Gå til innhold

Kjøremønster i fartsøkningsfelt


avp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I akselerasjonsfelt som det her er snakk om (der det er gjensidig vikeplikt ved at to røde piler går sammen til en) er jeg helt konsekvent på å kjøre helt ut feltet.. På den måten unngår jeg å sette meg i en teit vikepliktsituasjon.

 

I akselerasjonsfelter på eksempelvis Ring 3, Østre Aker vei og en del andre veier der det gjerne er et eget felt som tar slutt er det derimot ingen grunn til å være i akselerasjonsfeltet lenger enn nødvendig.

Lenke til kommentar

I tilfellet som beskrevet i førstepost bryter sort bil trafikkreglene. Når sort bil skifter felt for tidlig blir han en del av trafikken i "det kjørefelt det skal kjøres inn i", og han får dermed plikt til å "lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning", se trafikkreglene § 8 nr. 2. Ingen av partene har vikeplikt, en endring som ble innført i 1986 og derfor kanskje ikke er så godt kjent blant dagens ledsagere.

 

 

Merk at dette gjelder både ved reduksjon av antall felt som kjører i samme retning (trafikkreglene § 8 nr. 1 tredje ledd) og ved akselerasjonsfelt (§ 8 nr. 2). Det er altså ikke vikeplikt der "to røde piler går sammen til en" (skilt 530), bare der rød pil "slutter" og peker inn i sort pil (skilt 532).

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...