Gå til innhold

Når vil det bli forbud på burka og niqab?


Pai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

 

hvem som helst gjorde kanskje det.

Det som var poenget. Så hvorfor er man med på bilder, det er jo poengløst

Det er like poengløst som at du ikke har selvportrett som avatar.

 

dvs. har ikke noe med saken å gjøre.

Å sammenligne et studiebilde med en avtar er å illustrere at en har gått glipp av poenget. Hint, den virtuelle verden kontra den virkelige verden.

Lenke til kommentar

Dette er hva som ventet en politiker som var mot ett niqab forbud, men som har pratet om plagget i nedsettende former som seg hør og bør. Man kan lure på hva slags meldinger de politikere som faktisk legger fram slike forslag får i postkassa...

Viktig at man ikke lar seg skremme og viktig at PST er på saken med en gang Islamistene prøver seg som her på å undergrave demokratiet med sine irrasjonelle trusler:

 

PST etterforsker hatmeldinger fra islamist mot Abid Raja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva tror du vi prøver å få bukt med ved å legge ned lover mot slik tvang da, ikke si du tror at det holder å spørre disse radikaliserte herrene pent? Holdningskampanje med plakater på trikken? Eller kanskje bare å hinte til de hjernevaskede kvinnene at de ikke trenger å bry seg om den i overkant bestemte ektemannen lenger, men at vi ikke har hjemmel til å gripe inn om han skulle motsette seg dette?

Hva jeg tror mennesker som roper ut om forbud mener prøver å få til? Tja si det, det må de nesten selv svare for. Burka og niqab er et SYMPTOM på et annet problem, ikke selve problemet.  
 
Burde vi ikke kunne tillate oss å legge litt større press på overgripende part her i landet? Isåfall regner jeg med at du ikke syntes det er innafor å gripe inn i andre tilfeller som gjelder etniske norske som mishandler eller undertrykker familiemedlemmer heller? Ikke vår eller statens business?
De som bruker bruker vold og tvang mot andre mennesker bør bures inne, det gjelder både sivile- så vel som statlig ansatte personer.
 
Og om du hevder at å legge statlig føringer ved problematiske sammfunnsområder ikke har effekt, så har du nok av statistikk å ta av som motbeviser akkurat dette.
Nå er det vel de som roper ut om forbud som bør bevise at forbudet hjelper, ikke motsatt?
 
Jeg mistenker igjen at disse typer liberalistiske prinsipper er det som blinder rettferdighetssanser og gjør at man prøver å hindre alle forslag som kan virke som å komme ovenifra og ned, helt uavhengig av forventet resultat. Man er så opptatt av statlige overgrep at du lar sivile overgrep finne sted der staten kunne ha gått inn og skjermet offeret som seg hør og bør. I slike tilfeller som dette blir en liberalist alltid svar skyldig.
Jeg er en sterk motstander av sivile (og statlige) overgrep, så den stråmannen kan du beholde selv.
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Gammal norsk folklore og skrømt gjør det lett å få gjennom slike forbud i Norge (ref. ulvedebatten vs Rødhette) Skulle ikke forundre meg om den underliggende niqab-redselen ubevisst ligger i fortellinger om "Den Sorte Dame"

 

"Når jeg var guttunge" gikk det historier om Den Sorte Dame. Få hadde sett henne, men var effektivt som skremsel for å få oss unger inn om kvelden på sen-sommeren når vi gjerne ville være ute til sent på kvelds for å gjøre hyss, gå på slang, osv. Da dukket gjerne ryktet (åpenbart satt ut av velmenende foreldre) at Den Sorte Dame var observert i nabolaget. Det var ei skummel dame, og kan huske jeg forestilte meg skikkelsen i sorte flagrende gevanter. I tillegg ble det sagt at hun hadde fjærer under beina og kunne hoppe 5-6 meter av gangen, så du hadde ikke sjanse til å løpe fra henne.

 

I versjon 2.0 er hun utstyrt med bombebelte i tillegg, og da blir det jo skikkelig skummelt. :grin2:

Lenke til kommentar

Fortellinger om Den Sorte Dame, verserte på folkemunne lenge før vi hadde hørt om niqab eller burka for å si det slik. (nå ser jeg at Den Sorte Dame dukker opp i forbindelse med Kaptein Sabeltann også, men det er noe annet og har ikke med den opprinnelige "dama" å gjøre)

 

Bare for å sette det i historisk kontekst, noen eksempler

 

http://www.dagsavisen.no/moss/lokalt/bytarnet-skummelt-og-flott-1.350363

http://karidansen.blogg.no/1474976503_den_sorte_dame.html

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Kjeldearkiv:Krigsbarn_p%C3%A5_Ekeberg#.22Den_sorte_dame.22

http://www.folkeminne.no/blogg/88-demokraten-innlegg-30-november

https://www.oa.no/debatt/gerd-nyland/fortelling/da-julebukka-fikk-se-den-sorte-dame/o/5-35-367114

 

Altså, forstillingen om en skummel svartkledd dame er fra gammalt av, i alle fall i deler av landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...