Gå til innhold

Dette batteriet kan lades superraskt


Anbefalte innlegg

Rapporten til TØI henger ikke på greip .

De fleste steder utenfor byene mangler jo ladestasjoner. Det var også det jeg ville ha frem her

 

 

jeg tror ikke du vil forstå kravet mit.

jeg har sagt at bilen bør kunne ladde til full kapasitet på samme tid det tar å fylle tanken med fossilt drivstoff .

og det er rundt 5-10 minutter når man regner med betalingen.

 

samtidig så ønsker jeg at man skal kunne kjøre hele dagen uten å måtte ladde.

Derfor har jeg satt den grensen til 50 mil for å ha litt å gå på

( 60 km/t konstant kjøring i 8 timer er 480 km )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rapporten til TØI henger ikke på greip .

De fleste steder utenfor byene mangler jo ladestasjoner. Det var også det jeg ville ha frem her

Man trenger ikke dedikerte ladestasjoner for å lade bilen, bare en stikkontakt hjemme. Kanskje også en på jobb hvis man har en stasjonær jobb mer enn 40 km hjemmefra.

 

Det kan godt hende tallene er litt annerledes for folk som bor veldig øde til (mer enn 40 km fra nærmeste tettsted) men det gjelder en ganske liten andel av befolkningen. Ergo ikke så stor påvirkning på gjennomsnittstallene for hele befolkningen. Men selv for disse som bor øde til så er det mange av de som har jobb og butikk nært nok hjemmet til at de ikke trenger å kjøre mer enn 40 km hver gang de skal kjøre. Mange kjøreturer er lokale turer som kan dekkes av elbiler med 80-120 km rekkevidde.

jeg tror ikke du vil forstå kravet mit. jeg har sagt at bilen bør kunne ladde til full kapasitet på samme tid det tar å fylle tanken med fossilt drivstoff .

og det er rundt 5-10 minutter når man regner med betalingen.

 

samtidig så ønsker jeg at man skal kunne kjøre hele dagen uten å måtte ladde.

Derfor har jeg satt den grensen til 50 mil for å ha litt å gå på

( 60 km/t konstant kjøring i 8 timer er 480 km )

Jeg vil forstå kravet ditt, men det er ikke så lett når du skriver motstridelser.

 

Noen elbiler har 100 km rekkevidde med 100% fulle batterier, andre har 500 km med 100% fulle batterier. Å bare si 100% på 5-10 minutter sier ingenting om hvor stor kapasitet du ønsker fylt på de 5-10 minuttene.

 

"Minimumskravet" på 5-10 minutter er også ganske uklart. Det ene er 100% lengre tid enn det andre. Mener du maksimalt 5 eller maksimalt 10 minutter?

 

8 timer konstant kjøring er også et merkelig krav. Det er en grunn til at transportbedrifter har hviletidsbestemmelser. Selv om det ikke er et direkte krav for privat kjøring så bør man både ha spisepause og dopause i løpet av de 8 timene.

 

Dessuten er det absurd å kreve at alle biler skal kunne kjøre så langt, selv om mange eiere ikke har behov for det. Det betyr at alle elbileiere må velge Tesla selv om de heller vil ha en av de mye rimeligere konkurrentene. Du må gjerne kreve det personlig for deg, men å kreve det for alle elbiler synes jeg er absurd.

Lenke til kommentar

Nå er du like uklar som du beskylder meg for å være

først sier du at jeg ikke har krev en bestemt kapasitet og så sier du at det er urimelig å forlange at alle skal ha biler med lik kapasitet .

da sier du mot deg selv her .

 

 

Det jeg ønsker , som jeg også har begrunnet flere ganger er muligheten å kunne kjøre hele dagen uten behov for ladding

Ladingen kan man foreta om natten

 

Skulle det likevel være behov for ladding så bør det være unnagjort på samme tid som det tar å fylle på drivstoff på normale biler anno 2014 .

