Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor liker dere bilder på fb når dere har dame?


Anbefalte innlegg

 

Jeg innser at jeg har enorme tillitsproblemer, men jeg er ikke en pscyho som trenger psykolog for det.

 

Man har ingen garantier i livet for noe som helst, og dEt gjør at frykten for å miste noe blir jævla stor

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

 

Om frykten for å miste noe, blir så stor at det går utover gleden av å ha det, kan det være hensiktsmessig å ikke ha det lengre.

 

Er dessverre bare slik det er. For å dra en sammenligning er ikke en rik person rik, om han sitter på pengehaugen sin 24/7 med en hagle. Da hadde det vært bedre å være blakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har alle issues av varierende grad, og psykolog/terapi er ikke ensbetydende med vernepleie og mentalsykehus. Det er ingen som påstår at du må "legges inn", men kanskje fagfolk kan hjelpe deg å endre perspektivet ditt på disse tingene.

 

Forøvrig, til trådens tema: Jeg er kan i og for seg forstå at det kan virke støtende om han fullstendig hemningsløst må dele sin mening om absolutt alt han ser av pene jenter på facebook, men om det stort sett er snakk om sporadiske likes på bilder av venninner, slik jeg forstår det er i dette tilfellet, synes jeg dette blir en overreaksjon. Du må ikke nødvendigvis tåle absolutt alt, men han må kunne komplimentere andre jenter (med måte) uten at du lager furore av den grunn selv om du fra dine egne tidligere erfaringer har trukket en slags parallell mellom det og dumping/utroskap.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var sammen med ei som jeg mistenker har de samme tillitsproblemene som du har. Stikkordet der er var.

Det ble ikke slutt fordi jeg likte et bilde på Facebook. Det ble ikke slutt fordi jeg hadde gode venner av det motsatte kjønn. Det ble heller ikke slutt fordi jeg var utro. Jeg gjorde det slutt fordi hun ikke klarte å stole på meg, og ei heller på det faktum at jeg var sammen med henne fordi jeg ville ha henne istedenfor alle andre jenter jeg kjente. Manglende tillit førte til et mindre kryssforhør hver gang jeg snakka med ei jente hun ikke hadde hørt om før, mistenksomme blikk om jeg snakka med ei venninne osv. Som du forhåpentligvis skjønner er det ikke supertrivelig at dama di mistenker deg for å være utro/potensielt utro hver gang andre jenter er inne i bildet, om det så bare er fordi vi slo av en prat på FB eller om vi møtes i forbifarta på gata. :)

 

Derfor råder jeg deg til å snakke med en profesjonell om dette(som mange andre i tråden), av den enkle grunn at veldig mange forhold blir ødelagt nettopp på grunn av manglende tillit(og dermed sjalusi), enten fra den ene part eller fra begge parter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikkje heilt problemstillinga.

 

Men no skal det sjølvsagt seiast at eg har blitt informert om at eg bruker "like" knappen feil. Sjølv trykker eg berre "liker" dersom biletet/innlegget får meg til å reagere, vanligvis i form av at innlegget er godt skrevet, biletet har god kvalitet, at noke var underhaldande, osv.

Eg har i seinare tid blitt opplyst om at nyare forskning viser at slik selektiv bruk av likes kan føre til depresjonar hos brukaren, medan det førebygger depresjonar dersom mine venner får mange likes.

Eg har derfor prøvd å gjere ein innsats for å meir aktivt gi ei positiv oppmerksamheit til det mine venner legger ut.

 

 

PS, husk også på at mange jenter er svært aktive med å leggje ut bilete av seg sjølv, så berre av rein tilfeldigheit vil han nok trykke liker på ein del bilete av andre jenter.

Så før du les for mykje inn i has Facebook-aktivitet så bør du sjå over kva anna han har trykt "liker" på også, ikkje berre sjå deg blind på at han har kommentert bilete til andre jenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle om han trykker like på bildene, eller om han bare liker bildet i hodet sitt? Det er ikke selve like-greien som er problemet. Det er det at han har lyst på andre enn deg som er problemet, og det er ikke noe du kan gjøre med.

 

Man kan ikke eie en annen person, sånn er det bare.

 

Hvis det ikke skulle mer til enn en snap for å få han til å hoppe over på en annen, så var han uansett klar for å skifte beite. Hun som sendte snapen har i hvert fall ikke skylden. I så måte er det vel større sjanse for at han skiftet beite fordi du ikke ga BJ og det var noe han ønsket seg i et forhold.

Lenke til kommentar

 

 

Om frykten for å miste noe, blir så stor at det går utover gleden av å ha det, kan det være hensiktsmessig å ikke ha det lengre.

 

 

Det er helt feil. Det hadde vært verre å ikke ha det.

