Gå til innhold

Kjøremønster i fartsøkningsfelt


avp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg øvelseskjører og opplevde en ubehagelig situasjon i trafikken idag da jeg skulle kjøre ut på en motorvei. Setting er slik at jeg og en bil bak kom kjørende ut på et fartsøkningsfelt. Jeg så i speil og blindsone, og noterte at det var en bil som skulle kjøre forbi meg, og planla å kjøre ut etter den bilen da det var klar sone.

 

Planen min var at jeg skulle kjøre ut før bilen bak meg slik at vi skulle holde den posisjonen når vi kommer ut på veien også.

post-230446-0-47024100-1420381673_thumb.jpg post-230446-0-86996400-1420381685_thumb.jpg

Det viste seg visst at føreren bak hadde andre planer og begynte å kjøre ut samtidig, om ikke et sek før meg og begynte å øke farten. Dette endte med at bilen bak måtte over på den andre filen der det allerede befant seg en bil som nærmet seg.

post-230446-0-06546000-1420381694_thumb.jpg post-230446-0-32042100-1420381703_thumb.jpg

 

Det var selvfølgelig tuting, og pappa mente at feilen var på min side, og at jeg heller burde ha stoppet og ventet på at den sorte bilen kjørte forbi før jeg kjørte ut. Dette er jeg uenig i.

 

Så spørsmålet mitt da er hva hadde vært beste løsning/hva burde jeg heller ha gjort i den situasjonen?

 

Takker veldig mye for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si hva som er riktig eller galt(noe jeg burde, da jeg har lappen allerede) men syns svart var litt utålmodig. Det jeg hadde gjort var å akselere fortere opp i hastighet for å legge meg ut tidligere (om det er klart selvfølgelig) da slipper man sånne sånne situasjoner(etter min erfaring)

Lenke til kommentar

rent juridisk sett kan det kanskje ses som at den sorte bilen kom inn i hovedveien før deg, og at du da plutselig får vikeplikt og må bremse.

 

Når det er sagt, skal man bruke sunn fornuft er dette klart idiotkjøring av den svarte bilen.

Om bilene var der som bilde tilsier, er det vel flettekjøring som gjelder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at det var skiltet som et påkjøringsfelt/flettefelt. (To røde veier som går inn i hverandre og en sort ved siden av). I så fall bryter bilen bak deg sin plikt til å lette din utkjørsel fra felt for fartsøkning ved ikke å la deg flette inn foran seg etter å ha blinket seg over i det andre feltet.

 

Forøvrig virker det ikke som om tegningene dine stemmer helt med forklaringen din, så det er litt vanskelig å si så veldig mye mer. Men det kan virke som om du burde ha kommet fortere opp i fart for å kunne kjøre ut foran den bilen som allerede befant seg i det feltet du flettet inn i?

 

 

Edit: Krikkert påpekte at jeg hadde skrevet feil og benyttet vikeplikt i stedet for plikt til å slippe ut. Hvorfor aner jeg ikke, jeg sjekket lovteksten før jeg la ut posten. Oppdaterer den nå, så ingen som skulle lese tråden i fremtiden slumper til å ta det jeg skrev for god fisk.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at det var skiltet som et påkjøringsfelt/flettefelt. (To røde veier som går inn i hverandre og en sort ved siden av). I så fall bryter bilen bak deg sin vikeplikt ved ikke å la deg flette inn foran seg etter å ha blinket seg over i det andre feltet før deg.

 

Forøvrig virker det ikke som om tegningene dine stemmer helt med forklaringen din, så det er litt vanskelig å si så veldig mye mer. Men det kan virke som om du burde ha kommet fortere opp i fart for å kunne kjøre ut foran den bilen som allerede befant seg i det feltet du flettet inn i?

 

ja, det var et slikt skilt.

