Gå til innhold

Hold på hatten, nå kommer 8K-oppløsningen


Anbefalte innlegg

Neste TV som jeg kommer til å kjøpe blir en 4K. Og det er fordi de skjermene da blir rimeligere om fem seks år og at full HD-TVer blir da billigmodeller med kun rimelige deler og 2 hdmi-innganger. Hvorfor betale noen fem tusen for en femtitommer full HD når man kan få en 4K-TV på førti tommer til litt under 10 000 i fremtiden? Et fjernsyn som da kan spille av nyeste ultra-HD.

 

I fremtiden?

 

Elkjøp selger 55" 4K til 12.000,- nå, og har en 42" 4K til 6000,- når jeg sjekket i helgen. 4K er allerede billig nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 4K OLED Monitor på ca. 36" og 21:9 aspectratio hadde vært perfect for meg. Fin størrelse på standard 80cm avstand, dekker synsfeltet fint og flott oppløsning. Kombiner dette med 120-144Hz, Gsync, god billedkvalitet, bra design etc. under 10.000,- så blir det kjøp av ny PC monitor. Ulempen er at skjermkort vil ligge et stykke bak, dog har spill kun få % brukstid på skjermen.

 

Neste TV jeg kjøper kunne også godt vært i 21:9 formatet. Synes det egner seg best til både film, tv (ønsker at tv-sendinger+serier går over til 21:9) og spill samt ikke dumt til desktoparbeid hvor man får en bred arbeidsflate på skjermen. Har lenge hatt 3x24" på kontoret og bredden er høyt verdsatt.

 

21:9 er formatet av de vi har i dag som best gjenspeiler vårt synsfelt.

Her har du en til deg: http://www.tek.no/artikler/dette-er-den-lekreste-tv-en-vi-har-sett-pa-lenge/163238

Lenke til kommentar

 

Elkjøp selger 55" 4K til 12.000,- nå, og har en 42" 4K til 6000,- når jeg sjekket i helgen. 4K er allerede billig nok.

 

Med en bildekvalitet ellers som ikke er god nok.

 

 

Det er riktig. Men når har de som kjøper TVer til 5-10 tusen brydd seg om bildekvaliteten? Mange av dem tror nok de får like bra kvalitet som de som kjøper en til 30 tusen.

 

For å ta ett eksempel på hvor dumme enkelte kan være. En jeg kjenner kjøpte for mange år siden en såkalt "HD-ready" skjerm , og var strålende fornøyd, for nå hadde han fått HD bilder. Det blir ikke det når signalene inn kun var analoge kabel-TV signaler, og det kabel-TV anlegget hadde nokså dårlig kvalitet på signalene frem til GET tok over med sitt digitale nett.

Lenke til kommentar

Samme pikseltetthet som en 49" med 3840*2160, men med så stor skjerm så er det naturlig å sitte lengre unna enn man gjør med 49-tommeren. Hvis man sitter på nøyaktig dobbelt så lang avstand så vil de to skjermene dekke like stor del av synsfeltet, bare at 8K-skjermen har 4 piksler der 4K-skjermen har 1. Og 4K på en 49-tommer betraktes vanligvis som overkill.

 

Nei, gi oss heller høyere fps, bedre reell kontrast, større fargedybde og fargerom på de oppløsningene vi har. Gjerne på både Full HD og 4K.

 

Det er ikke overkill med en slik oppløsning, kan kanskje være enig i at andre ting er viktigere, men det er jo ikke noen motsetning mellom å ha feks større fargerom og større oppløsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er riktig. Men når har de som kjøper TVer til 5-10 tusen brydd seg om bildekvaliteten? Mange av dem tror nok de får like bra kvalitet som de som kjøper en til 30 tusen.

 

 

Joda, det er mulig å få meget god kvalitet på TV'r til 8-10K ihvertfall. Sony sin søte Bravia 55W805BBN er en super skjerm. Hopper mellom 8500 og 9200kr for tiden. Meget bra kvalitet på bildet og respektabelt sortnivå.

Lenke til kommentar

 

 

Elkjøp selger 55" 4K til 12.000,- nå, og har en 42" 4K til 6000,- når jeg sjekket i helgen. 4K er allerede billig nok.

 

Med en bildekvalitet ellers som ikke er god nok.

 

 

Det er riktig. Men når har de som kjøper TVer til 5-10 tusen brydd seg om bildekvaliteten? Mange av dem tror nok de får like bra kvalitet som de som kjøper en til 30 tusen.

 

For å ta ett eksempel på hvor dumme enkelte kan være. En jeg kjenner kjøpte for mange år siden en såkalt "HD-ready" skjerm , og var strålende fornøyd, for nå hadde han fått HD bilder. Det blir ikke det når signalene inn kun var analoge kabel-TV signaler, og det kabel-TV anlegget hadde nokså dårlig kvalitet på signalene frem til GET tok over med sitt digitale nett.

 

Når jeg kjøpte min Plasma på tilbud til 12.000 (i 10k sjiktet) så var bildekvalitet et krav ja.

