Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er galt med min kjære?


Enrich77

Anbefalte innlegg

Jeg har bare kjent henne i en måned. Og mye av tiden har vi vært fra hverandre. Nå er det et avstandsforhold. Blir så frustrert av at hun bryter meg tvert av kl 23-23.30 nesten hver kveld. Hun blir nærmest dødelig trøtt, og jeg har sett at hun sovner på ett minutt. I tillegg endrer hun personlighet og blir fiendtlig og ekkel mot meg. Det skal sies at jeg er veldig følsom og tåler ikke så mye. Eller hadde hun vært konsekvent kald hadde det vært greiere. Det plutselige skiftet i personlighet er verre å hanskes med. I går sa hun at jeg måtte finne en annen om jeg var så misfornøyd med henne. Jeg klaget jo hver kveld. En stor overdrivelse. Jeg tar på henne med silkehansker og sier bare at jeg vil hun skal bli lenger. Det er ikke første gang hun har sagt kalde eller sårende ting til meg.

 

Skrev mail til henne der jeg skrev at jeg ville undersøke om det er noe galt med henne. Hun avfeide det med at det var normalt å bli trøtt 23-24. At hun måtte få lov til å sove når hun var trøtt. Jeg ofrer meg for min kjære jeg og får gjerne ekstra energi av å snakke med henne. Hun skrev at hun ikke hadde fått hvilt ut fra stedet vi var på for 17 dager siden. Hun antydet at trøttheten kunne skyldes psoriasis. Det har jeg jo selv og jeg tror lite på det. Riktignok er hun langt verre angrepet enn meg. I tillegg har hun tatt prøver for stoffskiftet som legen har sett på som ok og det samme mener jeg (jeg har det selv og kan nærmest garantere hun ikke har det). Da er det jo rart at hun i det neste øyeblikket argumenterer med at hennes trøtthet er helt normal. I tillegg nevnte hun at hun kanskje hadde lite jern (som følge av mens kanskje). Blir man beyond trøtt og endrer personlighet av det?

 

Så hva kan være aktuelt? Trøtthet er symptom på nærmest alle sykdommer. Kunne det være en ide å ta en full sjekk av vitaminer og mineraler, spesielt B12? Kortisolprøver er vel en ide? Psykiske sykdommer. Synes hun kan minne om som har DID når hun får det der, men det er jo nærmest umulig. Kan det være en form for matallergi eller intoleranse? Melk, sukker, hvete, gluten? Det jeg tror mest er en form for stressreaksjon. Hun er veldig ambisiøs og det blir kanskje i overkant med fokus på hvor bra hun skal være og hvor mye stresset hun blir av oppgaver som skal leveres inn etc. Kanskje det ligger noe i barndommen også om foreldre som stiller skyhøye krav. En slags form for utbrenthet med et veldig spesielt forløp? Lyder sært.

 

Jeg føler leggehysteriet ødelegger for oss. I et forhold tilpasser man da seg hverandre? Det gjelder også for min del. Jeg kan vel også legge meg tidligere, men det blir ikke av pga stoffskiftet og kroppen min nekter å sove før etter 24. Noen ganger så sent som 0130 kanskje. I et forhold støtter man hverandre. Dette må da gjelde etter kl. 24 også? Selv om man sover også? Hun må gjerne vekke meg pp natten om for eksempel noen av hennes nærmeste har dødd. For langt mindre alvorlige ting enn det også. Det er noe creepy ved dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at hun blir trøtt og aggressiv er jo et dårlig tegn.

 

I et fungerende forhold skal ikke en person trenge å analysere, gruble og undre over partnerens oppførsel og stille diagnoser. Kanskje du heller skal spørre deg selv hva du får ut av forholdet dere har nå? Sitter du med mange spørsmål du ikke får svar på og som partneren ikke vil/kan svare på men som ikke burde være så vanskelige så kan det hende det er et tegn på at noe er galt.

