Gå til innhold

Den store Nikon D750 tråden


Anbefalte innlegg

 

D400 (om spekulasjonene stemmer) blir vel ikke fullformat?

 

Tja, ser jo ut som Nikon prøver å få flest mulig avanserte bruker over fullformat for tiden så ikke godt å si, men forventningen er jo at D400 skal være en cropmodell som erstatter D300s og konkurrerer mot Canon 7DII. Så forøvrig D7200-rykter nylig og stemmer de spørs det vel om det blir noen D400 med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Sett bort fra disse problemene, hvordan er dere ellers fornøyd med deres D750?

Kjempefornøyd! Selv om serienr. på mitt kamera ligger innenfor de som skulle kunne få "flare" problemet, så har jeg ikke tenkt å sende det inn. Har ikke merket noe og om det allikevel skulle skje en gang i tiden så har jeg nok produsert flere mislykkede bilder selv enn det dette "flare" problemet kommer til å gjøre!

Jeg har aldri tafset på D800, men i forhold til D600 er stort sett alt bedre. Bildekvaliteten er vel omtrent lik, men AF-systemet og lav-lys egenskapene er helt utrolig bra. AF med ansiktsgjenkjenning sitter 100% på øyet hver gang og er imponerende nøyaktig. Følgefokus er også betraktlig bedre enn på 600'n.

WiFi-appen er faktisk svært anvendelig f.eks. ved fuglefotografering da det er bare å sette fra seg kamera ved foringsplassen og gå i dekning med nettbrett eller mobiltlf og ta bilde med de.

Kamerahuset er relativt dyrt, men det var faktisk verdt en oppgradering fra D600!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette med ansiktgjenkjenning(øye) er spennende. Ser du har en 50mm f/1.8. Treffer den så du får sylskarpe øyne fra største åpning?

Jeg har ikke brukt 50mm'n til portrett og på 1.8 vil den begrensa dybdeskarpheten bli en utfordring.

Skal se om jeg kan få gjort en test.

Lenke til kommentar

Ser at D750 koster omtrent det samme i dag som når den ble lansert, mens det meste av annet utsyr er justert pga kronekursen. Tror dere denne prisen vil være stabil fremover?

Hvorfor har de ikke satt opp prisen på dette som det meste annet, synes selger det er dyrt nok som det er :huh: ?

 

Kanskje den egentlig skulle gått litt ned i pris, som er ganske vanlig en stund etter lansering, og at valutautviklingen motvirker nedgangen?

Nå er forresten store deler av kronesvekkelsen vunnet igjen, så det er ikke så ille som det var rundt nyttår.

Lenke til kommentar

Ok!

 

Da kan en jo alltids håpe det kommer en kampanje på det etterhvert :)

Virker som en lovende autofokus!

 

Så i en eller annen test en som mente at linsene hans trengte mye mindre finjustering med dette kamera enn med sitt "gamle" D800.... Vet ikke om dette er tilfeldigheter eller ei, men har vel fått bra med skryt fokus på dette kamera? :)

Lenke til kommentar

Fikk D750 akkurat i tide til å ta det med på treningshelg for hærkamputøvere i Halden i helgen.

 

For de som ikke er kjent med hærkamp, så er det grunnleggende det systemet som brukes av f.eks. gruppene som gjenskaper slaget ved Hastings. Ikke en kampsport som sådan, men heller et enkelt system for å gjenskape slag med historiske våpen samtidig som man forsøker å minimere skaderisiko.

 

Det betyr at jeg fikk anledning til å prøve meg på å ta bilder av folk som beveget seg raskt og kaotisk i skogsterreng, med særs varierende lysforhold og høyt tempo.

 

Og jeg må si D750 leverte enda bedre enn jeg hadde forventet. Nå er det kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne min stakkars ni år gamle D80 med nykommeren, men resultatet ble i hvert fall drastisk bedre enn jeg kunne håpet på hvis ikke kameraet hadde dukket opp før helgen.

