Gå til innhold

Her er alle nyhetene i Microsoft Windows 10


Anbefalte innlegg

windows 7 er jo det beste systemet for en pc ( ihvertfall som utgangspunkt ) .
Derfor lurer jeg fælt hvorfor de kalte det windows 8 og senere windows 8.1 samt 8.1 update
teknisk sett så er det jo bare en trimme utgave av windows 7 men endret meny system
da burde det hete windows 7.1 , windows 7.11 og windows 7.11 Sp1

windows 9 , eller 10 som de merkelig nok vil kalle den (for lure forbrukerne til tro at det er et helt nytt system ) er jo ikke noe annet en windows7 Second editon 2

Siden pcen er blir kraftigere hvorfor kan da ikke Aero være valgfritt ?


greit nok at tidene endrer seg , men jeg ser ikke noen særlig grunn til at w 10 skal bli det siste oset

etter 10 år må de sikkert gjøre noe med kjerne til windows 10 .
hva kan da skje ?
jeg ser altså ingen grunn til at Microsoft skal slutte å komme med nye os, men ikke hvert 3dje år.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Hvorfor skulle jeg gi meg selv konstant hodepine ved å ha såkalte "live tiles" surrende i et GUI? Eneste som frister med Windows 10 er DX-12.

 

Det trenger du ikke:

 

zvlPmWp.jpg

Lenke til kommentar

 

 

"Windows 10" hmm, merkelig at dem hoppet over 9

hørte at 9 er ulykes tall i japan

Det stemmer. På japansk uttales tallet 9 "qu", og betyr lidelse.

Bekreftet av japaner`n i sofa`n her hjemme. ;)

 

lit artig at vi har noe lignede her i landet.

Det blir kanskje lit mye dialekt , men man sier jo "ti(e) still" . (held fred )

 

Da kan man jo asserere talle 10 med å tie stille .altså fred fra Microsoft

 

Dere synes kanskje at jeg drar det lit langt men jeg måtte bare få det med

Lenke til kommentar

windows er jo det beste systemet for en pc ( ihvertfall som utgangspunkt ) .

Derfor lurer jeg fælt hvorfor de kalte det windows 8 og senere windows 8.1 samt 8.1 update

teknisk sett så er det jo bare en trimme utgave av windows 7 men endret meny system

da burde det hete windows 7.1 , windows 7.11 og windows 7.11 Sp1

 

windows 9 , eller 10 som de merkelig nok vil kalle den (for lure forbrukerne til tro at det er et helt nytt system ) er jo ikke noe annet en windows7 Second editon 2

 

Siden pcen er blir kraftigere hvorfor kan da ikke Aero være valgfritt ?

 

 

greit nok at tidene endrer seg , men jeg ser ikke noen særlig grunn til at w 10 skal bli det siste oset

 

etter 10 år må de sikkert gjøre noe med kjerne til windows 10 .

hva kan da skje ?

jeg ser altså ingen grunn til at Microsoft skal slutte å komme med nye os, men ikke hvert 3dje år.

 

Tenk deg om de faktisk gjorde som du sa og endret Windows 7 på denne måten, da tror jeg Microsoft hadde blitt sprengt i filler av sinte Nerder.

 

Microsoft har jo også et behov for å selge lisenser , noe man ikke får ved å oppdatere gratis en Os versjon , personlig mener jeg at man har kunnet solgt oset med gratis oppdateringer i en periode og så kun sikkerhetsoppdateringer innenfor en gitt ramme som er i tråd med programvaren. Feks 2 år med oppdateringer og 5 år med sikkerhetsoppdateringer.

 

Mener det allerede har blitt nevnt til deg at Aero var fjernet pga sikkerhetsbrister og MS mente at de ikke bare kunne lappe det igjen (og derfor stanset utviklingen helt ) .

 

Når det er sagt blir trolig ikke 10 det siste os'et til Microsoft , men vi kommer sikkert til å se på helt andre måter å drive butikken videre...