 

Nå ser jeg også at du kan ha vært veldig pågående/masete med tanke på hennes aggressive respons. Kanskje dere bruker for mye tid sammen? I et avstandsforhold må begge parter i tillegg til å bruke tiden sammen på mobil, Skype og chat bruke tid på vanlige gjøremål som husarbeid, matlaging, jobb og sosiale aktiviteter med de en bor nærme. Dette kan ofte være en hårfin balanse. Den ene parten ønsker kanskje mer kommunikasjon og videosamtale hele døgnet mens den andre parten foretrekker å være litt for seg selv.

 

Kanskje prøve å kutte ned på antall timer med kontakt per dag om dette er ganske høyt fra før og heller finne på andre ting å fordrive tiden med?

Lenke til kommentar

Jeg føler leggehysteriet ødelegger for oss. I et forhold tilpasser man da seg hverandre?

Det høres ut som om hun har tilpasset seg mye om hun er så trøtt at hun sovner på 1 minutt når hun går og legger seg.

 

Hvorfor kan ikke du tilpasse deg? Du sier "kroppen min nekter å sove før etter 24." Tror du dette er mer reellt enn at hennes kropp nekter å fortsette etter 24?

 

Uansett så sier du ingenting om dere står opp samtidig eller ikke. Noen trenger 9 timer søvn, andre 6. Om hun trenger 9 timer og står opp 6 om morgenen er hun 3 timer på overtid kl. 24.

 

Innlegget ditt bærer litt preg av at du har forventninger som ikke blir tilfredsstilt. Kanskje du må justere på dem. Dere blir ikke én person av å være i et forhold.

Endret av Tåkelur
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke at du bør gjøre så mye mer enn å akseptere at vi mennesker er forskjellige, din døgnrytme er heller ikke forenlig med alle andre sin. Du har kjent henne i 1 mnd. og mye av tiden har dere vært fra hverandre, dvs at du ikke kjenner til hvordan hun fungerer til daglig.

Fruen min og jeg er også totalt forskjellige, men det er ingenting feil med noen av oss for det. Hun trenger min. 8 timer søvn, mens jeg trenger kun 4-6, ergo vi legger oss ikke bestandig til samme tid......

Enkelte har behov for mer søvn enn andre, og enkelte klarer da ikke å holde seg våkne like lenge som andre.

 

Forskjellige personer = forskjellige behov for søvn

 

Du vil få en mye mer fornøyd kjæreste om du lar henne legge seg når hun ønsker det, og da får den søvnen hun trenger. Men jo oftere du tar opp dette, jo oftere blir hun "irritert" over at du ikke aksepterer hennes behov for søvn, det merkes jo også på hennes kommentar om at du får finne en annen om du ikke er fornøyd.

 

Skal du ha et forhold til å fungere og vare, så kan du ikke la slike ting gå inn på deg. For det å være kjærester i begynnelsen av et forhold, er stor forskjell fra å være samboere/gifte over tid. Om det skulle komme barn etterhvert, så blir du enda mindre prioritert......

Dette er for "bagatell-messig" ting å henge seg opp i, hvordan skal du da kunne takle det når det faktisk blir noen virkelige utfordringer å jobbe med i forholdet?

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har bare kjent henne i en måned. Og mye av tiden har vi vært fra hverandre. Nå er det et avstandsforhold. Blir så frustrert av at hun bryter meg tvert av kl 23-23.30 nesten hver kveld. Hun blir nærmest dødelig trøtt, og jeg har sett at hun sovner på ett minutt. I tillegg endrer hun personlighet og blir fiendtlig og ekkel mot meg. Det skal sies at jeg er veldig følsom og tåler ikke så mye. Eller hadde hun vært konsekvent kald hadde det vært greiere. Det plutselige skiftet i personlighet er verre å hanskes med. I går sa hun at jeg måtte finne en annen om jeg var så misfornøyd med henne. Jeg klaget jo hver kveld. En stor overdrivelse. Jeg tar på henne med silkehansker og sier bare at jeg vil hun skal bli lenger. Det er ikke første gang hun har sagt kalde eller sårende ting til meg.

