Gå til innhold

ANMELDELSE: Alien Isolation


Anbefalte innlegg

Har spilt spillet på PC og synes spillet er helt fantastisk. Jeg er blitt helt sugd inn i den verdenen spillet har skapt. Alt kommer sammen på en veldig god måte, spesielt lydbildet, men også grafikken og grafikkstilen. Det er utrolig mye detaljer!

 

Merker forøvrig ikke noe til at dette er en port. Dette føles ikke ut som en billig console port. Det er bare antialiasing jeg kunne tenke meg kunne vært bedre.

 

I flere anmeldelser leser jeg at storyen er helt grei, men jeg synes den er akkurat der den skal være. Dette kunne gjerne faktisk vært en oppfølger til Alien slik jeg ser det. Det er kjempekult å være midt oppi handlingen på en slik horrorfilm, og jeg føler at jeg er *i* handlingen. Spillet lykkes veldig i å få deg til å føle deg som en del av handlinga. For meg personlig, så er det ikke ofte at FPS-spill klarer dette lengre. Jeg har drevet med PC gaming siden Doom kom ut og med noen få unntak, så er det ikke mange spill jeg har blitt såååå sugd inn universet som Alien: Isolation. Kanskje fordi jeg også er en Alien superfan ellers.

 

Jeg er ikke ferdig med spillet ennå, jeg har akkurat fått meg shotgun. Men jeg kan ikke vente til jeg kan sette meg ned igjen og spille bare litt videre. Bare én savepoint til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg kan ikke vente til jeg kan sette meg ned igjen og spille bare litt videre. Bare én savepoint til...

Mye er sagt om lagringen, men jeg synes dette oppsummerer det best: Bare én savepoint til. Jeg sliter litt med å slippe taket på nærmeste savepoint, og går alt for ofte tilbake til forrige, helt til jeg når et "point of no return" der det er kortere til neste i stedet for å gå tilbake. Høres kanskje feigt ut, men jeg hater å miste progressjon. Da er det bedre å strekke meg så langt jeg tør, og vite at jeg fortsatt kan gå tilbake og lagre.

 

Det minner meg en del om gamle Resident Evil. Jeg elsket det systemet med skrivemaskiner. Spesielt i starten var det ofte en balanse, så jeg alltid beholdt minst et ribbon i inventoriet etter at jeg hadde lagret. Brukte jeg siste ante jeg ikke når jeg fikk lagre igjen, men ventet jeg for lenge risikerte jeg å dø før jeg fikk lagret. Uansett var det en sjanse å ta. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye er sagt om lagringen, men jeg synes dette oppsummerer det best: Bare én savepoint til. Jeg sliter litt med å slippe taket på nærmeste savepoint, og går alt for ofte tilbake til forrige, helt til jeg når et "point of no return" der det er kortere til neste i stedet for å gå tilbake. Høres kanskje feigt ut, men jeg hater å miste progressjon. Da er det bedre å strekke meg så langt jeg tør, og vite at jeg fortsatt kan gå tilbake og lagre.

 

 

Gjør mye av det samme selv. Etter ett savepont så utforsker jeg det nye området litt, prøver å få en idè om det er forholdsvis trygt eller om Alien lurer like rundt hjørnet. Etter å ha plukket opp ressurser og blueprints lister jeg meg tilbake og saver (når det er mulig). Når jeg føler jeg har fått med meg alt så går jeg for "mission objective" og trigger eventuelle nye "events".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er du idiot nok til å bruke en campfire i Dark Souls kommer alt av fiender tilbake. Hvordan er det "å få noe ut av å gjøre det samme om og om igjen", men det er bare repetitivt og kjedelig i Alien: Isolation? :hmm:

Du tjener sjeler, som er basisen for hele spillverdenen? Du kan umulig ha spilt Dark Souls.

 

edit:

Du vet, såkalt "grinding".

Jeg har spilt alle tre, og leverte en anmeldelse av Dark Souls 2 som ble slaktet av communityet her i løpet av få minutter. Å la alle fiendene respawne når man lagrer har ingenting med grinding å gjøre. Det er bare for å gjøre spillet lengre, og for å narre deg til å tro det blir "vanskeligere". Hadde det handlet om å grinde, kunne vi gjort det på langt bedre måter.

 

Men som sagt, lagrinen i Alien: Isolation og Dark Souls er svært lik, så å hate ett av dem og elske det andre for nøyaktig samme grunn blir for dumt.

 

Jeg er ikke enig med deg. Det er en enorm forskjell på hva DS gjør, og å måtte gjenta nøyaktig det samme igjen og igjen. Om du misforsto DS såpass er det kanskje ikke rart få var enige i anmeldelsen din?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med deg. Det er en enorm forskjell på hva DS gjør, og å måtte gjenta nøyaktig det samme igjen og igjen. Om du misforsto DS såpass er det kanskje ikke rart få var enige i anmeldelsen din?

Når du lagrer i DS kommer alle fiendene tilbake, dermed må du gjøre det samme om og om igjen. Jeg gir blaffen i om du liker å grinde eller ikke. Grinding skal aldri være tvang. Se på Diablo, f.eks. Det er jo hele gudfaren av grinde-spill, men vi kan fint løpe forbi det meste av fiender om vi vil. Det er vel heller du som ikke skjønner at DS ikke er så ufattelig originalt og suverent som du vil ha det til.

Lenke til kommentar

Eller er dere bare av forskjellig oppfatning? Det går faktisk an, og det er helt legitimt om to forskjellige personer kan ha to helt forskjellige oppfattelse og opplevelse av et spill.

