Gå til innhold

Når vil det bli forbud på burka og niqab?


Pai

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Hvorfor kan vi ikke heller la være å forby niqab, og om noen blir tvunget til å bruke religiøse plagg kan vi "ha med oss muslimske miljøet som kan melde ifra når noen kommer over slike frihetsberøvelser. Vi må også få på plass ett krise og sikkerhetsteam på som umiddelbart kan verne om de undertrykkede kvinnene som vil bryte ut"? Da får vi i både pose og sekk.

^ Dette ^

 

Når skal man skjønne at forbud nesten aldri hjelper? Det eneste det bidrar til er å gjøre livet enda vanskeligere for de kvinnene som faktisk blir utsatt for tvang/vold fra sine ektemenn og sin familie. Hva tror forbudstilhengerne kommer til å skje dersom man innfører et forbud mot niqab/hijab? Tror de at de kvinnene som faktisk blir utsatt for tvang kommer til å gå med plagget, eller kommer disse kvinnene til å ikke lenger få lov til å gå ut? Det er lov å tenke litt og ikke bare skrike ut om forbud i et.

 

Hijab/niqab er ikke problemet, problemet er de menneskene som bruker tvang og trussler om vold mot andre. Det er DER man må begynne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange elever er det som bruker heldekkende burqa/niqab i skolen ? En, fem, ti, eller kanskje ingen?

 

At ingen politikere tilsynelatende kan svare på det (eller er opptatt av det) blant de som debatterer, viser iallefall at det kun er symbol-politikk og andre motiver som er drivkraften bak "engasjementet".

 

Vanligvis når samfunnet vil forby eller regulere en viss aktivitet eller fenomen, så kartlegger man først forekomsten/utbredelse av det man vil forby.  Det virker å være totalt fraværende i denne saken, og da er det vanskelig å ta det seriøst.

 

Noen sier at selv om burka/niqab ikke et et utbredt problem i skolen idag, "kan det bli et problem i fremtiden". Med en slik tilnærming, burde man kanskje forby leppe-plater også, sånn for sikkerhetsskyld?

 

dpu0UHT.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan jo tenke meg hvor lett det blir og integreres der man står i en heldekkende svart sekk....

 

Jeg tror de det gjelder sjøl er fullt klar over ulempene ved å skille seg ut mht. jobbmuligheter, skole, etc. Endel har derfor frivillig lagt niqaben på hylla pga. sosialt press.

 

Men hva med skole-forbudet man snakker om, skal det gis tilbakevirkende kraft? Heller ikke det har politikerne snakket om eller tenkt over virker det som. F.eks. 2 studenter som er halvveis i høyskole-utdanningen, -skal de måtte kle av seg tverrt, eller skal de få fullføre utdanningen sin, med forutsetningen som forelå da de begynte?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Kan jo tenke meg hvor lett det blir og integreres der man står i en heldekkende svart sekk....

 

Jeg tror de det gjelder sjøl er fullt klar over ulempene ved å skille seg ut mht. jobbmuligheter, skole, etc. Endel har derfor frivillig lagt niqaben på hylla pga. sosialt press.

 

Men hva med skole-forbudet man snakker om, skal det gis tilbakevirkende kraft? Heller ikke det har politikerne snakket om eller tenkt over virker det som. F.eks. 2 studenter som er halvveis i høyskole-utdanningen, -skal de måtte kle av seg tverrt, eller skal de få fullføre utdanningen sin, med forutsetningen som forelå da de begynte?

 

Kle av seg, uten tvil.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan vi ikke heller la være å forby niqab, og om noen blir tvunget til å bruke religiøse plagg kan vi "ha med oss muslimske miljøet som kan melde ifra når noen kommer over slike frihetsberøvelser. Vi må også få på plass ett krise og sikkerhetsteam på som umiddelbart kan verne om de undertrykkede kvinnene som vil bryte ut"? Da får vi i både pose og sekk.