 

Skrev mail til henne der jeg skrev at jeg ville undersøke om det er noe galt med henne. Hun avfeide det med at det var normalt å bli trøtt 23-24. At hun måtte få lov til å sove når hun var trøtt. Jeg ofrer meg for min kjære jeg og får gjerne ekstra energi av å snakke med henne. Hun skrev at hun ikke hadde fått hvilt ut fra stedet vi var på for 17 dager siden. Hun antydet at trøttheten kunne skyldes psoriasis. Det har jeg jo selv og jeg tror lite på det. Riktignok er hun langt verre angrepet enn meg. I tillegg har hun tatt prøver for stoffskiftet som legen har sett på som ok og det samme mener jeg (jeg har det selv og kan nærmest garantere hun ikke har det). Da er det jo rart at hun i det neste øyeblikket argumenterer med at hennes trøtthet er helt normal. I tillegg nevnte hun at hun kanskje hadde lite jern (som følge av mens kanskje). Blir man beyond trøtt og endrer personlighet av det?

 

Så hva kan være aktuelt? Trøtthet er symptom på nærmest alle sykdommer. Kunne det være en ide å ta en full sjekk av vitaminer og mineraler, spesielt B12? Kortisolprøver er vel en ide? Psykiske sykdommer. Synes hun kan minne om som har DID når hun får det der, men det er jo nærmest umulig. Kan det være en form for matallergi eller intoleranse? Melk, sukker, hvete, gluten? Det jeg tror mest er en form for stressreaksjon. Hun er veldig ambisiøs og det blir kanskje i overkant med fokus på hvor bra hun skal være og hvor mye stresset hun blir av oppgaver som skal leveres inn etc. Kanskje det ligger noe i barndommen også om foreldre som stiller skyhøye krav. En slags form for utbrenthet med et veldig spesielt forløp? Lyder sært.

 

Jeg føler leggehysteriet ødelegger for oss. I et forhold tilpasser man da seg hverandre? Det gjelder også for min del. Jeg kan vel også legge meg tidligere, men det blir ikke av pga stoffskiftet og kroppen min nekter å sove før etter 24. Noen ganger så sent som 0130 kanskje. I et forhold støtter man hverandre. Dette må da gjelde etter kl. 24 også? Selv om man sover også? Hun må gjerne vekke meg pp natten om for eksempel noen av hennes nærmeste har dødd. For langt mindre alvorlige ting enn det også. Det er noe creepy ved dette.

 

Jeg ble stresset av å lese dette, og lurer på at det er du selv som legger opp til det du kaller "leggehysteri" - kanskje du er overdrevet opptatt av henne og av dine egne grublerier og planer. Livet er noe man kan planlegge til en viss grad, men lykken lar seg ikke manipulere. Tror derfor at det er du som må roe ned ..

Lenke til kommentar

Jeg har bare kjent henne i en måned. Og mye av tiden har vi vært fra hverandre. Nå er det et avstandsforhold. Blir så frustrert av at hun bryter meg tvert av kl 23-23.30 nesten hver kveld. Hun blir nærmest dødelig trøtt, og jeg har sett at hun sovner på ett minutt. I tillegg endrer hun personlighet og blir fiendtlig og ekkel mot meg. Det skal sies at jeg er veldig følsom og tåler ikke så mye. Eller hadde hun vært konsekvent kald hadde det vært greiere. Det plutselige skiftet i personlighet er verre å hanskes med. I går sa hun at jeg måtte finne en annen om jeg var så misfornøyd med henne. Jeg klaget jo hver kveld. En stor overdrivelse. Jeg tar på henne med silkehansker og sier bare at jeg vil hun skal bli lenger. Det er ikke første gang hun har sagt kalde eller sårende ting til meg.

 

 

Du bør oppfordre henne til og gå til sin lege og kontrollere stoffskifte. Lavt stoffskifte kan gi slike symptomer som trøtt og irritert osv. Det er langt flere symptomer og de er veldig individuelle.

http://nhi.no/forside/symptomer-pa-lavt-stoffskifte-38281.html

Lenke til kommentar

 

Du bør oppfordre henne til og gå til sin lege og kontrollere stoffskifte. Lavt stoffskifte kan gi slike symptomer som trøtt og irritert osv.

Nær sagt alle sykdommer kan gi dette.

 

Ja, hva så? Skal man ikke ta noen prøve på noe som muligens det kan være, kun fordi mange sykdommer gir symptomer som tretthet? Stoffskifte endringer har en rekke symptomer. De mest vanlige er tretthet, irritasjon. Det er også svært enkelt og kontrollere.

