Gå til innhold

Post din Intel-OC her!


Anbefalte innlegg

Den er klokket fra 3.3 - 4.2ghz. Kjøler er Hyper 212 EVO. Jeg ser at det ikke kom noe opp på bildene. Inne på CPU-Z så skifter den mellom x16 og x42. HVA SKJER??? PCen hengte frøs i sted under 3D mark 11, så jeg måtte benytte svenskeknappen. Den ligger nå dønn på x16

 

Jeg har BARE endret multiplieren fra 33 til 42. Hadde den tidligere på x38, og det gikk fint det. Skulle tro jeg kunne klokke den til 4.0-4.3 uten å endre volten?

 

Grunnen til at multiplieren hopper er at med mindre CPU trenger å bruke hele clocken så clocker den ned for å spare strøm/mindre varm/mindre stress (pick one :) ) Kjør et spill eller en stresstest og du ser den straks ligge på x42 konstant.

 

Er volten din stilt til 1.37v i bios? Etter en skjapp google så ser det ut som stock volt er 1.2-1.25 ish.

Der mange kommer opp i mye høyere clock en 4.2GHz med under eller rundt 1.3v.

 

Varmen kommer av volten, skrur du den ned ser du varmen forsvinne raskt.

Hva som crashet pcen under 3D Mark11 vet ikke eg...

 

Jeg har ikke endret noe på volten! Skal ikke corevolt og x40, være konstant i CPU-Z? Dersom jeg må endre er det bare å sette den til 1.3v? Til info ligger nå corevolt på 0.970, mens den før i dag lå på 1.360 ca. Ved stresstest IntelBurner hoppet den opp til x40, 4111mhz. og volt på 1.296.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412

Har min i5-760 stabilt på 3,8 GHz (stock 2,8 GHz) gjennom Gigabytes Easy Tuner 6.

Lurer litt på om jeg kan få hjelp til å klokke den til 4,2 GHz gjennom BIOS men får det ikke helt til pga. visse ulike grunner. Mest vanlige feilmeldingen er at den ikke klarer å boote på Windowsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Har stilt på alt det jeg måtte, volt, multiplier og hastighet.

Kjører stresstest nå og håper den går som den skal, første gang jeg overklokker gjennom BIOS. Har gjort utrolig mye research på forhånd slik at jeg er klar over alt og vet hva jeg skal tukle med.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Ser dette ok ut? Syns det er litt høye temperaturer. Det var 100% load stress-test.

 

Det er to forskjellige tester:

 

88c er ikke noe problem for den CPUen under Intel Burn Test med tanke på at du aldri får så høy temperatur under normale omstendigheter. Så lenge den er under 90c i Intel Burn Test med maximum så har du nok byttet CPU lenge før den tar kvelden, voltage dreper ikke temp. Med andre ord, du trenger ikke å bekymre deg.

 

Jeg får max cirka 84-85c i Intel Burn Test med maximum, 80c i Prime95 etter 12 timer og går aldri over 65c i gaming (BF3, 32 vs 32 online) - dette er også den høyeste tempen jeg får uten å bruke stress-test programmer.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar
voltage dreper ikke temp.

 

Hmm, jeg vil si det er stikk motsatt. Er en grunn til at det går fint med 1.9v i en ivy ved bruk av ln2.

Begge deler dreper, men temp er definitivt den største påvirkningen.

 

Jeg har aldri hørt om en moderne CPU som har blitt påvirket av for høy temperatur så lenge den er under TJ MAX. Jeg tror ikke det finnes noen som helst dokumentasjon på at en slik temperatur skader prosessoren nok til at det er verdt noen som helst form for bekymring. Så lenge en holder seg under TJ MAX så garanterer Intel at CPUen skal fungere optimalt i mange år.

 

Slik jeg nevnte tidligere: Intel Burn Test er en helt urealistisk stress-test som ikke på noen som helst måte kan sammenlignes med normale situasjoner. Dersom noen når 85c i IBT så er det liten sjanse for at de får noe høyere enn 65-70c under vanlige men stressende situasjoner.

 

med andre ord, prosessoren kommer til å fungere slik den skal i mange år med mindre det er noe veldig galt med den.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar
voltage dreper ikke temp.

