Gå til innhold

Den store Nikon D750 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vanligvis mitt D750 på kontinuerlig autofokus der enkelt fokuspunkt eventuelt «9» (støttepunkter) er valgt, hvor AE/L knappen er programmert til å låse fokus og eksponering.

 

Mener det skal være mulig å konfigurere utløseren til å låse fokus og eksponering også, med utløserknappen trykket halveis ned, for å rekomponere, uten at jeg husker hva slags innstillinger kamera skulle stå på for dette.

 

Regner med at ikke autofokus kan stå på kontinuerlig i hvertfall….

Hm. Hva er det du ønsker? At å trykke utløserknappen halvveis ned låser både fokus og eksponering? Eller bare fokus?

 

Jeg mener standardinnstillingen er at fokusknappen låser fokus når den er halvveis trykket inn, men at lysmåleren opererer til du trykker den helt ned. Så hvis du setter AF-L/AE-L-knappen til noe annet enn fokusering så går utløserknappen over til fokuslås på halv-trykk. Hvis du vil låse eksponering også, så må du antagelig knote rundt litt mer i innstillingene. Ikke helt sikker på om det går uten å bruke AE-L-knappen.

 

I AF-C, så vil det fokusere hele tiden mens du har knappen halvveis nede, så du kan ikke låse fokus i AF-C-modus på samme måte som når du fokuserer med AF-L/AE-L-knappen.

Lenke til kommentar

Dere som har D750: Hvordan er erfaringen så langt?

Tja, noe spesielt du lurer på? Jeg kunne tenkt meg litt større buffer og litt større spredning av fokuspunkter. Bortsett fra det er D750 etter min mening det mest optimale FX-kameraet i Nikon sin lineup. Bra AF, bra balanse mellom detaljgjengivelse og ISO-ytelse, god størrelse og ergonomi...
Lenke til kommentar

 

Dere som har D750: Hvordan er erfaringen så langt?

Tja, noe spesielt du lurer på? Jeg kunne tenkt meg litt større buffer og litt større spredning av fokuspunkter. Bortsett fra det er D750 etter min mening det mest optimale FX-kameraet i Nikon sin lineup. Bra AF, bra balanse mellom detaljgjengivelse og ISO-ytelse, god størrelse og ergonomi...

 

Egentlig ikke noe spesielt. Skal redusere litt på utstyret, har en D4 og en D7100 i dag. Bildekvaliteten på D4'n er helt fantastisk, om 750 er noe i nærheten kan jeg leve med at tempo og robusthet ikke er i samme liga. Det jeg mest er ute etter er noe med autofokushastighet i nærheten av D4. Har jo lest mye positivt om det, men ikke hørt med noen direkte. 

Lenke til kommentar

Kan egentlig ikke uttale meg om hvordan det yter sammenlignet med D4 (eneste jeg har å sammenligne med er D80, og det er rett og slett en urettferdig sammenligning), men Nikon påstår jo at AF-modulen faktisk er bedre enn D4(s).

 

Jeg vil grovt regnet si at treffprosenten på fokus (komposisjon er en annen sak, men det har ikke noe med utstyret å gjøre) ligger på rundt 40-60% med D750 og Tamron 24-70 når jeg har fotografert blankvåpenkamp (som ikke akkurat er en aktivitet der folk beveger seg forutsigbart). Du kan jo ta en titt her, føler det er galleriet jeg har som best illusterer de forskjellige egenskapene til kameraet.

Lenke til kommentar

Kan egentlig ikke uttale meg om hvordan det yter sammenlignet med D4 (eneste jeg har å sammenligne med er D80, og det er rett og slett en urettferdig sammenligning), men Nikon påstår jo at AF-modulen faktisk er bedre enn D4(s).

 

Jeg vil grovt regnet si at treffprosenten på fokus (komposisjon er en annen sak, men det har ikke noe med utstyret å gjøre) ligger på rundt 40-60% med D750 og Tamron 24-70 når jeg har fotografert blankvåpenkamp (som ikke akkurat er en aktivitet der folk beveger seg forutsigbart). Du kan jo ta en titt her, føler det er galleriet jeg har som best illusterer de forskjellige egenskapene til kameraet.

 

Ser absolutt ikke galt ut!

