Gå til innhold

hva kan man bruke som legitimasjon om man ikke har bankkort eller pass?


davidendvd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er hva som regnes som gyldig legitimasjon:

 

- Bankkort med bilde

- Førerkort

- Pass

- Forsvarets ID-kort

- Postens ID-kort

- Muligens også mopedførerbevis av den nye typen (det som ser ut som et vanlig førerkort)

 

Om du ikke har noen av delene ville jeg heller fått noen til å kjøpt for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en liten sidekommentar, som dørvakt. Så godkjenner jeg ikke forsvarets ID-kort da de fleste ikke føler noe eierskap til dette og forsvaret er (var iallefall) veldig dårlig på å hente disse inn ved dimittering. Samme med postens ID-kort. Mopedførerkort (som det faktisk har blitt, er ikke bevis lengre) tror jeg faktisk jeg kanskje hadde godtatt :9

Lenke til kommentar

Om du ikkje har gyldig ID så har du eigentleg berre to valg:

-Få nokon som kjenner deg til å kjøpe for deg, så lenge du faktisk er myndig så er ikkje dette langing.

-Eller finn ein butikk der betjeninga kjenner deg godt nok til å vite kor gamal du er. Betjeninga treng ikkje å kreve ID dersom dei veit at du er gamal nok til å få kjøpe.

Lenke til kommentar

FD-ID (det rosa plastkortet med bilde, navn og pers. nr.) er godkjent legitimasjon, men såvidt jeg har forstått er det opp til hver enkelt organisasjon å definere hva de godtar. Et raskt søk vider at både vinmonopolet, statens vegvesen (for å få førerkort) og Nordea godtar FD-ID som gyldig legitimasjon.

 

Grunnen til at det er ymse er nok fordi tidligere var den gamle vernepliktsboken godkjent som legitimasjon, men pga. den var lett å forfalske mistet den statusen, og mange bedrifter har sikkert vært nølende, trege, eller uopplyste til å inkludere det "nye" FD-ID kortet i sine lister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...