Gå til innhold

FEATURE: Vil Øystein velge Mac eller Windows?


Anbefalte innlegg

Mac som stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

Vanviddet fortsetter med valget av Windows Phone. Selv jeg som Android-bruker (som ikke er tatt med i betraktninga) at Apples iPhone med iOS er overlegen på dette området.

 

Hvorfor skriver du"jeg kan telle 5 windows-ultrabooks i farten som slår macbooken på dette området", i stedet for å enkelt og greit fortelle oss hvilke 5 dette er snakk om?

 

Jeg er nemlig for øyeblikket på jakt etter en slik Windows PC og skulle så gjerne hatt noen konkrete tips og/eller linker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt rart å sammenligne en MBA med "medium specs" med en ultrabook som koster så mye. Den kunne blitt sammenlignet med zenbook for ca 8000 (zenbooken ville fremdeles grust air'en i ytelse altså). Men i testen her, fremstilles det jo som om mba'en er billigere, noe den egentlig ikke er.

 

For øvrig kunne han installert noe annet enn windows også.. f.eks. debian eller ubuntu? :-)

Lenke til kommentar

 

Mac som stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

Vanviddet fortsetter med valget av Windows Phone. Selv jeg som Android-bruker (som ikke er tatt med i betraktninga) at Apples iPhone med iOS er overlegen på dette området.

 

Hvorfor skriver du"jeg kan telle 5 windows-ultrabooks i farten som slår macbooken på dette området", i stedet for å enkelt og greit fortelle oss hvilke 5 dette er snakk om?

 

Jeg er nemlig for øyeblikket på jakt etter en slik Windows PC og skulle så gjerne hatt noen konkrete tips og/eller linker.

 

 

 

Du er den andre personen som skriver at de leter etter ny laptop. Og som jeg sa til den andre personen, så er Sony Vaio Pro 13 et flott alternativ. Laptopen kommer i tillegg med en 1080P IPS-skjerm med touch, i motsetning til Macbok Airs mindre skarpe 1440x900-skjerm, som i tillegg er i en TN-panel (en gammel panelteknologi som gir dårlige farger) uten touch. Battery-sheeten, som blir nevnt ovenfor, vil gjøre Sonyen fullstendig dominerende i batteritid, i tillegg til at den fortsett er lettere og tynnere enn Macbook Air (dette er dog så lite at det er merkbart). Men husk at dette er hvis du bruker med batterysheet, og du kan når som helst ta den med deg ut dette, og ha et ekstrem tynn og lett bærbar som fortsatt gir imponerende batteritid. Sonyen er i tillegg lagd i karbonfiber, noe som gjør den langt mer durabel for knekk og fall.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mac som stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

Vanviddet fortsetter med valget av Windows Phone. Selv jeg som Android-bruker (som ikke er tatt med i betraktninga) at Apples iPhone med iOS er overlegen på dette området.

 

Hvorfor skriver du"jeg kan telle 5 windows-ultrabooks i farten som slår macbooken på dette området", i stedet for å enkelt og greit fortelle oss hvilke 5 dette er snakk om?

 

Jeg er nemlig for øyeblikket på jakt etter en slik Windows PC og skulle så gjerne hatt noen konkrete tips og/eller linker.

 

 

 

Du er den andre personen som skriver at de leter etter ny laptop. Og som jeg sa til den andre personen, så er Sony Vaio Pro 13 et flott alternativ. Laptopen kommer i tillegg med en 1080P IPS-skjerm med touch, i motsetning til Macbok Airs mindre skarpe 1440x900-skjerm, som i tillegg er i en TN-panel (en gammel panelteknologi som gir dårlige farger) uten touch. Battery-sheeten, som blir nevnt ovenfor, vil gjøre Sonyen fullstendig dominerende i batteritid, i tillegg til at den fortsett er lettere og tynnere enn Macbook Air (dette er dog så lite at det er merkbart). Men husk at dette er hvis du bruker med batterysheet, og du kan når som helst ta den med deg ut dette, og ha et ekstrem tynn og lett bærbar som fortsatt gir imponerende batteritid. Sonyen er i tillegg lagd i karbonfiber, noe som gjør den langt mer durabel for knekk og fall.

 

 

Takk for tips om Sony Vaio Pro 13. Hvor kan jeg kjøpe denne?

