Gå til innhold

KOMMENTAR: Samme gamle kjipe Apple


Anbefalte innlegg

Hvem vil ha sveitserosten Android?

Elendig design og crappy apper.

Jeg vil!

Personlig synes jeg det er bedre en IOS pr dags dato.

Ingen tvinger deg til å kjøpe/bruke det!

 

Selv om jeg liker Android bedre har jeg ikke behov for å påstå at IOS er noe "dritt"

Noe du tydeligvis har. (Motsatt vei)

 

Både Android og IOS har sine gode og dårlige sider.

Er man ikke i stand til å se det har man virkelig problemer, er min påstand!

Må være trist å være så blind at man ikke ser skogen for bare trær!

Endret av Just_in_case_666
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kjennetegnet på at et produkt virkelig er bra er nettopp når folk gir faen i hva det koster og bare roper "Shut up and take my money!".

 

Det alene er nok til å forklare hvorfor Apple kan ta 8000,- for specs som Samsung ikke klarer å få mer enn 3500,- for.

hva ville du kjøpt? en Lada med 350Hk, eller en BMW med 350Hk? de har jo lik motorspecs, men laaangt ifra like bra kjøreopplevelse og levetid ;)

 

Jeg er tradisjonelt ikke så glad i bilanalogier, men siden du bringer temaet på bane skal jeg si hva jeg ville ha valgt.

 

For de som har hatt gleden av å titte inn i en gammel Lada, eller enda bedre, sitte på med en så vet man at det ikke er så mange fancy duppeditter i en Lada man kan trykke på i dashbordet for å tilpasse bilen slik du vil ha den. Men den fungerer stort sett greit som en bil likevel. På setene er det helt minimalt med innstillingsmuligheter. Du kan ta setet nærmere rattet, eller lengre fra, og du kan vippe setteryggen litt frem eller tilbake, men ikke så mye mer, men du sitter stort sett OK likevel. Fjæringskomforten er det ikke så mye å gjøre med uten å fylle opp bagasjerommet med noe tungt noe. Stereoanlegget er enkelt uten alt for mange justeringsmuligheter. Kort oppsummert om Ladaen kan man vel si at man får en enkel bil uten for mange justeringsmuligheter.

 

I BMW vil jeg tro at det er flust av muligheter på setene til å justere dem akkurat slik du ønsker å ha dem. Du kan regulere høyden opp og ned, regulere korsryggstøtten, sidestøtten, m.m. Du kan regulere setet akkurat slik som du ønsker det, ikke slik som produsenten mener at er godt nok for deg eller dem. I dashbordet finner du sikkert også mange fancy duppeditter du kan trykke på. En av knappene er kanskje for å stille inn girkassen slik at den girer akkurat slik du ønsker. En annen av knappene er kanskje for å justere understellet slik du vil ha det, hardt eller komfortabelt eller en mellomting. Stereoanlegger har sikkert også mange justeringsmuligheter slik at du kan tilpasse det akkurat til din smak. Og slik kan man sikkert fortsette. BMW har nok mange flere muligheter for å tilpasse den til deg sammenlignet med Ladaen.

 

Etter å ha sett en del iphone vs. android tråder her inne sitter jeg igjen med inntrykket av at iphonefolket mener at at apple bevvist har gjort iphone mindre konfigurerbart slik at det skal være enklere å bruke og at man derfor ikke har like store muligheter til å personalisere eller skreddersy mobilen sin sammenlignet med android.

 

Så er spørsmålet da om hvilken bilene over som er lettest å tilpasse etter sin smak og behag, Lada eller BMW, og hvilken av dem som er en iphone og hvilken som er en android. Følger man tankerekken til de som mener at iphone er enkelt i bruk siden det ikke har så mange konfigurasjonsmuligheter som android så er det nok Ladaen som er en iphone.