 

Hvorfor dreier denne tråden seg plutselig om at jeg trenger "profesjonell hjelp"? Trenger jeg å gå i terapi fordi jeg meddeler dere andre hvordan ståa faktisk er blant mange - og stiller spørsmål ved det? At det er et faktum at likes på facebook når du har en partner, kan ødelegge relasjonen. Jeg har jo erfart dette selv at det er sånn. Ja, jeg skulle ønske jeg kunne stole mer på andre og slappe av med de bekreftelsene jeg får, men en slik like er ofte i mitt hodet en større bekreftelse enn at han gjentatte ganger sier det er meg han vil ha.

 

Når man er inne på psykologer, forresten, så skjønner jeg heller ikke hvordan dere mener det skulle hjelpe noe. Hjelper det virkelig å sitte 3 kvarter en gang i uka med en villt fremmed person, som sitter og svarer ja og ha mens den titter på klokken og plutselig har tjent 500kr på å "høre" om problemene dine? Psykologpraksis er som med forsikringsselskap, lovlig svindel..

 

ts

 

Edit: slått sammen dobbelpost

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

 

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

*snip*

 

Hvorfor oppfordrer dere meg til å snakke med psykolog om dette, jeg er jo ikke syk i hodet bare fordi jeg har avslørt et faktum mange står overfor og lurer på hvorfor det er sånn?

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

 

 

Fordi du virker rimelig klar for å dømme godt og vel halvparten av jordas befolkning på grunnlag av et par dårlige erfaringer, noe som stiller litt i samme klasse som å forvente å vinne i lotto hver uke fordi man vant femti kroner to ganger på rad for tre år siden. Det er en mengde tilfeldigheter som skal klaffe for å få til det, og fleste av de er uansett utenfor din kontroll.

 

Uten sammenligning forøvrig så hatet jeg jenter så inderlig at jeg ikke klarte å si ordet "jenter" engang, bare fordi to stykker av arten hadde vært rasshøl på videregående. Det kom ikke noe godt ut av det, og jeg skremte vekk iallfall to gode kjæresteemner fordi jeg trodde jeg satt på "fakta" og dermed oppførte meg som en idiot, når alt jeg hadde i realiteten var en generalisering av bibelske proporsjoner og mine egne feilaktige overbevisninger.

 

Til slutt, hvis dette er noe som skjer konsekvent (vi venter spent på hva tredje runde bringer :p ) så bør du kanskje ta en titt på fellesnevneren her, nemlig deg selv. Vi mennesker er mer lettpåvirkelige enn vi liker å tro, og hvis du er hellig overbevist om at en "like" på facebook fører til utroskap risikerer du å sette ham i en rolle der oppførselen din øker sjansen for at slikt faktisk skjer. Kanskje noe å tenke på før du begynner å snakke om "fakta" ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Til slutt, hvis dette er noe som skjer konsekvent (vi venter spent på hva tredje runde bringer :p ) så bør du kanskje ta en titt på fellesnevneren her, nemlig deg selv. Vi mennesker er mer lettpåvirkelige enn vi liker å tro, og hvis du er hellig overbevist om at en "like" på facebook fører til utroskap risikerer du å sette ham i en rolle der oppførselen din øker sjansen for at slikt faktisk skjer. Kanskje noe å tenke på før du begynner å snakke om "fakta" ...

 

 

Jeg gjør ingenting som kan sette ham i noen rolle hvor utroskap er lettere å ty til enn ellers. Vi alle har jo våre feil og svakheter, og det er ting jeg kunne vært bedre på selvfølgelig, f eks tatt mer intiativ o.l. Men det skal da ikke tilsi at han har større sjanse for å være utro mot meg pga det.

 

Kan det være jeg har en utrolig god intuisjon? Siden jeg gjennomskuer hvilke likes som fører til flørting og hvilke som er mer "ubetydelige"? F eks den forrige fyren min, da jeg byttet han ut med en annen og noen uker senere fikk en snap fra ham av en dame (helt normalt trynebilde) så mistenkte jeg med en gang at her var det en ny greie i bildet, bokstavelig talt. Og plutselig hadde jeg jammen ut fra det ene bildet klart å finne vedkommende på facebook og kunne 2 uker senere konstatere at de holdt på. Dette fant jeg ut hovedsakelig ved å sjekke a) at vedkommende lå på topp 1 på snapchatten hans ("bestevenner"), b) at han likte alt hun la ut av egobilder, og c) hun publiserte bilde på instagram av at hun kjørte bilen hans.

 

Og jeg er ingen stalker, den sammenlagte tiden jeg brukte på dette var kanskje maks 7 minutter

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

Lenke til kommentar

 

Til slutt, hvis dette er noe som skjer konsekvent (vi venter spent på hva tredje runde bringer :p ) så bør du kanskje ta en titt på fellesnevneren her, nemlig deg selv. Vi mennesker er mer lettpåvirkelige enn vi liker å tro, og hvis du er hellig overbevist om at en "like" på facebook fører til utroskap risikerer du å sette ham i en rolle der oppførselen din øker sjansen for at slikt faktisk skjer. Kanskje noe å tenke på før du begynner å snakke om "fakta" ...

