Gå til innhold

KOMMENTAR: Samme gamle kjipe Apple


Anbefalte innlegg

Jeg kan kanskje være enig i dag, nå som apple endelig har blitt litt mindre, men apple som for stor aktør har en negativ innvirkning på hele bransjen, Apple er en forfekter av proprietære løsninger og er dårlig til å fungere med andre enheter på tvers av system, og de gir lite frihet til brukeren, ett sterkt apple påvirker resten av markedet, og får andre til å tro at det er en god ide med slike strategier. Det er negativt. Apple er best som en halveis nisjeleverandør som kommer med spennende løsninger.

 

AtW

Veldig bra poeng. Jeg er veldig enig med deg, men jeg tror nok ikke den negative effekten for forbrukerne er så negativ som du indikerer. Folk vet nok kanskje ikke hva som er best for seg selv, men allikevel topper jo iPhone på forbrukertilfredshet.

Men jeg er nok enig i at markedet generelt, forbrukerne og Apple har det bedre med å være mer nisjeprodukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...)

 

Jeg bruker telefonen min noen timer hver dag - stort sett til mail, surfing og jobbrelaterte ting. Det er ikke en eneste ting jeg ikke får gjort på min iPhone, og de gangene jeg har prøvekjøpt andre plattformer (det skjer ganske ofte pga jobb) og brukt dem en måned har jeg alltid vendt tilbake fordi jeg får gjort tingene mine kjappere og enklere på iPhone.

 

Ja, iPhone koster mer enn en annen telefon med samme specs. Men vet du hva? Det har ingenting å si. Akkurat som jeg ikke kjøper det billigste av klær, mat og bil er jeg også villig til å betale mer for gadgets som fungerer optimalt for meg. Null problem. Specs og hardware har ingenting med pris å gjøre - hva folk er villige til å gi er det eneste som teller. Om du synes iPhone er for dyr for deg så er den det - enten fordi du ikke er i målgruppa eller fordi du ikke har forstått verdien (eller fordi du ikke har råd, såklart).

 

For meg er ikke alle funksjonene som Samsung alltid pakker med bare noe jeg kan ignorere - de er noe som aktivt plager meg fordi de er der og forstyrrer brukeropplevelsen. Har all respekt for at mange ikke føler det sånn, og det er flott, da har de fine telefoner med topp specs de kan kjøpe seg. Men jeg vil ikke ha. HTC og Sony er kanskje de som er nærmest å forstå greia, men jeg vil fortsatt ikke tukle med telefonen min, og jeg vil fortsatt ikke være nervøs for at apper stjeler dataene mine.

 

Med unntak av svadaet om å stjele data var det en av de få fornuftige setningene jeg har sett angående årsaken bak kjøpet av en Iphone.

 

Det er sjeldent fornuftige mennesker påstår det er dumt å velge Iphone. Å kjøpe en telefon fra Apple, Google eller Microsoft basert på egne valg er helt legitimt. Det jeg irriterer meg over er at media velger å skrive om Apple som om de finner opp hjulet på nytt hvert år og at folk som eier Iphone har en tendens til å prakke sin religion på alle andre fordi de tror Iphone er først og alle andre kopierer dem. På Facebook hadde jeg en oppegående bekjent som var i vekkelsesstemning etter pressekonferansen og han gledet seg til å se hva Android kom til å kopiere fra klokken deres. En klokke som ikke fungerte engang. Jeg, som Android og WP bruker, er lei av Iphonebrukere som rakker ned på meg fordi de tror Android og WP kopierer dem. Derfor skrev jeg også at han var en bekjent. Jeg orket ikke mer av tullet hans og slettet han.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til de to overstående: Misforstå meg rett, det er ikke usaklige innlegg i det hele tatt, men det er enda lettere å ha en saklig diskusjon uten overdrivelser. Jeg tror feks ikke på at prisen er irrelevant for noen av dere, det er bare det at andre ting har mer å si.

