Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nordmenn har verdens dyreste urin


Bæder

Anbefalte innlegg

Vi i Norge stapper i oss kosttilskudd og vitaminer for titalls millioner hvert år, mange av disse millionen går ut som urin og skylles ut i havet. Man kunne likså-godt tappet urin på flaske og solgt det til Afrika. Hvorfor Bruker vi så altfor mye penger på slikt? vi har jo nok penger til et godt kosthold! Hvorfor kan ikke alle helsefriker bar spise mat!!!!!!

Endret av Bæder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke sett på dette som negativt, det betyr kanskje at vi nordmenn er mer opptatt av helsa vår, og gjør små grep selv for å opprettholde en god helse. Selvfølgelig, uvitenhet om ernæring kan jo føre til at vi bruker mer enn hva vi trenger, eller kanskje erstatter måltider med vitaminer, men allikevel så er dette bedre enn at vi spiser dårlig og usunn fast-food som man ser andre steder i verden, hvor DET er et problem. Hvis man ønsker å bruke penger på kosttilskudd, så er vel det greit? noe skal pengen brukes på uansett

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke alle helsefriker bar spise mat!!!!!!

Fordi de fleste spiser sunt nok, men blir overtalt og lurt av diverse markedskampanjer om at du trenger ProduktA og ProduktB for å leve et BEDRE og mer FULLVERDIG liv.

 

Folk flest trenger ikke kosttilskudd og vitaminbjørner. Det er bare tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi i Norge stapper i oss kosttilskudd og vitaminer for titalls millioner hvert år, mange av disse millionen går ut som urin og skylles ut i havet. Man kunne likså-godt tappet urin på flaske og solgt det til Afrika. Hvorfor Bruker vi så altfor mye penger på slikt? vi har jo nok penger til et godt kosthold! Hvorfor kan ikke alle helsefriker bar spise mat!!!!!!

Vi i Norge kjøper også vann for mangfoldige millioner enda vi får det gratis fra springen.

Noen har kanskje allergier eller sykdommer som gjør at de trenger ekstra tilskudd av vitaminer siden de ikke klarer å få det fra maten.

Lenke til kommentar

Jeg spiser makrell i tomat nesten hver eneste ukedag til frokost. Der kommer min B12 fra. Andre gode kilder er for eksempel tran eller rene B12 vitamintilskudd.

 

Trenger ikke vitaminbjørner eller tabletter som inneholder alle vitaminer A til Å dersom kostholdet er noenlunde variert og balansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får man i seg 1000 mikrogram B12 i et godt kosthold?

Viktigste naturlige kilder
Vitamin B12 finnes kun i animalske matvarer
Lever, oksekjøtt, svinekjøtt
Melk, ost, egg
Fet fisk
Hvem trenger vitamin B12?
Et variert og sunt norsk kosthold inneholder tilstrekkelige mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til anbefalt inntak.
Vegetarianere bør passe på at de får nok vitamin B12
Eldre med lite inntak av mat. Man antar at 10% av de eldre i nordiske land lider av B12 mangel.
Noen mangler et stoff i tarmen (intrinsic factor) som er nødvendig for at vitamin B12 skal tas opp. Da må B12-tilskudd gis som injeksjon.
Ved visse sykdommer i mage-tarm systemet og ved kronisk diare kan opptaket av B12 svekkes.
Symptomer på vitamin B12-mangel kan være anemi (blodmangel), plager fra det perifere nervesystemet og tegn til psykiatrisk sykdom.
Vitamin B12 mangel kan maskeres dersom det er mye vitamin B9 (folat) tilstede.
Ingenting som sier at man trenger noe ekstra. Akkurat dette som er problemet med nordmenn.
Endret av Bæder
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan ikke alle helsefriker bar spise mat!!!!!!

Fordi de fleste spiser sunt nok, men blir overtalt og lurt av diverse markedskampanjer om at du trenger ProduktA og ProduktB for å leve et BEDRE og mer FULLVERDIG liv.

 

Folk flest trenger ikke kosttilskudd og vitaminbjørner. Det er bare tull.

