Gå til innhold

KOMMENTAR: Samme gamle kjipe Apple


Anbefalte innlegg

 

Synes dette kommentaren går i en klassiske felle, nemlig å klage over fokus på specs når brukerene ikke er opptatt av det. Det er en feilslutning i mine øyne, dette er en tek-side, det er på linje med å klage over at leger er opptatt av medisiners virkemåte når alt brukerne bryr seg om er om de funker eller ikke. Bare fordi folk kan mindre og mindre om produktene de bruker, så betyr ikke det at specs er uviktige, det er svært sentralt for brukeropplevelsen, uansett om folk ikke skjønner det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Synes dette kommentaren går i en klassiske felle, nemlig å klage over fokus på specs når brukerene ikke er opptatt av det. Det er en feilslutning i mine øyne, dette er en tek-side, det er på linje med å klage over at leger er opptatt av medisiners virkemåte når alt brukerne bryr seg om er om de funker eller ikke. Bare fordi folk kan mindre og mindre om produktene de bruker, så betyr ikke det at specs er uviktige, det er svært sentralt for brukeropplevelsen, uansett om folk ikke skjønner det.

 

AtW

Hvor vidt det er en tek side eller vg.no spiller da ingen rolle. Til informasjon ble denne kommentaren fra Varg også publisert på amobil, mobilen og sikkert resten av tek.no sine sider.

 

Specs finnes ikke viktig, men heller ytelsen. Og spesifikasjoner sier ingenting om ytelse når telefonen er i brukerens hender.

 

Jeg mener ikke at Android er dritt, eller at Samsung eller Sony er dritt. Men at de appellerer til ulike typer mennesker er et faktum. Og det er bak mål å kritisere en enkelt aktør for å appellere til en del av et marked.

 

Og enden på visa er at Android brukere heier på spesifikasjoner, og snakker dritt om Apple brukere som ikke "har skjønt greia". Mens Apple brukere heier på kundeopplevelse, UI, tjenestedesign og så videre, og mener at Android brukere ikke har skjønt greia. Hvem har da rett? Ingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Synes dette kommentaren går i en klassiske felle, nemlig å klage over fokus på specs når brukerene ikke er opptatt av det. Det er en feilslutning i mine øyne, dette er en tek-side, det er på linje med å klage over at leger er opptatt av medisiners virkemåte når alt brukerne bryr seg om er om de funker eller ikke. Bare fordi folk kan mindre og mindre om produktene de bruker, så betyr ikke det at specs er uviktige, det er svært sentralt for brukeropplevelsen, uansett om folk ikke skjønner det.

 

AtW

Hvor vidt det er en tek side eller vg.no spiller da ingen rolle. Til informasjon ble denne kommentaren fra Varg også publisert på amobil, mobilen og sikkert resten av tek.no sine sider.

 

Specs finnes ikke viktig, men heller ytelsen. Og spesifikasjoner sier ingenting om ytelse når telefonen er i brukerens hender.

 

Jeg mener ikke at Android er dritt, eller at Samsung eller Sony er dritt. Men at de appellerer til ulike typer mennesker er et faktum. Og det er bak mål å kritisere en enkelt aktør for å appellere til en del av et marked.

 

Og enden på visa er at Android brukere heier på spesifikasjoner, og snakker dritt om Apple brukere som ikke "har skjønt greia". Mens Apple brukere heier på kundeopplevelse, UI, tjenestedesign og så videre, og mener at Android brukere ikke har skjønt greia. Hvem har da rett? Ingen.

 

 

Jo, det spiller en stor rolle, akkurat som du har fokus på andre ting i en bok på barneskolenivå enn en på universitetsnivå.

 

Og jo, spesifikasjoner sier masse om ytelse. Det er den viktigste indikatoren man har for ytelse når man gjennomfører en konkret oppgave.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Synes dette kommentaren går i en klassiske felle, nemlig å klage over fokus på specs når brukerene ikke er opptatt av det. Det er en feilslutning i mine øyne, dette er en tek-side, det er på linje med å klage over at leger er opptatt av medisiners virkemåte når alt brukerne bryr seg om er om de funker eller ikke. Bare fordi folk kan mindre og mindre om produktene de bruker, så betyr ikke det at specs er uviktige, det er svært sentralt for brukeropplevelsen, uansett om folk ikke skjønner det.

