Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Adgang til utleiers leilighet


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

"Leieboer har plikt til å gi utleieren adgang til husrommet hvis utleieren vil forta tilsyn, gjennomføre pliktig vedlikehold, foreta lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade. Men utleieren kan ikke uten avtale låse seg inn i leiligheten etter eget forgodtbefinnende."(http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Harutleieradgangleiligheten.aspx)

 

Mitt spørsmål er da om det er vanlig at leietaker har adgang til utleiers leilighet når de bor i samme hus? Kjenner ikke til at det er vanlig at man har nøkkel til utleiers leilighet. Vi har hatt utleiers husnøkkel ifbm. frivillig kattepass når de dro på ferie men etter at dette ikke ble aktuelt lenger er nøkkelen levert tilbake til huseier. Huseier mener nå at jeg frasier meg retten til å ha adgang til hennes bolig ved evt. vannskader og at stoppekranen da ikke kan stenges umiddelbart.

 

Iflg. forsikringsselskapet hennes vil dette medføre meg betydelige ekstrakostnader i tilfelle en skade i hennes leilighet. Virker som om utleier prøver å holde meg ansvarlig for skader i hennes leilighet ved hennes fravær ettersom jeg ikke har nøkkelen mer. For å oppdage en skade/vannskade, så må man være fysisk i leiligheten i 24 timer. Man jobber jo til daglig, er ute og på ferie selv så å dytte over et slikt ansvar er helt uforståelig for meg.



Anonymous poster hash: 8ba11...8a1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn oppfatter jeg det også. Men fordi vi har vært frivillig kattepass og fått nøkkelen i den forbindelse, så mener hun nå at vi fikk nøkkelen på et annet grunnlag (i tilfelle vannskade inn hos henne).