Gå til innhold

Når vil det bli forbud på burka og niqab?


Pai

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at man også bør legge bak seg å kjempe for Malika Bayans likestillingsrettigheter mhp. dette med patriarkiet som hun åpentbart er en forkjemper for. Hun har på en veldig tydelig måte ytret at hun er for hele pakken som hennes religion, den kultur som hun har omfavnet etc. Men, hun har også omfavnet islam som norsk kvinne, og med det i bakhånd så skal det vel vanskelig la seg bevise at hun er blitt lurt inn i det. Det framstår ihvertfall som hun frivillig har tatt islam-pakken.

 

Jeg tror at politikerne på et mer generellt grunnlag kan få til å endre ting med grunn i likestillingsrettigheter og de rettigheter som patriarkiet i islam frarøver kvinnene. For det finnes garantert noen kvinner som er undertrykt der ute. Det er sikkert ikke en mangel på personer som myndighetene allerede har avdekket at faktisk blir undertrykt. En enkel ting å finne vil jo være slike ting som at de blir frarøvet en utdannelse, og sikkert mange andre forhold.

Flott, jeg er sikker på at muslimske kvinner vil sette stor pris på at du vil bestemme over de fordi de ikke forstår sitt eget beste. Ingenting skriker likestilling mer enn at menn skal bestemme hva kvinner får og ikke får gå i, fordi disse mennene er redde for at andre menn bestemmer over de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår sitt eget beste?

 

Da tror jeg du undervurderer kvinnene. Når du får tredd ting nedover huet på deg, kan det være vanskelig å gjøre et opprør i mot det. Se bare til kjønnslemlestelse f.eks. der har jo mødrene ofte den styggeste rollen, altså den som må overtale døtrene til å bli skjært i.

 

Så mødrene er også ofre, selv om de har påtatt seg "bøddelrollen".

 

EDIT:

Det kan godt hende du mente ting sarkastisk Sheasy. Om latterliggjørelse hjelper ofrene er jeg ikke så sikker på. Valgte derfor å holde meg saklig i svaret.

Endret av G
Lenke til kommentar

Sant nok  :confused:

 

Jeg synes også det er litt merkelig at de ikke har bedre bedøvelse eller neddoping av spedbarn. Men, kanskje det ikke er forsvarlig det heller. Uansett så har de videoene som er postet av omskjæring (som jeg har sett) her på forumet inneholdt smertefulle og traumatiske opplevelser for de stakkars guttebarn som må lide.

Endret av G
Lenke til kommentar

Forstår sitt eget beste?

 

Da tror jeg du undervurderer kvinnene. Når du får tredd ting nedover huet på deg, kan det være vanskelig å gjøre et opprør i mot det. Se bare til kjønnslemlestelse f.eks. der har jo mødrene ofte den styggeste rollen, altså den som må overtale døtrene til å bli skjært i.

 

Så mødrene er også ofre, selv om de har påtatt seg "bøddelrollen".

 

EDIT:

Det kan godt hende du mente ting sarkastisk Sheasy. Om latterliggjørelse hjelper ofrene er jeg ikke så sikker på. Valgte derfor å holde meg saklig i svaret.

Selvsagt er jeg sarkastisk. Jeg tror ikke muslimske kvinner som bruker visse plagg vil juble over at du vil tvinge de til å kle av seg fordi du mener de ikke forstår hva som er godt for de.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Forstår sitt eget beste?

 

Da tror jeg du undervurderer kvinnene. Når du får tredd ting nedover huet på deg, kan det være vanskelig å gjøre et opprør i mot det. Se bare til kjønnslemlestelse f.eks. der har jo mødrene ofte den styggeste rollen, altså den som må overtale døtrene til å bli skjært i.

 

Så mødrene er også ofre, selv om de har påtatt seg "bøddelrollen".

 

EDIT:

Det kan godt hende du mente ting sarkastisk Sheasy. Om latterliggjørelse hjelper ofrene er jeg ikke så sikker på. Valgte derfor å holde meg saklig i svaret.

Selvsagt er jeg sarkastisk. Jeg tror ikke muslimske kvinner som bruker visse plagg vil juble over at du vil tvinge de til å kle av seg fordi du mener de ikke forstår hva som er godt for de.

 

 

Men vil kanskje langt flere muslimske kvinner juble for at de endelig slipper å gå i det? 

 

Edit: Selv om jeg er mot forbud. 

Endret av Son of Rome
Lenke til kommentar

Men vil kanskje langt flere muslimske kvinner juble for at de endelig slipper å gå i det? 

 

Edit: Selv om jeg er mot forbud.

