Gå til innhold

Førstehjelp i trafikalt grunnkurs


CommanderHusky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vist det er i kurset så er jeg ganske sikker på at du må få det med deg. Et et par år siden jeg var på det kurset, så husker ikke om vi hadde det med.

 

Vist du kan det, da vil det vel ikke være så stort problem å gjøre det tenker jeg? Vis at du kan, gjør deg raskt ferdig. Vent til resten er ferdig.

 

Får jeg spørre, hvorfor er du ikke noe glad i minn-til-munn øvelse? Det er bra å kunne, dere får jo utlevert "munnbind" så bakterier osv er jo ikke noe å tenke på, skader ikke å øve på det mange ganger. Mange mange ganger, jeg var nettopp på årets 3. førstehjelpskurs med munn-til-munn øvelse (pga. jobb og jeg fikk betalt på kurset :thumbup: ) og det er alltid noe nytt jeg lærer, en liten detalje her og der. Noen tips osv fra ulike instruktører osv.

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Vist det er i kurset så er jeg ganske sikker på at du må få det med deg. Et et par år siden jeg var på det kurset, så husker ikke om vi hadde det med.

 

Vist du kan det, da vil det vel ikke være så stort problem å gjøre det tenker jeg? Vis at du kan, gjør deg raskt ferdig. Vent til resten er ferdig.

 

Får jeg spørre, hvorfor er du ikke noe glad i minn-til-munn øvelse? Det er bra å kunne, dere får jo utlevert "munnbind" så bakterier osv er jo ikke noe å tenke på, skader ikke å øve på det mange ganger. Mange mange ganger, jeg var nettopp på årets 3. førstehjelpskurs med munn-til-munn øvelse (pga. jobb og jeg fikk betalt på kurset :thumbup: ) og det er alltid noe nytt jeg lærer, en liten detalje her og der. Noen tips osv fra ulike instruktører osv.

Hva er munnbind? Om jeg ikke trenger å ha direkte kontakt med munnen til noen så går det greit. Men må jeg bli prøvd på eller skal alle bare prøve på én person?

Lenke til kommentar

Her er et bilde som viser munn masken. Du ser hva det går i, plastikk og tøy som beskytter deg fra evt bakterier osv fra den som ikke puster. Problemet på øvelser pleier nå ikke å være bakterier til den "døde", heller 100 andre som har kyssa avgårde på den samme dukka før du kom :tease:

 

"...direkte kontakt med munnen til noen så går det greit" Altså, bare for å være sikkert på at vi snakker om de samme greien. Det er snakk om øvelse på dukker, ikke mennesker.

 

Alle prøver på dukker, ikke mennesker. Ta det med ro, du skal sleppe å ha noen dytte luft ned i lungene dine for så bli hamret på brystkassa di.

 

EDIT: Skriveleif og bedre bilde.

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Det begynner å bli noen år siden jeg tok førerkort, men da hadde vi ikke noen munn-til-munn.

 

Men alle på kurset måtte øve litt på å legge hverandre i stabilt sideleie. Instruktøren snakket litt om hvordan hodet burde ligge, og at vi måtte være forsiktige hvis vi skulle flytte på en livløse person etter en trafikkulykke eller lignende. I tilfelle den skadde personen har fått noen nakke-skader eller lignende i ulykken..

Lenke til kommentar

På livløse personer så skal man prioritere HLR evnt forflytning til flatt og stødig underlag for å kunne utføre HLR. Nakkeskader er da nedprioritert.

 

På bevisstløse personer som puster er nakkeskadde derimot viktigere å være forsiktige med. På våkne personer så skal også nakkeskade være i tankene men de fleste våkne er i stand til å ivareta denne selv.

 

Når det gjelder førstehjelpskurs så øver man aldri HLR på ekte personer, man bruker Anna-dukker av forskjellige typer. Disse rengjøres enten mellom hver person(spritvask og tørk) eller man får utlevert pusteduk som gjør at man ikke er i direkte kontakt med munnen. Sannsynligvis veldig lik den du har hjemme.

 

Ikke vær flau over dette. Er du usikker på hvordan det gjøres skikkelig så få instruktøren til å ta en gjennomgang med deg med dukka. Vær tidlig ute så du slipper å grue deg til din tur. Dersom instruktøren lar folk bestemme rekkefølgen selv er det sjeldent kø for å være først.

 

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi hadde heller ikke munn til munn da jeg tok grunnkurset for noen år siden. Vi måtte få "den skadde" til å puste ved å rette opp nakken/hodet. (Før du stusser, et levende menneske med nakkeskader er bedre enn et dødt menneske, punktum). Og vi øvde på stabilt sideleie.. Ellers var det bare hvordan oppføre seg hvis du kommer til et ulykkested og ting du skal gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, enn så lenge er det vel det..

Men det er vel grunn til å tro at dette vil endre seg relativt snart etter hva jeg forstår.

 

Særlig om man er alene er det ugunstig å skulle gjøre begge deler, det gjør at man blir langt mindre effektiv enn ellers.

Er man to er det derimot mer å hente på å utføre begge deler da man bruker mindre tid på å skifte fra det ene til det andre.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Vel, da har instruktørene ikke drevet med kursing/opplæring i henhold til Norsk Rescuscitasjonsråd sine retningslinjer. Og det bekymrer meg.

 

NRR består av personer med høy tverrfaglig kompetanse innen førstehjelp og medisinske fag, og retningslinjene de går ut med er basert på deres kunnskap, forskning og innspill fra tilsvarende fagmiljøer fra andre land. Førstehjelpsopplæring i Norge bør følge disse til punkt og prikke.

 

Avviker man fra disse så bør det være godt begrunnet i undervisningen. Men man må samtidig huske at kunnskapsnivået og forutsetningene må være på plass.

 

Her er retningslinjene for Basal HLR på voksne: http://nrr.org/wp-content/uploads/2010/12/2.-BHLR-retningslinjer-2010.pdf

 

Der er også HLR med kun brystkompresjoner nevnt, og begrunnet. Det er i noen situasjoner hvor kun brystkompresjoner er like effektivt som både innblåsninger og kompresjoner. Dette er lekmannen i gata ikke nødvendigvis i stand til å vurdere. Det er derfor greit at ambulansearbeideren kan dette, og praktiserer det, fordi vedkommende er i stand til vurdere situasjonen og pasienten. Men ikke at dette blir instruert i på grunnleggende førstehjelpskurs.

 

Den andre situasjonen hvor kun kompresjoner er akseptert er når førstehjelperen hverken kan eller er villig til å utføre innblåsninger. Dette kan det være mange årsaker til, men prinsippet da er at det er bedre å gjøre noe og utføre kun kompresjoner, enn om alternativet er å ikke gjøre noe. Og dette er og årsaken til at retningslinjene i bla England har blitt endret til "hands only CPR". Ganske enkelt fordi man opplever at folk synes det er for ekkelt og risikofylt å utføre innblåsninger at alternativet blir at de ikke gjør noe. Og det er det værste.

 

Altså, kun kompresjoner dersom alternativet er å ikke gjøre noe. IKKE fordi bare kompresjoner er godt i stede for begge deler. Stor forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...