Lenke til kommentar

 

Samme pikseltetthet som en 49" med 3840*2160, men med så stor skjerm så er det naturlig å sitte lengre unna enn man gjør med 49-tommeren. Hvis man sitter på nøyaktig dobbelt så lang avstand så vil de to skjermene dekke like stor del av synsfeltet, bare at 8K-skjermen har 4 piksler der 4K-skjermen har 1. Og 4K på en 49-tommer betraktes vanligvis som overkill.

 

Nei, gi oss heller høyere fps, bedre reell kontrast, større fargedybde og fargerom på de oppløsningene vi har. Gjerne på både Full HD og 4K.

 

Det er ikke overkill med en slik oppløsning, kan kanskje være enig i at andre ting er viktigere, men det er jo ikke noen motsetning mellom å ha feks større fargerom og større oppløsning.

 

AtW

 

Oppskalering av BD 1080P til 4K på en TV som støtter god oppskalering må jo være helt nydelig. Husker godt hvor bra DVDene ble :)

Lenke til kommentar

Husker godt hvor bra DVDene ble :)

 

Det eneste jeg husker, og det blir fortsatt bekreftet, er at mange hypet oppskalering som omtrendt like godt som BD. Jeg har en OPPO BDP-93 og Samsung 64" plasma og DVD er generelt rævva sammenlignet med BD. Det er kun DVD som er mastret perfekt og med unormalt høy bitrate som blir bra (typisk Ringene Herre), resten er og blir et hestehode bak Blu-ray. Selv filmer sendt på NRK (720p) gir gjennomgående skarpere og bedre bildekvalitet enn DVD. Eneste DVD kan skilte med der er DTS-lydspor.

 

MEN, jeg har selvfølgelig vært i butikken og siklet på 4K-skjermer. Og der kjører de oppskalert Blu-ray som ser fett ut. På den annen side, vi har enda ikke sett noe skikkelig 4K kildemateriale, så vi har ikke noe skikkelig referanse på hvor bra det kan bli. Inntil vi får se de, så er jeg lunken til å kjøre oppskalert på 4K fremover. Jeg sitter nok på gjerdet frem til 4K-kildene blir mer tilgjengelig, hoppet på HD karusellen tidlig og det var ingen ubetinget fordel å komme tidlig inn den gangen ;)

Lenke til kommentar

Oppskalering av DVD (720x576) til 1080p (1920x1080) var komplisert og krevde datakraft og godt råmateriale for å få fint.

 

Oppskalering av 1080p til 4K er simpelt, hver piksel blir vist som 4 piksler. Kantutjevning kan enkelt foretas, men vet ikke om det blir gjort?

 

Simpel oppskalering gir dårligere kvalitet enn god oppskalering, halve poenget med oppskalering forsvinner når man bare dobler opp pixler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha en 60" OLED med vanlig HD-oppløsning enn LCD-panel med 4K.

Elkjøp hadde nettopp 20K-tilbud på en 55"LG OLED som jeg hadde veeeeldig lyst på. Dessverre har jeg en 55" fra før, og det lå langt inne å oppgradere til noe som var like stort. Hadde den vært på 60" til samme pris hadde jeg nok slått til...

Oppløsning er ikke alt her i verden. De første årene i flatskjerm-tidsalderen hadde jeg en Panasonic 42PX70 med KUN 1024x768-oppløsning. Mareritt i Windows, men til film og serier var den overlegen mye annet som var på markedet med FullHD. Savner egentlig plasma-bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svantesvoken:
Ah det var jeg ikke klar over. Jeg husker bare jeg selv så på noen DVDer jeg hadde liggende og at jeg ble imponert av oppskaleringen og hvor flott det ble. Men helt klart, kildematerialet og alt rundt har stor betydning for hvor bra det blir.

 

Og en oppskalert 1080p vil nok ikke bli like god som god 4K nei :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Svantesvoken:

Ah det var jeg ikke klar over. Jeg husker bare jeg selv så på noen DVDer jeg hadde liggende og at jeg ble imponert av oppskaleringen og hvor flott det ble. Men helt klart, kildematerialet og alt rundt har stor betydning for hvor bra det blir.

 

Og en oppskalert 1080p vil nok ikke bli like god som god 4K nei :)

 

Oppskalering av DVD VAR bra. Husk når man er vant med vanlig DVD, og så plutselig får det oppskalert så ser det for det meste bedre ut en ikke oppskalert. Men etter at man har sett ekte 1080p materiale over tid, for så å gå tilbake til den samme oppskalerte DVDen, så ser den ikke spesielt bra ut lenger, uansett hvor bra oppskalereren blir.

 

Det samme blir opplevelsen på 1080p til 4K også, selv om 1080p har enda bedre utgangspunkt å bli oppskalert i fra.

 

Og når Svantesvoken nevner 720p filmer på NRK, så får de enten de ferdig i HD fra filmselskapene, noe som selvfølgelig er bedre. Men NRK har også den beste oppskalereren man får kjøpt for penger, kostet rundt 500.000,- eller noe slikt, og den gjør en god del bedre enn Oppo BDP-93, som hadde beste videochip for hjemmemarkedet, kun overgått nå av Oppos BDP-103 (Har BDP-93 selv).

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...