Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Folk bruker penger på mye rart .. Hvorfor ikke PC?

For all del, jeg sier ikke noe imot pengebruk på PC. Jeg sitter med flere tiusener av kroner i elektronikk foran meg nå jeg også.

 

Men jeg sliter litt med å se gleden i å knuse tall bare for å knuse tall. Hva er vitsen med en romrakett når du kun flyr Stavanger - Bergen, liksom?

 

Det kalles en hobby. Noen samler frimerker, tegneserier, aviser, gammel dritt eller lignende. Det gir ikke nødvendigvis mening for andre.

 

Mange her på forumet driver med tallknusing for kreftforskning, hvilket gir mening om det bidrar til faktiske resultater.

Mange andre kjøper hardware for benchmarking. Dette har jeg mer problemer med å forstå, men det er vel litt det samme som at enkelte kjøper ny båt bare for å ha en som er større enn naboens båt. Folk har sin fulle rett til å sløse bort penger.

Lenke til kommentar

En solid PC til 15+k blir fremdeles billig i forhold til manges vaner om å kjøpe stadig nye telefoner, tablets, "billig"-laptoper hvert eneste år. En god PC kan med små oppgraderinger bli en kjempegod investering over 5 år.

En jeg kjenner kjøpte iPhone 5 når den kom til 8 tusen. En slik varer vel omtrent ett år så er det kommet en ny modell som du "må" ha eller som de fleste kjøper. Slikt blir dyrere faktisk enn å drive litt med PC bygging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En solid PC til 15+k blir fremdeles billig i forhold til manges vaner om å kjøpe stadig nye telefoner, tablets, "billig"-laptoper hvert eneste år. En god PC kan med små oppgraderinger bli en kjempegod investering over 5 år.

En jeg kjenner kjøpte iPhone 5 når den kom til 8 tusen. En slik varer vel omtrent ett år så er det kommet en ny modell som du "må" ha eller som de fleste kjøper. Slikt blir dyrere faktisk enn å drive litt med PC bygging.

 

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig. Iphone og en del andre motetelefoner er også av dårlig kvalitet som gjør at de ofte må byttes ut. Et par ganger i gulvet og telefonen må byttes/repareres, og da får kjøperen en uplanlagt utgift. Da går det raskt 8-15k hvert eneste år på elektronikk. Det mest absurde er at folk flest trenger ikke en Iphone heller, en telefon til 1500-2000 kr holder i massevis selv for meg, som er langt over snittet interessert i teknologi.

 

På tross av dette synes mange at 5-6 k er mye for en PC, en PC som kan holde i mange år. Jeg mener at kjøp skal alltid veies opp mot bruksverdi, enten det er snakk om en familiebil, bolig, telefon, PC, vaskemaskin, eller klær. Derfor prøver jeg alltid å kjøpe kvalitet men unngå overprisede varer.

 

Edit:

Et annet eksempel er TV. Mange kjøper en ubrukelig TV til 3-4K, men betaler TV-lisens og kanalpakker de ikke trenger.

Eksempel over 5 år:

TV: 4.000 kr

Kommunist-lisens: 14.000 kr

TV-pakke: 24.000 kr

Totalt: 42.000 kr / 8.400 kr per år.

Et alternativ hadde vært å kjøpe en heftig TV hvert 5. år til ~30k, og fremdeles ha rikelig med penger til streaming og filmer.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Problemet med TV er at du blir lisenspliktig av det, derfor ser jeg det lille av "TV" på dataskjerm.

En annen ting er at svært mange har TV "inkludert" i internett abonnement som ikke kan velges bort deriblant meg selv. Et alternativ jeg har sett for meg er å kjøpe enten brukt eller gå for prosjektor. Er dog mange som kjøper på navnet til sin far for å unngå lisens noe som er ganske smart.

Lenke til kommentar

Aaaaaaaaaaaaaanyyyyywaaaaaaaaaay ...

 

 

http://videocardz.com/52321/nvidia-geforce-gtx-980-pictured

 

 

GeForce GTX 980 has two 6pin power connectors. There is a space for another 8pin connector, but we are more than sure it is not necessary. It is said that GeForce GTX 980 will require only 180W, so PCI-E interface and two 6-pin connectors are more than enough.

The memory layout has of course changed, as we have modules with higher capacity. This particular sample is using Samsung K4G41325FC-HC28 4Gb (128Mx32) modules.

What pictures do not show is the new display output configuration. NVIDIA GeForce GTX 980 has five display outputs: DVI, HDMI, and three DisplayPorts. We heard that GTX 980 and 970 may feature HDMI 2.0 support, but we were unable to confirm it.

The power section has been redesigned. GTX 980 has 5 GPU phases (780 Ti had 6), but the VRM has been greatly improved.

NVIDIA-GeForce-GTX-980-Front-Picture.jpg

Endret av heanwi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En kommentar?

 

They implement better dual-channel IC control voltage regulation module VRM (red boxes),but downsides is they ditch analog-digital VRM control and replaces with full digital (green box).Still using Foxconn Magic R22 buck converter,which is clearly inferior compared to Coiltronics, though they reduced down to 4 and add some +1 as backup.%0AThis would translate nVidia is strictly-limiting power at certain value and forbidding user to overclock them.Even 5% OC could be impossible with reference cards.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

 

 

NVIDIA GeForce GTX 980 has five display outputs: DVI, HDMI, and three DisplayPorts.

Det var synd for de som har kjøpt seg trippel 120Hz-monitorer som XL2411T...

 

Virker dessverre som om det bare er 16 SMMer på denne GPUen, som resulterer i at den må klokkes høyt for å slå 780 Ti.

Hva er høyt?
Ca 10% høyere frekvenser for tilsvarende ytelse ifølge 3DMark
Lenke til kommentar

Spørs om det slår GTX 780 Classy, kanskje noe ala det samme? Og om det blir så håpløs/streng powerlimit, så går jeg også ut fra at classy også vil klokke en del bedre (selv opp fra fabrikk-OC). Og dermed ende opp med totalt sett lavere ytelse.

Selvsagt med lavere strømtrekk, men det er det langt fra alle som bryr seg om. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...