Gå til innhold

Dette batteriet kan lades superraskt


Anbefalte innlegg

Den såkalte fornyelse går så langsom at det ikke regnes som noen fornyelse i det hele tatt .

Det bør du ta hensyn til , ergo så blir det fysisk tom før eller siden.

 

enten så pumper man opp olje til det ikke lønner seg eller så stopper man helt opp

at en enkelt man skulle finne på å dra ut de siste dråpene er urealistisk når man tenker på hva det koster

 

 

Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt slutt

 

 

Å produserer olje ut fra planter og alger går mye kjappere men der er det produksjonen som er problemet

 

 

Nå er det nok mange som teker at dett kan man orden med batterier , eller hydrogengass , men det krever jo energi et sted fra

 

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

joda , vanlig diesel og bensin vil forsvinne

 

 

 

 

 

Hvor mange 100 år gamle kjøretøy tror du egentlig er i daglig drift i såpass omfang at bensinforbruket spiller noen rolle? Jeg tror ikke det er så mange. Det er mer interessant - som du også er inne på - hvordan man løser problemet med tungtransport, kollektivtransport mv. hvor kraftbehovet ikke kan dekkes med den batteri og ladeteknologien vi kjenner i dag.

Lenke til kommentar

 

 

joda , vanlig diesel og bensin vil forsvinne

 

 

 

 

 

Hvor mange 100 år gamle kjøretøy tror du egentlig er i daglig drift i såpass omfang at bensinforbruket spiller noen rolle? Jeg tror ikke det er så mange. Det er mer interessant - som du også er inne på - hvordan man løser problemet med tungtransport, kollektivtransport mv. hvor kraftbehovet ikke kan dekkes med den batteri og ladeteknologien vi kjenner i dag.

 

Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt slutt

Tomt og ulønnsomt er to vidt forskjellige ting.

 

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

Det er et tøvete minstemål på hva som er godt nok. Se bare på bilmarkedet i dag. 10-15% av bilene som selges i dag er elbiler. I hele 2014 kommer det nok til å selges rundt 20 000 elbiler. At du ikke er en av kjøperne betyr ikke at alle andre har samme minimumskrav som deg.

 

Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe.

Tidligere hadde bensin og diesel tilnærmet 100% andel. Stans i bensin/diesel-salget ville vært like mye katastrofe. Sånn sett kan man argumentere for å ha en miks så det alltids er noen biler som kan kjøre, eller ennå bedre, bare pluginhybdrider sånn at alle bilister kan velge energikilde ut fra blant annet tilgang.

 

Forøvrig er forsyningssikkerhet på elkraft svært viktig av helt andre grunner enn transport. Derfor har vi også høy forsyningssikkerhet på elkraft i landet. En annen ting er at det gjelder et forsyningsnett som henger sammen. Det er fult mulig å lage separate elkraftforsyning, for eksempel lading fra solcellene på hustaket, eller om så konvertere bensin/diesel til elkraft via et aggregat. Andre veien er det langt værre.

Lenke til kommentar

 

Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt slutt

Tomt og ulønnsomt er to vidt forskjellige ting.

 

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

Det er et tøvete minstemål på hva som er godt nok. Se bare på bilmarkedet i dag. 10-15% av bilene som selges i dag er elbiler. I hele 2014 kommer det nok til å selges rundt 20 000 elbiler. At du ikke er en av kjøperne betyr ikke at alle andre har samme minimumskrav som deg.

 

Så avhengig man er av transport bør man ikke satse på el.-strøm alene. For hvis strømmen forsvinner blir det katastrofe.

Tidligere hadde bensin og diesel tilnærmet 100% andel. Stans i bensin/diesel-salget ville vært like mye katastrofe. Sånn sett kan man argumentere for å ha en miks så det alltids er noen biler som kan kjøre, eller ennå bedre, bare pluginhybdrider sånn at alle bilister kan velge energikilde ut fra blant annet tilgang.

 

Forøvrig er forsyningssikkerhet på elkraft svært viktig av helt andre grunner enn transport. Derfor har vi også høy forsyningssikkerhet på elkraft i landet. En annen ting er at det gjelder et forsyningsnett som henger sammen. Det er fult mulig å lage separate elkraftforsyning, for eksempel lading fra solcellene på hustaket, eller om så konvertere bensin/diesel til elkraft via et aggregat. Andre veien er det langt værre.