 

 

 

Hvis du synes at 50 mil om dagen er mye så kan jeg si at jan erik lasen fra Brom har kjørt 65 mil på en dag da han testet en bil . han påstod det i siste program

 

hvis man standardiserer det så vil man få ned prisen på bilene , ikke slik det er i dag der det er så mange forskjellige som er alt for kostbare i forhold til kjørelengde

Lenke til kommentar

Det høres mer ut som et argument for utbyttbare batterier med ulik størrelse, Andrull.

Hmm, meget interessant Simen1. DET hadde jo vært ganske genialt egentlig. :ohmy:

 

Lav vekt og dermed også lavt forbruk til vanlig, og batteri med høy vekt/forbruk når du trenger kapasitet.

 

Eller for å dra den enda lengre. Hva om man ikke bare byttet ut dekkene om vinteren, men at man bytter ut hele hjulet med motorer på. Ala slik at man har på en del El-sykler, bare større.

Altså: To-hjulstrekk om sommeren og firehjulstrekk om vinteren og når du skal ut å "råne".

 

Jeg velger å kalle det for Tesla-T, hvor T'en står for for Transformer. :green:

Lenke til kommentar

Skulle det likevel være behov for ladding så bør det være unnagjort på samme tid som det tar å fylle på drivstoff på normale biler anno 2014 .

Helt greit det. Men hvorfor holde seg til elgamle måter å bruke et kjøretøy på. En bil på bensin/diesel må du skru av, og så stå ved pumpa og fylle (spesielt kjip om vinteren). For deretter at man kanskje tar seg en tur på do eller få seg noe varm mat.

 

En EL-bil kan du ha på, du kan høre på radioen, du kan ha på varmeapparatet/aircondition, du kan være inne på do, spise mat osv... Ergo kan den bruke mye lengre tid, uten at det føles det irriterende. Det kan også være over alt, og ikke på dedikerte stasjoner. Så den lokale pizzeriaen kan ha det, og du sparer tid ved å slippe reise flere steder.

 

Ikke nok med det, men du slipper å dra på bensinstasjoner i tide og utide, for du lader hjemme hver dag uansett. :love:

 

 

Hvis du synes at 50 mil om dagen er mye så kan jeg si at jan erik lasen fra Brom har kjørt 65 mil på en dag da han testet en bil . han påstod det i siste program

Du må gjerne kjøre så langt med en vanlig El-Bil, men du bør også unne deg en pause.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Først reagerer du på at jeg krever at man skal kunne kjøre 50 mil med en elbil uten lading

men du ønsker likevel å kunne tappe den for strøm hele dagen

 

da er det jo klart at man må kunne ladde den.

og siden den har liten kapasitet så har man bare 2 valg hvis man skal bruke den hele dagen .

enten må den ha god nok kapasitet til at man kan bruke den hele dagen

eller så må den kunne hurtig laddes på "bansintiden" ( samme tid som det tar å fylle bensin )

 

jeg sier "bensintid" siden du ikke helt forstår det med 5-10 minutter

hvis jeg skal forklare det nærmere så varier det jo hvor lang tid det tar å fylle drivstoff , ergo så vil det jo også varierer hvor lang tid det vil ta å ladde bilen

 

Etter hva jeg forstår så er det heller ikke alle ell-biler som er fult laddet i løpet av 8 timer ( om natten) med hjemmestrømm

Lenke til kommentar

 

Det høres mer ut som et argument for utbyttbare batterier med ulik størrelse, Andrull.

Hmm, meget interessant Simen1. DET hadde jo vært ganske genialt egentlig. :ohmy:

 

Lav vekt og dermed også lavt forbruk til vanlig, og batteri med høy vekt/forbruk når du trenger kapasitet.

 

Eller for å dra den enda lengre. Hva om man ikke bare byttet ut dekkene om vinteren, men at man bytter ut hele hjulet med motorer på. Ala slik at man har på en del El-sykler, bare større.