 

Tar også gjerne imot tips om de 4 andre.

 

Touch er forøvrig totalt uinteressant for min del. Men en fin gimmick. Jeg liker ikke fingermerker på skjermen.

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også nevnes at Sony Vaio Pro 13 støyer ganske mye, og kan bli UTROLIG varm på utsiden - notebookcheck.net målte hele 66 grader på undersiden av maskinen under høy belastning! For øvrig målte de også Vaio til ca halve batteritiden av MacBook Air 2013 for WiFi-surfing...

 

Det gjorde den også med meg, inntil jeg installerte de nye viftedriverne. Dette fikset alle problemene for meg, og mange andre som har eid Sony Vaio Pro 13. Hvorfor flere anmeldere har glemt å gjøre dette i tester som allerede analyseres så nøye finner jeg veldig underlig. En dypere og bedre analyse av temperaturen i ultrabooken har blitt gjort i Anandtechs anmeldelse, som gir ganske positive resultater.

 

Når det gjelder batteri, så skal det også nevnes at i Sweclockers test så fikk Sony Vaio Pro 13, med sheet batteriet (som altså tar den opp på samme nivå som Macbooken i størrelse og tyngde), 640 minutter nettsurfing mot Macbook Air 13s 512 timer. Det er 128 minutter, eller litt over 2 timer, mer surfing.

 

 

http://www.sweclockers.com/recension/17490-sony-vaio-pro-13-med-intel-haswell

http://www.sweclockers.com/recension/17550-snabbtest-macbook-air-fokus-pa-batteritid

 

Anandtech kom også fram til de samme tallene i sin anmeldelse.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanviddet fortsetter med valget av Windows Phone. Selv jeg som Android-bruker (som ikke er tatt med i betraktninga) at Apples iPhone med iOS er overlegen på dette området.

 

Kan du ikke utdype dette litt. Har erfaring med iPhone og WP og er ikke i tvil om at valget som ble gjort var et klokt valg. Det kommer jo hele tiden på hva man er ute etter. Om man ikke er ute etter å måtte ha native apps (hvorfor må man det, da det lages så mye bra av 3.part) da er Androide og iOS beste. Om man derimot vil ha et velsmurt og enkelt OS, med mye valgfrihet og samtidig bra til jobbe, er WP tingen.

Office, OneNote, OneDrive, Office Lens, Here Maps, Here Drive, Cortona, Health & Fitness, Economy, News, Sport, Lumia Beamer, XBox Music (som er sterkt undervurdert), XBox Movie. Som du ser, den er proppet med nyttige apper, men er man kun ute etter et leketøy, er det klart man kan velge en med en telefon med lekerobot logo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen "ved sine fulle fem" som bruker Modern UI på en stasjonær PC!!?

 

Jeg m i så fall være gal. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er mange apper som er nyttige, og som gir meg informasjon jeg ønsker rett på startsiden. Altså som er tilgjengelig ved et lite tastetrykk.

 

Startmeyen i W7 er useless. Et jævle klikk, klikk, klikk til du finner fram opp ned tre. Joda, du kan legge på noen favoritter. men alt i alt ikke noe jeg bruker. da skriver jeg heller bare Word + enter etc.

 

Det samme kan jeg gjøre i W8, men jeg kan også lage en oversiktlig meny er jeg lett finner fram til det jeg bruker av programmer, oversiktlig, greit, og ett tastetrykk unna. Ja, den dekker hele skjermen, hva så?

 

Og drar man dette over på jobb, der alle våre brukere automatisk får gruppert alle sine programmer, lokalt og Citrix, fint opp på en lett tilgjengelig startside fremfor på skrivebordet eller i startmenyen. Jeg skal fortelle deg det, at folk kommer og ber om å få W8 fremfor W7 på stasjonære så vell som bærbare.

 

Det fungerer rett og slett veldig bra.

 

Ja, så kan det være noen som argumenterer for at de har 200 programmer de skal bruke. Men man behøver ikke ha alle på startsiden. På applikasjonssiden får man om ønskelig samme struktur, om enn i noe annen visning. Men man har til gjengjeld mulighet for sorteringskriterier.

 

Og ja, jeg skal gi startmenyen en pluss. Muligheten for å trykke i den samtidig som man er på noe annet. Et behov jeg går ut i fra er ekstremt stort hos de største kritikerene.