Selvfølgelig er ikke prisen irrelevant - om den går over, si, 10.000 for en telefon så må jeg begynne å tenke på det. Men sånn markedet er i dag, med de modellene som er der, så kjøper jeg den telefonen jeg har lyst på uten å vurdere prislappen i det hele tatt.

 

 

Jeg kan kanskje være enig i dag, nå som apple endelig har blitt litt mindre, men apple som for stor aktør har en negativ innvirkning på hele bransjen, Apple er en forfekter av proprietære løsninger og er dårlig til å fungere med andre enheter på tvers av system, og de gir lite frihet til brukeren, ett sterkt apple påvirker resten av markedet, og får andre til å tro at det er en god ide med slike strategier. Det er negativt. Apple er best som en halveis nisjeleverandør som kommer med spennende løsninger.

Jeg er faktisk (hehe) uenig. De stedene Apple ikke følger standarder er ikke spesielt viktige. Bildene dine er i standardformater, laderen er USB, alle data kan eksporteres i åpne formater og telefonen snakker helt flott med alt av tredjepartstjenester, også fra konkurrentene. Man kunne alltid ønsket seg mer interoperabilitet såklart, men det er alltid en tradeoff mot evnen til å lage godt integrerte løsninger. Jeg har ingen problemer med Apples vekting av disse tingene mot hverandre, men ser at andre kan ha det.

 

Jeg kommer ikke på tilfeller der Apple har valgt proprietære løsninger bare for å gjøre det - det finnes stort sett (alltid?) gode tekniske eller markedsmessige grunner til det. Både Lightning, 30-portskoblingen og Firewire har f.eks veldig store fordeler man ikke var i stand til å oppnå med det som var "standard" på tidspunktet.

 

Når det er sagt er Apple et stort selskap som vil maksimere inntjeningen sin, akkurat som Google. De har bare en helt annen forretningsmodell der de lever av å selge hardware, mens Google lever av å selge brukerinfo. Begge selskaper gjør det de kan for å tjene mest mulig, men pga forretningsmodellene blir tilnærmingene forskjellige. Jeg tror det beste er om markedet er delt temmelig likt mellom tre store aktører, så heier på Windows Phone og håper markedet jevner seg ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er så enig. Du får en bra 55" TV for 7000-8000 kr. Du behøver ikke bytte den ut etter 2 år. Det må du gjøre med din iphone for då er batteriet så å si slutt. (ikke hørt om noen som har byttet batterier til sin iphone, men kan hende jeg tar feil)

Du tar rimelig feil. Jeg har fortsatt 4er kjøpt på lanseringsdag i fortsatt i fint driv som dedikert klokkeradio, musikkspiller på soverommet, søvnmonitor og annet stash den gjør der. Det samme med en gammel 4S som gjør en del andre oppgaver. Og skulle du mot formodning ønske å bytte ut batteriet så er ikke "apple-kjøpere" (denne stigmatiserende og generaliserende ordbruken dere er så glad i her) verre enn at de klarer å håndtere en skrutrekker.

 

Jaja, enda godt du ikke prøver å bruke den som telefon da.

Vi har også noen iphone 3 & 4 i huset. De ble tidlig pensjonert som telefoner. For det fungerte de ikke som. Mulig 5'ern fungere slik at du kan både tale og høre i den, men det ville jo være på tide at de fikk den delen av smartTELEFON riktig.

Godt kommentert Varg. Det eneste jeg har å utsette er at ikke flere tar opp den freværende telefonkvaliteten i iphone. Har inntrykk at 4'ern var bedre en 3'erne, men allikevel.

"Hallo!? Hører du meg?! Si meg er det en iphone du ringer fra?!"

 

Med det sagt er jeg svært fornøyd med ipadene.

Lenke til kommentar

 

Godt å se at Android-meningheten koser seg. Hva kan man ellers si om artikkelen..? At den forsøker å være provokativ, og faller dermed inn under clickbait kategorien! Noe den har lykkes med.

 

Jasså? Så siden den vekker oppsikt så svekkes argumentene? Stinker litt tu qouque av det du sier der.