Lenke til kommentar

 

Mener det allerede har blitt nevnt til deg at Aero var fjernet pga sikkerhetsbrister og MS mente at de ikke bare kunne lappe det igjen (og derfor stanset utviklingen helt ) .

Det kan jeg ikke huske.

Uansett så høres "sikrehetsbrister" bare som en unnskyldning for at de ikke kan ha visuelle effekter

ikke forstår heller hva visuelle effekter har så mye med sikkerhet å gjøre

Lenke til kommentar

Mener det allerede har blitt nevnt til deg at Aero var fjernet pga sikkerhetsbrister og MS mente at de ikke bare kunne lappe det igjen (og derfor stanset utviklingen helt ) .

 

 

 

Når det er sagt blir trolig ikke 10 det siste os'et til Microsoft , men vi kommer sikkert til å se på helt andre måter å drive butikken videre...

 

 

Høres ut som en tynn unnskyldning mer enn noe annet, samme med widgets, MS har tydeligvis ikke evnen til å lage det sikkert...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener det allerede har blitt nevnt til deg at Aero var fjernet pga sikkerhetsbrister og MS mente at de ikke bare kunne lappe det igjen (og derfor stanset utviklingen helt ) .

Ja, gjennomsiktighet kan være farlig det.. spesielt for noen.

 

 

Om man kan putte tiles rett på skrivebordet så vil vel det gjøre samme nytten som sidebar widgets. Lov å håpe hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan MS gjør det fremover, flere og flere flytter til nettbrett. Nå når nettbanken fjerner Java og man kan kjøre office online fra ett nettbrett, hva skal den gjengse bruker med en PC? Enkel tilkobling til skjerm og tastatur (og/eller mus) + office online via en pad, så er jo behovet for ganske mange dekt inn. Virker som MS skjønner dette og forsøker å tilfredsstille bedriftsmarkedet, spent på hvordan det vil gå.

 

Ehh, nei. Færre og færre "flytter til nettbrett". Nettbrett salget var ekstremt økende når ingen hadde nettbrett, men salget av nettbrett er i fritt fall nå, ettersom "nytt og kult" faktoren har dødd ut og de fleste som hadde interesse av å prøve de ut nå har nettbrett. De fleste jeg kjenner som har nettbrett bruker mobilen istedet for nettbrettet. PC salget derimot er på vei oppover igjen. PC salget begynte å droppe for et par år siden,. men dette kommer sannsynligvis av at PC'er i dag har lengere levetid ytelsesmessig enn de hadde for noen år siden. Men nå begynner folk å trenge kraftigere PC'er igjen, altså øker salget igjen. Dette var ting de fleste IT-interesserte forstod hele tiden, men som markedsanalytikere hos MS, som så seg blinde på iPad's success tydligvis ikke forstod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette blir jo uansett bare fjas, men skal dere lage liste, så husk å få med Windows NT. =)

 

Jepp, det er fjas at Windows 3.1 var bra. Det var håpløst mye tilfrysning med Windows 3.1

Nå var jo ikke Windows 3.x et operativsystem, bare et Desktop Environment som man kaller det. Windows 3.x kjørte oppå DOS og svært mye programvare kunne ikke kjøres fra Windows, slik at en gjennomsnitts bruker var nødt til å gå ut og inn av Windows flere ganger i løpet av en arbeidsdag. Den er strengt tatt ikke sammenliknbar med Windows OSene.

Kan jo også si at når Windows 95 kom ut, så fremstod Windows for Workgrops 3.11 som MEGET stabil i forhold. Jeg opppgraderte selv ikke til Windows 95 før OSR2 versjona kom ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå Microsoft kom med disse mineprogrammene til vista og windows7 så gikk det ikke så veldig lang tid før noen mente at de ikke var trygge programmer.