Altså: To-hjulstrekk om sommeren og firehjulstrekk om vinteren og når du skal ut å "råne".

 

Jeg velger å kalle det for Tesla-T, hvor T'en står for for Transformer. :green:

 

Her bør du tenke lit på hvorfor en familie ikke har 5-6 forskjellige biler , for de har sikkert behov for det.

siden du har så mye penger så har du sikkert råd selv

Lenke til kommentar

Nå er du like uklar som du beskylder meg for å være

først sier du at jeg ikke har krev en bestemt kapasitet og så sier du at det er urimelig å forlange at alle skal ha biler med lik kapasitet .

da sier du mot deg selv her.

Jeg spør deg om hva du mener og du velger å ikke svare, bare komme med beskyldninger. Det hadde vært mye enklere om du bare svarte sånn at vi slipper å lure på hva du mener.

 

Det jeg ønsker , som jeg også har begrunnet flere ganger er muligheten å kunne kjøre hele dagen uten behov for ladding Ladingen kan man foreta om natten

 

Skulle det likevel være behov for ladding så bør det være unnagjort på samme tid som det tar å fylle på drivstoff på normale biler anno 2014 .

Hva om behovet bare er delvis lading for å fullføre dagen?

 

Hvis du synes at 50 mil om dagen er mye så kan jeg si at jan erik lasen fra Brom har kjørt 65 mil på en dag da han testet en bil . han påstod det i siste program

Det finnes sikkert folk som har kjørt det dobbelte hver dag, men det betyr selvsagt ikke at alle har det behovet hver dag. Noen trenger aldri å kjøre så langt som 50 mil på en dag. Hvorfor tvinge disse til å kjøpe dyrere og tyngre batterier enn de trenger?

 

hvis man standardiserer det så vil man få ned prisen på bilene , ikke slik det er i dag der det er så mange forskjellige som er alt for kostbare i forhold til kjørelengde

Det motsatte vil skje. Det er begrensede ressurser av litium i verden og hvis man bare skulle bygget biler med 50 mil rekkevidde ville man fått 5 ganger færre elbiler enn hvis alle hadde 10 mil rekkevidde.
Lenke til kommentar

 

 

Det høres mer ut som et argument for utbyttbare batterier med ulik størrelse, Andrull.

Hmm, meget interessant Simen1. DET hadde jo vært ganske genialt egentlig. :ohmy:

 

Lav vekt og dermed også lavt forbruk til vanlig, og batteri med høy vekt/forbruk når du trenger kapasitet.

 

Eller for å dra den enda lengre. Hva om man ikke bare byttet ut dekkene om vinteren, men at man bytter ut hele hjulet med motorer på. Ala slik at man har på en del El-sykler, bare større.

Altså: To-hjulstrekk om sommeren og firehjulstrekk om vinteren og når du skal ut å "råne".

 

Jeg velger å kalle det for Tesla-T, hvor T'en står for for Transformer. :green:

 

Her bør du tenke lit på hvorfor en familie ikke har 5-6 forskjellige biler , for de har sikkert behov for det.

siden du har så mye penger så har du sikkert råd selv

 

? Du forstod ikke at det var et sparetiltak for hvordan du kunne få ned forbruket, og dermed ned kostnadene ved å kjøre El-bil?

 

Motorer veier, og store deler av tiden har du ikke nødvendighet for den råeste ytelsen eller firehjulstrekk. Da er det ikke noe vits å kaste bort penger på å drasse med all den ekstra vekten.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det høres mer ut som et argument for utbyttbare batterier med ulik størrelse, Andrull.

Hmm, meget interessant Simen1. DET hadde jo vært ganske genialt egentlig. :ohmy:

 

Lav vekt og dermed også lavt forbruk til vanlig, og batteri med høy vekt/forbruk når du trenger kapasitet.

 

Eller for å dra den enda lengre. Hva om man ikke bare byttet ut dekkene om vinteren, men at man bytter ut hele hjulet med motorer på. Ala slik at man har på en del El-sykler, bare større.