 

AtW

Hvor vidt det er en tek side eller vg.no spiller da ingen rolle. Til informasjon ble denne kommentaren fra Varg også publisert på amobil, mobilen og sikkert resten av tek.no sine sider.

 

Specs finnes ikke viktig, men heller ytelsen. Og spesifikasjoner sier ingenting om ytelse når telefonen er i brukerens hender.

 

Jeg mener ikke at Android er dritt, eller at Samsung eller Sony er dritt. Men at de appellerer til ulike typer mennesker er et faktum. Og det er bak mål å kritisere en enkelt aktør for å appellere til en del av et marked.

 

Og enden på visa er at Android brukere heier på spesifikasjoner, og snakker dritt om Apple brukere som ikke "har skjønt greia". Mens Apple brukere heier på kundeopplevelse, UI, tjenestedesign og så videre, og mener at Android brukere ikke har skjønt greia. Hvem har da rett? Ingen.

 

 

Jo, det spiller en stor rolle, akkurat som du har fokus på andre ting i en bok på barneskolenivå enn en på universitetsnivå.

 

Og jo, spesifikasjoner sier masse om ytelse. Det er den viktigste indikatoren man har for ytelse når man gjennomfører en konkret oppgave.

 

AtW

 

Og hvilke konkrete oppgaver går så uendelig mye tregere på nyeste iPhone kontra nyeste whatever Androidtelefon, som 99% av brukerne legger merke til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem har sagt noe om uendelig mye tregere?

 

AtW

 

I følge spec-horene så virker det som de mener akkurat det. Men ok, la meg omformulere da. Hvilke konkrete oppgaver går litt tregere på nyeste iPhone kontra nyeste whatever Androidtelefon, som 99% av brukerne legger merke til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvem har sagt noe om uendelig mye tregere?

 

AtW

 

I følge spec-horene så virker det som de mener akkurat det. Men ok, la meg omformulere da. Hvilke konkrete oppgaver går litt tregere på nyeste iPhone kontra nyeste whatever Androidtelefon, som 99% av brukerne legger merke til?

 

 

Mener du jeg er en "specs-hore" da? Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kjenner specsene til nyeste phonene godt nok, og heller ikke har sett benchmarks av den enda, men jeg kan sikkert svare om noen uker. Men tradisjonelt har jo feks rendring av nettsider gått endel tregere på appleenheter enn bedre speccede mobiler av andre typer feks. Spill er jo sterkt spec-avhengige også. Og ting trenger ikke å ha stor forskjell i ytelse for at specs skal ha noe å si, specs kan også fortelle oss at ytelsen antakelig er ganske likeverdig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvem har sagt noe om uendelig mye tregere?

 

AtW

 

I følge spec-horene så virker det som de mener akkurat det. Men ok, la meg omformulere da. Hvilke konkrete oppgaver går litt tregere på nyeste iPhone kontra nyeste whatever Androidtelefon, som 99% av brukerne legger merke til?

 

 

Mener du jeg er en "specs-hore" da? Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kjenner specsene til nyeste phonene godt nok, og heller ikke har sett benchmarks av den enda, men jeg kan sikkert svare om noen uker. Men tradisjonelt har jo feks rendring av nettsider gått endel tregere på appleenheter enn bedre speccede mobiler av andre typer feks. Spill er jo sterkt spec-avhengige også. Og ting trenger ikke å ha stor forskjell i ytelse for at specs skal ha noe å si, specs kan også fortelle oss at ytelsen antakelig er ganske likeverdig.

 

AtW

 

 

Definisjonen av "spec-hore" er vel godt kjent. Om du føler deg truffet får du avgjøre selv.

Hver gang Apple kommer med ny iPhone blir den benchmarket mot f.eks nyeste androidmodell og går ut som vinner i omtrent samtlige tester. Så kommer ny androidmodell som sikkert danker ut nyeste iPhone igjen. Dette er stort sett helt naturlig da alle blir raskere for hver gang. Jeg har brukt 5S og S5 en god del, og jeg kan overhodet ikke merke noe forskjell i hastighet av rendring av websider da de er raske begge to. Mulig det er noen forskjell den ene eller andre veien i en syntetisk benchmark, men så var det det med de 99 prosentene av brukerne jeg hadde i tankene.