 

Det er ikke mange årene siden man kunne klare seg med mat (eks. poteter) fra egen gård. Nå er mange av de små gårdene nedlagt.

Det var tett mellom bensinlagrene. og det gikk rutebåter mellom by og bygder så man kunne drive utstrakt byttehandel.

 

Nå er man avhengig av at vogntogene går hver dag. En uke med opphold på forsyningene så tømmes butikkhyllene.

Lenke til kommentar

 

Det spiller ingen rolle hva man bruker oljen til , når det er tomt ( ikke lønner seg ) så er det helt slutt

Tomt og ulønnsomt er to vidt forskjellige ting.

 

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

Det er et tøvete minstemål på hva som er godt nok. Se bare på bilmarkedet i dag. 10-15% av bilene som selges i dag er elbiler. I hele 2014 kommer det nok til å selges rundt 20 000 elbiler. At du ikke er en av kjøperne betyr ikke at alle andre har samme minimumskrav som deg.

 

 

 

Nå er jo poenget at det ikke vil være mulig å få tak i slik drivstoff om en del år , da er det likegyldig om det er tomt eller ulønnsomt

 

Hva er det som er så tøvet met minstekravet mit ?

Poenget er jo at man skal kunne bruke kort tid ( som i dag ) på å "fylle tanken ".

 

Du må da kunne innse at det kan ikke være ladde felter på et hvert gatehjørne , eller at man får ikke tilført all brukt energi kun ved regenerering ved bremsing eller fra solceller.

Lenke til kommentar

Ulønnsomhet kommer veldig gradvis. At noe blir mindre lønnsomt betyr bare at man oftere vil velge andre energikilder eller materialer, ikke at man plutselig vil stoppe all bruk av det. For eksempel at prisforholdet mellom plastleker og treleker endrer seg sånn at flere kjøper treleker, eller at flere kjøper elbil og færre kjøper bensin/diesel-bil. Det finnes ikke noe pris-vippepunkt som får hele markedet til å snu på femøringen.

 

Det som er tøvete med minsteforslaget er at du ignorerer ca 20 000 av årets bilkjøpere. At du ikke er fornøyd før "minstekravet" innfris, betyr ikke at andre mener det samme, i dette tilfellet 20 000 andre bare i år. Folk flest kjøre langt mindre enn 50 mil om dagen, mange kjører aldri mer enn 50 mil om dagen, særlig med bil nr 2. Da spiller det ingen rolle om bilen er ferdig ladet et kvarter etter man kommer hjem om kvelden eller om den er ferdig ladet når man står opp neste morgen. Minstekravet ditt er irrelevant for disse bilistene og de er altså ganske mange i følge salgstallene.

Lenke til kommentar

da har du misforstått meg på det punktet jeg ville vektlegge. og det var de som hadde behov for å kjøre langt

 

man kan ikke først påtvinge vanlig folk til å kjøpe en el-bil ( uansett kapasitet ) og så pålegge dem å ta en lang ladde pause når halve dagen er gått.

med et gjennomsnitt på 60 km/t så vil man ha kjørt 480 km etter 8 timer

 

selv en tetsla må da laddes etter 2-3 dager hvis man tar hensyn til regenereringen ( den har 500 km rekkevidde )

skjønt jeg er lit usikker på om grensen på 500 km er inkluderer regenerering av strøm

De andre har jo bare omtrent 1/5 så lang rekkevidde

I-miv fra mitshubishi har en rekkevidde på 150 KM men den er brukt opp i løpet av 2½ time hvis man holder et gjennomsnitt på 60/km/t

 

Da er ikke el-bilen noe særlig for de som liker å kjøre lange turer, som var det jeg ville frem til

Lenke til kommentar

da har du misforstått meg på det punktet jeg ville vektlegge. og det var de som hadde behov for å kjøre langt

Punktet du ville vektlegge? Du har ikke en gang nevnt dette punktet tidligere. Hvis du vil nevne det så nevn det. Hvis du vil vektlegge det så både nevn og vektlegg det. Du skrev nemlig noe helt annet her:

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

Jeg er ikke tankeleser så når du skriver alle kjøretøyene trodde jeg du mennte alle kjøretøyene. Mener du noe annet så skriv noe annet. Ellers legger du selv opp til misforståelser.