 

Dette er jeg enig i!

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke sett på dette som negativt, det betyr kanskje at vi nordmenn er mer opptatt av helsa vår, og gjør små grep selv for å opprettholde en god helse. Selvfølgelig, uvitenhet om ernæring kan jo føre til at vi bruker mer enn hva vi trenger, eller kanskje erstatter måltider med vitaminer, men allikevel så er dette bedre enn at vi spiser dårlig og usunn fast-food som man ser andre steder i verden, hvor DET er et problem. Hvis man ønsker å bruke penger på kosttilskudd, så er vel det greit? noe skal pengen brukes på uansett

Det er ikke sunt for kroppen å ha for stort inntak av vitaminer og mineraler uansett om de er vannløselige eller fettløselige. Derfor bør man ikke bruke penger på dette.

Lenke til kommentar

Noen har kanskje allergier eller sykdommer som gjør at de trenger ekstra tilskudd av vitaminer siden de ikke klarer å få det fra maten.

 

Det er jo selvfølgelig ikke disse personene jeg snakker om.De trenger jo ekstra tilskudd! Disse personene pisser jo derfor ikke penger i dass!

Lenke til kommentar

Tror en del av det går på placebo. Tror du noe hjelper, så vil det mest sannsynlig hjelpe. Ikke at jeg er noe bedre, jeg tar vitamintilskudd, magnesiumtilskudd og tran til frokosten hver dag, men jeg synes (selv om det som sagt helt sikkert kan være placebo) at jeg merker forskjell.

 

Dessuten tror jeg en del opplever det som litt tiltak å skulle spise veldig balansert og variert, og synes det er enklere å få i seg det man trenger i pilleform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror en del av det går på placebo. Tror du noe hjelper, så vil det mest sannsynlig hjelpe. Ikke at jeg er noe bedre, jeg tar vitamintilskudd, magnesiumtilskudd og tran til frokosten hver dag, men jeg synes (selv om det som sagt helt sikkert kan være placebo) at jeg merker forskjell.

 

Dessuten tror jeg en del opplever det som litt tiltak å skulle spise veldig balansert og variert, og synes det er enklere å få i seg det man trenger i pilleform.

Hvordan merker du en forskjell?

 

Det kan være litt for krevende for mange å spise et perfekt kosthold, men man skal bruker piller til å supplere et normal kosthold. Problemet er at vi eter piller som ikke er nødvendig.

 

En stor del av dette er placebo men man kan ikke merke en stor forandring med disse tilskuddene.

Lenke til kommentar

Magnesiumet er vel det jeg merker mest forskjell på. Hele grunnen til at jeg begynte med det var at jeg slet med at jeg ofte fikk kramper i leggene mens jeg sov. Nå er det borte.

Vitaminer og tran tar jeg primært fordi jeg ikke er flink nok til å spise variert, spesielt spiser jeg alt for lite fisk og vet med meg selv at jeg ikke er disiplinert nok til å klare å få til en varig endring.

Lenke til kommentar

Hvis du leser biokjemi ser du hvor viktige disse stoffene er både i byggeprossesser og reguleringsmekanismer. Kroppen er ganske smart i å klare å fungere rimelig greit ved mangel, men alt har sin grense. Du får ikke bygget et moderne hus uten spiker. I dag krever folk ekstremt mye av seg selv fordi dem er kondisjonert til det kulturelt, samtidig som mange ikke understøtter kroppen godt nok. Stress øker behovet for riktige næringsstoffer og folk spise ofte rus- og komfortmat som mangler mange av de viktige stoffene. Tilskudd er det de fleste foretrekker istedet for å gjøre viktigere livsstilsforandringer.

Lenke til kommentar

 

Ingenting som sier at man trenger noe ekstra.

Hehe, jo tenk, det er det. Jeg har utskrift av blodprøvesvarene fra fastlegen som viser at jeg har mangel på B12. Og beskjed om å ta B12.

 

Da skyldes dette at du har en sykdom eller at du har et dårlig kosthold. Spis mat og du blir fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...