Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DuraN, er ikke så sikker på det du sier om at folk ikke vil kjøpe ny CPU og HK kun for å bruke en ny GPU. Hvor mange var det som hoppet på X99 da for eksempel (du er jo en av dem)? Dette for å få DDR4 støtte. Samme da Intel kom med ny sokkel for CPU, mye det samme.

 

Blir noe av det samme med NVLINK tror jeg. Det er mange nok som vil ha det nyeste av slikt til at både Intel og Nvidia kommer til å satse på dette.

Jeg jobber for Digital Impuls, vi selger maskinvare. Vi selger veldig lite X99, de fleste kjøper Z97/H97 og en i5 samt et 970-kort. 0.0001% av kundene våre ville kjøpt nytt hk og CPU bare for å få en GPU. Entusiaster er en ekstremt liten kundegruppe, hadde vært greit om flere forstod dette.

Lenke til kommentar

Jeg jobber for Digital Impuls, vi selger maskinvare. Vi selger veldig lite X99, de fleste kjøper Z97/H97 og en i5 samt et 970-kort. 0.0001% av kundene våre ville kjøpt nytt hk og CPU bare for å få en GPU. Entusiaster er en ekstremt liten kundegruppe, hadde vært greit om flere forstod dette.

 

 Nettopp og derfor ville nVidia tapt penger på å droppe PCIe for Pascal. Hvis NVLINK og PCIe blir to ulike standarder, så vil dem nok existere side om side en stund, slik det var med AGP og PCIe i sin tid.

Lenke til kommentar
For det første, vennligst ikke gi meg linker til det dere snakker om fordi jeg gidder ikke å sjekke dem. Ikke pga latskap, men fordi jeg har en “super rask” Internett linje på fantastiske 4 KB/s eller noe slikt. I tillegg er jeg bak en veldig striks brannmur som blokkerer alt som har med video etc å gjøre.

 

Men til saken. jeg vet ikke om noen skjønner hva jeg mener med det jeg sier, men la meg spørre om en ting. DuraN, du sier dere selger mest Z97/H97 HK, disse er LGA1150 hvis jeg ikke tar feil. Når kom LGA1150 da? Prøvde å sjekke selv, men det gikk ikke pga nettopp Internett linjen jeg har nå.

 

Og jeg tror du sier det selv, entusiaster er en liten gruppe, ja, det er vi, men andre følger etter. Hadde det ikke skjedd, ville vi da ha hatt X99, DDR4? Teknologi gjør stormskritt framover, og en av dem er NVLINK, lik det eller ikke. Det vil ikke forbause meg i det hele tatt om vi poster om dette om ca. 5 år, da sitter de fleste av oss med HK med nettopp NVLINK.
Lenke til kommentar

 

Jeg jobber for Digital Impuls, vi selger maskinvare. Vi selger veldig lite X99, de fleste kjøper Z97/H97 og en i5 samt et 970-kort. 0.0001% av kundene våre ville kjøpt nytt hk og CPU bare for å få en GPU. Entusiaster er en ekstremt liten kundegruppe, hadde vært greit om flere forstod dette.

 

 Nettopp og derfor ville nVidia tapt penger på å droppe PCIe for Pascal. Hvis NVLINK og PCIe blir to ulike standarder, så vil dem nok existere side om side en stund, slik det var med AGP og PCIe i sin tid.

 

Tenk mer i retning supercomputere og dataclustre: her er et dokument som tar for seg hvordan Seastar-grensesnittet brukt i Cray fungerer. NVLINK forsøker å løse det samme problemet.

 

NVLINK er en ny type interconnect, ment for supercomputere og dataclustere. Nvidia presenterte NVLINK for bruk sammen med Pascal i scenarier der man har mange GPUer koblet sammen mot mange systemer for å jobbe med GPU compute. I slike tilfeller kjøper man inn helt ny hardware spesialdesignet for å passe sammen med hensyn til hva som er mulig å få til, altså produseres hovedkortene fra bunnen av med de tilkoblingene som den samlede løsningen er best tjent med.

 

Igjen: NVLINK er ikke ment som en teknologi for bruk i forbrukeres datamaskiner. PCIe er rett og slett ikke en reell flaskehals med dagens GPUer, og PCIe 4.0 er allerede i horisonten.

 

EDIT:

NVLINK er som sagt ikke en arvtaker til PCIe, men en annen løsning som skal spare strøm og sørge for at man kan koble sammen flere GPUer til å jobbe med mønstergjenkjenning, fluidsimuleringer, rendering, og så videre. NVLINK gir mening for dataclustre siden man kan koble åtte GPUer til samme node sammenlignet med fire på PCIe og få bedre båndbredde mellom GPUene og CPUen i tillegg, da sparer man nemlig en vesentlig sum og kompleksitet fordi man kan halvere antall noder koblet sammen med samme GPU regnekraft.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var vel mange som murret om det samme da skjermkort kom med PCIe og man satt der med HK med kun PCI spor. Husker meget godt at jeg bannet og svertet mye, men det ble da HK med PCIe spor innkjøpt etter hvert. Dessuten vil jo ikke skjermkort med PCIe forsvinne over natten. Og i begynnelsen var det som regel kun et PCIe spor på HK da, resten var PCI.

