Gå til innhold

Den store Nikon D750 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det følger ikke med. Det ser heller ikke ut som om en kan får kjøpt det som ekstrautstyr. Men ser ikke ut som det hadde vært noe problem å ha et der. Da får jeg nyte skjermen, er tross alt bedre å se på enn med beskyttelse :)

Har aldri brukt skjermbeskyttelsen og har aldri hatt problemer med skader eller riper på skjermen,

men så behandler jeg utstyret med en viss forsiktighet også da.

Har hørt om tilfeller med rusk og sand mellom skjermbeskytteren og skjermen og da er det vel best uten.

Lenke til kommentar

Info som kan være interessant for noen, men som jeg ikke har sett nevnt: Filstørrelse.

 

Jeg kjører 14 bits, tapsløst komprimert NEF (råformat, for de ikke-nikonkyndige).

 

Råfilene ligger jevnt over mellom 27 og 32 MB. Har ikke prøvd noen av de andre alternativene.

 

Det virker som om kameraets estimat av gjenværende eksponeringer på minnekortet ikke tar hensyn til kompresjonsinnstillingene, for estimatet er veldig konservativt. Kameraet oppgir at et nyformatert 16 GB-kort har plass til 292 bilder. 232 bilder senere stod det at det var plass til 163 bilder.

Lenke til kommentar

Info som kan være interessant for noen, men som jeg ikke har sett nevnt: Filstørrelse.

 

Jeg kjører 14 bits, tapsløst komprimert NEF (råformat, for de ikke-nikonkyndige).

 

Råfilene ligger jevnt over mellom 27 og 32 MB. Har ikke prøvd noen av de andre alternativene.

 

Det virker som om kameraets estimat av gjenværende eksponeringer på minnekortet ikke tar hensyn til kompresjonsinnstillingene, for estimatet er veldig konservativt. Kameraet oppgir at et nyformatert 16 GB-kort har plass til 292 bilder. 232 bilder senere stod det at det var plass til 163 bilder.

Bruker samme innstilling, men på mitt 32GB kort sier kamera at det er plass til 411bilder og med 2 kort på plass sier det 588 bilder.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har også kjøpt meg et D750. Jeg kommer fra D600 og er i hovedsak autofokusen jeg var ute etter, men ser det er en del annet som også kommer godt med.

Jeg har fra før 16-35 VR, 24-120 VR og 70-200 VR, alle i f/4 serien. Dette utgjør et godt og ikke minst en lett pakke, sammen med D750(også D600), dog ikke det mest lyssterke.

 

kunne tenke meg en liten samling lyssterk fastoptikk for å supplere det jeg allerede har, i brennvidden ca 20 - 100mm. Er det noen som vil anbefale noen spesifikke objektiver som vil være gode partnere med et D750(og fremtidige høyoppløselige kameraer)?

 

Hva bruker dere selv av fastoptikk?

Lenke til kommentar

kunne tenke meg en liten samling lyssterk fastoptikk for å supplere det jeg allerede har, i brennvidden ca 20 - 100mm. Er det noen som vil anbefale noen spesifikke objektiver som vil være gode partnere med et D750(og fremtidige høyoppløselige kameraer)?

 

Hva bruker dere selv av fastoptikk?

Jeg har samme objektiver som deg. I tillegg har jeg Sigma ART 35mm f1.4 og den anbefaler jeg. Vil du ha et lyssterkt til portretter i tillegg er Nikon 85mm f1.8 god. Til mitt bruk har jeg ikke sett nytte av noe videre enn 35mm som ikke 16-35mm f4 dekker.

Vil du bare ha ett lyssterkt objektiv ville jeg vurdert 35mm eller 50mm. Både Sigma og Nikon sine er gode.

Lenke til kommentar

For tiden er de eneste fastobjektivene mine to 50 mm f/1,4 :p En Sigma Art, og en Nikkor AF-D. Får se om jeg selger sistnevnte, men nå som den har fått en AF-S-oppfølger så har jeg ikke troen på å få noe særlig for den, og D750 med en AF 50mm f/1,4D er en utrolig nett liten pakke å gå rundt med.

 

Har en Sigma "dirty thirty", men den får følge med D80en når jeg låner/gir den vekk. Det er neppe noe bra objektiv til D750 ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Har en Sigma "dirty thirty", men den får følge med D80en når jeg låner/gir den vekk. Det er neppe noe bra objektiv til D750 ;)

Jeg testet det på D800 for noen dager siden og resultatet ble forbausende bra. Det gikk i sort på høyre og venstre side men ellers ok. Ganske lav kontrast på stor blenderåpning men ble fine portretter. Bra nok til at jeg angrer litt på at jeg solgte mitt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

 

 

...

Har en Sigma "dirty thirty", men den får følge med D80en når jeg låner/gir den vekk. Det er neppe noe bra objektiv til D750 ;)

Jeg testet det på D800 for noen dager siden og resultatet ble forbausende bra.

 

Snakker dere samme versjon av objektiv? Det som har slitsomt, krummet fokusplan....