 

man kan ikke først påtvinge vanlig folk til å kjøpe en el-bil ( uansett kapasitet ) og så pålegge dem å ta en lang ladde pause når halve dagen er gått. med et gjennomsnitt på 60 km/t så vil man ha kjørt 480 km etter 8 timer

Hvor har du denne tvangen og påleggingen fra? Det er bare du som dikter opp slike tulleting som ingen andre her har skrevet. Prøv heller å svare på det ekte folk her skriver, i stedet for å dikte opp en skybert-idiot du kan stemple som idiot fordi du mener det samme som alle andre her i tråden.

 

Da er ikke el-bilen noe særlig for de som liker å kjøre lange turer, som var det jeg ville frem til

Som sagt, jeg er ikke tankeleser og det er neppe noen andre her heller. Vil du frem til noe, så bør du i det minste skrive hva du vil frem til.
Lenke til kommentar

nå er det jo slik at så mange forsetter at man vet mere en det man må fortelle før man kommer med et argument.

jeg har hold meg til det , og ikke brukt "unødvendig informasjon" .

men det er tydeligvis ikke rette måten

På den andre siden så klager jo noen ( det er en stund siden sist ) over att innlegg blir for lange

 

 

Du kan men hva du ville om elbiler og miljøvarlig tvang.

Den er der

På riktig tid av året dukker det opp forskjellige diskusjoner der enkelte skal påtvinge andre velg de mener er bra for miljøet

eksempler på dette er at man burde kjøre ell-bil eller at man burde kutte ut piggdekkene uten at disse personen kjenner til det faktiske forholdet

 

Så har man jo det at mange ønsker eller aller helst ser at man kutter utt fossilt drivstoff.

Noen få av dem driver da en form for press på dem som ikke er gode nokk i forhold til miljøvalgene

 

Så for at el-bilen skal kunne være erstatter for alle bilen så må man stille krav til den og det er det jeg har gjort

 

poenget er da at man skal kunne bruke den på tilnærmet samme måte som man bruker bensin og diesel kjøretøy i dag

Lenke til kommentar

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

Nå har TØI utarbeidet en rapport som gravlegger denne påstanden til de grader. Noen utdrag:

 

96 prosent av nordmenns enkeltreiser og 94 prosent av kjedereiser er kortere enn rekkevidden til en normal elbil.
rekkevidden til en normal elbil (80 km om vinteren og 120 km i sommerhalvåret)
Lenke til kommentar

 

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

Nå har TØI utarbeidet en rapport som gravlegger denne påstanden til de grader. Noen utdrag:

 

96 prosent av nordmenns enkeltreiser og 94 prosent av kjedereiser er kortere enn rekkevidden til en normal elbil.
rekkevidden til en normal elbil (80 km om vinteren og 120 km i sommerhalvåret)

 

det betyr jo at man bare kan kjøre 20 timer med konstant kjøring

eller at bilen må laddes i lunsjen hvis det er masse småturer.

 

En lunsj vare normalt 30 minutter og jeg er dog skeptisk til at det er nokk tid til at man får laddet nok

 

at det holder til masse småturer sier jeg ikke så mye på

 

Derimot at de påstår at det er bare å ladde bilen underveis hvis man kjører lengre turer. det tror jeg ikke er mulig enda

der er muligheten sterkt begrenset enda

 

Hvis man skulle kjøre fra Bodø til Fauske og så tilbake i gjen så er det omtrent 120 km

Dette går ikke hvis man skal ta en snartur dit

 

husk at jo lengre nord man kommer jo større avstand er det mellom stedene

Derfor kan man jo spørre seg disse bilen er egnet for nordlige strøk

 

Det kan jo umulig være meningen at man må velge Tetsla for å ha nokk rekevidde ?