 

Kanskje det er clickbait, men hva så? Det er nok ikke slik at redaksjonen har samlet seg og diktet opp en haug av svada for å provosere og få reklameinntekter ...Eller kanskje det er akkurat det som skjer! :ph34r:

 

Edit: Godt å se at Apple-menigheten fortsatt tar seg nær av Android-menigheten :green:

 

 

Argumentene er så dårlige og kunnskapsløse at de av den grunn vekker oppsikt og faller rett inn i clickbait kategorien. Det tiltrekker de som elsker åndsvak harselering samt de som blir oppgitt av slike journalister.

Altså ren søppeljournalistikk på linje med oppslag du finner i Se og Hør og lignende publikasjoner. Se og Hør journalistikk selger som man vet meget bra :)

Som en annen kar sa, meget nær satire.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Til de to overstående: Misforstå meg rett, det er ikke usaklige innlegg i det hele tatt, men det er enda lettere å ha en saklig diskusjon uten overdrivelser. Jeg tror feks ikke på at prisen er irrelevant for noen av dere, det er bare det at andre ting har mer å si.

Selvfølgelig er ikke prisen irrelevant - om den går over, si, 10.000 for en telefon så må jeg begynne å tenke på det. Men sånn markedet er i dag, med de modellene som er der, så kjøper jeg den telefonen jeg har lyst på uten å vurdere prislappen i det hele tatt.

 

 

Jeg kan kanskje være enig i dag, nå som apple endelig har blitt litt mindre, men apple som for stor aktør har en negativ innvirkning på hele bransjen, Apple er en forfekter av proprietære løsninger og er dårlig til å fungere med andre enheter på tvers av system, og de gir lite frihet til brukeren, ett sterkt apple påvirker resten av markedet, og får andre til å tro at det er en god ide med slike strategier. Det er negativt. Apple er best som en halveis nisjeleverandør som kommer med spennende løsninger.

Jeg er faktisk (hehe) uenig. De stedene Apple ikke følger standarder er ikke spesielt viktige. Bildene dine er i standardformater, laderen er USB, alle data kan eksporteres i åpne formater og telefonen snakker helt flott med alt av tredjepartstjenester, også fra konkurrentene. Man kunne alltid ønsket seg mer interoperabilitet såklart, men det er alltid en tradeoff mot evnen til å lage godt integrerte løsninger. Jeg har ingen problemer med Apples vekting av disse tingene mot hverandre, men ser at andre kan ha det.

 

Jeg kommer ikke på tilfeller der Apple har valgt proprietære løsninger bare for å gjøre det - det finnes stort sett (alltid?) gode tekniske eller markedsmessige grunner til det. Både Lightning, 30-portskoblingen og Firewire har f.eks veldig store fordeler man ikke var i stand til å oppnå med det som var "standard" på tidspunktet.

 

Når det er sagt er Apple et stort selskap som vil maksimere inntjeningen sin, akkurat som Google. De har bare en helt annen forretningsmodell der de lever av å selge hardware, mens Google lever av å selge brukerinfo. Begge selskaper gjør det de kan for å tjene mest mulig, men pga forretningsmodellene blir tilnærmingene forskjellige. Jeg tror det beste er om markedet er delt temmelig likt mellom tre store aktører, så heier på Windows Phone og håper markedet jevner seg ut.

 

 

Jeg deler ikke helt det perspektivet, jeg ser ting som produkter som støtter airplay, men ikke bransjestandarder for det samme, som er til ulempe for folk, jeg ser biler som har noe så tåpelig som en iphone-dock. Tenk så deilig at vi slapp ett system der apple har sitt eget opplegg for betalingsløsninger som er annerledes enn alle andres. Slike ting forsinker vår smarte framtid. Og det er bare praktiske ulemper, i tillegg kan man risikere at feks den ubehagelige sensurpolitkkken til apple, og sabotasjonen av å å kunne gjøre egne modifikasjoner på oppsett er noe som sprer seg til andre produsenter, bedrifter med suksess har en tendens til å bli hermet etter.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentene er så dårlige og kunnskapsløse at de av den grunn vekker oppsikt og faller rett inn i clickbait kategorien. Det tiltrekker de som elsker åndsvak harselering samt de som blir oppgitt av slike journalister.