 

 

PS! Jeg er fortsatt ikke så glad i bilanalogier og jeg liker heller ikke BMW men akkurat i dette tilfellet ville jeg nok ha valgt BMW.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747

Synes denne oppsummerer journalister og Apple ganske greit jeg...

 

 

Ser hvor du skal, men det skal nevnes at det er to vidt forskjellige mennesker som har anmeldt disse to, til tross for at de er fra samme nettsted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Da er jo begrepet skapt på et temmelig tåpelig grunnlag? Om man automatisk er endel av en "menighet" bare fordi man tilfeldigvis har falt for en programvareplattform av helt legitime grunner, ...

Nah, du blir en del av "menigheten" når en havner i en posisjon hvor en konsekvent lukker øynene for samtlige alternativer. Da får en ofte behov for å forsvare egne valg i det uendelige, ergo fanboy.

 

Android fanboys som ikke engang titter på Windows eller iOS. Apple fanboy's som kun vurderer Apple dingser. Canon fanboy's som ikke enser hva Nikon eller Sony tilbyr. Linux gjengen som aldri har rørt en mac, unix eller windows maskin. Mercedes fanboys som nekter å kjøre noe annet. osv.

 

Den som vurderer alternativene er ikke religiøs.

 

Vi bør forresten alle passe oss, fabrikantenes mål er jo å skape et økosystem hvor en ikke lenger velger fritt. Farlige greier. Kunden er fornøyd så lenge denne ikke ser hva den går glipp av.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Men likevel så er folk som meg fanboy, selv om jeg bruker Android og Windows Phone ukentlig? Er jo ikke akkurat sånn at alternativene er ukjente, har fått en Galaxy S5 fra Samsung, har brukt Lumia 925 og Ativ S osv.. Forhindrer ikke folk i å kalle meg fanboy øst og vest av den grunn ;-)

 

Og alikevel kaller du en som har 2 stykk ipads i huset for eple-hater? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare at Samsung og andre android telefoner er for ivrige med prematur teknologi som A) det ikke er behov for enda eller B) man ikke har nødvendig infrastruktur rundt til å fullt ut utnytte. (NFC).

 

Nå er man ikke mindre betatester om man velger apple enn om man velger noe annet. Spørsmålet er bare om det er like atraktivt å være betatester for teknologi som i realiteten stammer fra 5 år tilbake. NFC har fungert utmerket i årevis, og jeg har brukt det masse selv. At apple ikke har klart å få til NFC før nå er jo regelrett flaut.

 

Forøvrig er skjermene på iphone opp til nå så dårlige at en forbedring var nødvendig for å ikke spille dem helt ut av markedet.

 

Apple leverer ikke noe som er optimalt, noe som er spesielt brukervennlig eller liknende. De bare leverer noe som er akkurat nok til at de ikke blir vippet av pinnen, så bruker de sitt innpass for alt det er verdt for å selge deg andre ting. Hele apple sin hype er bygget rundt dette, nemlig at folk forsvarer sine innkjøp fordi det er ofte det man dømmer hverandre etter. De som har valgt å gå for apple har låst seg til apple ditt og apple datt fordi apple glemte visst å være kompatibelt med gjeldende standarder. Hvordan kan man genierklære seg selv når man handler absolutt alt fra en tilbyder? Man må genierklære denne tilbyderen, koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar

Det er mange som går skikkelig på limpinnen her. I artikkelen er temaet hvordan et nesten samlet pressekorps legger uforholdsmessig store ressurser i dekningen av apple. Ved å ukritisk gjøre dette bidrar de til en vridning i markedet. Dette kan i ytterste konsekvens for eksempel føre til at ting som NFC-betaling i Norge ligger langt bak fordi ny teknologi får for lite fokus, og folk blir gående i den villfarelse at apple skal være tonenangivende for ditt og datt. Selv der man i offentlig sektor tilbyr apper velger man fortsatt ofte å skrive appene til det merket som har rundt 11% markedsandel, altså apple, i stedet for det som har over 80% markedsandel. Det er ikke fordi man i offentlig sektor mener apple er bedre, det er simpelthen fordi man ikke har fått med seg den faktiske fordelingen av markedsandeler. Sannsynligheten er stor for at dette skyldes den gratis markedsføringen pressekorpset tilbyr.