^ Dette ^

 

Når skal man skjønne at forbud nesten aldri hjelper? Det eneste det bidrar til er å gjøre livet enda vanskeligere for de kvinnene som faktisk blir utsatt for tvang/vold fra sine ektemenn og sin familie. Hva tror forbudstilhengerne kommer til å skje dersom man innfører et forbud mot niqab/hijab? Tror de at de kvinnene som faktisk blir utsatt for tvang kommer til å gå med plagget, eller kommer disse kvinnene til å ikke lenger få lov til å gå ut? Det er lov å tenke litt og ikke bare skrike ut om forbud i et.

 

Hijab/niqab er ikke problemet, problemet er de menneskene som bruker tvang og trussler om vold mot andre. Det er DER man må begynne!

 

 

Hva tror du vi prøver å få bukt med ved å legge ned lover mot slik tvang da, ikke si du tror at det holder å spørre disse radikaliserte herrene pent? Holdningskampanje med plakater på trikken? Eller kanskje bare å hinte til de hjernevaskede kvinnene at de ikke trenger å bry seg om den i overkant bestemte ektemannen lenger, men at vi ikke har hjemmel til å gripe inn om han skulle motsette seg dette?

 

Burde vi ikke kunne tillate oss å legge litt større press på overgripende part her i landet? Isåfall regner jeg med at du ikke syntes det er innafor å gripe inn i andre tilfeller som gjelder etniske norske som mishandler eller undertrykker familiemedlemmer heller? Ikke vår eller statens business?

 

Og om du hevder at å legge statlig føringer ved problematiske sammfunnsområder ikke har effekt, så har du nok av statistikk å ta av som motbeviser akkurat dette.

 

Jeg mistenker igjen at disse typer liberalistiske prinsipper er det som blinder rettferdighetssanser og gjør at man prøver å hindre alle forslag som kan virke som å komme ovenifra og ned, helt uavhengig av forventet resultat. Man er så opptatt av statlige overgrep at du lar sivile overgrep finne sted der staten kunne ha gått inn og skjermet offeret som seg hør og bør. I slike tilfeller som dette blir en liberalist alltid svar skyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver en hel del som ikke er relevant i forhold til det du svarer på, og dette syns jeg bidrar til å flytte fokus vekk fra målet. Jeg kan ikke se at du tar opp problemstillingen som fremmes om at et forbud vil gjøre det vanskeligere å hjelpe, ikke lettere.

 

Neivel, fristende å poengtere at det ikke blir første, ei heller siste gang, en liberalist ikke helt tar poenget. Problemet er at du vil ikke forstå fordi det hele innbar forslag om statlige føringer, og når utgangspunktet ditt er at staten er en uavhengig tredjepart som stjeler penga dine, så kan du ikke legge det over på meg at du er forvirra.

 

Blir dårlig av ideologiske prinsippryttere som på tross av menneskers skrik (eller som ofte bare ett såvidt hørbart hvisk) om hjelp, ikke tillater dem det fordi de selv har ett eller annet politisk issue med sosialdemokratiet vårt??

 

Snap out of it, enten så har man nok til å hjelpe ifra egen lomme og beviselig gjør dette (dokumenteres, ikke prøve å snike seg unna som vanlig), eller så gjør man sin plikt og støtter staten i det viktige arbeidet det er å forebygge overgrep og undertrykkelse. Kyniske jævler som "ikke har noe imot å hjelpe", vi må bare gjøre det på en annen måte som tilsier at det ikke går noe ut av egen konto, og hvorav ett alternativt forslag til dette utover at folk får klare seg selv og kaste "krykkene" som de har fått av staten og som er helt nødvendig for å holde dem "oppe", finnes ikke....... trist å bevitne det kyniske spillet som pågår og trist å bevitne at du later til å ikke se det.

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Kle av seg, uten tvil.

 

Forandre spillereglene underveis.. Det er vel vanligvis ansett som dårlig skikk & sjofelt :hmm:

 

Forøvrig anser jeg for egen del et niqab-forbud som greit nok, selv om jeg er litt tvilende til begrunnelsen.