Altså ren søppeljournalistikk på linje med oppslag du finner i Se og Hør og lignende publikasjoner. Se og Hør journalistikk selger som man vet meget bra :)

Som en annen kar sa, meget nær satire.

Hehe, men om det hadde vært en ren hyllest til Apple og menigheten deres hadde det selvsagt vært journalisme av beste sort. ;)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg deler ikke helt det perspektivet, jeg ser ting som produkter som støtter airplay, men ikke bransjestandarder for det samme, som er til ulempe for folk, jeg ser biler som har noe så tåpelig som en iphone-dock. Tenk så deilig at vi slapp ett system der apple har sitt eget opplegg for betalingsløsninger som er annerledes enn alle andres. Slike ting forsinker vår smarte framtid. Og det er bare praktiske ulemper, i tillegg kan man risikere at feks den ubehagelige sensurpolitkkken til apple, og sabotasjonen av å å kunne gjøre egne modifikasjoner på oppsett er noe som sprer seg til andre produsenter, bedrifter med suksess har en tendens til å bli hermet etter.

Airplay løser et problem som ingen åpne standarder klarer like godt (dlna er nært, men har kodek- og transkode-utfordringer som ikke finnes i AirPlay pga. mer begrenset funksjonsområde). Men jeg ser poenget.

 

Når det gjelder docking i biler er jeg enig - det er tullete å bygge inn støtte for ting med en levetid på få år (telefoner) i biler som har levetid som er mye lenger. I min bil har jeg bluetooth+usb-kontakt, noe som er en mye bedre løsning enn noen form for docking.

 

Sensur? Tja. Apple sensurerer bare i egen butikk. Du får gå på alle nettsider, ta alle bilder, lagre alle filer etc. Perfekt? Tjnei, men jeg ser ikke helt hvordan de kunne gjort det annerledes. På App-fronten setter jeg faktisk pris på at det er litt vanskelig å få apper inn i butikken - heller et mindre utvalg med god kvalitet enn et større med dårlig. Litt bittert de gangene jeg selv har fått apper rejected fordi UI ikke var strømlinjeformet nok, men uansett en policy jeg er for.

 

Jeg er helt enig i at åpne standarder er en fordel, men løsninger som virker skikkelig bra er enda viktigere, så i mine øyne er proprietært greit så lenge det a) gjør noe på en bedre måte enn åpne standarder og b) ikke låser brukerens data. Sånn jeg ser det er Apple på rett side her, akkurat som Google.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Synes denne oppsummerer journalister og Apple ganske greit jeg...

 

Ser hvor du skal, men det skal nevnes at det er to vidt forskjellige mennesker som har anmeldt disse to, til tross for at de er fra samme nettsted.

 

 

Klar over det. Men vi ser jo den samme oppfatningen hos mange journalister og i media. Og hos folk flest.

 

Nå er det jo ikke noe nytt at ting blir større, men det er underholdende å se på hvordan folk forandrer mening om hva som er for stort (eller lite). Og det gjelder uansett preferanse av merke.

 

Jeg husker godt min Nokia 8210 på bare 79 gram. Den gang var det et litt annet fokus. Med touch er det naturlig med større skjermer. Når jeg fikk meg en Galaxy Nexus med sin 4.65" skjerm var førsteinntrykket at den var litt vel stor. Det gikk fort over. Nå har jeg S4 Active (og savner vanilla Android) som med sine 5" er stort nok, men jeg ser ikke bort ifra at en fremtidig mobil er enda større. Eller mindre.