Eller for å si det med litt færre ord: Pressen burde forsøke å være litt mer objektiv, ikke bare i hva de skriver, men også i bruk av spaltemeter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Har selv brukt både iPhone- og Android-telefoner, og selv om det sikkert er gjort forbedringer så endte det alltid likt etter et halvt års tid med Android (i mitt tilfelle var det primært HTC); de ble grusomt trege og ustabile.

 

Telefonen min er utdatert med god margin i forhold til dagens modeller. Jeg kjøpte iPhone 4 ved lansering og den er fortsatt i bruk. Den funker fortsatt helt fint.

 

Begrensningene til iOS i forhold til det mer åpne Android har aldri skapt noen problemer for meg. Jo forresten, de gangene jeg har reist på ferie og måtte konvertere mkv-filer til mp4 for å kunne se film med iPaden.

 

Hvis du leser dette tenker du kanskje at jeg ikke har hatt en Android-telefon på 4-5 år og det har skjedd så mye at problemene jeg nevnte ikke lenger eksisterer. Kanskje ikke, men folk flest er vanedyr. Jeg snakker av erfaring etter å ha jobbet som selger for en av de største el-kjedene i Norge i 5 år. Kunder som var fornøyd med et merke, vil ofte ha det samme igjen. Selv om konkurrenten tilbyr det samme eller litt ekstra, er det tryggere når man vet hva man får.

 

PR-avdeling til side, så tør jeg påstå at iPhone var den første smart-telefonen som faktisk ga en god brukeropplevelse og det er derfor mange fortsetter å kjøpe det på nytt, selv om konkurrenten forlengst har dratt forbi på det tekniske.

 

Det eneste som for min del gjør at jeg er i tvil om min neste mobil også blir en iPhone, er prisen. Jeg er ikke sikker på om det er verdt 2-3000 kroner ekstra for meg å vite nøyaktig hva jeg får.

Lenke til kommentar

Eh.

Nei.

 

Dette var ikke en "bra" artikkel.

Dette var en billig en.

 

Og endelig noe alle de som hater at et firma som ikke matcher deres egne meninger og preferanser kan føle seg enig i.

Bare fordi det er kritikk. At den er under par på alle måter, bommer litt på noen skiver og neppe ville imponert noen på journalisthøyskolen spiller en liten rolle for de.

 

Men for all del. Det ble sikkert en shitload med annonsekroner. Det er jo gjerne de som hater Apple som lar seg rive med av Apple-artikler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men likevel så er folk som meg fanboy, selv om jeg bruker Android og Windows Phone ukentlig? Er jo ikke akkurat sånn at alternativene er ukjente, har fått en Galaxy S5 fra Samsung, har brukt Lumia 925 og Ativ S osv.. Forhindrer ikke folk i å kalle meg fanboy øst og vest av den grunn ;-)

 

Om man kan kalles en fanboy så avhenger det av hvordan man oppfører seg (hva man skriver og sier til andre), ikke nødvendigvis hva man kjøper eller bruker.

Fanboy er et negativt ord i motsetning til de mer nøytrale entusiast eller tilhenger.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kjennetegnet på at et produkt virkelig er bra er nettopp når folk gir faen i hva det koster og bare roper "Shut up and take my money!".

 

Det alene er nok til å forklare hvorfor Apple kan ta 8000,- for specs som Samsung ikke klarer å få mer enn 3500,- for.

hva ville du kjøpt? en Lada med 350Hk, eller en BMW med 350Hk? de har jo lik motorspecs, men laaangt ifra like bra kjøreopplevelse og levetid ;)

 

Jeg er tradisjonelt ikke så glad i bilanalogier, men siden du bringer temaet på bane skal jeg si hva jeg ville ha valgt.