Man kan jo lasere dem rett på skrivebordet

 

Siden man man nå vet at forskjellen mellom windows7 og 8 ikke er astronomisk så er det lit rart at Microsoft fjernet muligheten til laste ned miniprogrammer ( også til w7 ) og lanserte Apps i stedet , som ikke er kompatibel med w7

Apps er jo også miniprogrammer

 

 

og som jeg sa lit tidligere så er det li rart at Microsoft nå kommer med en versjon om ikke krever større oppgraderinger fra tid til annen:

 

Nå skal altså windows bilen bare bytte ut deler i stedet for å byttes ut etter en del år i bruk

Lenke til kommentar

 

 

Dette blir jo uansett bare fjas, men skal dere lage liste, så husk å få med Windows NT. =)

 

Jepp, det er fjas at Windows 3.1 var bra. Det var håpløst mye tilfrysning med Windows 3.1

Nå var jo ikke Windows 3.x et operativsystem, bare et Desktop Environment som man kaller det. Windows 3.x kjørte oppå DOS og svært mye programvare kunne ikke kjøres fra Windows, slik at en gjennomsnitts bruker var nødt til å gå ut og inn av Windows flere ganger i løpet av en arbeidsdag. Den er strengt tatt ikke sammenliknbar med Windows OSene.

Kan jo også si at når Windows 95 kom ut, så fremstod Windows for Workgrops 3.11 som MEGET stabil i forhold. Jeg opppgraderte selv ikke til Windows 95 før OSR2 versjona kom ut.

 

 

Meget stabil i forhold, nå ja. Det er vel relativt. Jeg har vært borti begge, men har mest erfaring med 3.11 på egen maskin. Nå er det vel også minimale forskjeller på disse to. Jeg synes Windows 3.11 frøs til støtt og stadig både på skolen og i hjemmet mitt.

 

Nå er MS-DOS det egentlige OS'et, og jeg kjørte da siste utgave som var versjon 6.22, med Windows 3.11 oppå. Windows er som kjent et skall som kjører utenpå MS-DOS (eller oppå om du vil).

 

Det betyr jo at det benyttes et enoppgavekjørt operativssystem, og filsystemet var ikke blitt 32-bits enda. Forresten så jukset de første Windows 9x synes jeg å huske, ved å kjøre falsk 32-bit, var det ikke slik?

 

Windows 95 var også noe herk. De forsøkte å plastre det. Så kom Windows 98, og som noen allerede har nevnt så kom Windows 98 second edition etterpå. Win98SE var den mest brukervennlige og medgjørlige av samtlige Windows 9x OS, innbefattet Windows Me (millenium) som også hører til samme skjitfamilie 9x, om du kikker under panseret på oppbygging.

 

Det skjedde ikke noe spennende nytt før OS/2 Warp og senere kom Windows NT. Sett fra mine øyne. Men, jeg fikk aldri prøvd særlig av disse annet enn litt Win95, litt mer Win98SE og OS/2 Warp. Windows 2000 Prof. var det som virkelig gjorde seg bemerket fra Microsoft sine lanseringer i dette tidsrommet.

 

Gaming var utbredt allerede i MS-DOS, men tok nok for alvor av med Win9x-familien. Spill på Win3.x var ofte ubrukelig. Jeg husker jeg hadde kastet bort noen timer på Civilization på Win3.x og så frøs det. Slikt var veldig frustrerende å oppleve, når timer med spilling gikk i vasken, og man var tvungen til å enten kaste inn teppet, eller å "gå ned i kjelleren" og begynne helt på ny.

Lenke til kommentar

1 : Nå Microsoft kom med disse mineprogrammene til vista og windows7 så gikk det ikke så veldig lang tid før noen mente at de ikke var trygge programmer.