 

Hmm, jeg vil si det er stikk motsatt. Er en grunn til at det går fint med 1.9v i en ivy ved bruk av ln2.

 

Forskjellen er for eksempel at:

 

En IB på 85c 24/7 varer kanskje i 10 år enn 12 år.

En IB på 1.9v varer kanskje i 6 måneder enn 12 år.

Endret av Gigahertz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Ser ikke ut som om denne cpuen er så god alikevell.... Spiller BF3 og får den helt stabil på 4 GHz men så bare henger hele driten seg opp og en forbanna ekkel skurrelyd slår til... Klokket derfor cpuen ned til 3,8 GHz hvor den ligger usedvanlig godt på, arni hadde nok rett at den ligger best på 3,6-3,8 GHz.

 

Tempen ble for jævlige i tillegg, h100 klarte ikke å kjøle godt nok når den endte opp med 50C under bf3. Ligger stortsett kun på ikke mer enn 40-45C under gaming.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar
voltage dreper ikke temp.

 

Hmm, jeg vil si det er stikk motsatt. Er en grunn til at det går fint med 1.9v i en ivy ved bruk av ln2.

 

Forskjellen er for eksempel at:

 

En IB på 85c 24/7 varer kanskje i 10 år enn 12 år.

En IB på 1.9v varer kanskje i 6 måneder enn 12 år.

Syns dette høres noenlunde realistisk ut ja, sånn grovt hva som påvirker mest.

Jeg tenkte i de baner at man holdt seg innenfor Intels spesifikasjoner for spenning og temperatur da jeg skrev at temperatur drepte "fortest."

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om denne cpuen er så god alikevell.... Spiller BF3 og får den helt stabil på 4 GHz men så bare henger hele driten seg opp og en forbanna ekkel skurrelyd slår til... Klokket derfor cpuen ned til 3,8 GHz hvor den ligger usedvanlig godt på, arni hadde nok rett at den ligger best på 3,6-3,8 GHz.

 

Tempen ble for jævlige i tillegg, h100 klarte ikke å kjøle godt nok når den endte opp med 50C under bf3. Ligger stortsett kun på ikke mer enn 40-45C under gaming.

 

Kaller du 50 - FEMTI grader "forjævlig"? :p

 

Disse tåler fint 70+ til daglig bruk. Husk, de første 920 var jo gloheite, og kjørte over 80 med stockkjølern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Kaller du 50 - FEMTI grader "forjævlig"? :p

 

Disse tåler fint 70+ til daglig bruk. Husk, de første 920 var jo gloheite, og kjørte over 80 med stockkjølern.

 

Kanskje litt vell over streken... :p

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om denne cpuen er så god alikevell.... Spiller BF3 og får den helt stabil på 4 GHz men så bare henger hele driten seg opp og en forbanna ekkel skurrelyd slår til... Klokket derfor cpuen ned til 3,8 GHz hvor den ligger usedvanlig godt på, arni hadde nok rett at den ligger best på 3,6-3,8 GHz.

 

Tempen ble for jævlige i tillegg, h100 klarte ikke å kjøle godt nok når den endte opp med 50C under bf3. Ligger stortsett kun på ikke mer enn 40-45C under gaming.

Picture or it did not "happen"... 40-45 grader under bf3 spilling...

Lenke til kommentar

i7 920.

Kommer ikke høyere stabilt pga dårlige minnebrikker.

Er helt normal oc på 920 dette så ingenting å poste egentlig..

 

 

Kjør dette i halvt år uten et eneste hickup

Først på stock kjøler, men synes synn på CPU når den var 90grader ved load.

Kjøpte en Hyper 212 Evo CPU Kjøler, så nå er den på ~57grader ved load.

 

Poenget mitt er for oss som fortsatt har denne 4år gamle 920 CPUen, overklokk, så er den med lenge enda. Trenger ikke kjøpe nytt. :)

 

Stock 2,6GHz 3Dmark = 4417 (Cinebench 3,70)

OC 4,0GHz 3DMark = 7005 (Cinebench 6,86)

 

 

post-80070-0-86898200-1347789226_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...