 

For de som har hatt gleden av å titte inn i en gammel Lada, eller enda bedre, sitte på med en så vet man at det ikke er så mange fancy duppeditter i en Lada man kan trykke på i dashbordet for å tilpasse bilen slik du vil ha den. Men den fungerer stort sett greit som en bil likevel. På setene er det helt minimalt med innstillingsmuligheter. Du kan ta setet nærmere rattet, eller lengre fra, og du kan vippe setteryggen litt frem eller tilbake, men ikke så mye mer, men du sitter stort sett OK likevel. Fjæringskomforten er det ikke så mye å gjøre med uten å fylle opp bagasjerommet med noe tungt noe. Stereoanlegget er enkelt uten alt for mange justeringsmuligheter. Kort oppsummert om Ladaen kan man vel si at man får en enkel bil uten for mange justeringsmuligheter.

 

I BMW vil jeg tro at det er flust av muligheter på setene til å justere dem akkurat slik du ønsker å ha dem. Du kan regulere høyden opp og ned, regulere korsryggstøtten, sidestøtten, m.m. Du kan regulere setet akkurat slik som du ønsker det, ikke slik som produsenten mener at er godt nok for deg eller dem. I dashbordet finner du sikkert også mange fancy duppeditter du kan trykke på. En av knappene er kanskje for å stille inn girkassen slik at den girer akkurat slik du ønsker. En annen av knappene er kanskje for å justere understellet slik du vil ha det, hardt eller komfortabelt eller en mellomting. Stereoanlegger har sikkert også mange justeringsmuligheter slik at du kan tilpasse det akkurat til din smak. Og slik kan man sikkert fortsette. BMW har nok mange flere muligheter for å tilpasse den til deg sammenlignet med Ladaen.

 

Etter å ha sett en del iphone vs. android tråder her inne sitter jeg igjen med inntrykket av at iphonefolket mener at at apple bevvist har gjort iphone mindre konfigurerbart slik at det skal være enklere å bruke og at man derfor ikke har like store muligheter til å personalisere eller skreddersy mobilen sin sammenlignet med android.

 

Så er spørsmålet da om hvilken bilene over som er lettest å tilpasse etter sin smak og behag, Lada eller BMW, og hvilken av dem som er en iphone og hvilken som er en android. Følger man tankerekken til de som mener at iphone er enkelt i bruk siden det ikke har så mange konfigurasjonsmuligheter som android så er det nok Ladaen som er en iphone.

 

 

PS! Jeg er fortsatt ikke så glad i bilanalogier og jeg liker heller ikke BMW men akkurat i dette tilfellet ville jeg nok ha valgt BMW.

 

 

Hva JuBi skal frem til i sin post forstår jeg ikke, er han Android-fanboy eller Apple Fan-boy? Er Ladaen iPhone eller Android?! Jeg er med i Applemenigheten personlig og er jo klar over lavere specs per krone oss Apple. Men driter i specs og kjøper iPhone likevel.

 

Du Dromle har forstått hva det står om her. Du er inne på kjernen i hele problemstillingen! Android Fanboys peker på denne evnen til å tilpasse, justerer og personalisere sin telefon og det er derfor de ikke vil ha en iPhone.

 

Av akkurat samme grunn synes de det er rart at noen folk fortsatt velger iPhone som er 1) dyrere 2) laver spec'et og 3) umulig å tilpasse OS, settings, snarveier og layout til eget bruk. (Ikke så rart de føler det, for nettopp de tre kriteriene er det de mener er aller viktigst når man velger telefon) De synes det er så rart at de tror det er den skjeve pressedekningen som må være årsaken til at man fortsatt velger iPhone. iPhone-kundene vet ikke bedre med andre ord.

