Gå til innhold

Den store Nikon D750 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med noen testbilder med mindre dybdeskarphet, hvor bokeh-egenskapene kommer fram? Er liksom bokeh-kontroll som er poenget med disse objektivene.

Gjerne hvor du bruker DC-funksjonen og sammenligner forskjellige innstillinger.

Portretter? Eventuelt av et statisk motiv?

(Kan være en god idé å ha samme fokusavstand som typiske motiv du skal bruke dem til.)

 

Litt hos Photozone - 105mm DC vs 135mm DC

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Er det objektivet eller hvitbalansen som gjør at fargene er såpass forskjellige?

 

Godt spørsmål. Det kan være kombinasjon av hvitbalanse og forskjellig eksponering. Vil ikke tro at det er forskjellig fargebalanse fra objektivene, i allefall ikke så mye. 

 

 

Kan du teste med en definert referanse? Legger ved eksempel fra egen test.....

 

post-226353-0-92421900-1442919278.jpg

post-226353-0-92421900-1442919278_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

@tow

 

Hvordan opplever du fokushastigheten på 135mm på ditt D750? Er det omtrent samme som 85mm f/1.8G?

 

Raskere, men bruker litt fokusering foran og bak før den treffer, der 85/1,8G går mer rett på - men den fokuserte raskere med D4 (som nå er solgt). 

Endret av tow
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar :)

 

Skjønte ikke helt hva du mente med foran og bak før den treffer.... jager den litt slik som i dårlig lys?

 

Ja, den fokuserer forbi fram og tilbake et par ganger, der 85 stopper riktig sted første gang, men kjører saktere. Totalt kan det vel hende at de treffer fokus like fort. Kan skjekke nærmere når jeg er hjemme igjen (i morgen)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg kjøpte mitt Nikon D750 i slutten av juni og har ikke brukt det så utrolig mye, men i kveld opplevde jeg at skjermen ikke ville på. Jeg fikk den ikke på om jeg trykket på meny, live view eller noe annet. Batteriet er fulladet og jeg får tatt bilde men skjermen viser meg ingenting. Jeg har også prøvd å resette kameraet ved å trykke på iso og ekspoterings-knappen. Er det noen som har vært borti dette eller har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Ser jo ut som et problem med skjermen eller skjermkabelen. Virker det som om skjermen får strøm i det hele tatt (hvis du sjekker i et mørkt rom så bør det være mulig å se om baklyset går på eller ikke)?

 

Ser ikke ut som om skjermen får strøm  det hele tatt, men jeg sendte mail til Japan photo og de sa det virket som om hele skjermen var død.  :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg er også strålende fornøyd med D750. Jeg kommer fra et D600, og bildekvalitetesmessig er det ikke all verden forskjell, men ser rundt på diverse tester at de mener det skal være en litt oppgradering også der. Men herlig å få flere fokuspunkter å jobbe med å at den dekker mer av søkerbildet. Som nevnt skal også fokusen være hakket bedre  i dårlig lys en D4s, ihverfall i følhe noen brullypsfotgrafer  jeg har lest testene til.

Men det beste av nesten alt, for min del som kommer fra D600 er definitivt grepet, det er bare fantastisk for min del og jeg har ennå ikke seriøst å kjøpevertikalgrep. Ser dog at det muligens kan være greit å ha om en bruker større teler.

En annen ting er jo at det er forholdsvis lett, så om du parer den med et objektiv fra Nikons f/1.8G serie så føles den lett som en fjær. :)

 

At det vært gøy å høre hva slags optikk du har tenkt å sitte igjen med @tow?

 

Nå begynner det å tynnes ut:

Har en 24-85/G hengende på kameraet det meste av tiden. Ellers er det Samyang 8mm, Nikkor 20/2,8D, Nikkor 50/1,8G, 85/1,8G, 135/2DC. Dessuten en 50/1,8 Serie E og en 35/1,4 AI, som jeg beholder av nostalgiske grunner.

Vurderer en 80-400 av den nye modellen, evt 70-200/4. Skal prøve å holde objektivparken nede.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten heads-up: Nikon har utvidet servicenotisen på D750 (angående skygger fra lukkeren) til å gjelde kameraer produsert fra desember 2014 til juni 2015.

 

Kameraet mitt er på listen (kan dog aldri si at jeg har opplevd noe problem), så nå som Cold Response er ferdig og kameraet mitt kan få en liten pause så tenkte jeg å snofle innom Japan Photo i ettermiddag.

 

https://nikoneurope-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/65011

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...