 

Det vel ingen grunn til å praktisere en "jeg vet bedre enn deg" holdning her, for det fører ingenting godt med seg og du er vel heller ikke i en posisjon hvor du har veto på hva som er riktig eller galt at vi andre skal føle og ikke føle om et spill.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fett spill med nydelig og passende (dog enkel) grafikk. Savepoints kontra autosaves er avgjørende eller så hadde det jo bare vært å spasert igjennom og frykten for å dø hadde jo blitt helt borte, denne frykten er vel mer en halve poenget med spillet så er glad CA skjønte dette og ikke laget en action pakke.

 

Frykten forsvinner vel litt etter litt jo lenger man har spilt og jo flere ganger man har møtt på Mr. Xenomorph, men sånn må det vel nødvendigvis bli. En skrekkfilm blir aldri like noia etter at man først har sett fienden/monsteret/spøkelse (eller Alien i dette tilfellet). Personlig er jeg glad det ikke er mer horrorr enn det er, syntes spenningsnivået ligger rundt Metro som er sånn ca max for meg før det bare blir slitsomt og jeg må ha på barne-tv i bakgrunnen...

 

Mest glad for at det endelig kom ett Alien spill som dro med seg sjelen ifra filmene. 8/10 høres helt riktig ut.

Lenke til kommentar

Det er vel heller du som ikke skjønner at DS ikke er så ufattelig originalt og suverent som du vil ha det til.

 

Jeg har vel aldri påstått noen av delene, jeg sier kun at du tar feil. Og det står jeg ved. Sammenligningene dine har flere hull enn en gjennomsnittlig vellagret ost, noe du kanskje burde tenke over før du bedriver besserwisserdiskutering.

 

edit:

 

 

Når du lagrer i DS kommer alle fiendene tilbake, dermed må du gjøre det samme om og om igjen.

RIktig. Du får XP og penger i form av sjeler. Sjeler brukes i Souls-spillene som både penger og XP, og er derfor en enormt viktig del av spillet. Om du liker det eller ei er ikke relevant i den diskusjonen her.

 

Nå du dør i AI og må gjøre alt på nytt, må du gjøre alt på nytt. Det er alt. Du får ingenting ut av det. Forklar meg gjerne hvordan de funksjonene er nøyaktig de samme, alt du har gjort så langt er å gjenta deg selv og påstått at jeg mener DS er banebrytende.

 

Nå begynner jeg å gjenta meg selv også, men du ser ikke ut til å oppfatte den enorme forskjellen mellom å måtte reloade en gammel save og begynne på nytt, mot å måtte gjenta handlinger som til slutt styrker karakteren din. Det ene får du ingenting ut av, det andre er hvordan du oppgraderer karakteren din.

Endret av Deadringer
Lenke til kommentar

En ting jeg synes er litt sprøtt er alle våpnene i spillet. Det burde ikke vært noe problem å drepe en alien med så mange muligheter. Ref. scenen i filmen Aliens hvor de flykter igjennom luft kanalene og pvt. Vasquez dreper en alien med ett skudd. Burde de ikke egentlig droppet alle våpnene siden det å gjøre alienen udødelig strider med mytologien? Det er klart at dersom den var dødelig var det jo bare å vinne en kamp of så spassere igjennom resten av spillet uten videre motstand?

Lenke til kommentar

 

Jøss, overraskende god karakter. Lyden er god, stemningen er til tider god og det er ett visuelt godt laget spill. Men jeg har sjeldent spilt ett mer gjentakende spill enn dette, og alt virket bare som en stor "følg ledningene så vi kan få strøm" simulator, om du ikke er lettskremt. For de som har spilt over middels "skumle" spill før, kan man i 9 av 10 tilfeller si hva som skjer før det skjer.

 

Har du fullført det ennå? Det er litt av en berg og dalbane mot slutten. Siste akt var det som sementerte det som et fantastisk spill for min del.

Jeg personlig rundet den av, og jeg er enig at den siste delen av spillet er ganske antiklimatisk og ødelegger litt den totale spillopplevelsen. Men jeg var stort sett fornøyd med den totale spillopplevelsen. Alien vesenet er ganske skremmende og Alien AI er stort sett uforutsigbar. Lydbildet i dette spillet er det beste jeg har hørt på veldig lenge, noe som er meget viktig i et skrekk spill. Det de har fått til her er ganske utrolig. Det som trekker mest ned er faktisk den antiklimatiske avslutningen og at spillet føles faktisk litt for lang, noe som høres litt rart. Ellers, som sagt tidligere, et bra spill.
Lenke til kommentar

Er om lag 10 timar inn i spelet, og etter å ha lese ein del (kanskje meir enn eg burde) om det på førehand er eg faktisk (positivt) overraska over kor lange strekk eg får gå utan at xenomorphen forstyrrar meg, utover at han sjølvsagt gjer meg konstant paranoid. I periodar er han der konstant, så klart, men etter den første hide and seek-runda i sjukehusfløyen var eg redd det skulle bli sniking frå skap til skap gjennom storparten av spelet. Sånn er det jo ikkje, heldigvis.

 

I sum er dette (så langt) utan tvil årets speloppleving for min del, sjølv om eg har litt småting hist og her å utsetje på det. Men sånn må det jo vere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ble akkurat ferdig med det. Ripley signing off.

Fantastisk spillopplevelse for min del. Design og stemning er i en klasse for seg.

Dette er et utrolig solid håndverk. Lydbilde er svært bra.

Kunne faktisk tenkt meg en modus uten npc'er hvor jeg kunne gå rundt å se på alle detaljene i spillet uten å sitte med hjertet i halsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...