 

 

Jeg gjør ingenting som kan sette ham i noen rolle hvor utroskap er lettere å ty til enn ellers. Vi alle har jo våre feil og svakheter, og det er ting jeg kunne vært bedre på selvfølgelig, f eks tatt mer intiativ o.l. Men det skal da ikke tilsi at han har større sjanse for å være utro mot meg pga det.

 

Kan det være jeg har en utrolig god intuisjon? Siden jeg gjennomskuer hvilke likes som fører til flørting og hvilke som er mer "ubetydelige"? F eks den forrige fyren min, da jeg byttet han ut med en annen og noen uker senere fikk en snap fra ham av en dame (helt normalt trynebilde) så mistenkte jeg med en gang at her var det en ny greie i bildet, bokstavelig talt. Og plutselig hadde jeg jammen ut fra det ene bildet klart å finne vedkommende på facebook og kunne 2 uker senere konstatere at de holdt på. Dette fant jeg ut hovedsakelig ved å sjekke a) at vedkommende lå på topp 1 på snapchatten hans ("bestevenner"), b) at han likte alt hun la ut av egobilder, og c) hun publiserte bilde på instagram av at hun kjørte bilen hans.

 

Og jeg er ingen stalker, den sammenlagte tiden jeg brukte på dette var kanskje maks 7 minutter

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

 

 

Les den biten en gang til - og se for deg at det ikke er du som har skrevet det.

 

No offense - men det virker litt som om du har litt trøbbel med å gi slipp på ting av og til...

 

Var det noen grunn til at du måtte "bekrefte" hvem han nå enn holdt på med? Eller var det bare "nysgjerrighet"? Eller fant du det bare ut? Eller måtte du bare bevise teorien din om at en like på FB fører til flørting og verre ?

 

Er veldig tydelig at du har truffet på sikkert noen rare folk i livet ditt men hadde en av mine eks damer lagt fram det slik for meg hadde jeg seriøst ledd meg halvt ihjel

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Jeg gjør ingenting som kan sette ham i noen rolle hvor utroskap er lettere å ty til enn ellers. Vi alle har jo våre feil og svakheter, og det er ting jeg kunne vært bedre på selvfølgelig, f eks tatt mer intiativ o.l. Men det skal da ikke tilsi at han har større sjanse for å være utro mot meg pga det.

 

1.1. Jeg forventer at den jeg holder på med eller er sammen med ikke under noen omstendigheter ser på andre hunkjønn som aktuelle kandidater, altså at jeg aldri blir satt i konkurranse. Han kan godt snakke til andre jenter, men innenfor tydelige grenser så klart.

2. Kan det være jeg har en utrolig god intuisjon? Siden jeg gjennomskuer hvilke likes som fører til flørting og hvilke som er mer "ubetydelige"? F eks den forrige fyren min, da jeg byttet han ut med en annen og noen uker senere [...]

 

1. Feil. Det er nettop det du gjør. Sjalusi er noe de fleste kvinner og menn hater hos en partner, og selv om du ikke bevisst uttrykker det, kommer det til syne alikevel.

 

1.1. Hæ? Setter du grenser for hva partneren din kan snakke om med andre? Om en dame så mye som antydet at hun skulle legge føringer på hva jeg prater om med andre kvinner hadde hun fått et ganske kontant svar på at de har hun ingenting med. Om hun ikke kunne akseptert dette og vise meg den tilliten jeg fortjener hadde vi ikke hatt noe forhold mer. Det handler ikke om at jeg ønsker muligheten til å flørte med andre, men at min kommunikasjon med andre er en privatsak. Det har unasett ingen hensikt siden du ikke kan vite hva han gjør når du ikke er tilstede, og sansynligheten for at han flytter denne komuniksjonen til et sted du ikke har kontroll over er relativt stor.

 

2. Feil igjen. Kanskje du burde titte litt oftere opp fra dataen/mobilen og kommunisere med partneren din så kanskje du får med deg at det er noe galt hos kjæresten din. Og når du først er inne på intuisjon så er det vel ganske åpenbart at din er relativt dårlig når du bare klarer å finne typer som hverken er trofaste eller tillitsfulle. Nå vet jeg ikke hvor lang tid du bruker på å finne en ny, men kanskje du brude vurdere å bruke litt mer tid sånn at du faktisk har sjansen til å få et inntrykk av hvordan personen er. Man kan aldri vite, og sånn er det bare, men å ha dårlig tid når man skal inn i et forhold er sjelden noen stor suksess.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette minner meg om en annen diskusjon jeg hadde her for noen år siden... Kom frem til der at jeg var egentlig bare så bastant og påståelig at jeg ikke ville ta andres synspunkter på saken. Jeg hadde jo rett og i mine øyne var det rett.