Ser ingen endringer i spillereglene, bare presisering av forventet oppførsel.

Lenke til kommentar

Når skal folk og politikere skjønne at det er FRIHET som er vårt fremste våpen mot tvang. Flyktninger kommer fra samfunn preget av tvang, men over tid vil deres holdninger til tvang og kontroll over andre mennesker, bli fordrevet av vår frihet. Det som kan forsinke den prosessen er at vi selv bruker tvang for å fordrive deres tvang. Da lar vi friheten spille fallitt på grunn av mangel på forståelse av dens overlegne styrke.

 

Den som forstår demokrati og frihet, vil aldri foreslå tvangsbruk i slike tilfeller som er oppe til debatt nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du skriver en hel del som ikke er relevant i forhold til det du svarer på, og dette syns jeg bidrar til å flytte fokus vekk fra målet. Jeg kan ikke se at du tar opp problemstillingen som fremmes om at et forbud vil gjøre det vanskeligere å hjelpe, ikke lettere.

Neivel, fristende å poengtere at det ikke blir første, ei heller siste gang, en liberalist ikke helt tar poenget. Problemet er at du vil ikke forstå fordi det hele innbar forslag om statlige føringer, og når utgangspunktet ditt er at staten er en uavhengig tredjepart som stjeler penga dine, så kan du ikke legge det over på meg at du er forvirra.

Nå var argumentet du svarte på, et forsøk på pragmatisk løsning. Du fulgte ikke opp denne innvendingen, men valgte heller å fjase i vei om noe annet. at du leser mellom linjene kan ingen andre noe for.

Lenke til kommentar
Nei til niqab og burka i norsk skole – der skal ansiktet være fullt synlig | Jonas Gahr Støre

 

 

"Arbeiderpartiet foreslår altså ikke et nasjonalt forbud mot niqab eller burka. Det er det Høyres regjeringspartner Fremskrittspartiet, som ønsker. Skjønt, de ønsker det ikke som regjeringsparti, men snarere som stortingsparti. For i Frp er man gjerne to ulike partier, når det trengs."

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fill, der forsvant videoen min med de elskverdige herrene som så elegant hjalp en kvinne med å minne henne på å kle seg sømmelig. Vi får bare håpe at hun overlevde, sånn at hun ikke glemmer hijaben neste gang.

Lenke til kommentar

Bortsett fra "rølp" og generell anti-islam retorikk, er vel den største svakheten med forslaget at argumentasjon ikke holder mål, slik jeg ser det. Dvs. påstanden at det er viktig å se ansiktet i undervisningen, kommunikasjon, osv. De lærerne som har vært intervjuet i media om saken, har vel kanskje sjøl ikke engang hatt kontakt med slike studenter, ergo blir det mest "føleri". Dermed fremstår det som er oppkonstruerte "argumenter" man snekrer sammen fordi det liksom blir for overflatisk å si "fordi jeg/vi ikke liker heldekkende kostymer" e.l.

 

Midtøsten og gulf-statene er jo fulle av universiteter som underviser/uteksaminerer kvinner, både med og uten niqab/burqa. Og proffessorer og forelesere hentes inn fra hele verden.

 

http://www.topuniversities.com/university-rankings-articles/arab-region-university-rankings/top-10-universities-arab-region-2015

http://www.topuniversities.com/university-rankings/arab-region-university-rankings/2016

 

 

DIwEq5x.jpg

 

2KUzc8V.jpg

 

PWLuti4.jpg

 

DeuMhGR.jpg

 

Finnes det noe vitenskapelig bevis på at niqab/burqa ødelegger for utbytte av undervisning fordi man bare ser øynene? Hvis ikke, så blir et evt. forbud basert på uriktig premisser. Man skal selvsagt ikke kimse av "føleri" heller, dvs. at det føles fremmed og muligens som et uro-moment å ha slike studenter, men da får man jo si det rett ut, og ikke begrunne evt. forbud med vikarierende argument.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...