Lenke til kommentar

Ja, hva så? Skal man ikke ta noen prøve på noe som muligens det kan være, kun fordi mange sykdommer gir symptomer som tretthet?

Ikke ta dette kun personlig, det er et fenomen som jeg har observert i lengre tid.

 

Jo, men ved å bare foreslå én bidrar du til et fiffig fenomen som går ut på at skvaldrepaver viderforteller erfaring om diagnoser, og så blir den syke bråsikker på at det må være den rette diagnosen, og bekymrer seg, innretter seg, leser og prater til alle om at det kanskje er det ... og så er det ikke det. Dette går gjerne for seg igjennom både 5 og 10 diagnoser.

 

Enten bør man anbefale at vedkommende lar legen sjekke det nødvendige. Eller så får man ta en faglig vurdering på hvilke vanlige sykdommer som faktisk er aktuelle, og liste dem opp.

 

Du fremstår som en av dem som i enhver slik sammenheng roper opp om sin favoritt-diagnose (som de gjerne har selv - tror de, for de er en del av karusellen, og har ikke kommet i mål ennå). Typiske slike diagnoser er borrelia, kyssesyken, stoffskifte, depresjon, stress, me, testosteron-mangel.

 

Problemet ligger i at det som ligger til grunn for anbefalingen om hva som skal sjekkes er vedkommendes egen diagnose, ikke en faglig vurdering av pasienten opp mot alternative forklaringer. Hvis alt man har er en hammer, er alle sykdommer en spiker.

 

Det er like enkelt å sjekke for B12 og jernmangel, begge er vanlige og enkle å behandle. Hvorfor nevnte du ikke dem? Sannsynligvis pga at rådet var for mye basert på personlige erfaringer hos deg, og ikke en nøktern vurdering av pasienten opp mot flere diagnoser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, hva så? Skal man ikke ta noen prøve på noe som muligens det kan være, kun fordi mange sykdommer gir symptomer som tretthet?

Ikke ta dette kun personlig, det er et fenomen som jeg har observert i lengre tid.

 

Jo, men ved å bare foreslå én bidrar du til et fiffig fenomen som går ut på at skvaldrepaver viderforteller erfaring om diagnoser, og så blir den syke bråsikker på at det må være den rette diagnosen, og bekymrer seg, innretter seg, leser og prater til alle om at det kanskje er det ... og så er det ikke det. Dette går gjerne for seg igjennom både 5 og 10 diagnoser.

 

Enten bør man anbefale at vedkommende lar legen sjekke det nødvendige. Eller så får man ta en faglig vurdering på hvilke vanlige sykdommer som faktisk er aktuelle, og liste dem opp.

 

Du fremstår som en av dem som i enhver slik sammenheng roper opp om sin favoritt-diagnose (som de gjerne har selv - tror de, for de er en del av karusellen, og har ikke kommet i mål ennå). Typiske slike diagnoser er borrelia, kyssesyken, stoffskifte, depresjon, stress, me, testosteron-mangel.

 

Problemet ligger i at det som ligger til grunn for anbefalingen om hva som skal sjekkes er vedkommendes egen diagnose, ikke en faglig vurdering av pasienten opp mot alternative forklaringer. Hvis alt man har er en hammer, er alle sykdommer en spiker.

 

Det er like enkelt å sjekke for B12 og jernmangel, begge er vanlige og enkle å behandle. Hvorfor nevnte du ikke dem? Sannsynligvis pga at rådet var for mye basert på personlige erfaringer hos deg, og ikke en nøktern vurdering av pasienten opp mot flere diagnoser.

 

Først må du gjerne komme med dokumentasjon på påstander om favoritt diagnoser som jeg måtte ha? Jeg har selv ingen diagnoser og ingen favoritter. Jeg jobber med psykiske problemer og rus, ikke somatikk.

Det TS bør gjøre er selvsagt og ta kontakt med lege og ta alle de nødvendige prøver. Der er stoffskifte test vanlig, men dessverre er det enkelte leger som ikke er påpasselig nok og uteblir den. Veldig mange pasienter går med plager som ved enkelhet kunne vært medisinert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...