Gå til innhold

En nabo hacker min statiske ip-adresse


Anbefalte innlegg

Det var noen som visste hva jeg hadde skrevet på en debattside. Fikk også dette bekreftet senere da jeg la ut åte.

Altså har du skrevet noe personlig identifiserbar informasjon en eller annen gang, og nå har noen som kjenner deg kjent deg igjen på forumet.

 

Dette har neppe noe med nettverket ditt å gjøre. Kan du legge ut screenshot av det du ser på skjermen når du sier at du "finner d-linken på nettverket mitt når jeg ser der"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der fikk vi løst problemet med den routeren og klienten jeg snakket om er nå borte fra innstillinger på kontrollpanelet/nettverk. Det betyr at noen har vært der ja. Synd det er så vanskelig å bevise slikt for å ta noen men ok, slik er livet.

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

 

Det er vel lettere å hacke en pc om du har macadressen og dette var synlig på nettverket mitt tidligere dessverre. Så løsningen er å kjøpe en ny maskin om ikke jeg får ordnet dette. Vil jo helst ha fyren spikret.

MAC-adresser er, som nevnt, noe som er tilgjengelig for alle. Du kan i prinsippet forfalske en adresse, men du må ha en adresse som identifiserer nettverkskortet ditt for å kunne bruke nettverket. Dette har i utgangspunktet ingen annen betydning for sikkerheten enn at du ikke kan hindre en angriper i å gjennomføre et tjenestenektangrep på en litt snillere og mer målrettet måte enn å fylle nabolaget med elektronisk støy. Du trenger altså ikke «en ny maskin».

 

Ditt trådløse aksesspunkt bør settes opp slik:

 

WPA2 Personal med CCMP (AES)

Et godt passord. Skriv det gjerne ned et sted, men ikke heng lappen i vinduet...

Et unikt navn på nettverket (ESSID)

Deaktiver WPS, og dobbelsjekk at det er deaktivert.

 

Da vil jeg takke alle sammen som har bidratt konstruktivt her på tråden. Mitt ene problem er løst så langt jeg kan forstå :) Jeg tok med modemet vekk fra boligen og satte opp et nytt passord.

Når jeg satte opp alt på nytt var D-Link routeren forsvunnet fra mitt nettverk på innstillinger-kontrollpanel-nettverk(oversikt på min pc). Jeg kan også sperre vedkommende ute men orker ikke det da det ikke trengs, da skal alle i huset legges inn på mac-adresse slik at kun disse tillates på MIN trådløse airlink-router:)

 

DA vil jeg komme med et siste spørsmål som er meget vanskelig, kanskje enda vanskeligere ? Jeg fisket litt for å få bekreftet mine mistanker og jeg koblet min pc direkte inn i modemet i vegg fra Canal digital. Denne "naboen" fikk med seg hva jeg gjorde på nettet da også ? Dette fikk jeg beviser for igjen i går og da la jeg ut problemet her på forumet. Han har nok sett alt men vi er ikke på hils lengre, og slik vil det forbli. Har egentlig lyst til å knuse trynet på han men siden vi lever i en "sivilisert" verden får dette bli med tanken. Synd jeg ikke fikk han naglet til saken som jeg ønsket.

 

Kan det hackes direkte på modem fra Canal digital ? Det mest trolige er vel at min macadresse på min pc var hacket. slik jeg ser det. Hvordan kan en beskytte den ? Her var bare min pc koblet til gjennom kabel til modemet og den trådløsrouteren var slått av av.

 

Er det noen som har noen tanker her ? Takker så mye spesielt til Horrorbyte og AndersT2:) og selvfølgelig til dere andre som har vært konstruktive.

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så tror jeg du har gått rundt og sett spøkelser. Hvis du fant D-Link-ruteren under Kontrollpanel -> Nettverk så er det fordi _DU_ har vært påkoblet denne. Du ser ikke om andre har koblet noe på ditt trådløsnett i dette vinduet.

 

Denne "naboen" har nok ikke gjort noen ting. Noe du forsåvidt bekrefter når du sier at du har koblet pc'n direkte i kabelmodemet (noe som forresten er livsfarlig hvis du ikke har en god brannmur og antivirus på pc'n) og fortsatt har "naboen" lyttet. Dette er i praksis ikke mulig.

 

Hvis du fortsatt mener at noen avlytter deg må du begynne å se etter malware/spyware på pc'n din. Gjerne installere hele dritten på nytt.

 

Og forklar gjerne hvordan du har foretatt denne "fiskingen"...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg har "litt" peiling på det å koble seg til et nettverk så jeg har ALDRI koblet på d-linken for misbruk. Jeg har desperat prøvd å kaste den ut. (Utenom to ganger for å sjekke mine mistanker.) Hva fiskingen gjelder så forblir den konfidensiell. Det var tilfeldig at jeg måtte ta med routeren vekk fra huset når den skulle restartes og få nytt passord ? Joda, alt er mulig!