Neppe. For at det skal være rimelig å tro, så må en først vite vise at langt flere av de som bruker slike plagg i Norge blir tvunget til det enn bruker de frivillig. Etter at en har vist dette, så må det sannsynliggjøres at de som i dag bruker slike plagg under tvang vil få det bedre under et forbud.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

De er underkuet fra før av, så hvordan ser du for deg at man skal se noen særlig forskjell på de som gjør dette frivillig og på de som er tvunget inn i det egentlig? Kan ikke være noen lett oppgave akkurat.

 

For meg så holder det å vite at mange av dem underkues. Da kan man agere på det som grunnlag.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg vil si det er irrelevant så lenge plagget har en politisk symbolikk, som forteller om underkuing av kvinnekjønnet.

 

 

Ok, så du er ikke interessert i hvordan et forbud påvirker kvinnene som bruker plaggene, du vil tvinge de til å kle av seg for å ... få frem et poeng?

 

Det kan du si. 

 

Hadde feministene turt å kritisere islam så hadde vi kanskje hørt; "Én undertrykt kvinne er én for mye".

Én undertrykket kvinne er én for mye. Hvordan mener du det er relevant?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Google't litt etter antall muslimer i Norge. Noe som ser ut til å være en ganske vanskelig masse å skulle telle i utgangspunktet. Nederst i artikkelen så finner du sikkert et avsnitt som passer deg godt:

 

http://forskning.no/meninger/leder/2013/02/hvor-mange-muslimer-er-det-i-norge

 

 

Det er klart at det er forskjeller på muslimer, og jeg har aldri ment noe annet. Men, vi har altså en andel som blir underkuet. Da synes jeg vi bør prøve å hjelpe dem. Hodeplagget hjelper dem ikke akkurat i å bli bedre integrert. Selv om man ikke skulle nå fram til et forbud, så kan prosessen med å få vurdert forbudet få i gang en bra debatt.

Lenke til kommentar

Aller helst vil jeg at vi endrer paragraf 16 i den norske Grunnloven:

 

 

 

Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov. Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje.

 

 

Jeg synes religionene skal miste sin mulighet til å påtvinge sine medlemmer andre normer enn de som den norske lov forlanger av alle landets innbyggere. Slik som Likestilling med mye flere ting.

Lenke til kommentar

Google't litt etter antall muslimer i Norge. Noe som ser ut til å være en ganske vanskelig masse å skulle telle i utgangspunktet. Nederst i artikkelen så finner du sikkert et avsnitt som passer deg godt:

 

http://forskning.no/meninger/leder/2013/02/hvor-mange-muslimer-er-det-i-norge

 

 

Det er klart at det er forskjeller på muslimer, og jeg har aldri ment noe annet. Men, vi har altså en andel som blir underkuet. Da synes jeg vi bør prøve å hjelpe dem. Hodeplagget hjelper dem ikke akkurat i å bli bedre integrert. Selv om man ikke skulle nå fram til et forbud, så kan prosessen med å få vurdert forbudet få i gang en bra debatt.

Antallet er altså ikke irrelevant likevel? Det må minst være snakk om én kvinne, ellers så er det jo ingen å hjelpe.

 

La oss ta noen tall fra løse luften. Vi sier at det er 100 kvinner i Norge som bruker burka eller niqab. Av disse bruker 95 det frivillig, mens fem blir tvunget til det. Så, et forbud vil hjelpe disse fem, ikke sant? Vel, ikke nødvendigvis. Ettersom disse fem blir tvunget til å bruke slike plagg, så er det fordi det er upassende (i følge den eller de som står for tvangen) å vise seg offentlig uten tildekning. Å regne med at disse vil kunne leve som før, bare uten burka eller niqab, er derfor veldig naivt. La oss si at en av de får lov til dette, mens de fire andre ikke lenger får lov til å forlate huset. Da kan vi sette opp noen pluss og minus, får å se hvem som tjener og taper på forbudet.

 

+ Alle som er for forbudet, enten fordi de mener det vil hjelpe, fordi de liker prinsippet, eller fordi fuck muslimer.

+ Kvinnen som nå kan gå uten burka eller niqab.

- Alle som er mot forbudet. Enten det er fordi de mener det ikke vil hjelpe, fordi de er mot prinsippet, eller mener det er et angrep på muslimer.

- Disse 95 kvinnene som blir tvunget til å la være å gå med burka eller niqab.

- Disse fire kvinnene som gikk fra å gå med niqab/burka under tvang til å bli stengt inne i eget hjem.