 

Dog mener jeg å huske det var noen annen spor også, men jeg kan ikke huske hva de het.  :hmm:

 

Men helt ærlig, det er nok samme historien som gjentar seg nå med NVLINK.

 

Ja jeg også husker overgangen fra 33/66 MHz PCI over til AGP, så PCIe. Kanskje Pascal kort med NVLINK passer ned i PCIe spora? Uansett finner vi det ut tidlig neste år. Korta kommer sikkert i Mars/April tenker jeg.

 

 

Jeg husker det kom både AGP og PCIe versjon av samme kortet.

Lenke til kommentar

Lurer på hva som lønner seg av gtx980 SLI eller gtx980ti. Ser ut som minne kan være avgjørende i nyere spill fremover. Men foreløpig så gjelder 2560x1440 for meg. 

 

Siden du har ett 980 fra før, så lønner det seg jo med ett til. SLI med 980 Ti blir iallefall dyrt.

Lenke til kommentar

 

For det første, vennligst ikke gi meg linker til det dere snakker om fordi jeg gidder ikke å sjekke dem. Ikke pga latskap, men fordi jeg har en “super rask” Internett linje på fantastiske 4 KB/s eller noe slikt. I tillegg er jeg bak en veldig striks brannmur som blokkerer alt som har med video etc å gjøre.
 
Men til saken. jeg vet ikke om noen skjønner hva jeg mener med det jeg sier, men la meg spørre om en ting. DuraN, du sier dere selger mest Z97/H97 HK, disse er LGA1150 hvis jeg ikke tar feil. Når kom LGA1150 da? Prøvde å sjekke selv, men det gikk ikke pga nettopp Internett linjen jeg har nå.
 
Og jeg tror du sier det selv, entusiaster er en liten gruppe, ja, det er vi, men andre følger etter. Hadde det ikke skjedd, ville vi da ha hatt X99, DDR4? Teknologi gjør stormskritt framover, og en av dem er NVLINK, lik det eller ikke. Det vil ikke forbause meg i det hele tatt om vi poster om dette om ca. 5 år, da sitter de fleste av oss med HK med nettopp NVLINK.

 

Har ikke noe å si når LGA1150 kom, det er ikke det som er poenget. Poenget er at flesteparten kjøper H97 til 895,- istedet for X99 til 2095,-. Flesteparten kjøpte Z77/H77/Z87/H87 og 1155 istedet for LGA2011 og X79. Vi selger hundre ganger fler 970 og 960-kort enn 980-kort.

 

De som kjøper seg hovedkort og CPU samtidig som GPU er de som skal oppgradere hele maskinen. Det er LANGT flere som bare kjøper ny GPU.

 

Fint at du går rundt og tror at 0.001% av PC-brukerne står for grunnen til at teknologien gjør fremskritt, men det er ikke realiteten. Eneste grunnen til at X99 eksisterer er forøvrig workstation/small serverbusinessen til Intel. Det finnes 3 CPU'er på 2011v3 for oss entusiaster, mens det finnes 27 Xeon-CPU'er for samme sokkel.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Den er ikke komt til Norge enda.

 

Du kan velge mellom 16gb: http://www.amazon.com/NVIDIA-SHIELD/dp/B00U33Q940/ref=sr_tr_sr_1?ie=UTF8&qid=1433516227&sr=8-1&keywords=shield+tv

 

og 500gb: http://www.amazon.com/NVIDIA-SHIELD-Pro/dp/B00XO7AK1U/ref=sr_tr_sr_2?ie=UTF8&qid=1433516227&sr=8-2&keywords=shield+tv

 

Ser personlig ikke grunn til å ha en haug med lagring med en streaming enhet.

 

Henrik har nok bestilt 16gb utgaven da 500gb ikke lanseres før 12 juni :)

Stemmer. Kostet vel 3000 kr med toll og frakt, da med den ekstra fjernkontrollen. Og det var med sånn express shipping. 

 

Det som er digg er at du kan offloade apker på den uten problemer. Så har installert xbmc/kodi som fungerer veldig fint. Testet også popcorn time fungerte også veldig bra, selvom jeg ikke bruker det. Boksen var en del tyngere enn jeg forventa, men det er egentlig bare bra syntes nå jeg. Er lydløs selvom den har en vifte.

 

Å søke etter ting med tale fungerte på norsk. Har ikke hatt android på en stund så trodde det bare fungerte på engelsk. Men du kan spørre om været, anbefale filmer osv. Alt går veldig fort og smooth. Å gå inn i apper som fks youtube, kodi osv, tar bare 1 sekund eller 2. Du kan også minmiere appene i bakgrunnen, så du kan fortsette der du var når du går inn i dem igjen.