 

Spill? Ikke kom å si at spillene på en android-device ser noe bedre ut eller har høyere framerate enn på en iPhone. Det ser i beste fall noenlunde likt ut. Dessuten er det vel beviselig at mange spill og app'er kommer først til iPhone, noe som igjen sier noe om hvilken plattform utviklerer syns er den viktigste.

 

Å fremheve specs på en android enhet i fht til en iPhone mpt valg av telefon er rett og slett det reneste vås. Man drar overhodet ingen merkbare fordeler av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvem har sagt noe om uendelig mye tregere?

 

AtW

 

I følge spec-horene så virker det som de mener akkurat det. Men ok, la meg omformulere da. Hvilke konkrete oppgaver går litt tregere på nyeste iPhone kontra nyeste whatever Androidtelefon, som 99% av brukerne legger merke til?

 

 

Mener du jeg er en "specs-hore" da? Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kjenner specsene til nyeste phonene godt nok, og heller ikke har sett benchmarks av den enda, men jeg kan sikkert svare om noen uker. Men tradisjonelt har jo feks rendring av nettsider gått endel tregere på appleenheter enn bedre speccede mobiler av andre typer feks. Spill er jo sterkt spec-avhengige også. Og ting trenger ikke å ha stor forskjell i ytelse for at specs skal ha noe å si, specs kan også fortelle oss at ytelsen antakelig er ganske likeverdig.

 

AtW

 

 

Definisjonen av "spec-hore" er vel godt kjent. Om du føler deg truffet får du avgjøre selv.

Hver gang Apple kommer med ny iPhone blir den benchmarket mot f.eks nyeste androidmodell og går ut som vinner i omtrent samtlige tester. Så kommer ny androidmodell som sikkert danker ut nyeste iPhone igjen. Dette er stort sett helt naturlig da alle blir raskere for hver gang. Jeg har brukt 5S og S5 en god del, og jeg kan overhodet ikke merke noe forskjell i hastighet av rendring av websider da de er raske begge to. Mulig det er noen forskjell den ene eller andre veien i en syntetisk benchmark, men så var det det med de 99 prosentene av brukerne jeg hadde i tankene.

 

Spill? Ikke kom å si at spillene på en android-device ser noe bedre ut eller har høyere framerate enn på en iPhone. Det ser i beste fall noenlunde likt ut. Dessuten er det vel beviselig at mange spill og app'er kommer først til iPhone, noe som igjen sier noe om hvilken plattform utviklerer syns er den viktigste.

 

Å fremheve specs på en android enhet i fht til en iPhone mpt valg av telefon er rett og slett det reneste vås. Man drar overhodet ingen merkbare fordeler av det.

 

 

Nå er det jo strengt tatt du som har tatt den avgjørelsen, da du ber meg forsvare en påstand som du mener "spec-horer" kommer med.

 

Jeg har ikke sagt noe om hvilken plattform spillutviklere mener er viktigst, ikke har jeg sagt at det automatisk er sånn at android yter best på spill heller. Jeg har sagt at specs gjør en forskjell og sier mye om ytelse. Det har ingenting med å "fremheve specs på en afroid ift en iphone" å gjøre.

 

Ellers foreslår jeg at du stiller dine tjenester til disposisjon for apple, de er sikkert interessert i å spare milliarder på å ikke stadig forbedre specsene i telefonene sine, om det ikke er noen merkbare fordeler av det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget her er vel egentlig det faktum at maskinvarespesifikasjoner alene kun gir en liten pekepinn, og intet mer. Spesielt ikke når du sammenligner rå maskinvare med produkter som kjører helt forskjellige systemer, med forskjellige programmeringsspråk og det hele.

 

Eksemplet ditt med spill er jo et fantastisk godt eksempel som kan bekrefte at det du leser på papiret ikke nødvendigvis har noe samsvar med det du ser i praksis. Når du ser en Samsung Galaxy S5 med sin Qualcomm-Snapdragon 801 klokket til 2,5GHz og firekjerner så vil jo 9 av 10 personer automatisk konkludere med at denne er bedre og raskere enn en Apple A7 klokket til 1,3GHz med tokjerner. Mange vil vel tro og si at den ikke bare er bedre og raskere, men at den er mye bedre og raskere. Vi snakker tross alt 2,5GHz vs 1,3GHz og vi snakker fire vs tokjerner osv osv..

