Gå til innhold

Svenske myndigheter vil merke sexistiske spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror de heller burde vurdere å få plass merking for fæl DRM, Bugs som gjør at det krasjer og ikke minst, standard ripoffs ala "The Slaughtering Grounds" som ellers Jim Sterling hadde det morro med: http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/9884-The-Slaughtering-Grounds-Developer-Meltdown

 

Dette vil jeg si er LAAAANGT viktigere for forbrukere enn sexisme eller lignende, så når dette er på plass så KAN vi diskutere.

Lenke til kommentar

Haha. Snakk om å skyte seg i foten. Det eneste disse ultra-feministene greier å oppnå er bare å lage gratis reklame for GTA 5. Spill som oppfattes som kontroversielle vil alltid være mer spennende og interessante enn politisk korrekte spill. Det samme gjelder andre medier også. Husker godt at GTA 3 skapte en del overskrifter, noe som resulterte i at enda flere løpte ut i butikken og kjøpte det, mens Take-Two og Rockstar kunne gni seg i hendene og le hele veien til banken.

 

Er det noen her som fikk mindre lyst til å prøve spillet etter dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes faktisk dette i utgangspunktet er en god ide. Ca halvparten av alle gamerne er hunkjønn, så hvorfor er 90% av spill rettet mot menn? Det er lett å si vi endeilg har begynt å få sterke kvinnelige hovedpersoner som Lara Croft, men ikke glem at hun i en stor grad ble kjent pga puppestørrelsen, og ikke selve spillet hun var med i. Det sier litt om hvordan bransjen egentlig er.

 

Og ta et lite tanke-eksperiment: Hva ville skjedd om neste Call of Duty utelukkende hadde kvinner i hovedrollene, inkludert den du spiller? Hvordan hadde folk reagert? Tenk så på hvor mange FPSer hvor man spiller som dame. No One Lives Forever 1 og 2 er et eksempel, men det er strengt tatt ikke en direkte FPS. Men andre enn det? Har det i det noensinne skjedd? Er det ikke på tide? Hva om Duke Nukem ble rebootet som Duchess Nukem? Hva om Doom 4 hadde en dame i hovedrollen? Eller Half-Life 3? Folk ville ha klikket i vinkel, og nettopp det er problemet.

 

Når det er sagt tviler jeg på at det vil hjelpe noe å markere spill, men tanken er god.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes faktisk dette i utgangspunktet er en god ide. Ca halvparten av alle gamerne er hunkjønn, så hvorfor er 90% av spill rettet mot menn? Det er lett å si vi endeilg har begynt å få sterke kvinnelige hovedpersoner som Lara Croft, men ikke glem at hun i en stor grad ble kjent pga puppestørrelsen, og ikke selve spillet hun var med i. Det sier litt om hvordan bransjen egentlig er.

 

Og ta et lite tanke-eksperiment: Hva ville skjedd om neste Call of Duty utelukkende hadde kvinner i hovedrollene, inkludert den du spiller? Hvordan hadde folk reagert? Tenk så på hvor mange FPSer hvor man spiller som dame. No One Lives Forever 1 og 2 er et eksempel, men det er strengt tatt ikke en direkte FPS. Men andre enn det? Har det i det noensinne skjedd? Er det ikke på tide? Hva om Duke Nukem ble rebootet som Duchess Nukem? Hva om Doom 4 hadde en dame i hovedrollen? Eller Half-Life 3? Folk ville ha klikket i vinkel, og nettopp det er problemet.

 

Når det er sagt tviler jeg på at det vil hjelpe noe å markere spill, men tanken er god.

 

Spørsmålet er jo om det er den fordelingen også innen disse sjangerne. Jeg tror fordelingen i sjangerne du nevner er ganske skjev, uten at jeg sitter på noen kilder. Ellers ville ett Call of Duty med kun kvinner fremtstått forferdelig fjollete fordi kvinner utgjør en forsvinnende liten del av de stridende i de aller fleste, og beste, militære enhetene.

 

Kvinnelige hovedpersoner er bra der det passer inn og er gjennomført på en god måte. NOLF2 er ett av mine favorittspill, og jeg mener de klarte å få inn en kvinnelig hovedrolle på en god måte. Men om du skal prøve å presse de inn i roller der det rett og slett blir komisk så vil du nødvendigvis møte motbør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Og ta et lite tanke-eksperiment: Hva ville skjedd om neste Call of Duty utelukkende hadde kvinner i hovedrollene, inkludert den du spiller? Hvordan hadde folk reagert? Tenk så på hvor mange FPSer hvor man spiller som dame. No One Lives Forever 1 og 2 er et eksempel, men det er strengt tatt ikke en direkte FPS. Men andre enn det? Har det i det noensinne skjedd? Er det ikke på tide? Hva om Duke Nukem ble rebootet som Duchess Nukem? Hva om Doom 4 hadde en dame i hovedrollen? Eller Half-Life 3? Folk ville ha klikket i vinkel, og nettopp det er problemet.