 

Syntes også det var litt kult at den optional fjernkontrollen har en sånn headset inngang, og når dama la seg i går, så kunne jeg bare sette i et headset, så kutter den lydet fra anlegget. Genialt egentlig.

 

Vet ikke om vi bør lage en annen tråd for denne, siden det blir veldig offtopic her. Men så langt er jeg mega imponert. 

 

Nvidia GRID er også gratis ut måneden, men litt labert spillutvalg. Jeg er mer imponert over at det føltes ikke som det er noe høy latency overhodet. Lokal gamestream fungerer kjempe bra, så lenge man bruker kabel. Henter opp spill fra nvidia experience eller fra steam biblioteket.

 

Sorry igjen hvis dette ikke hører hjemme her, ville bare svare de som spurte meg om den

Lenke til kommentar

Kult. Jeg vil også ha, men tror jeg venter til den kommer til Norge.

 

Gleder meg til å prøve gtx 980 sammen med Nvidia Stream :) Sitte i sofaen og spille Dark Souls eller GTA V på tv'n mens pcn gjør alt arbeidet :) Kunne vel gjort det samme med steam streaming, men det har jeg ikke prøvd enda.

Lenke til kommentar

Dette innlegget er kanskje spesielt rettet mot Christian.

 

Jeg fiklet litt med overklokken min på gtx 980.

 

Dere husker gjerne at jeg har snakket litt om at jeg sliter med å nå 1500mhz stabilt? Vel, nå har jeg klart det. Hva gjorde jeg? Skrudde ned til stock volt....... Jeg har fortsatt ikke prøvd å gå noe høyere, men skal prøve å nå 1550 når jeg får tid.

Det ser foreløpig helt stabilt ut. Maskinen har nå jobbet full load F@H med denne overklokken i 24 timer.

Tidligere ville jeg oppleve Display Driver has crashed etter relativt kort tid med folding på denne overklokken.

 

Afterburner spyr nå ut følgende info under full load:

GPU temp: 43 grader (uforandret)

Volt: 1.225 (tidligere 1.250)

MHZ: 1500 (tidligere 1450)

 

Jeg har jo hørt om at kort kan bli stabile med for høy volt, men visste ikke at det samme gjaldt for gtx 980. Kortet mitt blir altså ustabilt dersom jeg mater det med for mye strøm ved for høy overklokk, men holder samme overklokk stabilt dersom det får mindre strøm. Dette har ingenting med temperaturene å gjøre siden disse ikke endret seg i det hele tatt.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

 

 

Den er ikke komt til Norge enda.

 

Du kan velge mellom 16gb: http://www.amazon.com/NVIDIA-SHIELD/dp/B00U33Q940/ref=sr_tr_sr_1?ie=UTF8&qid=1433516227&sr=8-1&keywords=shield+tv

 

og 500gb: http://www.amazon.com/NVIDIA-SHIELD-Pro/dp/B00XO7AK1U/ref=sr_tr_sr_2?ie=UTF8&qid=1433516227&sr=8-2&keywords=shield+tv

 

Ser personlig ikke grunn til å ha en haug med lagring med en streaming enhet.

 

Henrik har nok bestilt 16gb utgaven da 500gb ikke lanseres før 12 juni :)

Stemmer. Kostet vel 3000 kr med toll og frakt, da med den ekstra fjernkontrollen. Og det var med sånn express shipping.

 

Det som er digg er at du kan offloade apker på den uten problemer. Så har installert xbmc/kodi som fungerer veldig fint. Testet også popcorn time fungerte også veldig bra, selvom jeg ikke bruker det. Boksen var en del tyngere enn jeg forventa, men det er egentlig bare bra syntes nå jeg. Er lydløs selvom den har en vifte.

 

Å søke etter ting med tale fungerte på norsk. Har ikke hatt android på en stund så trodde det bare fungerte på engelsk. Men du kan spørre om været, anbefale filmer osv. Alt går veldig fort og smooth. Å gå inn i apper som fks youtube, kodi osv, tar bare 1 sekund eller 2. Du kan også minmiere appene i bakgrunnen, så du kan fortsette der du var når du går inn i dem igjen.

 

Syntes også det var litt kult at den optional fjernkontrollen har en sånn headset inngang, og når dama la seg i går, så kunne jeg bare sette i et headset, så kutter den lydet fra anlegget. Genialt egentlig.

 

Vet ikke om vi bør lage en annen tråd for denne, siden det blir veldig offtopic her. Men så langt er jeg mega imponert.

 

Nvidia GRID er også gratis ut måneden, men litt labert spillutvalg. Jeg er mer imponert over at det føltes ikke som det er noe høy latency overhodet. Lokal gamestream fungerer kjempe bra, så lenge man bruker kabel. Henter opp spill fra nvidia experience eller fra steam biblioteket.

 

Sorry igjen hvis dette ikke hører hjemme her, ville bare svare de som spurte meg om den

Kan man lett streame .mkv filmer fra win 8.1? Ja er noob :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...