 

På min surface pro er W8 genialt, men jeg synes det fungerer utmerket på alle mine maskiner. Men så har jeg da også valgt å ta det i bruk fremfor å ta en titt g konkludere med at det er shais.

 

Men ikke ta meg på ordet. Jeg er jo ikke ved mine fulle fem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener fremdeles han burde testet med en surface pro 3, og docket den med tre 27" (eller større/mer høyoppløselige) skjermer.

 

Da hadde han fått utnyttet den skikkelig på farten, og på kontoret. Og i og med at han tester i jobbsammenheng burde den også vært installert med Direct Access, selv om det kanskje hadde blitt drøyt å sette opp kun for en test.

 

DA er kanskje ikke superaktuelt for redaksjonen i Tek, men for mange bedrifter ville det være høyst aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er den andre personen som skriver at de leter etter ny laptop. Og som jeg sa til den andre personen, så er Sony Vaio Pro 13 et flott alternativ. Laptopen kommer i tillegg med en 1080P IPS-skjerm med touch, i motsetning til Macbok Airs mindre skarpe 1440x900-skjerm, som i tillegg er i en TN-panel (en gammel panelteknologi som gir dårlige farger) uten touch. Battery-sheeten, som blir nevnt ovenfor, vil gjøre Sonyen fullstendig dominerende i batteritid, i tillegg til at den fortsett er lettere og tynnere enn Macbook Air (dette er dog så lite at det er merkbart). Men husk at dette er hvis du bruker med batterysheet, og du kan når som helst ta den med deg ut dette, og ha et ekstrem tynn og lett bærbar som fortsatt gir imponerende batteritid. Sonyen er i tillegg lagd i karbonfiber, noe som gjør den langt mer durabel for knekk og fall.

 

Sony solgte Vaio divisjonen i februar, så det skal nok mye til å få tak i en av disse ny i dag:

http://www.pcpro.co.uk/news/386932/sony-exits-pc-market-with-vaio-sale

Lenke til kommentar

Jeg liker at du er ærlig med disse valgene; du velger det som passer ditt bruk og hvor mye tid du faktisk har brukt på å finne ut om dette faktisk er noe for deg og ikke bare sagt "Nei, dette er ikke et Epleprodukt, få det vekk" som enkelte jeg vet om.¨

Personlig bruker jeg Android (CyanogenMod 10.2 UNOFFICIAL-SKOMER for å være eksakt) og det passer perfekt til mitt bruk, med akkurat nok tilpasningsmuligheter når det gjelder telefon, og jeg har prøvd (men aldri eid) iOS, men det passet ikke for meg når det gjelder vanlig bruk. Jeg har også prøvd Windows Phone, og jeg ser potensialet i det, men igjen så føler jeg ikke at det passer meg heller. Startmenyen på WP er veldig godt lagd for tilpasning, men når det gjelder andre ting fikk jeg det ikke til (Kommer GARANTERT av at jeg prøvde den i maks 15 min).

 

Når det kommer til OS til datamaskiner har jeg prøvd flere Macer i forskjellig form og størrelse, og har så og si ikke skjønt en ting, bortsett fra at ALT+Tab og slike hurtigtaster heldigvis eksisterer her og. Her bruker jeg Windows til alt omtrent, som mest sansynlig har noe å si med spillsamlingen min. Jeg har en meget gammel laptop med Ubuntu på som en periode ble brukt til en NAS, og har litt erfaring derifra, og kunne brukt dette til vanlig om alle spillene mine var optimalisert for Linux.

Endret av Qzf
Lenke til kommentar

 

 

 

Mac som stasjonær?! Hæ!?

 

Og hvordan i allverden kan han sitte der og tyte ut tullete konklusjoner som "Windows gir litt dårligere batteritid, og har dårligere pekeflate", som begrunnelse for at han velger Macbook? Jeg kan telle 5 Windows-ultrabooks i farten som slår Macbooken på dette området.

 

Vanviddet fortsetter med valget av Windows Phone. Selv jeg som Android-bruker (som ikke er tatt med i betraktninga) at Apples iPhone med iOS er overlegen på dette området.

 

Hvorfor skriver du"jeg kan telle 5 windows-ultrabooks i farten som slår macbooken på dette området", i stedet for å enkelt og greit fortelle oss hvilke 5 dette er snakk om?