 

Finnes vel knapt en eneste person som tar i betraktning arkitektur og programvareoptimalisering. Jeg har både en Galaxy S5 og en iPhone 5S hjemme og jeg, med sikkert mange flere som har brukt de siste toppmodellene av både Android, iOS og Windows Phone kan sikkert skrive under på at i brorparten av tilfellene så vil ethvert spill du finner til både Android og iOS kjøre bedre under iOS, og ofte med bedre og hakket mer avansert grafikk og bildedetaljer. Bildeflyt er bedre, ytelse er bedre og det skal langt flere elementer på skjermen og i spillet før ting begynner å bli tregt.

 

 

Og her er vel mye av poenget han vil frem til, ut ifra din logikk og tilnærming til rå maskinvarespesifikasjoner så skulle jo alt tilsi det motsatte, likevel så viser det seg ofte med Android vs iOS at det er det motsatte som gjelder i praksis. Skal da denne, i teorien bedre maskinvaren ha en slags verdi for en sluttbruker, gjøre at et produkt scorer bedre enn et annet helt uavhengig av om det lar seg merke i praksis eller ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Og enden på visa er at Android brukere heier på spesifikasjoner, og snakker dritt om Apple brukere som ikke "har skjønt greia". Mens Apple brukere heier på kundeopplevelse, UI, tjenestedesign og så videre, og mener at Android brukere ikke har skjønt greia. Hvem har da rett? Ingen."

 

Jeg heier på begge delene, og er fornøyd med at jeg kan få begge delene.

Lenke til kommentar

Poenget her er vel egentlig det faktum at maskinvarespesifikasjoner alene kun gir en liten pekepinn, og intet mer. Spesielt ikke når du sammenligner rå maskinvare med produkter som kjører helt forskjellige systemer, med forskjellige programmeringsspråk og det hele.

 

Eksemplet ditt med spill er jo et fantastisk godt eksempel som kan bekrefte at det du leser på papiret ikke nødvendigvis har noe samsvar med det du ser i praksis. Når du ser en Samsung Galaxy S5 med sin Qualcomm-Snapdragon 801 klokket til 2,5GHz og firekjerner så vil jo 9 av 10 personer automatisk konkludere med at denne er bedre og raskere enn en Apple A7 klokket til 1,3GHz med tokjerner. Mange vil vel tro og si at den ikke bare er bedre og raskere, men at den er mye bedre og raskere. Vi snakker tross alt 2,5GHz vs 1,3GHz og vi snakker fire vs tokjerner osv osv..

 

Finnes vel knapt en eneste person som tar i betraktning arkitektur og programvareoptimalisering. Jeg har både en Galaxy S5 og en iPhone 5S hjemme og jeg, med sikkert mange flere som har brukt de siste toppmodellene av både Android, iOS og Windows Phone kan sikkert skrive under på at i brorparten av tilfellene så vil ethvert spill du finner til både Android og iOS kjøre bedre under iOS, og ofte med bedre og hakket mer avansert grafikk og bildedetaljer. Bildeflyt er bedre, ytelse er bedre og det skal langt flere elementer på skjermen og i spillet før ting begynner å bli tregt.

 

 

Og her er vel mye av poenget han vil frem til, ut ifra din logikk og tilnærming til rå maskinvarespesifikasjoner så skulle jo alt tilsi det motsatte, likevel så viser det seg ofte med Android vs iOS at det er det motsatte som gjelder i praksis. Skal da denne, i teorien bedre maskinvaren ha en slags verdi for en sluttbruker, gjøre at et produkt scorer bedre enn et annet helt uavhengig av om det lar seg merke i praksis eller ikke?

 

Eksemplet ditt forutsetter at jeg ikke evner å lese specs, hva slags merkverdig forutsetning er det? Nei, utifra min logikk og tilnærming til specs skulle ikke alt tilsi det motsatte, fordi jeg vet nok om specs til å skjønne at de relevante spesifikasjonene for spillytelse ikke begrenser seg til antallet kjerner og klokkefrekvens....

