Gå til innhold

Når vil det bli forbud på burka og niqab?


Pai

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er uhyre viktig å klare og skille formålet ved bruk og ikke tøystykket i seg selv som i trådbasert materiale som dekker ansiktet :)

 

Det er ikke ett problem med finlandshette i utforstilling nedover alpene. Det er ett problem med finlandshette stående i kassakøen i sommervarmen, akkurat som at det er ett problem at barn og unge blir ekskludert ifra mange aktiviteter og fri utfoldelse på grunn av ett påtvunget religiøst plagg og all den frihetsberøvelse en kvinne må svelge ned frivillig eller ufrivillig om ikledd niqab. Det er mye denne "frivilligheten" jeg har litt problemer med å få ned svelget og som jeg hadde håpet at vi kunne snart ha fått utfaset ifra å være ett falskt valg.

 

Man må være klar over at man er ikke mindre muslim jo mindre klær man har på seg, og "god" og "dårlig" muslim er relativt, så derfor tror jeg vi alle tjent med at vi nettopp luker ut disse mest destruktive og unødvendige absurditetene.

Det fins allerede lover som forbyr å tvinge folk til å bruke plagg de ikke vil bruke. Når man forbyr det for alle, tar man også med dem som gjør det av fri vilje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det ikke finnes noen lover som kan si "Røvere og terrorister får ikke dekke til ansiktet sitt", så du skriver generiske lover som råtner friheter du i dag tar for gitt, og det skaper en politisk klima der det blir stadig mer greit å kunne innsnevre folkets frihet.

 

 

Det der er et godt poeng. Man må endre grunnloven i første omgang for å få til en endring. Fordi vi har en knagg om religionsfrihet der, som må justeres noe.

 

Dersom man parrer den allerede religionsfriheten med en fotnote om likestilling, så tror jeg vi er ganske godt på vei. Altså så må det stå noe sånn som at en religion ikke kan påføre individet særregler som går utover nasjonens formål på andre lover om f.eks. Likestilling, Menneskerettigheter med mere.

 

Da kan man plutselig gi seg lov til å slå ned på spesifikke kulturellt utøy som et plagg for å undertrykke kvinners frihetsutøvelse. Uten at det nødvendigvis rammer resten av denne religionens utøvelser.

 

Man kan rope høyt om hvor lite plagget har noe med religionsutøvelsen å gjøre i utgangspunktet så mye man bare orker, men det hjelper ikke så lenge andre parrerer med å mene noe annet om dette. Så da må man grunnlovens religionsfrihetsbegrep litt til livs egentlig.

 

En innskrenking av det ene rammer ikke nødvendigvis de andre frihetene om man er velformulert i grunnloven.

Endret av G
Lenke til kommentar

Identifisering er jo en nødvendig ting.

Til enhver tid? Er du motstander av personvern og individets rett til privatliv? Folk får da gjerne dekke seg til så mye de vil for min del.

 

Og angående det med terror. Hvor mange terrorangrep begås av kvinner i hijab/burqa, og i hvor stor grad vil et forbud mot nevnte plagg bedre det tallet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei ikke nødvendigvis. Men hvordan skal man ellers få til en endring for disse kvinnene?

 

Folk lærer seg gjerne til at pga. A så får man B. Så av og til så må man gjøre ting som i starten virker smertefullt for noen. Vi nordmenn er jo vant med å gå utildekket, så det er jo ikke noe stort problem for oss stort sett. Og om noen ber deg vise ansiktet så virker det kanskje ikke så sterkt fornærmende på en nordmann som hos en muslimsk kvinne?

 

 

Og angående det med terror. Hvor mange terrorangrep begås av kvinner i hijab/burqa, og i hvor stor grad vil et forbud mot nevnte plagg bedre det tallet? 

 

Det der er et vanskelig spørsmål å besvare. Men, ikke kom å påstå at forskjellige "motstandsbevegelser" ikke har gått langt i benyttelse av forskjellige valg av person. Kvinner kan like fullt ha fått oppdraget som en mann.

 

Jeg er ikke nødvendigvis så redd for muslimer eller terror. Man kan ikke vite når den kommer likevel. Men, det jeg synes er viktigst med et forbud, det er å gi noen en mulighet for et bedre liv og på sikt kanskje en bedre integrering.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Noe av det mest destruktive som finnes i et demokrati er religionsfrihet. Av helt uforståelige årsaker så står anteidemkoratisk, antihumanistisk og generelt bedriten oppførsel over et fritt samfunn. Det er på tide å klart og tydelig si at religion spiller andrefiolin i storsamfunnet.

Lenke til kommentar

Noe av det mest destruktive som finnes i et demokrati er religionsfrihet. Av helt uforståelige årsaker så står anteidemkoratisk, antihumanistisk og generelt bedriten oppførsel over et fritt samfunn. Det er på tide å klart og tydelig si at religion spiller andrefiolin i storsamfunnet.

Bedre skille mellom stat og religion, ja. Det vil også si at staten ikke skal sttaffe en religionsutøvelse som ikke går i strid med lovverket forøvrig.