 

Jeg er nemlig for øyeblikket på jakt etter en slik Windows PC og skulle så gjerne hatt noen konkrete tips og/eller linker.

 

 

 

Du er den andre personen som skriver at de leter etter ny laptop. Og som jeg sa til den andre personen, så er Sony Vaio Pro 13 et flott alternativ. Laptopen kommer i tillegg med en 1080P IPS-skjerm med touch, i motsetning til Macbok Airs mindre skarpe 1440x900-skjerm, som i tillegg er i en TN-panel (en gammel panelteknologi som gir dårlige farger) uten touch. Battery-sheeten, som blir nevnt ovenfor, vil gjøre Sonyen fullstendig dominerende i batteritid, i tillegg til at den fortsett er lettere og tynnere enn Macbook Air (dette er dog så lite at det er merkbart). Men husk at dette er hvis du bruker med batterysheet, og du kan når som helst ta den med deg ut dette, og ha et ekstrem tynn og lett bærbar som fortsatt gir imponerende batteritid. Sonyen er i tillegg lagd i karbonfiber, noe som gjør den langt mer durabel for knekk og fall.

 

 

Takk for tips om Sony Vaio Pro 13. Hvor kan jeg kjøpe denne?

 

Tar også gjerne imot tips om de 4 andre.

 

Touch er forøvrig totalt uinteressant for min del. Men en fin gimmick. Jeg liker ikke fingermerker på skjermen.

 

 

Jeg sa som sagt ultrabooks med bedre batteri, uten at det betyr at det ikke eksisterer andre bedre ultrabooks der ute (som Samsung Ativ Book 9, som jeg nevnte). Da tenker jeg på ultrabooks som Toshiba Kira-102, som gir hele 756 minutter med nettsurfing.

 

Touchen er på mange måter en tillegg man ikke får bruk for veldig ofte. Selv hadde jeg ingen interesse av det heller, men jeg fikk helt ærlig bruk for det en god del ganger. Spesielt hvis jeg manglet mus og skulle scrolle nedover på en side eller gjøre andre ting som positivt avlastet touchpad-bruken.

 

Du får kjøpt Sony Vaio Pro 13 her: http://www.multicom.no/SONY-SVP1322M1EBI-13e-Ci5e-128GBe-4GBe-BKB/cat-p/c/p7167183

 

Du må gjerne fortelle meg hva det er du leter mest etter i en ultrabook, og så kan jeg hjelpe deg mer med det.

Lenke til kommentar

Tror ikke denne vurderingen har vært helt nøytral for å si det mildt:

Ja, OSX er veldig godt gjennomtenkt, skamløst minimalistisk men samtidig ekstremt funksjonsrik... men å si at man blir forvirret av mange valg i Outlook (eller Office generelt) blir rett og slett for dumt. Det er rett og slett et journalistisk lavmål å sammenligne et forbrukerprodukt som Mail i OSX med et ARBEIDSPAKKE som MS Office er. Den SKAL ha mange funksjoner! Det blir det samme som å klage at Photoshop er mer komplisert enn Paint. Hallo, er du seriøs nå Øystein? Angående epoost til FORBRUKERMARKEDET så vil uansett Gmail få alle andre til å se ut som timbakestående krøplinger.

En annen sak som ikke nevnes med et pip er prisen -å utstyre firma med Mac kontra f.eks. billig PC med Windows eller Linux betyr store penger spart. Blir litt det samme som å si at et budfirma kunne godt tenke seg Lamborghini, men praktiske omstendigheter dikterer et mye mer mainstream bilmerke.

 

Ang iOS har jeg ikke noen kommentarer å tilføye annet enn at det er et narsissistisk barnehage. Ja, man er trygg og alt er banalt enkelt og maten man får er ferdigtygget. Men året er 2014 og "utviklingen" av iOS er fortsatt der den var første dagen: ingen filsystem, narsissistisk app butikk og hovedskjermen er en samling av snarveier. Nuff said.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel ingen "ved sine fulle fem" som bruker Modern UI på en stasjonær PC!!?

Jeg m i så fall være gal. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er mange apper som er nyttige, og som gir meg informasjon jeg ønsker rett på startsiden. Altså som er tilgjengelig ved et lite tastetrykk.

