Gå til innhold

[Løst] Best betalte yrker


God Of Stars

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Konge er veldig gunstig på lønn/arbeid.

Jeg mente yrker som er mulige å oppnå :)

 

Statsminister?

 

Statsminister er egentlig ræva betalt i forhold til arbeidsmengde og ansvar. Men det er derimot svært attraktivt å ha på CVen for eventuelle andre godt betalte sjefsstillinger ;)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si noe om arbeidsmengden eller utdannelsen til den Narvesen-eieren, men den beliggenheten har sikkert kostet mye, så det er ikke sikkert at avkastningen til den kiosken er noe større enn avkastningen til andre kiosker med mindre inntekt.

 

De som tjener mest er generelt folk som er utrolig flinke på det de driver med. Som tidligere nevnt i tråden, er disse som regel toppledere, gründere og investorer. Ofte, men ikke alltid, har de en utdannelse i økonomi, finans eller liknende.

 

Her er en liste over verdens rikeste i 2012: http://e24.no/naeringsliv/dette-er-verdens-ti-rikeste-personer/20294955

 

Jeg kjenner ikke alle navnene på den lista, men vi har for eksempel Bill Gates som ble rik ved å grunnlegge Microsoft mens han var student på Harvard University og programmere det første operativsystemet, blant flere, for PC-er. Warren Buffett er en investor som har slått markedet gang på gang. Han har en utdannelse i økonomi og gjorde det særdeles bra i aksjeanalyse. Ingvar Kamprad er grunnleggeren av møbelkjeden Ikea, som startet i det små og senere ble verdensledende. Jeg vet ikke om han har noen utdannelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eit typisk kjennetegn hos de som tjener mykje er at dei:

 

-Er flinke i sitt fag.

-Jobber langt meir enn 37,5 timar i veka.

-Er villige til å ta risiko (enten ved at dei investerer alt dei eiger og har i eit prosjekt, at dei utfører arbeidsoppgåver der det er fare for eige liv og helse, eller fordi det dei driver med er ulovlig).

 

 

Det er forskjell på å tjene godt fordi ein jobber som ein helt nesten døgnet rundt, og det å ha ein vanlig 8-16 jobb der ein tjener litt mindre men samtidig langt over snittet.

 

Av dei som sikter mot stjernene og skal bli rike koste kva det koste vil så er det også mange som taper alt i forsøket, enten fordi dei har øydelagt helsa si, eller fordi dei har tapt alt dei eiger og ender opp som gjeldsslave.

 

No veit eg ikkje kva ambisjoner du har, men personleg så ville eg ikkje sett meg blind på årslønna. Det er viktigare å ha godt betalt i forhold til kor mykje jobben slit på deg. Litt av vitsen med å tjene godt er jo å ha god livskvalitet der du har tid og anledning til å nyte godene av pengane dine også.

 

Du kan sjølvsagt tilbringe 360 dagar av året i ein fiskebåt og slite dagen lang med å fiske slik at du tjener 2 mill i året, men er det eigentleg nokon vits i det dersom du berre har 5 dagar der du kan bruke pengane du tjener?

Lenke til kommentar

HMS manager for oljeselskap tjener ganske bra og, spesielt hvis du har mastergrad i HMS. Da snakker jeg om kontorjobb. Dersom du jobber fast er vel lønnen på 1 500 000 og oppover, og dersom du jobber prosjekt (altså forskjellig selskap/prosjekt hvert år og så plutselig et år uten noe jobb) er vel rundt 2 000 000 i året. Ikke så mye arbeid heller, en del møter og sitte på kontor bare.

Lenke til kommentar

HMS manager for oljeselskap tjener ganske bra og, spesielt hvis du har mastergrad i HMS. Da snakker jeg om kontorjobb. Dersom du jobber fast er vel lønnen på 1 500 000 og oppover, og dersom du jobber prosjekt (altså forskjellig selskap/prosjekt hvert år og så plutselig et år uten noe jobb) er vel rundt 2 000 000 i året. Ikke så mye arbeid heller, en del møter og sitte på kontor bare.

 

Og dette har du kilder på?

Lenke til kommentar

 

 

HMS manager for oljeselskap tjener ganske bra og, spesielt hvis du har mastergrad i HMS. Da snakker jeg om kontorjobb. Dersom du jobber fast er vel lønnen på 1 500 000 og oppover, og dersom du jobber prosjekt (altså forskjellig selskap/prosjekt hvert år og så plutselig et år uten noe jobb) er vel rundt 2 000 000 i året. Ikke så mye arbeid heller, en del møter og sitte på kontor bare.

Og dette har du kilder på?

Min far i seksti årene jobber som HMS manager i oljebransjen.

Lenke til kommentar

 

Min far i seksti årene jobber som HMS manager i oljebransjen.

 

 

Altså dette er en person, at lønnen er 1,5mill og oppover betviler jeg er normalen. Men såklart jeg kan ta feil, men jeg tror egentlig ikke det. Å at han sier at han ikke har særlig mye arbeid gir ikke at alle disse stillingene har lite arbeid. Tror innlegget trenger en omformulering :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

HMS manager for oljeselskap tjener ganske bra og, spesielt hvis du har mastergrad i HMS. Da snakker jeg om kontorjobb. Dersom du jobber fast er vel lønnen på 1 500 000 og oppover, og dersom du jobber prosjekt (altså forskjellig selskap/prosjekt hvert år og så plutselig et år uten noe jobb) er vel rundt 2 000 000 i året. Ikke så mye arbeid heller, en del møter og sitte på kontor bare.

Og dette har du kilder på?

Min far i seksti årene jobber som HMS manager i oljebransjen.

 

 

Stikkordet her er sekstiårene. Snittlønnen for folk på 62 år i oljebransjen er rundt 1,1 millioner. Som 25-åring er den derimot 500.000, og det tar over 20 år før man når millionen i årslønn (i snitt). HMS-manager er nok neppe noe man blir med en gang, og lønnen er nok avhengig av alder/erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Man må kunne satse rett

-Man må kunne ta gode avgjørelser

-Man må kunne arbeide hardt, også i ferier.

-Man må tørre å tape

-Man må ha mye kunnskap, interesse og motivasjon innenfor feltet man vil satse

-Man må tenke at sette seg ett meget høyt mål, og man skal lltid jakte etter å oppnå det høye målet.

-Man må ha folk som støtter deg

-Man må ha investorer som vil satse på deg.

 

Når jeg skrev dette så vil jeg si at det å være selvstedig næringsdrivene er det mest lønnsomme. Det er lønnsomt når det gjelder penger, status og det er en jobb som blir en del av ditt liv. Å skille mellom jobb og privat liv blir vanskelig, for de som er opptatt av det.

 

Hvis man skal tjene penger så bør man dra til utlandet og drive busniess der. I Norge så er det vanskelig å skape noe. mye lettere i norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...