Lenke til kommentar

Hvem sier at alle må bo nordpå? Eller at de ikke kan rekke å ta en pissepause i Fauske, med bilen på hurtiglading, før man må tilbake? De aller fleste som skal Bodø-Fauske-Bodø har et æren der de skal som tar mer tid enn en pissepause.

 

Les det TØI skriver. De skriver ikke en egen rapport for Bodø-folk som skal til Fauske for så å snu i rundkjøringen og kjøre direkte tilbake uten å stoppe bilen. De skriver for den norske befolkningen generelt og da kommer de frem til tallene jeg siterer.

 

Hvor du har "bare 20 timer konstant kjøring" fra aner jeg ikke og jeg skjønner heller ikke hvorfor "bare" hører med i den setningen.

Lenke til kommentar

Hvor har jeg bruket begrepet *"bare" ?

 

Til dit motsvar sier jeg at man ikke bør lage el-biler bare for byfolk .

 

Hadde alle tenkt mere i retning av tetsla så hadde det vær greiere sånn sett

 

du må ikke glemme at på mage arbeidsplasser blir bilen brukt hel dagen , også i lunsj-pausen.

Da har man ikke tid til ladde bilene i arbeidstiden

 

 

Så er det meg store strømstyrker uten at noen holder øye med ladestasjonen.

Lenke til kommentar

I ditt forrige innlegg:

det betyr jo at man bare kan kjøre 20 timer med konstant kjøring

 

Enig i at man ikke bare bør lage elbiler for byfolk, men du vrir jo saken bort fra den opprinnelige uttalelsen din:

 

 

Det blir ikke god nok før man ladde bilen 100% på 5-10 minutter og så ha en rekkevidde 50 mil eler mere på alle kjøretøyene

 

Står du fortsatt inne for at alle kjøretøy må ha minimum 50 mil rekkevidde og 100% lading på 5-10 minutter?

 

Hadde alle tenkt mere i retning av tetsla så hadde det vær greiere sånn sett

Ok, der fikk jeg egentlig svar på det spørsmålet. Tesla klarer nemlig ikke i nærheten av de kravene du setter opp, men nå mener du Teslaen likevel er grei sånn sett?

 

Kan du vennligst bestemme deg? Blir det eller blir det ikke ikke godt nok før man ladder bilen 100% på 5-10 minutter og minimum 50 mil rekkevidde? Er Teslaen god nok likevel? God nok for deg eller for det norske folk generelt?

 

TØI skriver at 94-96% av turene nordmenn foretar seg kan gjøres med rene elbiler med 80-120 km/t rekkevidde (hhv vinter og sommer).

Lenke til kommentar

Det TØI skriver egner seg jo bare for små turer i bynære områder

 

tesla tilfredsstiller ikke kravet mit angående ladde tid men da stiller jeg også krav om at det ikke skal være nødvendig å ta så mye hensyn til ladde tiden.

 

50 mil gjør at man ikke trenger å ladde bilen etter noen få timers bruk , man kan vente til det blir kveld

på samme måte som at man ikke trenger å fylle drivstoff flere ganger om dagen

Lenke til kommentar

Det TØI skriver egner seg jo bare for små turer i bynære områder

Nei, det gjelder også småturer i distriktet og kjedeturer med lademulighet. Husk også at en stor del av befolkningen bor enten i tettsted eller by og har et kjøremønster med 96% korte enkeltturer og 94% korte kjedeturer med lademulighet. Der definisjonen av kort tur er 12 mil om sommeren og 8 om vinteren.

 

Rapporten er ikke målrettet mot byfolk. Den omfatter alle.

 

tesla tilfredsstiller ikke kravet mit angående ladde tid men da stiller jeg også krav om at det ikke skal være nødvendig å ta så mye hensyn til ladde tiden.

 

50 mil gjør at man ikke trenger å ladde bilen etter noen få timers bruk , man kan vente til det blir kveld

på samme måte som at man ikke trenger å fylle drivstoff flere ganger om dagen

Dette får jeg ikke til å henge på greip. Kravet ditt (som jeg har sitert et par ganger nå) var både 50 mil rekkevidde OG 5-10 minutter for 100% lading. Sier du nå at du firer på på dette ved å si ENTEN 50 mil ELLER 5-10 minutter på 100% lading?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...