I disse tilfellene ville fans ha klikket i vinkel fordi man fundamentalt endrer på ikoniske rollefigurer. Folk hadde klikket på nøyaktig samme måte hvis man hadde 'rebootet' Metroid ved å gjøre Samus on til en mann. Det blir som å reboote Alien-filmene med en mann i hovedrollen, eller å reboote Ghostbusters med kvinner i hovedrollene(eh, vent litt...)

 

I Doom 4 ville det vært helt greit med en kvinne i hovedrollen fordi:

A. Serien er foreløpig ikke definert av noen fast rollefigur

B. Det er sci-fi

 

I moderne og historiske FPS finnes det svært få eksempler hvor det ville vært troverdig bare å ha en kvinne i hovedrollen. Jeg kommer på kvinnelige Sovjetiske soldater, partisaner og motstandbevegelser i WW2, Viet Cong, Gadhaffis livvakt, eller dagens Peshmerga. Et realistisk moderne eller historisk skytespill med kun kvinner er urealistisk av åpenbare grunner.

 

Hvis du prøver å skvise kvinner inn i en rolle som ikke passer blir det påtatt og gjennomsiktig. Det viser bare at man bryr seg mer om virkelighetens politikk enn å lage et godt spill.

 

Og PS: Jeg merker at kvinners kamp blir stille forbipassert når det gjelder å bli meid ned i hopetall i skytespill. Det privelegiet går som regel til Russiske og Tyske menn. Og zombier, så klart.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og ta et lite tanke-eksperiment: Hva ville skjedd om neste Call of Duty utelukkende hadde kvinner i hovedrollene, inkludert den du spiller? Hvordan hadde folk reagert? Tenk så på hvor mange FPSer hvor man spiller som dame. No One Lives Forever 1 og 2 er et eksempel, men det er strengt tatt ikke en direkte FPS. Men andre enn det? Har det i det noensinne skjedd? Er det ikke på tide? Hva om Duke Nukem ble rebootet som Duchess Nukem? Hva om Doom 4 hadde en dame i hovedrollen? Eller Half-Life 3? Folk ville ha klikket i vinkel, og nettopp det er problemet.

I disse tilfellene ville fans ha klikket i vinkel fordi man fundamentalt endrer på ikoniske rollefigurer.

Ikoniske rollefigurer? I Call of Duty?

Lenke til kommentar

 

Synes faktisk dette i utgangspunktet er en god ide. Ca halvparten av alle gamerne er hunkjønn, så hvorfor er 90% av spill rettet mot menn? Det er lett å si vi endeilg har begynt å få sterke kvinnelige hovedpersoner som Lara Croft, men ikke glem at hun i en stor grad ble kjent pga puppestørrelsen, og ikke selve spillet hun var med i. Det sier litt om hvordan bransjen egentlig er.

 

Og ta et lite tanke-eksperiment: Hva ville skjedd om neste Call of Duty utelukkende hadde kvinner i hovedrollene, inkludert den du spiller? Hvordan hadde folk reagert? Tenk så på hvor mange FPSer hvor man spiller som dame. No One Lives Forever 1 og 2 er et eksempel, men det er strengt tatt ikke en direkte FPS. Men andre enn det? Har det i det noensinne skjedd? Er det ikke på tide? Hva om Duke Nukem ble rebootet som Duchess Nukem? Hva om Doom 4 hadde en dame i hovedrollen? Eller Half-Life 3? Folk ville ha klikket i vinkel, og nettopp det er problemet.

 

Når det er sagt tviler jeg på at det vil hjelpe noe å markere spill, men tanken er god.

 

Spørsmålet er jo om det er den fordelingen også innen disse sjangerne. Jeg tror fordelingen i sjangerne du nevner er ganske skjev, uten at jeg sitter på noen kilder. Ellers ville ett Call of Duty med kun kvinner fremtstått forferdelig fjollete fordi kvinner utgjør en forsvinnende liten del av de stridende i de aller fleste, og beste, militære enhetene.

 

Kvinnelige hovedpersoner er bra der det passer inn og er gjennomført på en god måte. NOLF2 er ett av mine favorittspill, og jeg mener de klarte å få inn en kvinnelig hovedrolle på en god måte. Men om du skal prøve å presse de inn i roller der det rett og slett blir komisk så vil du nødvendigvis møte motbør.