Har du prøvd autofokus med gamle objektiv uten innebygd motor? Min erfaring er at D4 fokuserer raskere med 135/2DC enn med 85/1,8G. Er det tilsvarende med D750?

Lenke til kommentar

Ser absolutt ikke galt ut!

Har du prøvd autofokus med gamle objektiv uten innebygd motor? Min erfaring er at D4 fokuserer raskere med 135/2DC enn med 85/1,8G. Er det tilsvarende med D750?

Fokusmotoren er ikke puslete. Har prøvd det med 80-200 f/2,8, og den fokuserer ganske raskt (til tross for at det er en god del glass som skal flyttes).

Hvis du ser litt på de andre reenactmentgalleriene så er bildene fra ridderturneringen på Hamar og mesteparten av utendørsbildene fra Vinter 2015 tatt med den komboen.

Lenke til kommentar

 

Jeg har vanligvis mitt D750 på kontinuerlig autofokus der enkelt fokuspunkt eventuelt «9» (støttepunkter) er valgt, hvor AE/L knappen er programmert til å låse fokus og eksponering.

 

Mener det skal være mulig å konfigurere utløseren til å låse fokus og eksponering også, med utløserknappen trykket halveis ned, for å rekomponere, uten at jeg husker hva slags innstillinger kamera skulle stå på for dette.

 

Regner med at ikke autofokus kan stå på kontinuerlig i hvertfall….

Hm. Hva er det du ønsker? At å trykke utløserknappen halvveis ned låser både fokus og eksponering? Eller bare fokus?

 

Jeg mener standardinnstillingen er at fokusknappen låser fokus når den er halvveis trykket inn, men at lysmåleren opererer til du trykker den helt ned. Så hvis du setter AF-L/AE-L-knappen til noe annet enn fokusering så går utløserknappen over til fokuslås på halv-trykk. Hvis du vil låse eksponering også, så må du antagelig knote rundt litt mer i innstillingene. Ikke helt sikker på om det går uten å bruke AE-L-knappen.

 

I AF-C, så vil det fokusere hele tiden mens du har knappen halvveis nede, så du kan ikke låse fokus i AF-C-modus på samme måte som når du fokuserer med AF-L/AE-L-knappen.

 

Fant det ut, ligger på C1, i menyen :)

Lenke til kommentar

Jeg er også strålende fornøyd med D750. Jeg kommer fra et D600, og bildekvalitetesmessig er det ikke all verden forskjell, men ser rundt på diverse tester at de mener det skal være en litt oppgradering også der. Men herlig å få flere fokuspunkter å jobbe med å at den dekker mer av søkerbildet. Som nevnt skal også fokusen være hakket bedre  i dårlig lys en D4s, ihverfall i følhe noen brullypsfotgrafer  jeg har lest testene til.

Men det beste av nesten alt, for min del som kommer fra D600 er definitivt grepet, det er bare fantastisk for min del og jeg har ennå ikke seriøst å kjøpevertikalgrep. Ser dog at det muligens kan være greit å ha om en bruker større teler.

En annen ting er jo at det er forholdsvis lett, så om du parer den med et objektiv fra Nikons f/1.8G serie så føles den lett som en fjær. :)

 

At det vært gøy å høre hva slags optikk du har tenkt å sitte igjen med @tow?

Lenke til kommentar

Regner med at dere har sett annonsen på finn. Om ikke så er det 63705267

Jeg har ikke lagt ut 85/1,8G, den er uansett så billig at det ikke er noe vits, og etter min mening noe av det beste som er mulig å få tak i. 135/2 DC har jeg lyst til å beholde, men har lagt den ut med så høy pris på at den sannsynligvis ikke blir solgt. Grunnen til at jeg har lagt ut begge DC-objektivene er at jeg like gjerne beholder 105 som 135, de kan brukes om hverandre, og er like gode. Brukte 105-en på crop,og kjøpte 135 da jeg gikk over til FF, og rotet meg aldri til å selge 105-en.

Ellers beholder jeg gjerne 28-200, det er faktisk et knakende godt objektiv som eneste objektiv på tur, evt 28-70 som er enda mindre men ikke særlig lettere.

Kunne tenke meg å kjøpe en Samyang 14 mm.