 

Startmeyen i W7 er useless. Et jævle klikk, klikk, klikk til du finner fram opp ned tre. Joda, du kan legge på noen favoritter. men alt i alt ikke noe jeg bruker. da skriver jeg heller bare Word + enter etc.

 

Det samme kan jeg gjøre i W8, men jeg kan også lage en oversiktlig meny er jeg lett finner fram til det jeg bruker av programmer, oversiktlig, greit, og ett tastetrykk unna. Ja, den dekker hele skjermen, hva så?

 

Og drar man dette over på jobb, der alle våre brukere automatisk får gruppert alle sine programmer, lokalt og Citrix, fint opp på en lett tilgjengelig startside fremfor på skrivebordet eller i startmenyen. Jeg skal fortelle deg det, at folk kommer og ber om å få W8 fremfor W7 på stasjonære så vell som bærbare.

 

Det fungerer rett og slett veldig bra.

 

Ja, så kan det være noen som argumenterer for at de har 200 programmer de skal bruke. Men man behøver ikke ha alle på startsiden. På applikasjonssiden får man om ønskelig samme struktur, om enn i noe annen visning. Men man har til gjengjeld mulighet for sorteringskriterier.

 

Og ja, jeg skal gi startmenyen en pluss. Muligheten for å trykke i den samtidig som man er på noe annet. Et behov jeg går ut i fra er ekstremt stort hos de største kritikerene.

 

På min surface pro er W8 genialt, men jeg synes det fungerer utmerket på alle mine maskiner. Men så har jeg da også valgt å ta det i bruk fremfor å ta en titt g konkludere med at det er shais.

 

Men ikke ta meg på ordet. Jeg er jo ikke ved mine fulle fem.

 

 

Visste du at man kan lage en oversiktlig meny i win7 også? UTEN at den tar hele skjermen, som har åpenbare ulemper (man kan ikke gløtte på annen informasjon samtidig og man kan navigere raskere fordi man ikke må dra musa over hele skjermen)

 

Og jaggu får man ikke masse nyttig informasjon med widgets også, som er mye mer anvennlig enn app-systemet i win8.

 

Så argumentet dine er ikke ved sine fulle fem, fordi du ignorerer at man kunne gjøre det samme, men bedre, før.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja Apple setter sammen gode opplevelser, men siden de låser økosystemet sitt vil jeg aldri støtte deres datamaskiner. Jeg har lysst til å kunne kjøpe mac os til en hvilken som helst maskin til kanskje rundt 1000 kr. Da kunne jeg virkelig ha lyst til å teste det ut, men sån som det er nå har de en teit konkuranse fordel hvor de kan optimalisere os sittt til snevert utvalg av maskinvare. Likevel kjører nyere windows så og si like feilfritt noe som imponerer stort i mine øyne. Widwows er så og si like bra på lik maskinvare. Hjalp en veninne med å kjøpe en laptopp fra acer med ips skjerm og ram batteritid til bare 7000 for litt siden. acer v5-573g het den vel. Den hadde nvidia 750m også og veier 2 kilo og er på på 15 tommer. Den valgfriheten til å finne laptoppen som paser deg har ikke apple siden man blir låst til deres snevre utvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo fint at vi har flere valg i markedet, med Windows å har du fleksibilitet på valg av maskinvare mens med Mac OS X så får du kanskje en litt mer integrert og skreddersydd opplevelse. Er jo greit at markedet kan tilby noe for enhver smak.

 

Og for de som elsker open-source så har vi Linux, UNIX og BSD som stortsett kan installeres på et bredt spektrum av maskiner om man er litt forsiktig med valg av maskinvaren.

 

Er jo ikke sånn at alt og alle på død og liv må like og foretrekke nøyaktig de samme løsningene.

Lenke til kommentar

Hjalp en veninne med å kjøpe en laptopp fra acer med ips skjerm og ram batteritid til bare 7000 for litt siden. acer v5-573g het den vel. Den hadde nvidia 750m også og veier 2 kilo og er på på 15 tommer. Den valgfriheten til å finne laptoppen som paser deg har ikke apple siden man blir låst til deres snevre utvalg.

Du har gjett ho god hjelp. Eg har akkurat den same PCen, men litt dyrare konfigurasjon med 256GB SSD og 12GB ram. Ein kanonbra PC. Og batteritida er på rundt 7-8 timar med lett bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...