 

Tegningene prøvde jeg å gjøre så enkelt som mulig, men kan hende det er litt forvirrende, ja :) Jeg tenkte også å gå opp enda mer i fart, men jeg var kommet til enden av feltet og måtte vente på at den andre bilen skulle passere før det var klart. Inntrykket mitt var at dersom jeg hadde økt farten enda mer, hadde jeg kjørt rett ved siden av bilen som skulle kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Om bilen bak krysser ut i midtfeltet før deg og kommer opp på siden av deg MENS det enda er skillelinje har du vikeplikt. Fortsetter dere fram til skillelinjen opphører er dere i samme felt, bare i forskjellig posisjon, vil anta den bakerste av dere da må vike.

Som tidligere nevnt er nok løsningen for framtiden å bruke akselerasjonsfeltet til akselerasjon, opp til hastigheten resten av trafikken har, for deretter å justere hastigheten til ønsket, ev. lovlig hastighet. Her er det at motorkraft er et sikkerhetsmoment, det er stort sett bare i Norge vi lærer at det er fy-fy å bruke gassen.

Lenke til kommentar

Du seier du var ute og øvelseskjørte, med ein tydelig L bak, ikkje sant?

 

Ut ifrå det så har allerede den svartmalte bilen vist for lite forståelse for deg, men kanskje du ikkje er klar for å kjøra inn og ut på motorveg?

 

Uansett vil mi meining vera at den svarte bilen lager unødig situasjon ut ifrå hans avgjørelse. Mangler du L derimot kan eg kanskje forstå han litt, men bare litt.

 

Bytter man felt før linjene er opphørt blir det eit reint feltskifte, i eit feltskifte sitter den som tar skiftet med vikeplikt. Som igjen seier at han skal ikkje unødig forstyrre eller hindre kryssende ferdsel, i ditt eksempel så forstyrrer den svarte bilen alle rundt seg, om eg forstår forklaringa di riktig.

 

Om me skal dra detta den juridiske veien så kommer me ingen vei. Om situasjonen kunne våre ein anna, ja klart, du med L gjorde sikkert ditt besta, dei andre burde vist bedre.

 

Sånn vil eg sjå på den saken.

Lenke til kommentar

Hvis dere kjører ut på motorveien skal blå bil følge akselerasjonsfeltet til det slutter og så kjøre inn på motorvei.

Svart bil skal holde seg bak.

Dersom svart bil svinger ut før blå bil og forsøker å kjøre forbi blå bil mens blå bil fremdeles er i akselerasjonsfelter, da er svart bil en idiot men blå bil får vikeplikt siden det er den blå bilen som skal skifte felt.

Grønn bil trenger ikke foreta seg noe, han er ikke i veien.

 

Dersom grønn bil har kjørt for sakte og svart bil måtte skifte felt for å unngå å kjøre i deg eller bremse, da er det din feil. Du skal raskt opp i fart, bruk gjerne tredjegiret gjennom hele akselerasjonsfeltet og gir opp når du er i riktig felt, hvis du syntes det er mye å holde styr på.

 

Er det et fletteskilt der så har dere vikeplikt for hverandre, du skal holde riktig fart, å kjøre for sakte kan være farligere enn å kjøre for fort.

Lenke til kommentar

Hvis dere kjører ut på motorveien skal blå bil følge akselerasjonsfeltet til det slutter og så kjøre inn på motorvei.

Svart bil skal holde seg bak.

Dersom svart bil svinger ut før blå bil og forsøker å kjøre forbi blå bil mens blå bil fremdeles er i akselerasjonsfelter, da er svart bil en idiot men blå bil får vikeplikt siden det er den blå bilen som skal skifte felt.

Ut fra hvordan tegningen er tar du feil her, det er ikke noe feltskifte som skal gjøres dersom man kjører fornuftig, den blå vil aldri måtte skifte felt all den tid feltene blir slått sammen.

Dette uavhengig av at den svarte allerede har skiftet felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som han sannsynligvis har kjørt bak deg i 60 i 80 sona lenge nok og ergret seg, og at du sikkert akselererte over et halvt minutt for å komme opp i 80km/t i 100 sona på slutten av akselerasjonsfeltet, da hadde jeg heller ikke giddet å vente på om en usikker sjåfør foran meg skal gidde å tørre å kaste seg ut eller ikke. Jeg pleier aldri kjøre lengre enn halve eller ikke en gang 1/4 av hele akselerasjonsfeltet før jeg blinker meg ut og skifter felt.