Altså: To-hjulstrekk om sommeren og firehjulstrekk om vinteren og når du skal ut å "råne".

 

Jeg velger å kalle det for Tesla-T, hvor T'en står for for Transformer. :green:

 

Her bør du tenke lit på hvorfor en familie ikke har 5-6 forskjellige biler , for de har sikkert behov for det.

siden du har så mye penger så har du sikkert råd selv

 

? Du forstod ikke at det var et sparetiltak for hvordan du kunne få ned forbruket, og dermed ned kostnadene ved å kjøre El-bil?

 

Motorer veier, og store deler av tiden har du ikke nødvendighet for den råeste ytelsen eller firehjulstrekk. Da er det ikke noe vits å kaste bort penger på å drasse med all den ekstra vekten.

 

Tesla lider av en sykdom som heter dårlig stabilitet. Den er tyngre bak en foran, og samtidig bakhjultrekk. Og får dermed en lei tendens å ville rotere.

 

På S65D og S85D er motoren bak bytta ut med en mindre, og en tilsvarende er satt på i front. Dette avbalanserer bilen litt, men den er fortsatt tyngre bak. Tror nok at Tesla vil anbefale D for kjøring på våre glatte veier.

 

Med Dual har elektronikken i bilen mer å jobbe med for å holde den på veien.

Lenke til kommentar

Om man ønsker optimale ytelse så er det bare å ha på firhjulstrekken. For daglig bruk så er det ikke så fryktelig viktig. Da er det gjerne lyskryss og annet tull og ikke minst kø som står på menyen. At motoren bak da også blir desto mindre gjør jo at vektfordelingen fortsatt blir bedre enn nå.

 

Og kombinert med utbyttbart batteri, så vil det kunne balanseres perfekt.

 

F.eks at du kan ta av halve batteriet som ligger lengst bak, og motoren forran bort, så vil vektfordelingen fortsatt kunne bli ganske så jevn. Og når du ikke trenger effektivitet, sett inn motor forran og batteri bak.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg spør deg om hva du mener og du velger å ikke svare, bare komme med beskyldninger. Det hadde vært mye enklere om du bare svarte sånn at vi slipper å lure på hva du mener.

jeg ble beskyldt for å være uklar , noe jeg ikke var da er det vel rett og rimelig å reagere når andre er uklare i hva de mener ?

 

etterpå har jeg også svart på spørmålet dit

 

 

Hva om behovet bare er delvis lading for å fullføre dagen?

 

 

Hvis du synes at 50 mil om dagen er mye så kan jeg si at jan erik lasen fra Brom har kjørt 65 mil på en dag da han testet en bil . han påstod det i siste program

da blir ladde tiden enda kortere , enkelt og greit

poenget er å ha en felles standard for å få ned prisen og samtidig dekke alle behov.

 

 

 

Det motsatte vil skje. Det er begrensede ressurser av litium i verden og hvis man bare skulle bygget biler med 50 mil rekkevidde ville man fått 5 ganger færre elbiler enn hvis alle hadde 10 mil rekkevidde.

Det vet man ikke før man har prøv ,batteriteknologien er i stadig utvikling

Da er det ikke en gang sikkert at man trenger å bruke litium om noen år

 

 

? Du forstod ikke at det var et sparetiltak for hvordan du kunne få ned forbruket, og dermed ned kostnadene ved å kjøre El-bil?

 

Hvilke sparetiltak er det at hver familie må ha 3-4 biler til 200 hundre tusen eller mere

hvis man skal spare på det så har man et bil- kollektiv der man bare låner bilene etter behov

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvilke sparetiltak er det at hver familie må ha 3-4 biler til 200 hundre tusen eller mere

hvis man skal spare på det så har man et bil- kollektiv der man bare låner bilene etter behov

 

Jeg har da vitterlig ikke sagt noe slik. Jeg kom med eksempel på hvordan du kan bruke en bil til "alt". Hvordan du vrir dette til mange biler skulle jeg likt å vist, for det er da det stikk motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du sa :

 

Det mest praktiske er nok å ha to El-biler. En stor for lengre distanser og hele familien, selv om vinteren, og en annen for dagligdagse ting.