 

Ja, så lenge man ikke fotograferer flate testplakater så fugerer det helt fint. Det er et objektiv som kan levere fantastiske stemningsfulle bilder. Det er ikke et objektiv for å reprodusere dokumenter eller andre ting på liten blenderåpning.

Lenke til kommentar

 

 

 

...

Har en Sigma "dirty thirty", men den får følge med D80en når jeg låner/gir den vekk. Det er neppe noe bra objektiv til D750 ;)

Jeg testet det på D800 for noen dager siden og resultatet ble forbausende bra.

 

Snakker dere samme versjon av objektiv? Det som har slitsomt, krummet fokusplan....

 

Ja, så lenge man ikke fotograferer flate testplakater så fugerer det helt fint. Det er et objektiv som kan levere fantastiske stemningsfulle bilder. Det er ikke et objektiv for å reprodusere dokumenter eller andre ting på liten blenderåpning.

 

Eller kan forskjellen være at D800 er teknisk så mye bedre......at DET objektivet faktisk funker tilfredsstillende?

Lenke til kommentar

Eller kan forskjellen være at D800 er teknisk så mye bedre......at DET objektivet faktisk funker tilfredsstillende?

Jo bedre sensor og jo høyere oppløsning, jo bedre synes svakhetene til objektivet. Og skyter du flate motiver på full blender vil du se enda tydeligere at det har krumt fokusplan.

Objektivet er heller ikke laget for fullframe - som Kristallo rapporterer vignetterer det til sort på sidene.

 

Men - igjen behøver ikke et objektiv nødvendigvis tegne "riktig" for å kunne være "interessant". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å parafrasere Anew (som dessverre ikke ser ut til å henge her lenger) - det er objektivet jeg hater å elske.

 

Det er ikke tvil om at den gamle 30mm-eren til Sigma er et noe hårete objektiv å fotografere med. Det har et markant kurvet fokusplan (og det burde vel da strengt tatt kalles "fokuskulesektor", men mulig jeg er litt pedantisk nå) og kromatisk feilbryting fra helvete som gjør at du bør holde deg unna kontrastrike motiver. Men samtidig så er det objektivet jeg har tatt mange av de absolutt beste bildene mine med.

 

Så jeg kommer nok til å teste det ut på D750en bare for å se hvordan det gjør seg, men det kommer nok med tid og stunder til å bli byttet ut med en 35 f/1,4 Art uansett.

Lenke til kommentar

Ser det er mange som "emigrerer" over til Sigma om dagen pga dens fantastiske optiske evne. Ser desverre at mange rundtomkring på forskjellige forumer som klager på lite konsistent autofokus, men når fokus først sitter så er det nærmest perfekt! Så i en annen tråd her om en som slet med fokus på sigma sin f/1.4, men når han hadde prøvd Canon sin hadde fokusen sittet som et skudd. Slike omtaler holder meg litt tibake fra å kjøpe sigma. En annen ting er vel at de er nokså tunge, tipper at Nikon sine f/1.8G i forskjellige brennvidder vil balansere utrolig godt på et Nikon D750, da snakker vi lett pakke :)

Ulempen er vel at disse er en del sløvere enn Sigma sine, men sikkert bra nok. Når jeg har lest tester av Nikon D750 er det flere bryluppsfotografer som lovpriser Nikon D750 med nikon sin lette optikk, så da burde det sikkert holde for meg også :hmm:

Dere som bruker f/1.4 optikk, blender dere ofte ned for å få dybdeskarphet nok, slik at en f1.8 ville holdt eller skyter dere stort sett på full åpning?

 

Noen som har tenkt i de baner og heller gå for nikon sin f/1.8 serie?

Hvordan "sitter" fokusen på disse, noen som vet om disse er bedre i så måte?

Endret av birkerot
Lenke til kommentar

Dere som bruker f/1.4 optikk, blender dere ofte ned for å få dybdeskarphet nok, slik at en f1.8 ville holdt eller skyter dere stort sett på full åpning?

Så langt, så har det vært slik at når jeg først henger på fastoptikk, så er det ofte for å utnytte effekten med stor blender. Jeg er såpass lat at hvis jeg først skal skyte nedblendet, så bruker jeg heller zoomobjektiv. Stort sett så har de vært skarpe nok for mitt bruk, og mer fleksible.

 

Men nå som jeg har både nytt kamera og ny fastoptikk, som kommer jeg nok til å i hvert fall teste litt ut på mindre blenderåpninger for å se hvordan resultatene blir. Et av fortrinnene til Sigmaen er jo at den har en blender som gir pen bokeh også nedblendet. Nikkoren har ikke avrundede blenderlameller, og jeg synes den gir penest resultat vidåpen, selv om den heller ikke er så verst nedblendet.

 

De nye Nikkorene (AF-S-versjonene, både 1,8 og 1,4) har også avrundete blenderlameller, og vil nok funke bedre nedblendet enn min eldre utgave. Har lest en del tester som tyder på at 1,8-versjonen faktisk er skarpere enn 1,4-versjonen (i hvert fall til du når ned til f/5,6 eller deromkring), men det er sikkert en del eksemplarvariasjon ute og går. 1,4-utgaven har penere bokeh etter min mening, så hvilken som er best for ditt bruk er en prioriteringssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...