 

Men sannheten er en annen. I alle fall for min del! Jeg driter i 1) pris, jeg mener iPhone er verdt hver eneste krone, det mener jeg blandt annet fordi 2) Specs er helt irrellevant for hvor bra en telefon er (Ref 350hk Lada vs 350hk BMW) og ikke minst irrelevant for mye en telefon BØR koste. og 3) Jeg hater konfigurerering og valg. Jeg vil ikke bli spurt om hvor noe skal lagres, hvordan noe skal se ut eller hvor en knapp eller widget eller snarvei skal være plassert. For meg er ikke muligheten til å endre på hvordan ting funker eller ser ut et positivt trekk ved et OS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du Dromle har forstått hva det står om her. Du er inne på kjernen i hele problemstillingen! Android Fanboys peker på denne evnen til å tilpasse, justerer og personalisere sin telefon og det er derfor de ikke vil ha en iPhone.

 

Av akkurat samme grunn synes de det er rart at noen folk fortsatt velger iPhone som er 1) dyrere 2) laver spec'et og 3) umulig å tilpasse OS, settings, snarveier og layout til eget bruk. (Ikke så rart de føler det, for nettopp de tre kriteriene er det de mener er aller viktigst når man velger telefon) De synes det er så rart at de tror det er den skjeve pressedekningen som må være årsaken til at man fortsatt velger iPhone. iPhone-kundene vet ikke bedre med andre ord.

 

Men sannheten er en annen. I alle fall for min del! Jeg driter i 1) pris, jeg mener iPhone er verdt hver eneste krone, det mener jeg blandt annet fordi 2) Specs er helt irrellevant for hvor bra en telefon er (Ref 350hk Lada vs 350hk BMW) og ikke minst irrelevant for mye en telefon BØR koste. og 3) Jeg hater konfigurerering og valg. Jeg vil ikke bli spurt om hvor noe skal lagres, hvordan noe skal se ut eller hvor en knapp eller widget eller snarvei skal være plassert. For meg er ikke muligheten til å endre på hvordan ting funker eller ser ut et positivt trekk ved et OS.

Dette er spot on. Jeg vil ikke ha en telefon med nyeste alt, og jeg vil ikke ha en telefon som krysser av alle punkter på features. Jeg vil ha en telefon uten altfor mange features, som ikke spør meg om meningen min, og som ikke prøver å prakke på meg valg der designeren skulle tatt dem for meg. Jeg vil ha gode apps jeg kan være trygg på at ikke fucker opp telefonen, god nok ytelse og batterilevetid, god nok skjerm og god ergonomi. Jeg driter i om det finnes telefoner med bedre specs, det interesserer meg rett og slett ikke.

 

Jeg bruker telefonen min noen timer hver dag - stort sett til mail, surfing og jobbrelaterte ting. Det er ikke en eneste ting jeg ikke får gjort på min iPhone, og de gangene jeg har prøvekjøpt andre plattformer (det skjer ganske ofte pga jobb) og brukt dem en måned har jeg alltid vendt tilbake fordi jeg får gjort tingene mine kjappere og enklere på iPhone.

 

Ja, iPhone koster mer enn en annen telefon med samme specs. Men vet du hva? Det har ingenting å si. Akkurat som jeg ikke kjøper det billigste av klær, mat og bil er jeg også villig til å betale mer for gadgets som fungerer optimalt for meg. Null problem. Specs og hardware har ingenting med pris å gjøre - hva folk er villige til å gi er det eneste som teller. Om du synes iPhone er for dyr for deg så er den det - enten fordi du ikke er i målgruppa eller fordi du ikke har forstått verdien (eller fordi du ikke har råd, såklart).

