Gå til innhold

Lav hastighet ved kopiering mellom PC'er over Wifi?


ken8

Anbefalte innlegg

Jeg har en kontor-pc og en bod-pc som jeg ønsker å bruke til backup.

 

Jeg har testet overføringshastigheten med og uten kabel og får følgende resultat:

Sitter på Kontor-PC'en og kopierer filer:

Fra Kontor-PC (Wifi 325 Mbps) -> Bod-PC (kabel 1.0 Gbps) = 18MB/s

Fra Bod-PC (kabel 1.0 Gbps) -> Kontor-PC (Wifi 325 Mbps) = 19MB/s

 

Fra Kontor-PC (Wifi 325 Mbps) -> Bod-PC (Wifi 433 Mbps) = 0,7MB/s

Fra Bod-PC (Wifi 433 Mbps) -> Kontor-PC (Wifi 325 Mbps) = 6MB/s

 

Hvorfor klarer jeg ikke oppnå høyere hastigheter når begge er på det trådløse og signalet er bra? Jeg klarer jo å få nesten likt på skrive/lese på kablet, hvorfor får jeg ikke likt når jeg kun bruker Wifi? Jeg har jo kun 0.7 MB/s når jeg skriver til Bod-pc og da vil det ta lang tid å kjøre backup. Burde jeg ikke fått rundt 6MB/s her også?

 

Det er vedlig kronglete å legge kabler, så prøver å unngå det, men resultatet sier vel kanskje at jeg må. Men lurer fremdeles på hvorfor jeg får så lav hastighet når det skrives til Bod-pc på wifi og ikke på kabel.

 

Er det noe jeg kan prøve på, så jeg får opp ytelsen og slipper å dra kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

På WLAN så er det kun half-duplex når det kommer til nettverket. Dette betyr at du kun har en enhet som kan sende og motta samtidig. Dette kan være forklaringen på hvorfor det går tregt når du kopierer over wifi. Siden da trafikken går PC -> AP -> BOD -> AP -> PC. Du kan jo prøve å sette opp et ad-hoc nettverk mellom pcen og boden og se hvordan det blir med ytelse da.

 

Du kan eventuelt se på et annet accesspunkt (eller ruter med accesspunkt for å være helt korrekt) om det yter bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vedlig kronglete å legge kabler, så prøver å unngå det, men resultatet sier vel kanskje at jeg må. Men lurer fremdeles på hvorfor jeg får så lav hastighet når det skrives til Bod-pc på wifi og ikke på kabel.

 

Er det noe jeg kan prøve på, så jeg får opp ytelsen og slipper å dra kabel?

Min erfaring er motsatt, det er som regel veldig kronglete å IKKE legge kabler. Wifi er til mobile enheter, kabel til alt med statisk plassering.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...