Gå til innhold

Nybegynner skal ha "smart-leilighet"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han pleier ikke å være vanskelig, så det går sikkert fint. :)

 

Gikk bra det, pakken er sendt nå også.

Tviler sterkt på at han har fått pengene på konto enda, ettersom de bare så vidt har blitt borte fra min konto. fornøyd med butikken så langt ihvertfall :)

 

Satser på at pengene for måleren kommer tilbake uten problemer det også.

Lenke til kommentar

Sitter å ser på led-stripe til å ha bak tv'n, men styr å måtte slå disse av og på hele tiden, noen måte å få disse til å slå seg på samtidig som tv'n?

 

Trenger ikke noe mer styring av de, kun at de slår seg på samtidig.

Har hengt den på veggen så tenkte det kunne være stilig med lys bak :)

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig USB på tv'n som kun gir strøm når den er på. Så å bruke de til å på en eller annen måte slå på lysene burde vel være mulig :hmm:

 

Å koble lysene til USB funker nok dårlig...

Sikkert ikke så mye ampere i den usb-kontakten, led-stripa du har er vel sikkert 12v også.

Det finnes jo 5v led strips, men hva med et rele med 5v styrestrøm på lednigen som skrur av og på 12v-ledningen fra egen 12v strømforsnyning til led-stripa?

Endret av rgwells
Lenke til kommentar

Stripen er nok 12v ja.

Ett rele duger nok ja, enten til å styre strømmen, eller en NEXA bryter som f.eks https://www.komplett.no/nexa-wbt-912-2-kanals-rf-sender/753019

 

Altså, når så lenge releet er på vil den kortslutte 2 ledninger som slår av og på kontakten.

Trenger egentlig bare noe som kortslutter ledningene der, kjenner ikke til om USB gjør dette direkte eller ikke...

 

Å få dette fjernstyrt åpner jo for flere muligheter en kun ett rele :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det hadde hjulpet hvis du forklarte hva du ville oppnå. Alle komponentene "fungerer", men hva skal du med den øverste når du har RFXtrx433?

 

Er ideen å styre USB-reléet fra PCen til å trigge senderen, som igjen skrur av eller på reléet som styrer LED-stripen? Det er vel mulig å få til et par omveier ekstra, men da skal du jobbe...

 

 

Joda, i teorien skal det fungere. Men: WBT-912 forventer muligens en puls, så du må sende et "på og rett av igjen" signal fra USB-reléet.

Lenke til kommentar

Jeg vil få led-lys bak TV`n til å slå seg på samtidig som TV`n, og slå seg av samtidig.

USB-utgangen på TV`n gir bare strøm når TV`n er på.

USB-releet tillater så vidt jeg kan skjønne signal gjennom/kortslutte 2 ledninger så lenge den har strøm, altså, så lenge TV`n er på.

Etter det jeg kan skjønne vil NEXA-senderen sende ett på-signal når 2 ledninger får kontakt med hverandre og ett av-signal når disse mister kontakt. Den er tross alt designet for å være bak en vanlig bryter, som kun kortslutter 2 ledninger, ikke gir noe puls.

 

Så, planen er at jeg plugger USB-releet inn i TV`n, kobler NEXA-senderen på releet så mottakeren på LED-stripsa.

 

Så, når jeg slår på TV`n vil releet slå seg på, to av lederene i NEXA-senderen slår får kontakt så sender den ett på-signal og LED-lysene slår seg på.

 

 

USB`en er kun for å vite om TV`n er av eller på.

 

 

Hvordan skal man ellers få det til?

At LED-lysene slår seg av og på automatisk samtidig som TV`n?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Hvordan skal man ellers få det til?

At LED-lysene slår seg av og på automatisk samtidig som TV`n?

Bruke en aller annen PlugInn module med "PowerMeter" funksjon.

Lage en Event/Script: "Hvis energi forbruk større enn xxWatt, send PÅ til Node Z, "Hvis energi forbruk mindre enn xxWatt, send AV til Node Z. Noe slik...

Lenke til kommentar

Driver å prøver å instalere RFXtrz43 nå, men må velge seriel port i domoticz for å fo lagt den til, men er jo åpenbart ikke seriel-port den er koblet til med.

Må jeg laste ned en seriel emulator får å få det til?

 

Glem det, fikk det til.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Etter å ha lekt litt, lest en del og testet enda mer er jeg langt fra imponert over domoticz. Trodde det skulle være flere valgmuligheter der.

 

Riktignok enkelt å både sende og ta imot signaler, men sliter med å få til noe spesiellt mer...

Under Setup - More options - Events finner du sånn blockly opplegg for å koble sammen ting. Du kan også tukle med LUA-programmering for å gjøre det mer avansert.

 

Jeg kjører min på en Raspberry Pi, og har en del eventer, men har valgt å gjøre en del i scripts/domoticz_main-fila i forhold til å kontrollere andre ting fra virtuelle switcher og liknende.

 

Google eller kom med en utfordring, så er det sikkert mange som kan vise veien, eller komme med forslag! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...