7 og word2013, mens de 2 andre gjerne har win10 og office365 - vil dette påvirke i noen grad?

 

Er kommunalt ansatt, men forstår ikke hvordan jeg får office365 lisens på min private konto (må evt inn på en slik link for nedlastning av bedrifts-office, hvor jeg da må logge inn med jobb id og ikke privat id).

Lenke til kommentar

Med Office365 lisens på jobben har du mulighet til å installere Office på x antall enheter (avhengig av type lisens?).

Dvs. at du kan logge deg på 365 portalen (portal.office.com) fra hjemme-pcen din med jobb-adressen din og installere siste Office på den.

Kan jeg da bruke den gamle office kontoen min (privat) til selve programmene men at jeg bruker jobbkontoen til å laste ned programmet, eller er jeg nødt til å bruke jobbkontoen på alt? Ønsker nemlig ikke det. I tillegg er jeg vikar, så forsøker derfor såfremt det er mulig å unngå 365. Kan de likevel fungere sammen, og evt hvordan?

Lenke til kommentar

OneNote er et ganske krunglete produkt å sette seg inn i på grunn av at OneNote ikke er et produkt, det er tre forskjellige produktet med det samme navn. (Så merkelig det enn måte høres ut.)

 

En grunn til at man kanskje bruker det samme navnet på 3 forskjellige produkter, det er at de faktisk kan utveksle og lagre data "hos hverandre", slik at man godt for eksempel kan bruke "sitt eget lagrinsområde" selv om man bruker Office 365 som tilhører en organiasjon.

 

Det er imidlertid ikke så kjempeenkelt å finne ut hvordan disse tre-fire-fem produktene fungerer i forhold til hverandre:

 

1. OneNote online.

2. OneNote innebygd i Windows 10.

3. OneNote som del av Office 2016

4. MS OneDrive (Lagringsområde privat eller tilhørende organiasjon.)

5. MS Sharepoint (Lagringsområde tilhørende organiasjon.)

 

Man kan godt lagre data "privat" men jeg vil ikke si at det er spesielt enkelt å finne ut hvordan.

 

 

Edit:

 

Og så finnes det klienter for Apple og Android nettbrett og mobiltelefoner. Da er vi vel oppe i 5 varianter av OneNote klienter. (Som alle sammen kan koble seg opp mot dine private OneNote notatbøker og de som ikke er private.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OneNote er et ganske krunglete produkt å sette seg inn i på grunn av at OneNote ikke er et produkt, det er tre forskjellige produktet med det samme navn. (Så merkelig det enn måte høres ut.)

 

En grunn til at man kanskje bruker det samme navnet på 3 forskjellige produkter, det er at de faktisk kan utveksle og lagre data "hos hverandre", slik at man godt for eksempel kan bruke "sitt eget lagrinsområde" selv om man bruker Office 365 som tilhører en organiasjon.

 

Det er imidlertid ikke så kjempeenkelt å finne ut hvordan disse tre-fire-fem produktene fungerer i forhold til hverandre:

 

1. OneNote online.

2. OneNote innebygd i Windows 10.

3. OneNote som del av Office 2016

4. MS OneDrive (Lagringsområde privat eller tilhørende organiasjon.)

5. MS Sharepoint (Lagringsområde tilhørende organiasjon.)

 

Man kan godt lagre data "privat" men jeg vil ikke si at det er spesielt enkelt å finne ut hvordan.

 

 

Edit:

 

Og så finnes det klienter for Apple og Android nettbrett og mobiltelefoner. Da er vi vel oppe i 5 varianter av OneNote klienter. (Som alle sammen kan koble seg opp mot dine private OneNote notatbøker og de som ikke er private.)

 

Litt avhengig av hvordan ting er satt opp blir alle forskjellige notater under punkt 1-4 synkronisert til samme sted og man redigerer i praksis de samme notatene.

Lenke til kommentar

Det stemmer vel det at man kan sette opp alternativ 1-4 til å synkronisere mot den samme datamengden. Samtidig så kan man man vel også sette opp tingene slik at de synkroniserer mot datamengder fra privat konto og fra arbeidsgivers konto, mer eller mindre samtidig. Synes ikke at dette er spesielt heldig rent sikkerhetsmessig. 

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg det hele til uten at de som jeg deler notatblokken med må inn i onenote online? Den var ganske skral ift standarden som jeg har i min. Jeg har da egentlig onenote 2013 og android appen, mine kollegaer har pc gjennom kommunen, tror det er 365 (altså at de da har onenote 2016 varianten?).

 

Jeg lurte da på er dette en god måte å gjøre det på, eller finnes det noe bedre?

 

Kan man f eks lage en felleskonto f eks [email protected] og så lager man notatblokken test1234 og så logger man inn på denne på alle maskiner for dem som skal bruke den? Vil man da ha tilgang på samme notatblokken?

Kan man få dette i tillegg til allerede eksisterende kontoer (si at min heter abc123 for eksempelets skyld).

 

Kan jeg da få satt opp at på mine pcer og min mobil så har jeg min standardblokk (abc123) og min kollegablokk test1234, og så har kollegaene mine det samme for sine respektive kontoer (opprinnelig og felles og alt vi editer i kollegablokken oppdateres der for alle)?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bruker også onenote på jobben til møtereferater osv. (o365)

Men kunne jeg valgt selv hadde det blitt Evernote:

https://evernote.com/business

 

Men en ting skal microsoft ha. Office Lens er genialt sammen med OneNote

https://itunes.apple.com/us/app/office-lens/id975925059?mt=8

 

Vi skriver ofte på tavla, og kopierer inn i møtereferat.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Bruke

 

Hvordan får jeg det hele til uten at de som jeg deler notatblokken med må inn i onenote online? Den var ganske skral ift standarden som jeg har i min. Jeg har da egentlig onenote 2013 og android appen, mine kollegaer har pc gjennom kommunen, tror det er 365 (altså at de da har onenote 2016 varianten?).

 

Jeg lurte da på er dette en god måte å gjøre det på, eller finnes det noe bedre?

 

Kan man f eks lage en felleskonto f eks [email protected] og så lager man notatblokken test1234 og så logger man inn på denne på alle maskiner for dem som skal bruke den? Vil man da ha tilgang på samme notatblokken?

Kan man få dette i tillegg til allerede eksisterende kontoer (si at min heter abc123 for eksempelets skyld).

 

Kan jeg da få satt opp at på mine pcer og min mobil så har jeg min standardblokk (abc123) og min kollegablokk test1234, og så har kollegaene mine det samme for sine respektive kontoer (opprinnelig og felles og alt vi editer i kollegablokken oppdateres der for alle)?

r dere MS konto eller O365 konto. så kan dere dele onenote med hverandre.

 

Dere kan logge på med privat eller jobb onenote.....du må dele med de man ønsker og dele med....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...