 

La oss si at disse tallene beskriver virkeligheten. De oppfyller alle kravene dine for å innføre forbudet. Mener du vi burde gjort det?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Google't litt etter antall muslimer i Norge. Noe som ser ut til å være en ganske vanskelig masse å skulle telle i utgangspunktet. Nederst i artikkelen så finner du sikkert et avsnitt som passer deg godt:

 

http://forskning.no/meninger/leder/2013/02/hvor-mange-muslimer-er-det-i-norge

 

 

Det er klart at det er forskjeller på muslimer, og jeg har aldri ment noe annet. Men, vi har altså en andel som blir underkuet. Da synes jeg vi bør prøve å hjelpe dem. Hodeplagget hjelper dem ikke akkurat i å bli bedre integrert. Selv om man ikke skulle nå fram til et forbud, så kan prosessen med å få vurdert forbudet få i gang en bra debatt.

Antallet er altså ikke irrelevant likevel? Det må minst være snakk om én kvinne, ellers så er det jo ingen å hjelpe.

 

La oss ta noen tall fra løse luften. Vi sier at det er 100 kvinner i Norge som bruker burka eller niqab. Av disse bruker 95 det frivillig, mens fem blir tvunget til det. Så, et forbud vil hjelpe disse fem, ikke sant? Vel, ikke nødvendigvis. Ettersom disse fem blir tvunget til å bruke slike plagg, så er det fordi det er upassende (i følge den eller de som står for tvangen) å vise seg offentlig uten tildekning. Å regne med at disse vil kunne leve som før, bare uten burka eller niqab, er derfor veldig naivt. La oss si at en av de får lov til dette, mens de fire andre ikke lenger får lov til å forlate huset. Da kan vi sette opp noen pluss og minus, får å se hvem som tjener og taper på forbudet.

 

+ Alle som er for forbudet, enten fordi de mener det vil hjelpe, fordi de liker prinsippet, eller fordi fuck muslimer.

+ Kvinnen som nå kan gå uten burka eller niqab.

- Alle som er mot forbudet. Enten det er fordi de mener det ikke vil hjelpe, fordi de er mot prinsippet, eller mener det er et angrep på muslimer.

- Disse 95 kvinnene som blir tvunget til å la være å gå med burka eller niqab.

- Disse fire kvinnene som gikk fra å gå med niqab/burka under tvang til å bli stengt inne i eget hjem.

 

La oss si at disse tallene beskriver virkeligheten. De oppfyller alle kravene dine for å innføre forbudet. Mener du vi burde gjort det?

 

 

Om hjernevasken, som i vranglæren, og truslene det innebærer å motsette seg dette aldri hadde funnet sted, tror ikke du også at det høyst sannsynlig ville vært 100 av 100 som ikke hadde ønsket å måtte ikle seg dette?

 

Man må stoppe hele tankeprosessen og snart komme til enighet, med lovverket i ryggen, om at dette er en av andre kulturers skikker vi ikke vil ha med videre og en idè som vi med flertallet i ryggen forkaster. Dette gjør vi uten å blunke med alle andre dårlige idèer, men her skal vi altså ikke gripe inn for å forhindre videre undertrykkelse i respekt for den undertrykkede? Snakker om bjørnetjeneste.

 

De som motsetter seg slike liberaliserende tiltak for økt personlig frihet gjør det nettopp fordi de ikke vet bedre, noe som er en helt naturlig følge av hjernevasken som har funnet sted i forkant. Dette skal vi klare å se og da selvfølgelig ikke ta hensyn til, men derimot skjære igjennom helt uavhengig av hva den indoktrinerte måtte mene, og med det få slutt på dette absurde menneskerangerings systemet de bedriver som ett slags parallell lovverk håndhevet med flathånda på kjøkkenet..

 

Det norske demokratiet, som i at ett bredt flertall av folket sier seg uenig i disse religiøse praksisene, blir jo nå tilsidesatt ved at det får fortsette. Vi undergraver med dette våre egne flertalls meninger og da paradoksalt nok i frihetens navn. Hvordan kan dette unngå å bli absurd?

Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor er det en enorm utbredelse i bruk av Khimar, Chador og noen andre på plakaten i lenken under. Niqab og Burka er vel litt sjeldnere, men jeg har sett det også.

 

http://twentytwowords.com/not-all-headscarves-are-burkas-7-types-of-muslim-headwear-for-women/

 

 

Jeg tenker at dersom noen må tildekke hele seg slik som med Burka, så trenger vedkommende vår hjelp. Vi bør diskutere videre om man skal innføre forbud, ja jeg synes det.

 

Først og fremst så ville det vært best å endre grunnlovsparagraf 16, slik at det tilkommer en setning der, om at denne religionsfriheten aldri skal overprøve noen som helst andre norske lover og regler.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...