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Og enden på visa er at Android brukere heier på spesifikasjoner, og snakker dritt om Apple brukere som ikke "har skjønt greia". Mens Apple brukere heier på kundeopplevelse, UI, tjenestedesign og så videre, og mener at Android brukere ikke har skjønt greia. Hvem har da rett? Ingen."

 

Jeg heier på begge delene, og er fornøyd med at jeg kan få begge delene.

Veldig veldig enig.

Lenke til kommentar

 

Spill? Ikke kom å si at spillene på en android-device ser noe bedre ut eller har høyere framerate enn på en iPhone. Det ser i beste fall noenlunde likt ut.

Kanskje vågalt å være så kategorisk, jeg har nVidia SHIELD tablet...

 

 

 

Det er vel liten grunn til å tro at de spillene du finner via Google Play Store på magisk vis blir så mye bedre og mer avanserte bare fordi du sitter på en nVIDIA Shield Tablet?

 

Klart når du streamer spillene dine via nVIDIA sin løsning så blir det jo noe litt annet, men nå var det vel mer snakk om spill som faktisk kjører i systemet og på maskinvaren og ikke streames fra et annet ledd. Da må vi jo ta løsninger som On:Live osv med i betraktningen.

 

Her begynner du jo forøvrig å sammenligne mobil med nettbrett, det blir jo fort et helt annet kapittel etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

 

Spill? Ikke kom å si at spillene på en android-device ser noe bedre ut eller har høyere framerate enn på en iPhone. Det ser i beste fall noenlunde likt ut.

Kanskje vågalt å være så kategorisk, jeg har nVidia SHIELD tablet...

 

Det er vel liten grunn til å tro at de spillene du finner via Google Play Store på magisk vis blir så mye bedre og mer avanserte bare fordi du sitter på en nVIDIA Shield Tablet?

 

Jepp, dev pack.

 

Her begynner du jo forøvrig å sammenligne mobil med nettbrett, det blir jo fort et helt annet kapittel etterhvert.

Vel, det ble nevnt "android device". SHIELD er en slik. Du kan jo godt sammenligne den med disse pad'e greiene til Apple om du vil. Skriv gjerne om "økosystem" og "software tilpasset hardware" til du blir blå. Jeg bryr meg ikke. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

Spill? Ikke kom å si at spillene på en android-device ser noe bedre ut eller har høyere framerate enn på en iPhone. Det ser i beste fall noenlunde likt ut.

Kanskje vågalt å være så kategorisk, jeg har nVidia SHIELD tablet...

 

 

 

Det er vel liten grunn til å tro at de spillene du finner via Google Play Store på magisk vis blir så mye bedre og mer avanserte bare fordi du sitter på en nVIDIA Shield Tablet?

 

Klart når du streamer spillene dine via nVIDIA sin løsning så blir det jo noe litt annet, men nå var det vel mer snakk om spill som faktisk kjører i systemet og på maskinvaren og ikke streames fra et annet ledd. Da må vi jo ta løsninger som On:Live osv med i betraktningen.

 

Her begynner du jo forøvrig å sammenligne mobil med nettbrett, det blir jo fort et helt annet kapittel etterhvert.

 

 

Han svarte på påstanden, nemlig " Ikke kom å si at spillene på en ANDROID-DEVICE ser noe bedre ut ELLER har høyere framerate enn på en iPhone." (mine uthevinger)

 

Det du kommer med er det jeg vil kalle en stråmann, han svarer kort og konsist på hvorfor påstanden er feil, mens du argumenterer imot ting har aldri har påstatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sånn for å returnere litt til "...gamle, kjipe..." kommentaren på tek.no;

 

Hadde Apple presentert noe som SHIELD og/eller Grid hadde menigheta bøyd seg i støvet. Journalistene hadde skreket over seg å bejublet fremskrittet, artiklene lovpriset den fantastiske kreativiteten. Rosabloggerne revet seg i dusken av rein fryd. Motebladene fått en teknisk artikkel skrevet med motespråk. Teknisk avdeling på NRK gått fra konseptene og greia hadde antagelig blitt hovedsak på dagsrevyen.

 

"Apple har klart det igjen" lissom... fantastisk!

 

Men det er ikke Apple denne gangen, så stillheten er øredøvende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...