Gå til innhold

Politistudenter fri tilgang til politiregistre!?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på om noen kan avkrefte/bekrefte dette for meg. Det har seg nemlig slik at jeg kjenner noen politistudenter som nå har gått ca halvannen uke på skolen. Idag kom de hjem og var storfornøyde med at de hadde fått noen brikker som visstnok kan benyttes for å logge seg inn i nok politiregistre til å finne ut "hele bakgrunnen min, rulleblad osv". I morgen skulle de visstnok lære om hvordan man skulle benytte seg av denne.

 

Er dette virkelig tilfelle? Har samtlige politistudenter over hele Norge som har gått en uke på skole tilgang til personopplysningene til hele norges befolkning!?

 

I mine ører høres dette absurd ut, jeg er ikke komfortabel med at studenter som har gått en uke på skole skal sitte å snoke i slike opplysninger om meg. Jeg hadde trodd at slikt hadde kommet litt senere i utdanningen og at de i løpet av den tiden hadde fått inn noe mer moral og profesjonalitet.

 

Mvh Vetle

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg tolker loven riktig så:

 

Politiregisterloven

§ 21.Tilgang til opplysninger innad i politiet og påtalemyndigheten

Tjenestemenn i politiet og påtalemyndigheten kan gis tilgang (rett til direkte søk) til opplysninger, eller opplysninger kan på annen måte gjøres tilgjengelig for dem, i den utstrekning det er et tjenestemessig behov, og det er til formål som omfattes av denne loven.

§ 36.Vandelskontroll

Vandelskontroll kan bare foretas når den har hjemmel i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov


Jeg går utifra at vandelskontroll er en vanlig sjekk, så hvis det stemmer kan de ikke bare sjekke deg uten videre.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Umodne politistudenter

Helt klart. I mine øyne er de både fysisk og psykisk absolutt ikke noen jeg vil ha til å passe på samfunnet. Blir skremt av å vite at disse skal ut i praksis om ett år. Forhåpentligvis er politiskolen så bra at de klarer å få skikk på dem

 

Kanskje de får tilgang på en testserver med fiktive profiler.

Ikke slik jeg forsto de.

 

Hvis jeg tolker loven riktig så:

 

Politiregisterloven

§ 21.Tilgang til opplysninger innad i politiet og påtalemyndigheten

Tjenestemenn i politiet og påtalemyndigheten kan gis tilgang (rett til direkte søk) til opplysninger, eller opplysninger kan på annen måte gjøres tilgjengelig for dem, i den utstrekning det er et tjenestemessig behov, og det er til formål som omfattes av denne loven.

 

§ 36.Vandelskontroll

Vandelskontroll kan bare foretas når den har hjemmel i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov

 

 

Jeg går utifra at vandelskontroll er en vanlig sjekk, så hvis det stemmer kan de ikke bare sjekke deg uten videre.

Bra at det lovmessig er slik, men skremmende om det stemmer at de har fått fri tilgang til systemene. De mente de kunne sitte hjemme nå og sjekke opp personer. Mao er det fritt frem for alle som klarer kravene og holder ut en uke på skole til å få denne tilgangen.

 

EDIT: Hovedpoenget mitt er altså at jeg syntes det er alt for tidlig. I mine øyne burde dette kommet senere i utdannelsen, slik at de som har søkt seg inn men ikke er egnet enten blir luket ut eller frafaller først. Nå har jeg ikke noe grunnlag for å vite hvorfor de har valgt det slikt, men jeg syntes det er skummelt.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Tviler ikke.

Og tror ikke noen av stats slavene på PHS her inne vil bekrefte noe slikt.

 

Stats slavene som du så pent kaller det (statsslavene) som frivillig og lønnet, organisert og med gode pensjons og forsikringsordninger har i grunn ikke noe forpliktelse til å komme hit å bekrefte eller avkrefte noe slik. Det er engang sånn at skal politiet klare å gjøre jobben sin må de lære seg å bruke systemene dem skal bruke.

Lenke til kommentar

Kan love deg at du ikke kommer langt på den skolen hvis du sitter og søker i registrene til kompisene dine. Alt blir logget på bruker, og ting som går utover lover og regler belønnes med utvisning/sparken.

 

Nylig satt en resepsjonist på et legekontor og snoket i venner og kollegers pasientjournaler. Hun fikk sparken på dagen. Det er alltid noen som følger med over. Alle innsyn i journaler og registre loggføres automatisk, og det flagges med alarmer i systemet. Har du ingen grunn til å sjekke noe, skal du heller ikke gjøre det.

 

Hadde noe lignende på Telenor mobil kundeservice når jeg jobbet der for 10 år siden. En av de nyansatte ble litt overivrig og begynte å editere telefonregningene til kompisene sine, etter en dags opplæring i systemet. Det gikk cirka 2 dager så var han avskjedighet og politisak opprettet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvis jeg tolker loven riktig så:

 

Du gjør ikke det. Bestemmelsen du siterer gjelder tjenestemenn i politi og påtalemyndighet, noe politielever ikke er. For politielever er adgangen til politiregistre regulert av politiregisterforskriften § 8-1 jfr. § 1-3 nr. 1.

 

Det følger av politiregisterforskriften § 8-4 at en person ikke skal gis tilgang uten å ha fått opplæring, og politielever skal tilfredsstille kvalifikasjonskrav fastsatt av PHS.

 

 

Var jeg deg ville jeg tatt en liten telefon til PHS og informert om denne storskrytingen. Det er heller intet i veien for å opplyse om at du er bekymret for at de vil bruke tilgangen til å søke på venner og bekjente hvis du faktisk er det. Det vil antagelig føre til gjennomgang av disse "vennenes" loggførte søk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...