 

Det som jeg synes er litt merkelig er hvordan Apple (og en del tilhengere) ofte avfeier andre størrelser enn hva de leverer selv, for så å levere tilsvarende størrelse på et senere tidspunkt. Som vi altså så med iPad Mini og nå med iPhone 6. Ikke helt "Read my lips: no new taxes", men likevel.

Lenke til kommentar

Heisann alle! Nå har jeg lest gjennom alle reaksjoner, og jeg må bare si tusen takk for all ros! På den annen side, hvorvidt jeg er en kunnskapsløs åndspygmé, fanboy eller hva det nå måtte være får imidlertid være opp til andre å avgjøre... ;)

Når det gjelder den mer saklige kritikken tenkte jeg å kommentere den litt her. Saken er ment som et spark til journaliststanden som ukritisk kaster seg over det meste som kommer fra Apple, selv når det ikke er noe særlig grunnlag for slik jubel. Under tirsdagens arrangement i Cupertino var salen proppfull av journalister fra hele verden, som kastet seg ut i stormende jubel og trampeklapp rett som det var. Journalister gjør som regel ikke sånt, bortsett altså fra når Apple står på scenen.

 

Av dere som ikke leser den som slik kritikk ser jeg flere har reagert på "spesifikasjons-oppramsing". Det var ikke meningen, og jeg ser ikke egentlig at det er så mye grunnlag for å lese den sånn. Jeg nevner faktisk ikke særlig med spesifikasjoner ut over dette med pikseltetthet, som var ett av argumentene jeg ved gårsdagens lunsjbord fikk servert for at dette egentlig var en knakende god telefon. Det var argumentene rundt dette, som jeg fikk høre fra en annen journalist, som satte meg på tanken å skrive denne kommentaren, og pikseltetthet er dermed kun ment som ett av eksemplene som trekkes frem for å "bevise" hvor herlige iPhones er. Et eksempel på eksemplene som nevnes, altså, men ikke Den Store Grunnen til å styre unna Apple.

 

Andre velger å lese hele kommentaren som et slags angrep på Apple, eller "hat" av iPhone, men jeg ser ikke egentlig det heller. Jeg kaller en eldre Sony-telefon teknisk overlegen (noe flåsete uten å ha sett nye iPhone i drift, men Sony-mobilen har mange funksjoner som nye iPhone mangler), jeg hevder at en enda eldre Samsung-telefon har høyere pikseltetthet (viser seg å kunne være feil, de er visst på samme nivå, men rundt 400 ppi er likevel på ingen måte overlegent), og jeg påpeker at iPhone-modellene har en rekke rent praktiske ting som mangler i forhold til de fleste konkurrentene (en kjensgjerning). Disse tre tingene er vel også omtrent den eneste kritikken av Apple sine produkter jeg kommer med, og dette er også ment å bygge opp under påstanden om at de nye telefonene ikke er så avsindig fantastiske at de fortjener innslag på Dagsrevyen og stående applaus. De er, tvert imot, ganske ordinære.

 

At Apple har ventet så lenge som de har med å integrere NFC er en kritikk av selskapet som kommer av årsaker flere andre kommentatorer i denne tråden setter fingeren svært presist på - og først og fremst at det kan ha bidratt til å forsinke utrullingen av NFC-systemer her til lands. Nå kommer det i bankkort samme hva som skjer på mobilfronten, men vi kunne vært der for flere år siden; hadde bare den mest bejublede mobilaktøren implement teknologien i sine modeller.

 

At Apple selger en idé om at deres produkter har den beste bruksopplevelsen er det vel ingen som kan motsi. Sannhetsgehalten i denne idéen kommer jeg ikke inn på, men at folk biter på er vel også utvilsomt noe vi alle kan være enige om.

 

Altså: Apple har lansert noen nye saker, men det meste ved disse er det samme gamle vi har hatt i flere år allerede - det er essensen. Dermed er det lite i kommentaren som faller under "angrep på Apple"-kategorien, men mye som tilsier at stormende applaus fra alle verdens journalister er ganske uberettiget (samt at dobbelt så høy pris som konkurrentenes telefoner er sinnssykt...).

