Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Adgang til utleiers leilighet


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

"Leieboer har plikt til å gi utleieren adgang til husrommet hvis utleieren vil forta tilsyn, gjennomføre pliktig vedlikehold, foreta lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade. Men utleieren kan ikke uten avtale låse seg inn i leiligheten etter eget forgodtbefinnende."(http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Harutleieradgangleiligheten.aspx)

 

Mitt spørsmål er da om det er vanlig at leietaker har adgang til utleiers leilighet når de bor i samme hus? Kjenner ikke til at det er vanlig at man har nøkkel til utleiers leilighet. Vi har hatt utleiers husnøkkel ifbm. frivillig kattepass når de dro på ferie men etter at dette ikke ble aktuelt lenger er nøkkelen levert tilbake til huseier. Huseier mener nå at jeg frasier meg retten til å ha adgang til hennes bolig ved evt. vannskader og at stoppekranen da ikke kan stenges umiddelbart.

 

Iflg. forsikringsselskapet hennes vil dette medføre meg betydelige ekstrakostnader i tilfelle en skade i hennes leilighet. Virker som om utleier prøver å holde meg ansvarlig for skader i hennes leilighet ved hennes fravær ettersom jeg ikke har nøkkelen mer. For å oppdage en skade/vannskade, så må man være fysisk i leiligheten i 24 timer. Man jobber jo til daglig, er ute og på ferie selv så å dytte over et slikt ansvar er helt uforståelig for meg.



Anonymous poster hash: 8ba11...8a1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn oppfatter jeg det også. Men fordi vi har vært frivillig kattepass og fått nøkkelen i den forbindelse, så mener hun nå at vi fikk nøkkelen på et annet grunnlag (i tilfelle vannskade inn hos henne).

 

Det hele startet etter at vi ikke ønsket å være kattepass lenger, så kom det første brevet 3 dager etterpå og da hadde de også avlivet katten og vi fikk skylda for det og. Nytt brev kom en uke etterpå hvor hun da nevnte dette med skadeerstatning hvis vannskade oppstår og vi da nå ikke har nøkkelen lenger. Samtidig vil de ikke snakke med oss mer med mindre vi flytter, og jeg har leid i nesten 21 år.



Anonymous poster hash: 8ba11...8a1
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen jeg kan se for meg, er dersom stoppekranen til din leilighet befinner seg inne hos utleier. Da vil det være en stor fordel å ha nøkkelen dit for å få stengt av ved en lekkasje hos deg.

 

Har egen stoppekran i min leilighet for og tidligere fått beskjed, at det er denne jeg skal skru igjen hvis noe skulle skje.

 

Anonymous poster hash: 8ba11...8a1

Lenke til kommentar

Du har ingen plikt til å føre tilsyn med utleiers leilighet. Be utleier om å få snakke med forsikringsselskapet hennes og ikke ta alt du hører for god fisk.

 

Det er slik jeg også er klar over. Men hun henviser da til følgende i kontrakten: Som leietaker plikter du å behandle eiendommen med tilbørlig aktsomhet. Jfr. leiekontraktens punkt .. og husleielovens paragraf 5-1.

 

For meg virker det som om hun prøver å bruke "mislighold" på meg for å få meg ut men jeg kan ikke tenke meg, at hun kan det i dette tilfellet og fordi jeg nå ikke har en husnøkkel til hennes leilighet.

 

Anonymous poster hash: 8ba11...8a1

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det hele startet etter at vi ikke ønsket å være kattepass lenger, så kom det første brevet 3 dager etterpå og da hadde de også avlivet katten og vi fikk skylda for det og. Nytt brev kom en uke etterpå hvor hun da nevnte dette med skadeerstatning hvis vannskade oppstår og vi da nå ikke har nøkkelen lenger. Samtidig vil de ikke snakke med oss mer med mindre vi flytter, og jeg har leid i nesten 21 år.

 

Anonymous poster hash: 8ba11...8a1

 

 

Hun har blitt sprø, vurder å flytt! Har du forresten leid samme sted i 21 år?

Lenke til kommentar

Utleier kan kreve tilsyn i leietakers bolig. Utleier kan ikke kreve at leietaker skal føre tilsyn i utleiers bolig. At du på noen som helst måte skulle være økonomisk ansvarlig for utleiers bolig er vås.

Dette må sees på som godt naboskap, på lik linje med å vanne blomster og ta inn posten, men uten økonomisk ansvar.

 

Slik tenker jeg også, vi skulle jo være snill med å passe kattene når de dro på ferie - folk over 60 - men man ser jo hva man får tilbake i ettertid for snillheten.

 

Anonymous poster hash: 8ba11...8a1

Lenke til kommentar

Har det vært samme eier/eiere hele tiden? Og det er først nå det har skjedd noe?

 

Først faren hennes så overtok henne, og da følger jo samme kontrakt videre. Hun har saksøkt meg for 3 år siden for at husleia skulle heves til gjengs leie men kontrakten tilsier kun indeksreguleringen, og det ble det slik også etter rettssaken - hun kom ingen vei med det hun ville.

 

Så passet vi kattene frivillig når de dro på ferie men når vi ikke ønsket å være kattepass lenger, da startet det hele på nytt med brev.

 

Anonymous poster hash: 8ba11...8a1

Lenke til kommentar

 

Du har ingen plikt til å føre tilsyn med utleiers leilighet. Be utleier om å få snakke med forsikringsselskapet hennes og ikke ta alt du hører for god fisk.

 

Det er slik jeg også er klar over. Men hun henviser da til følgende i kontrakten: Som leietaker plikter du å behandle eiendommen med tilbørlig aktsomhet. Jfr. leiekontraktens punkt .. og husleielovens paragraf 5-1.

 

For meg virker det som om hun prøver å bruke "mislighold" på meg for å få meg ut men jeg kan ikke tenke meg, at hun kan det i dette tilfellet og fordi jeg nå ikke har en husnøkkel til hennes leilighet.

 

Anonymous poster hash: 8ba11...8a1

 

Eiendom i dette tilfellet gjelder kun den eiendom som er nevnt i husleiekontrakten.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du inn i tilstøtende bolig? For å skru av stoppekranen i den enheten, fordi din leilighet kan ta skade av lekkasje hos nabo? Men lekkasjer hos deg kan du stanse med egen stoppekran? Hva skal du i så fall gjøre hos naboen? Det er da hennes ansvar, ikke ditt. Du plikter å behandle leieenheten pent, ikke naboleiligheten.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

...

...
...
...
Nei nemlig. Hva er da problemet her?

 

 

At huseier tror at jeg også har ansvar for hennes eiendom i tilfelle skade oppstår og hun henviser da til følgende punkt i min leiekontrakt: Leieren må behandle eiendommen med tilbørlig aktsomhet, og må erstatte all skade (over det som følger av vanlig bruk) som skyldes ham selv, hans husstand eller andre som han har gitt adgang til eiendommen.

Tror enkelte huseiere bør sette seg bedre inn i husleieloven og at når man er leietaker kun har ansvar ifht. skade etc. for den delen man selv leier.

 

Anonymous poster hash: 8ba11...8a1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...