 

Ja, det er en forsvinnende liten del kvinnfolk i de beste militære enhentene, men ville ikke nettopp det gjort et spill basert på akkurat dem mer interessant enn enda et spill med generiske mannlige muskelbunter?

Lenke til kommentar

 

 

Synes faktisk dette i utgangspunktet er en god ide. Ca halvparten av alle gamerne er hunkjønn, så hvorfor er 90% av spill rettet mot menn? Det er lett å si vi endeilg har begynt å få sterke kvinnelige hovedpersoner som Lara Croft, men ikke glem at hun i en stor grad ble kjent pga puppestørrelsen, og ikke selve spillet hun var med i. Det sier litt om hvordan bransjen egentlig er.

 

Og ta et lite tanke-eksperiment: Hva ville skjedd om neste Call of Duty utelukkende hadde kvinner i hovedrollene, inkludert den du spiller? Hvordan hadde folk reagert? Tenk så på hvor mange FPSer hvor man spiller som dame. No One Lives Forever 1 og 2 er et eksempel, men det er strengt tatt ikke en direkte FPS. Men andre enn det? Har det i det noensinne skjedd? Er det ikke på tide? Hva om Duke Nukem ble rebootet som Duchess Nukem? Hva om Doom 4 hadde en dame i hovedrollen? Eller Half-Life 3? Folk ville ha klikket i vinkel, og nettopp det er problemet.

 

Når det er sagt tviler jeg på at det vil hjelpe noe å markere spill, men tanken er god.

 

Spørsmålet er jo om det er den fordelingen også innen disse sjangerne. Jeg tror fordelingen i sjangerne du nevner er ganske skjev, uten at jeg sitter på noen kilder. Ellers ville ett Call of Duty med kun kvinner fremtstått forferdelig fjollete fordi kvinner utgjør en forsvinnende liten del av de stridende i de aller fleste, og beste, militære enhetene.

 

Kvinnelige hovedpersoner er bra der det passer inn og er gjennomført på en god måte. NOLF2 er ett av mine favorittspill, og jeg mener de klarte å få inn en kvinnelig hovedrolle på en god måte. Men om du skal prøve å presse de inn i roller der det rett og slett blir komisk så vil du nødvendigvis møte motbør.

 

Ja, det er en forsvinnende liten del kvinnfolk i de beste militære enhentene, men ville ikke nettopp det gjort et spill basert på akkurat dem mer interessant enn enda et spill med generiske mannlige muskelbunter?

 

 

Om man klarer å gjennomføre det på en god måte er jeg positiv til det. Du nevnte bla. NOLF, og det finnes sikkert flere eksempler på hvordan det kan gjennomføres godt. Poenget mitt er at om du gjør alle hovedpersonene til kvinner i en CoD setting så tror jeg både kvinner og menn vil synes det virker urealistisk og rart. Da blir det fort litt vell japansk for en del av oss. Jeg tror det er bedre å bygge opp en setting som passer en kvinnelig hovedperson, slik Monolith gjorde med NOLF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, så tåpelig. Det forferder meg at nevrotiske feminister blir tatt alvorlig nok i Sverige til å få penger av staten. Jeg håper dette kun forblir i Sverige, og at vi nordmenn klarer å holde oss unna den verste, mest sinnsyke innflytelsen.

Det var noen i denne tråden som omtalte Sverige som "feminismens Saudi-Arabia". Det synes jeg var vanvittig godt sagt, men det er kanskje mer korrekt å omtale det som "Social Justice-psykopatenes Saudi-Arabia". Dette er tross alt landet hvor man sensurerte ansiktet til en svart kriminell med en hvit persons mosaikksladd, for ikke å fremstå som "rasistisk". Sverige er at av de landene som kan gjøre meg genuint flau av å definere meg selv som "liberal".

Endret av Mimsy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke hvordan dette er nyttig eller hvordan det skal besluttes hvilke spill som kvalifiserer seg til denne merkningen.

 

Å si at spill bare er fantasi er en ting, men spill som GTA skildrer hvordan verden faktisk er i noen kriminelle sirkler i USA. Greit nok at det ikke er 100% realistisk hele tiden, tross alt er det jo et spill vi snakker om, men hvis noe er ment til å skildre hvordan et samfunn er, og samfunnet har sexisme i seg, burde spillet virkelig da bli stemplet som sexistisk?

 

Alle som vet noe vet jo at underverdenen har hatt kvotering i lang tid, og 50% av alle skurker og voldsutøvere er kvinner.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...