 

Men ble forklart enkelt og greit slik som dette her:

 

"Du har kanskje et poeng - men i dette tilfellet så er du så sta på din mening at du ikke klarer å se andres synspunkter på det. Vi får nok være enige om å være uenige i dette og la det gå videre :) "

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. At det er et faktum at likes på facebook når du har en partner, kan ødelegge relasjonen.

 

2. Når man er inne på psykologer, forresten, så skjønner jeg heller ikke hvordan dere mener det skulle hjelpe noe. Hjelper det virkelig å sitte 3 kvarter en gang i uka med en villt fremmed person, som sitter og svarer ja og ha mens den titter på klokken og plutselig har tjent 500kr på å "høre" om problemene dine? Psykologpraksis er som med forsikringsselskap, lovlig svindel..

 

ts

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

 

 

1. Hvis en like eller to på Facebook er nok til å ødelegge forholdet, så er det et ganske skjørt forhold i utgangspunktet.

 

2. Er nok med psykologer og terapauter som med mye annet - det finnes forskjellige mtp. kvalitet og utførelse. :)

Lenke til kommentar

Var det noen grunn til at du måtte "bekrefte" hvem han nå enn holdt på med? Eller var det bare "nysgjerrighet"? Eller fant du det bare ut? Eller måtte du bare bevise teorien din om at en like på FB fører til flørting og verre ?

 

Er veldig tydelig at du har truffet på sikkert noen rare folk i livet ditt men hadde en av mine eks damer lagt fram det slik for meg hadde jeg seriøst ledd meg halvt ihjel

 

 

Grunnen var at jeg ikke likte at det skjedde. Selv om jeg hadde en ny før han så var jeg misfornøyd med den nye, for jeg lengtet etter han andre, uten å si eller uttrykke det. Har aldri brydd meg når andre ekser har fått ny dame, faktisk har jeg kun blitt glad på deres vegne. men når akkurat denne eksen fikk ny kjerring ble jeg direkte brydd... (heldigvis fikk jeg han tilbake, men det har ikke med saken). Så jeg følte et behov for å finne mer ut av det, og det klarte jeg jo da raskt som forklart. Synes du det høres spesielt ut da, at jeg gjorde det? Er det noe galt i det?

 

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

Lenke til kommentar

Denne nye fyren. Han du 'hadde', selv om du ikke var fornøyd med han. Hva skjedde med han?

 

Du sier du fikk tilbake han gamle raskt. Det må ha vært litt av en tilfeldighet at du var singel akkurat da, jeg kan aldri tenke meg at du kunne finne på å bruke noen på den måten.

 

Eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne nye fyren. Han du 'hadde', selv om du ikke var fornøyd med han. Hva skjedde med han?

 

Du sier du fikk tilbake han gamle raskt. Det må ha vært litt av en tilfeldighet at du var singel akkurat da, jeg kan aldri tenke meg at du kunne finne på å bruke noen på den måten.

 

Eller?

 

Skjønner ærlig talt ikke spørsmålet ditt. Tilfeldighet at jeg var singel, og at jeg har brukt noen? Her må du nesten forklare meg. Hvor har jeg brukt noen, og hvorfor er det en tilfeldighet at jeg var singel?

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare spør. Du var sammen med en fyr du ikke var fornøyd med (visste han om dette?), samtidig som du ville tilbake til eksen. Dette klarte du, og du klarte det ganske raskt. Jeg lurte på hva som skjedde men han andre, det kan være nyttig i forhold til å avklare om hovedårsaken til problemene dine er:

 

1. Likes på Facebook.

2. Sjalusi, tatt opp flere ganger allerede.

3. Mangel på selvinnsikt.

Endret av Sheasy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bare spør. Du var sammen med en fyr du ikke var fornøyd med (visste han om dette?), samtidig som du ville tilbake til eksen. Dette klarte du, og du klarte det ganske raskt. Jeg lurte på hva som skjedde men han andre, det kan være nyttig i forhold til å avklare om hovedårsaken til problemene dine er:

Hva har det med dette å gjøre? Han jeg var misfornøyd med var jeg i utgangspunktet fornøyd med, men det fungerte ikke og jeg fortalte han det og avsluttet forholdet. Deretter intensiverte kontakten med den nevnte eksen seg, og etter flere måneder (hvor har du "kort tid" fra?) med kontakt fikk jeg han tilbake - da var jeg altså singel som bare f når dette skjedde. Det jeg klarte RASKT var å finne ut av det nevnte forholdet med jenten jeg fikk snapchat av, det er to forskjellige ting...

 

Anonymous poster hash: 480a2...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...