 

Jeg er for et skille mellom stat og religion. Jeg er ikke for en heksejakt på religiøse, det er prinsipper religiøse står for.

Lenke til kommentar

 

Nei ikke nødvendigvis. Men hvordan skal man ellers få til en endring for disse kvinnene?

Ved hjelp av informasjon, debatt, opplysning. Hva får en til å tro at tvang hjelper sosiale reformer?

 

 

Nja, da tror jeg du er svært naiv. For informasjon, debatt og opplysning tror jeg ikke hjelper helt her. Se bare på vår egen statsreligion, den har jo fått bestå ganske urørt tross mange forskjellige århundrelange epoker. Nå er jo ikke selve den norske stat like gammel som religionen, men det er heller ikke noe som ødelegger for poenget.

 

Man bør komme problemet raskt til livs. Da vi ikke kan tolerere å ha et samfunn i samfunnet hvor andre regler gjelder. I Norge har vi mange rettigheter som de bare kan drømme om i Iran f.eks.

Lenke til kommentar

Religionsfrihet er ikke skadelig. Jeg tror jeg vet hva dere mener, og det er ikke religionsfrihet.

 

Det religionsfrihet gjør, er å gi alle mennesker en rett til å ha en tro og velge sin egen tro.

 

Religionsfrihet er en ting, men å ta seg friheter basert på religion for å skulle utføre sære ritualer som ikke er i tråd med samfunnets lover og regler er ikke en god ting.

Lenke til kommentar

 

Noe av det mest destruktive som finnes i et demokrati er religionsfrihet. Av helt uforståelige årsaker så står anteidemkoratisk, antihumanistisk og generelt bedriten oppførsel over et fritt samfunn. Det er på tide å klart og tydelig si at religion spiller andrefiolin i storsamfunnet.

Bedre skille mellom stat og religion, ja. Det vil også si at staten ikke skal sttaffe en religionsutøvelse som ikke går i strid med lovverket forøvrig.

 

Jeg er for et skille mellom stat og religion. Jeg er ikke for en heksejakt på religiøse, det er prinsipper religiøse står for.

 

 

 

Det er ikke en heksejakt, selv om du velger å framstille det slik. Jeg kan være enig i at det kan være en del uting i samfunnet som fremmedfrykten får til å blomstre opp. Samtidig så kommer det til en grense hvor folk til slutt sier "nok er nok", og da blir det bråk.

 

Det det er snakk om er å tilrettelegge for at disse kvinnene det dreier seg om skal få et verdig liv, med hjelp av den norske stat og med hjelp av andre europeiske stater. Dette er en sunn utvikling tror jeg. Alle prosesser kan gå galt. Men man må også kunne ha litt tro på humanitet.

Lenke til kommentar

PS: det er forøvrig litt komisk at de som anser seg som kjempere for våre rettigheter og prinsipper er så villige til å slippe disse prinsippene når man kommer til noe de ikke liker.

 

Grunnloven er under endring hele tiden den. Selv i de siste to tiårsperiodene har det skjedd små justeringer. Å kunne innrømme at det er en konflikt mellom en grunnlovsparagraf som gir full religionsfrihet og andre norske lover er bare sunt.

Lenke til kommentar

Grunnloven er under endring hele tiden den. Selv i de siste to tiårsperiodene har det skjedd små justeringer. Å kunne innrømme at det er en konflikt mellom en grunnlovsparagraf som gir full religionsfrihet og andre norske lover er bare sunt.

Det er ingen konflikt her.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Det er ikke en heksejakt, selv om du velger å framstille det slik. Jeg kan være enig i at det kan være en del uting i samfunnet som fremmedfrykten får til å blomstre opp. Samtidig så kommer det til en grense hvor folk til slutt sier "nok er nok", og da blir det bråk.

 

Det det er snakk om er å tilrettelegge for at disse kvinnene det dreier seg om skal få et verdig liv, med hjelp av den norske stat og med hjelp av andre europeiske stater. Dette er en sunn utvikling tror jeg. Alle prosesser kan gå galt. Men man må også kunne ha litt tro på humanitet.

Hva med de kvinner som er av oppfatningen at de gjør dette frivillig, dog pga sin religiøse tro? Er det humant å gjøre de kriminelle?

 

For all del, jeg ser helst at kvinner kler seg uten innblanding fra religion, men ikke ved hjelp av tvang og lover. Vi blir alle påvirket til å kle oss slik vi kler oss, og man kan dra debatten så langt som å diskutere i hvor stor grad våre valg preges av kulturen vi befinner oss i. (I og med at "de velger jo ikke selv"-kortet kommer fort i denne sammenhengen.)

Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke imot samfunnets lover og regler, det er det som er poenget. Du vil lage særlover slik at dette blir tilfellet.

 

 

Jeg vil nyansere grunnloven for religionsfrihet ørlite for at man effektivt kan få hjulpet disse kvinnene. JA.

Dersom du virkelig vil hjelpe disse kvinnene foreslår jeg at du heller kjemper for deres utdanning og seksuelle frihet, snarere enn å forby det de tar på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...