 

Og til de som mener vi i Tek er forutintatte, og at vår test av nye iPhone garantert kommer til å være slakt uansett hvor god den er: Slapp helt av ;) Jeg kommer ikke til å teste disse telefonene, og flere av kollegaene mine er slett ikke enige med det jeg har skrevet i denne kommentaren.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når det gjelder den mer saklige kritikken tenkte jeg å kommentere den litt her. Saken er ment som et spark til journaliststanden som ukritisk kaster seg over det meste som kommer fra Apple, selv når det ikke er noe særlig grunnlag for slik jubel. Under tirsdagens arrangement i Cupertino var salen proppfull av journalister fra hele verden, som kastet seg ut i stormende jubel og trampeklapp rett som det var. Journalister gjør som regel ikke sånt, bortsett altså fra når Apple står på scenen.

 

Jeg sier meg helt enig med deg. Det er skremmende å se den massesuggesjon Apple driver med, og får lov til å drive med. Det er så ekstremt at Apple kan lansere hva enn de vil, og de får enorm publisitet og positiv omtale uansett. Kjøperne gidder ikke engang bruke tid på å sjekke alternativer.

 

Apple får i tillegg fritt leide til å låse folk inne i sitt økosystem. Skal du ha Apple Watch? Vennligst kjøp også iphone for at du skal kunne bruke den. Streame musikk til Apple TV? Vennligst kjøp deg en ipad eller iphone. At økosystemet er forholdsvis bra? Definitivt. Men Apple blir monopolist på sitt økosystem. De skaffer seg et balletak på sine kunder. At de nå til slutt måtte gi etter på NFC tar de igjen på å introdusere Apple Pay.

 

Det blir jo litt ekstremt når man nærmest opplever trampeklapp og stor oppstandelse når Tim Cook predikerer "out best iphone ever!". Når opplevde man sist at en produsent lanserte en ny toppmodell som en nedgradering i forhold til tidligere? Bare det at journalistene biter på disse store ordene fra Apple, tyder på at de rått sluker alt Apple kommer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vel ikke bry meg for mye, men større fordringer har jeg til journalistiske leveranser. Det blir mye tekst og lite innhold, og en dårlig/ingen argumentasjon, sammenligning eller presentasjon.

Det som ble formatet og fortellingen i denne artikkelen er ikke noe bedre enn selve konklusjonen på iPhoneanmeldelsen. Det var ikke noe "nytt". Det var som å komme på besøk i friminutter på videregående, og en kjekkas prøver seg på retoriske vendinger om et eller annet emne han utgi seg for å ha oversikt over.

Ble jeg klokere eller fikk noen form for relevant info? Nope.

Jeg er forbruker av det en journalist presterer. Det er hans profesjon. Jeg har større forventninger, og ikke at det bare blir skriverier litt bedre enn de fleste kommentarinnlegg vi dilettantene utøver!

Det blir sikkert bedre, men kronikker fordrer mer og egentlig temmelig mye av utøver. Godt aspirasjonsnivå, men lerretet er lengre og trenger blekes ytterliger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en veldig god artikkel fra en Android-fan som har forstått en del mer av hvordan teknologiverdenen og mediene funker enn artikkelforfatteren (eller som ikke er fullt så villig til å ofre integritet for klikk):

 

Why we need Apple

 

Må innrømme at jeg synes mye av den artikkelen ikke var så treffende, store deler av argumentet er at man trenger en stor produsent som kan produsere mye, og at de har rike kunder. Det er ikke noe apple-spesifikt, rike folk og produksjonkapasitet forsvinner ikke, det bare flyttes over når markedet endrer seg. Jeg synes apple er ett ok bidrag til tech-bransjen som en ikke alt for stor aktør, men ikke av de grunnene som nevnes over.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@VargAamo, takk for at du gidder å lese kommentarene. Denne tråden er preget av at den har tiltrukket seg fanboys fra både Android og iOS.

 

Apple har mye makt over forbrukerne slik du påpeker. Det kritiske spørsmålet må derfor bli, misbruker de denne makten?