Man kan jo lasere dem rett på skrivebordet

 

2 : Siden man man nå vet at forskjellen mellom windows7 og 8 ikke er astronomisk så er det lit rart at Microsoft fjernet muligheten til laste ned miniprogrammer ( også til w7 ) og lanserte Apps i stedet , som ikke er kompatibel med w7

Apps er jo også miniprogrammer

 

 

3 : og som jeg sa lit tidligere så er det li rart at Microsoft nå kommer med en versjon om ikke krever større oppgraderinger fra tid til annen:

 

Nå skal altså windows bilen bare bytte ut deler i stedet for å byttes ut etter en del år i bruk

 

1 : Nei, det var ikke snakk om noen, som jeg påpekte tidligere var det faktisk sårbarheter som var dokumentert og i bruk som gjorde at Microsoft måtte ta dette valget

"Microsoft retired Windows Live Gallery in late 2011 when developing Windows 8. In subsequent months when vulnerabilities were publicized concerning exploitative Gadgets,[citation needed] Microsoft recommends to current users to disable the Sidebar and discontinue using Gadgets. The Windows 8 Live Tiles run in a more restrictive security environment, making them less risky, but also less useful for some purposes, like system monitoring.[1]" Fra wikipedia

 

2 : Her blander du , Live Tiles er det som er nærmest de gamle "widgets" og som gir live oppdateringer i mer eller mindre sanntid ( Via den forhatte "metro" eller Modern UI ) , på grunn av begrensninger så er ikke Live tiles egnet til feks å overvåke temperatur og andre parametre som S.M.A.R.T noe widgets kunne , selve programvaren kjøres også i en form for sandkasse som fører til økt sikkerhet : "Metro apps in Windows 8 are based on a new development environment, Windows Runtime, and applications are based on Javascript (HTML5), C++, C# or VB.NET. Along with the new runtime come some low-level changes to improve application security. AppContainer is a new isolation method applied to Metro apps, which by default prevents them from reading and writing to most of the Operating System, with the exception of the app’s own AppData folder." Application Sandboxing

 

Så det er faktisk en ganske så stor forskjell mellom Widgets og Apper og påstanden om at Apper er miniprogrammer holder derfor ikke på greip , spesielt siden de kan fungere som feks skriveverktøy , database , bilderedigeringsverktøy osv.

 

3 : Trenden (om den blir som Google ønsker det) når det gjelder både mobiltelefoner og andre enheter er at de blir mer og mer modulære , vi har jo allerede nå kommet såpass langt at 3D printeren kan brukes til å erstatte noen deler som man har behov for , enorme 3D maskiner bygger nå hus i Kina og da er det kanskje ikke så rart at vi går bort fra å versjonere OS og heller får årlige eller biårlige oppdateringer og forbedringer av Os'et?

 

Ulempen kan selvsagt bli betalings løsningene for dette , Kan jo være man må betale en slump sum i året eller godta reklame for å kunne benytte seg av Os'et (ikke se bortifra at dette også kan bli en realitet på andre os) eller at når man kjøper en lissens er den kun gyldig med oppdateringer og sikkerhetspakker en viss tid (ikke ulikt diverse antivirus).

Lenke til kommentar

1: dokumentert ,eller ikke , det gikk ganske lang tid for de flest fik høre det.

ikke før w8 kom

2: jeg blander ikke , det var kanskje poenget midt som ikke kom god nok frem

w7 og 8 er nesten lik hvis man bare forholder seg til desktopp , slik det er påstått

Nå så metro med disse flisene kom så skulle de erstatte miniprogrammene

 

Nå må du huske på at Apps er forkortelse for applikasjon , men de blir asisoert som et mindre program en det som er normalt fordi man har mindre muligheter en "normale" programmer .

Det var fordi lagringsplassen i minne der man brukte apps var veldig begrenset i forhold til en pc

i dag er det ganske annerledes

 

Det er likevel uforståelig at man ikke kunne lage Apps for w7

 

3: jeg tviler på at Microsoft får hel viljen sin her

Der neppe så mange som er villig til abonnere på windows .

det vil kjøpe en versjon med rettighet til oppgraderinger helt til versjonen blir faset ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...