 

Ja, ISO-ytelsen og dynamikken er imponerende, men det var på en måte forventet etter å ha sett eksempelbilder i tester. Det som virkelig slo meg som en drastisk forbedring, som jeg måtte oppleve for å skjønne hvor bra det var, var to ting:

 

1) Lysmåleren. Den er rett og slett episk. Jeg har vært vant til å måtte drive med mye chimping og finjustering for å klare å ta bra bilder i varierende lysforhold. Nå kunne jeg bare sette kameraet i blenderprioritetsmodus, slå på auto-iso (med maks iso 6400 og 1/500 sek lengste lukkertid), og så bare gi bæng i å tenke på eksponering. Kameraet bommet ikke på eksponeringen på et eneste bilde, så jeg kunne fokusere (heh) på komposisjon og fokus.

 

2) Autofokus. Den er rask, og ansiktsgjenkjenningen fungerer ypperlig. Ok, den bommet av og til på folk som gikk med hjelm som delvis dekket ansiktet, men treffprosenten alt i alt var mye høyere enn jeg hadde drømt om.

 

Det eneste jeg opplevde som var litt snålt, var at kameraet en gang hang seg opp når jeg slo det av, og ikke reagerte på av/på-bryteren. Jeg måtte hive ut batteriet for å starte det på nytt igjen. Noen som har vært borti noe lignende? Nå skal det sies at det var rett etter at jeg tok det i bruk, etter at det hadde ligget over natten i en kald bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste jeg opplevde som var litt snålt, var at kameraet en gang hang seg opp når jeg slo det av, og ikke reagerte på av/på-bryteren. Jeg måtte hive ut batteriet for å starte det på nytt igjen. Noen som har vært borti noe lignende? Nå skal det sies at det var rett etter at jeg tok det i bruk, etter at det hadde ligget over natten i en kald bil.

Har opplevd det på D700 med et Sigma objektiv og ved lyn på kort avstand. Sigmaproblemet fikset seg ved neste firmware til kameraet. Hvis det skjer en gang til så sjekk om det er samme objektiv, husk også å formatere minnekortet i kameraet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det har vært en cashbackkampanje på kun hus tidligere i år/ sent i fjor. Tror det var snakk om 1000kr en kunne få returnert (på et mastercard kort), hvertfall på huset.

Julekampanjen (varte frem til 15. jan) gjaldt bare for DX-hus (spesifikt D3300, D5200, D5300 og D7100).

 

De hadde en cashbackkampanje på optikk før nyttår hvor du kunne få tilbake 1440 kr (tror jeg det var) på D750, men da kun hvis du også hadde kjøpt to av objektivene som inngikk i kampanjen.

Lenke til kommentar

 

Det har vært en cashbackkampanje på kun hus tidligere i år/ sent i fjor. Tror det var snakk om 1000kr en kunne få returnert (på et mastercard kort), hvertfall på huset.

Julekampanjen (varte frem til 15. jan) gjaldt bare for DX-hus (spesifikt D3300, D5200, D5300 og D7100).

 

De hadde en cashbackkampanje på optikk før nyttår hvor du kunne få tilbake 1440 kr (tror jeg det var) på D750, men da kun hvis du også hadde kjøpt to av objektivene som inngikk i kampanjen.

 

Mener også det var for kun hus. Det er ikke lenger å finne (jeg finner det ikke) hos nikon sine sider, så jeg kan ikke si det med sikkerhet. Dette gjaldt også D810 hus.

Lenke til kommentar

Mener også det var for kun hus. Det er ikke lenger å finne (jeg finner det ikke) hos nikon sine sider, så jeg kan ikke si det med sikkerhet. Dette gjaldt også D810 hus.

Med tanke på at jeg drev og planla kjøp av d750 rett over nyttår (det ble bare litt forsinket p.g.a. tilbakekallelsen), så kan jeg garantere at jeg sjekket den kampanjen veldig nøye ;)

 

Om en bestiller nytt d750 i dag, får jeg da et kamera som barnesykdommene er fikset? Tenker spesielt på denne lyslekkasjen som kunne oppstå....

Ja. Kan selvsagt være at en obskur liten nettbutikk frendeles har inne eksemplarer som ikke har blitt returnert, men de større fotoforretningene og nettbutikkene har fått inn nye eksemplarer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...