Gå til innhold

Hvorfor høvles midten av veien?


Gavekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært en del av dette her også. Som regel så høvles det for å jevne litt ut og det pleier å komme et lag med ny asfalt ikke så alt for lenge etterpå. Noen ganger kan det dog ta rundt ett års tid.

 

Kan ikke alltid være sikker på hva de driver med heller. Her i området har det åpenbart blitt endring i planer flere ganger. Først tok de hull og lappet over det med asfaltflekker. Da høvler de området rundt hullet et par cm ned og fyller opp med asfalt. Da ble det plutselig for brå overgang fra den gamle asfalten til disse lappeflekkene. Det de gjorde da var faktisk å høvle på "ramper" til lappeflekkene. Nå har de gått bort fra dette og høvlet over hele veibredden. Regner med at det blir ny asfalt der snart.

Lenke til kommentar

For å få veien rettere. Hjulspora er jo laveste punkt så de trenger ikke høvle de.

 

Som igjen er for å ikke få så dypt vann i hjulspora når det regner.

For ikke å snakke om når det blir snø- og is-såle på veien. Når det er dype spor i asfalten blir det jo i praksis umulig å holde veien fri for spor på vinteren; og sporete+isete vei er som kjent enda farligere enn bare sporete asfalt. (OK, vannplaning på sporete våt asfalt er farlig det også..)

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at dette er et rumlefelt for å unngå at man kommer over i motsatt kjørefelt. Her gjorde de der med god planlegging: Asfaltere veien, male gul midtstripe, lage rumlefelt (da forsvant den gule stripa), male gul midtstripe igjen.. Som flasser av, sikkert fordi veien var så "støvete" etter høvlinga.

Lenke til kommentar

Det er kanskje litt viktig å nevne at jeg mener 60-70% av hvert felt, så det er altså motsatt av det typiske rumlefelt er.

 

Det ser noenlunde ut slik som dette, med mine flotte ASCII-skills som illustrasjon:

| sidestripe

|| midtstripe

# høvlet

|   #####   ||  #####    |
|    #####  ||   #####   |
|   #####   ||   ####    |
|   ####    ||   ####    |
|   #####   ||   #####   |
|   #####   ||  #####    |
|    #####  ||   ####    |
Lenke til kommentar

 

Det er kanskje litt viktig å nevne at jeg mener 60-70% av hvert felt, så det er altså motsatt av det typiske rumlefelt er.

Da har de i praksis høvlet/freset hele veibredden, bare at høvelen/fresen ikke har gått helt ned i bunnen av hjulsporene. Og poenget er som allerede nevnt; å redusere spordybde, vannplaning og sikkerhestutfordringene med sørpe/slaps/snø/is i bunnen av dype spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...