Apple har ikke noe "Do no evil"-målsetning. Det er naturlig at de tenker på seg selv først, men hvis de misbruker sin makt til å ødelegge for andre eller sabotere standarder bør de settes på plass.

 

Jeg skulle ønsket at Apple var flinkere til å være med på felles standarder istedenfor å lage sine egne varianter, der har de mye til felles med Microsoft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er forøvrig ett godt eksempel på det jeg tror tek.nos journalist prøver å påpeke:

 

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Dansen-rundt-gullklokken-7700463.html

 

Apples klokke (som vi vet lite om) er plutselig en sentral del av wearables og "tingenes internett", og har en brukeropplevelse som er uovertruffen. Det er å tillegge ett produkt som ser ut til å bli helt ok ganske mye vekt, og det er å undervurdere en kontinuerlig utvikling fram til i dag ganske mye synes jeg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har mye makt over forbrukerne slik du påpeker. Det kritiske spørsmålet må derfor bli, misbruker de denne makten?

Apple har ikke noe "Do no evil"-målsetning. Det er naturlig at de tenker på seg selv først, men hvis de misbruker sin makt til å ødelegge for andre eller sabotere standarder bør de settes på plass.

 

Dette er helt absurd for meg. Google lever av informasjonen de samler inn om brukerne sine, og grabber alt de kan. Apple prøver å lagre så lite som mulig (sjekk hva de gjør på betalingsløsningen f.eks, og sammenlikne med Google Wallet). Og det er Apple som liksom er onde? Det er informasjonen din som har verdi, og Apple gjør ingen forsøk på å få tak i denne. Google lever av den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Apple har mye makt over forbrukerne slik du påpeker. Det kritiske spørsmålet må derfor bli, misbruker de denne makten?

Apple har ikke noe "Do no evil"-målsetning. Det er naturlig at de tenker på seg selv først, men hvis de misbruker sin makt til å ødelegge for andre eller sabotere standarder bør de settes på plass.

 

Dette er helt absurd for meg. Google lever av informasjonen de samler inn om brukerne sine, og grabber alt de kan. Apple prøver å lagre så lite som mulig (sjekk hva de gjør på betalingsløsningen f.eks, og sammenlikne med Google Wallet). Og det er Apple som liksom er onde? Det er informasjonen din som har verdi, og Apple gjør ingen forsøk på å få tak i denne. Google lever av den.

 

 

Prøver å lagre så lite de kan? Det vil jeg kalle i beste fall misvisende. Videre er det en god del mer man kan gjøre mtp maktmisbruk enn kun informasjonsinnsamling.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Argumentene er så dårlige og kunnskapsløse at de av den grunn vekker oppsikt og faller rett inn i clickbait kategorien. Det tiltrekker de som elsker åndsvak harselering samt de som blir oppgitt av slike journalister.

Altså ren søppeljournalistikk på linje med oppslag du finner i Se og Hør og lignende publikasjoner. Se og Hør journalistikk selger som man vet meget bra :)

Som en annen kar sa, meget nær satire.

Hehe, men om det hadde vært en ren hyllest til Apple og menigheten deres hadde det selvsagt vært journalisme av beste sort. ;)

 

 

Jeg skjønner at det frister med letvinne konklusjoner, men neida ;)

 

En ting må sies.

 

Det er flott at det kommer artikler "mot strømmen" når alle sikler og jubler i "omg ny gadget" stil.

Men det er så forferdelig sløsing av spalteplass når man ikke legger mer innsats, kunnskap og kløkt i det.

 

Jeg hadde faktisk satt veldig pris på en IT-journalist som hadde hatt pondus nok til å klare å komme med god og saklig kritikk av Apple og deres produkter uten at hele artikkelen ser ut som kunnskapsløst klovneri med tenåringsfakter. Men det er nok for mye å forlange av tek.no nettverket.

 

Initativet og tanken er flott, det er bare gjennomføringen som faller i grus.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...