 

Du skulle bare byttet felt uten å bry deg om bilen som er bak deg, som jeg tolker gjorde deg usikker. Hadde du bare byttet felt hadde den svarte bilen ikke rukket å bytte felt før deg. Du vet du gjør noe galt hvis bilene bak deg bytter ut fra akselerasjonsfeltet før deg som kjører foran, no offence. Eller var det trafikk i høyre feltet som hindret deg fra å kaste deg ut..? ;S

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Høres ut som han sannsynligvis har kjørt bak deg i 60 i 80 sona lenge nok og ergret seg, og at du sikkert akselererte over et halvt minutt for å komme opp i 80km/t i 100 sona på slutten av akselerasjonsfeltet, da hadde jeg heller ikke giddet å vente på om en usikker sjåfør foran meg skal gidde å tørre å kaste seg ut eller ikke. Jeg pleier aldri kjøre lengre enn halve eller ikke en gang 1/4 av hele akselerasjonsfeltet før jeg blinker meg ut og skifter felt.

 

Du skulle bare byttet felt uten å bry deg om bilen som er bak deg, som jeg tolker gjorde deg usikker. Hadde du bare byttet felt hadde den svarte bilen ikke rukket å bytte felt før deg. Du vet du gjør noe galt hvis bilene bak deg bytter ut fra akselerasjonsfeltet før deg som kjører foran, no offence. Eller var det trafikk i høyre feltet som hindret deg fra å kaste deg ut..? ;S

Eg seier deg imot. Fartsaukningsfelt med samanfletting, bruker man ikkje feltet til endes (der linjene opphører) så er det ikkje samanfletting lenger.

 

Litt av poenget med at linjene opphører og to kjørefelt fletter til eitt er jo at alle skal kunna planlegga flettinga på ein bestemt stad. Velger du å bytte felt før den tid, då skal du heller ikkje forventa så mykje hjelp frå andre. Når det er sagt så kan me jo heller ikkje legga under ein stol at mesteparten av trafikantane ikkje klarer å ha eit godt samarbeid uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Høres ut som han sannsynligvis har kjørt bak deg i 60 i 80 sona lenge nok og ergret seg, og at du sikkert akselererte over et halvt minutt for å komme opp i 80km/t i 100 sona på slutten av akselerasjonsfeltet, da hadde jeg heller ikke giddet å vente på om en usikker sjåfør foran meg skal gidde å tørre å kaste seg ut eller ikke. Jeg pleier aldri kjøre lengre enn halve eller ikke en gang 1/4 av hele akselerasjonsfeltet før jeg blinker meg ut og skifter felt.

 

Du skulle bare byttet felt uten å bry deg om bilen som er bak deg, som jeg tolker gjorde deg usikker. Hadde du bare byttet felt hadde den svarte bilen ikke rukket å bytte felt før deg. Du vet du gjør noe galt hvis bilene bak deg bytter ut fra akselerasjonsfeltet før deg som kjører foran, no offence. Eller var det trafikk i høyre feltet som hindret deg fra å kaste deg ut..? ;S

Eg seier deg imot. Fartsaukningsfelt med samanfletting, bruker man ikkje feltet til endes (der linjene opphører) så er det ikkje samanfletting lenger.

 

Litt av poenget med at linjene opphører og to kjørefelt fletter til eitt er jo at alle skal kunna planlegga flettinga på ein bestemt stad. Velger du å bytte felt før den tid, då skal du heller ikkje forventa så mykje hjelp frå andre. Når det er sagt så kan me jo heller ikkje legga under ein stol at mesteparten av trafikantane ikkje klarer å ha eit godt samarbeid uansett.

 

 

Jeg forstod det som om det var 4-felts motorvei der det er et fartsøkningsfelt som opphører, altså at du må bytte felt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...