 

Da betyr det at du mener at man bør ha minst 2 biler for å spare penger

man sparer ikke penger på å ha bil.

og jo flere det er jo mere penger bruker man

 

skal man spare så må man være medlem i et bil kollektiv der medlemmene låner bilene seg i mellom

Lenke til kommentar

Dette blir bare flaut Elgen. Du og trollingen din altså. Noen ganger glemmer jeg at du er det største trollet vi har her inne på diskusjon. Men denne gangen har du ganske tydelig merket sitatet du siterte, som var følgende:

 

Hmm, meget interessant Simen1. DET hadde jo vært ganske genialt egentlig. :ohmy:

Lav vekt og dermed også lavt forbruk til vanlig, og batteri med høy vekt/forbruk når du trenger kapasitet.

Eller for å dra den enda lengre. Hva om man ikke bare byttet ut dekkene om vinteren, men at man bytter ut hele hjulet med motorer på. Ala slik at man har på en del El-sykler, bare større.

Altså: To-hjulstrekk om sommeren og firehjulstrekk om vinteren og når du skal ut å "råne".

Jeg velger å kalle det for Tesla-T, hvor T'en står for for Transformer. :green:

Så du kommer nok ikke lengre med den saken. Ja, det er altså EN bil, ideen om en transformer bil som du kan bruke til å erstatte mange. Det er Ikke to, ikke tre, og i alle fall ikke 5-6 som du kommer med. :wallbash:

 

Ellers skal det litt godt gjøres å aldri ha hørt om konseptet "transformers".

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir bare flaut Elgen. Du og trollingen din altså. Noen ganger glemmer jeg at du er det største trollet vi har her inne på diskusjon. Men denne gangen har du ganske tydelig merket sitatet du siterte, som var følgende:

 

 

Hmm, meget interessant Simen1. DET hadde jo vært ganske genialt egentlig. :ohmy:

Lav vekt og dermed også lavt forbruk til vanlig, og batteri med høy vekt/forbruk når du trenger kapasitet.

Eller for å dra den enda lengre. Hva om man ikke bare byttet ut dekkene om vinteren, men at man bytter ut hele hjulet med motorer på. Ala slik at man har på en del El-sykler, bare større.

Altså: To-hjulstrekk om sommeren og firehjulstrekk om vinteren og når du skal ut å "råne".

Jeg velger å kalle det for Tesla-T, hvor T'en står for for Transformer. :green:

Så du kommer nok ikke lengre med den saken. Ja, det er altså EN bil, ideen om en transformer bil som du kan bruke til å erstatte mange. Det er Ikke to, ikke tre, og i alle fall ikke 5-6 som du kommer med. :wallbash:

 

Ellers skal det litt godt gjøres å aldri ha hørt om konseptet "transformers".

hva er det du prøver deg på ?

å sitere deg selv og så skylde på meg .

Det må bare være flaut .

 

en slik transformer bil vil jo bli ekstra dyr fordi så ville ha den

Lenke til kommentar

Haha. What... :rofl:

 

Du kommer ingen vei med å spille noe dummere for å slippe unna den blemma. Du dreit rett og slett på leggen, og nekter å innrømme at du missforstod meg. Hjelper ikke å komme med overdrivelser om andre innlegg uten noen relevans for hva du svarte på.

 

 

 

en slik transformer bil vil jo bli ekstra dyr fordi så ville ha den

Ja, du får kose deg med den gamle CRT-TVen, kabel-TV og bensinbilen til du visner hen, men ikke tro jeg eller resten av verden kommer til å stå å vente på deg, for utviklingen kommer enten du vil det eller ei. :dremel:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...