I tillegg har jeg et utgammelt Serie E 50/1,8 som jeg gjerne bruker igjen.

Blir begge Sigma telezoomene solgt kan det hende jeg kjøper meg et Nikon 80-400.

Har en Sigma 8 mm fisheye som kan brukes på fullformat (gir rundt bilde), det beholder jeg også.

 

Det er ikke det at noen av objektivene er dårlige eller at jeg ikke kunne tenke meg å ha dem, men jeg fant plutselig ut at jeg har utstyr liggende til en nypris på ~200 k og at jeg uansett ikke klarer å bruke alt samtidig. Det var aldri planen å kjøpe D7100, jeg skulle bare selge D700 etter jeg kjøpte D4 på impuls, og fikk tilbud om å bytte. Det slo meg plutselig at et D750 kan gjøre nesten alt de to kan, og enda litt annet som de ikke kan, og at jeg egentlig klarer meg veldig godt med et engere utvalg. 

 

Litt overraskende at det er så mange som vil ha det gamle 35/1,4 AI, det hadde jeg ikke trodd, det kunne jeg sikkert fått mer for enn jeg la det ut for. Det har jeg hatt i 30 år, så det blir litt rart å selge det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten noen som vet om en kan bytte mattskive på dette huset fordi som bruker lyssterk optikk?

Og eventuelt hvor en kan få gjort dette? Fotocare?

Du kan få tredjeparts-mattskiver: http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=22_145

Lysmåleren kan måle litt mørkere med en sånn en - litt diskusjon her: http://www.dpreview.com/forums/post/55311019

 

Det følger med instruksjoner for hvordan du bytter den selv.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal komme meg hjem og faktisk sjekke bildene før jeg uttaler meg alt for skråsikkert, men erfaringen min fra helgen var at det gikk helt fint å ta bilder (kameraet fokuserte helt greit) i situasjoner hvor jeg begynte å slite litt med å se om motivet faktisk var i fokus fordi søkerbildet ble for mørkt. Så jeg er ikke helt sikker på om jeg ville installert en mørkere mattskive. Det kan gjøre det vanskeligere for fotografen å komponere et bilde som kameraet er teknisk i stand til å ta.

Lenke til kommentar

Vel, en ting jeg har fått gjort er å sammenligne 105/2DC med 135/2DC. Har sett en del påstander om at 105 skulle være skarpere enn 135. Har bare testet fullt åpen blender, som rapporteres som 2,2 i EXIF på begge. Her er bilder tatt med samme avstand av samme motiv, så det er forskjellig utstnitt.

På 105 var avstandsskalaen på drøyt 5 meter, på 135 på drøyt 7. Rart.

Begge fokuserte helt perfekt i autofokus, uten noen korreksjon. Rart. På alle andre hus jeg har testet dem har jeg vært nødt til å korrigere. Mye!

Bildene er skutt i RAW, editert i View NX. Skarphet på 2, highlight protection på 26, D-lightning HS på 26 (for å trekke opp skyggene litt). Korreksjon for Axial Color Aberration på 100. Ellers ble det ganske mye farge på kanten av det hvite på målet.

I sum klarer jeg ikke se noen kvalitetsforskjell på objektivene. 

 

post-225826-0-00766600-1442873616_thumb.jpg

 

post-225826-0-33135400-1442873516_thumb.jpg

 

 

OBS: liten dybdeskarphet! Forskjellig utsnitt har fått kameraet til å bruke litt forskjellig eksponering og hvitbalanse. 

Endret av tow
Lenke til kommentar

 

Vel, en ting jeg har fått gjort er å sammenligne 105/2DC med 135/2DC. 

I sum klarer jeg ikke se noen kvalitetsforskjell på objektivene. 

 

Ville vel valgt 105/2DC basert på forskjellene.

 

Hva synes du skiller seg ut?

Skal prøve å ta dem på nytt, men med fast hvitbalanse og eksponering. 135 er 1/3 stop lavere eksponert, 1/160 s mot 1/125. 

Hensikten var egentlig å være sikker på at jeg synes det er greit å selge 105-en. Jeg har en 85, og synes det er for liten forskjell mellom 85 og 105 til at jeg vil beholde begge. 

Endret av tow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...