 

For meg er ikke alle funksjonene som Samsung alltid pakker med bare noe jeg kan ignorere - de er noe som aktivt plager meg fordi de er der og forstyrrer brukeropplevelsen. Har all respekt for at mange ikke føler det sånn, og det er flott, da har de fine telefoner med topp specs de kan kjøpe seg. Men jeg vil ikke ha. HTC og Sony er kanskje de som er nærmest å forstå greia, men jeg vil fortsatt ikke tukle med telefonen min, og jeg vil fortsatt ikke være nervøs for at apper stjeler dataene mine.

 

Apple har konsekvent levert gode telefoner i mange år nå, derfor kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe den neste også. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Endret av Audun_K
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til de to overstående: Misforstå meg rett, det er ikke usaklige innlegg i det hele tatt, men det er enda lettere å ha en saklig diskusjon uten overdrivelser. Jeg tror feks ikke på at prisen er irrelevant for noen av dere, det er bare det at andre ting har mer å si.

 

Forøvrig bør man ikke regne med at apper aldri "stjeler data" uansett plattform.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min mor har en Doro som ser ut til å passe deg utmerket. Det er den mest responsive telefonen jeg vet om.

Edit;

...bortsett fra mangel på apper da.

Tror nok en Doro hadde vært i snaueste laget, ja. Nei, har en iPhone 5 privat, og en iPhone 4 som jobbmobil. Fungerer fint for meg, får gjort akkurat det jeg skal på en fin måte. Det å kunne betjene tlf med en hånd synes jeg er et must. Har prøvd Android, både Sony Ericsson Xperia X10 mini (verste møkkatlf jeg noensinne har eid), samt en Samsung Galaxy SIII, som heller ikke imponerte. Sistnevnte var latterlig ustabil helt til det kom en større Android-oppdatering som løste opp i mesteparten av ustabilitetene. Men fortsatt var det ting jeg ikke likte med den. Så, jeg benytter det jeg mener passer meg best, men folk er forskjellige, og hva andre velger legger jeg meg ikke oppi.

 

Så, sånne uttalelser du kommer med her er minst like religiøse og fordummende som de mest fanatiske Apple-tilhengerne. Dette er en type fanboy-krig på linje med Intel vs AMD, Nvidia vs ATI/AMD osv osv. Nå er det Apple mot Android.

 

Edit: og artikkelen bærer et klart fanboy-preg.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er årsaken til at WP og Android-brukere blir så oppgitt i kommentarfeltene over alle iSheepene ...

Han rakker da hvertfall ikke ned på Android-brukere som en gruppe. Er man iPhone-bruker og leser artikkelen og kommentarer her er det jo ikke annet enn støtende skjellsord å få slengt på seg. Hvem er verst?

 

 

Kanskje ikke i det konkrete innlegget, men det er ikke akkurat vanskelig å finne eksempler på det, men hva er egentlig poenget? Det finnes folk som rakker ned på "den andre gruppen" mobilbrukere i alle leire.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Begge er ekstreme sider, men de sirkulerer veldig rundt Apple. De fleste Apple-motstandere er ikke så veldig nøye på om det er Android eller WP, slik jeg oppfatter det.

Ja, og det er nettopp det som "skremmer" meg mest. Hvorfor er de så opptatt av å rakke ned på konkurrenten kontra det å heller fokusere på det man selv liker?

Jeg mener nå også at bare denne tråden viser jo veldig tydelig at overvekten ligger på fanatiske Apple-hatere og ikke på fanatiske Apple-elskere.

 

 

Jeg kan kanskje være enig i dag, nå som apple endelig har blitt litt mindre, men apple som for stor aktør har en negativ innvirkning på hele bransjen, Apple er en forfekter av proprietære løsninger og er dårlig til å fungere med andre enheter på tvers av system, og de gir lite frihet til brukeren, ett sterkt apple påvirker resten av markedet, og får andre til å tro at det er en god ide med slike strategier. Det er negativt. Apple er best som en halveis nisjeleverandør som kommer med spennende løsninger.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...