Endret av Hårek
Roter, skriver innlegg sitt inni sitat
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så tror jeg du har gått rundt og sett spøkelser. Hvis du fant D-Link-ruteren under Kontrollpanel -> Nettverk så er det fordi _DU_ har vært påkoblet denne. Du ser ikke om andre har koblet noe på ditt trådløsnett i dette vinduet.

 

Denne "naboen" har nok ikke gjort noen ting. Noe du forsåvidt bekrefter når du sier at du har koblet pc'n direkte i kabelmodemet (noe som forresten er livsfarlig hvis du ikke har en god brannmur og antivirus på pc'n) og fortsatt har "naboen" lyttet. Dette er i praksis ikke mulig.

 

Hvis du fortsatt mener at noen avlytter deg må du begynne å se etter malware/spyware på pc'n din. Gjerne installere hele dritten på nytt.

 

Og forklar gjerne hvordan du har foretatt denne "fiskingen"...

 

Tro hva du vil. Men hvis jeg kobler meg på ditt trådløse nettverk, så dukker ikke mitt utstyr opp i ditt vindu for nettverk.

"så er det fordi _DU_ har vært påkoblet denne. Du ser ikke om andre har koblet noe på ditt trådløsnett i dette vinduet."

 

Morsom kar du ? Kjæresten min er akkurat like dum som meg så da er vi i det minste to. At du påstår at jeg kobler meg til andre sier mer om deg enn det sier om meg. Ikke vært påkoblet denne, denne har vært synlig for så å forsvinne og så komme igjen alt etter som. Der kan du se hvor mange som er påkoblet ditt nettverk og alle de andre i familien har vært på den oversikten + inntrengeren. La heller ikke ut skjermdump på grunn av slike kverulanter. Så at jeg så alle som var påkoblet mitt nettverk var en illusjon. Godt å vite, jeg skal bare finne noen tabletter så går det nok over. Dersom det du sier er RIKTIG beviser det at da var det noe muffens her, for jeg har sett ting som ikke er mulig! Jeg skal ikke påstå noe for jeg er åpen for det meste og avfeier ikke alt jeg hører umiddelbart uansett hvor utrolig det høres ut. Data er ikke min greie, men forumets deltakere har i det minste bidratt til å øke mitt kunnskapsnivå.

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Måten du forklarer deg på, spydighetene dine og ikke minst måten du SVARER på gir lite lyst til å hjelpe deg. Det er flere her som spør om rent konkrete ting du ikke svarer på, og på ett av spørsmålene svarer du med "det er konfidensielt". Vil du ha hjelp? Det virker faktisk ikke sånt.

 

Og når du tydeligvis har bestemt deg for at "slik er det - eg har rett - HJELP MEG NÅ" så er det lite å hente der egentlig. Lykke til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ganske så bastant å si at TS har koblet seg til et annet nettverk. I så tilfelle vil jo TS fort legge merke til hvilke enheter osm er koblet til. Dersom D-Linken hele tiden hopper ut, og det er routen han er koblet tol ville jo TS mistet nettet konstant.

 

Jeg finner det ikke urimelig at denne naboens utstyr svarer på UPnP i klientmodus

Lenke til kommentar

Måten du forklarer deg på, spydighetene dine og ikke minst måten du SVARER på gir lite lyst til å hjelpe deg. Det er flere her som spør om rent konkrete ting du ikke svarer på, og på ett av spørsmålene svarer du med "det er konfidensielt". Vil du ha hjelp? Det virker faktisk ikke sånt.

 

Og når du tydeligvis har bestemt deg for at "slik er det - eg har rett - HJELP MEG NÅ" så er det lite å hente der egentlig. Lykke til.

 

Måten du forklarer deg på, spydighetene dine og ikke minst måten du SVARER på gir lite lyst til å hjelpe deg. Det er flere her som spør om rent konkrete ting du ikke svarer på, og på ett av spørsmålene svarer du med "det er konfidensielt". Vil du ha hjelp? Det virker faktisk ikke sånt.

 

Og når du tydeligvis har bestemt deg for at "slik er det - eg har rett - HJELP MEG NÅ" så er det lite å hente der egentlig. Lykke til.

post-14502-0-40418800-1408537593.jpg

Lenke til kommentar

Det er ganske så bastant å si at TS har koblet seg til et annet nettverk. I så tilfelle vil jo TS fort legge merke til hvilke enheter osm er koblet til. Dersom D-Linken hele tiden hopper ut, og det er routen han er koblet tol ville jo TS mistet nettet konstant.

 

Jeg finner det ikke urimelig at denne naboens utstyr svarer på UPnP i klientmodus

Dersom Windows kobler seg til det nettverket med best signalstyrke så vil Windows lete etter enheter på det nettverket og vise de under kontrollpanelet. Det forutsetter jo da at enheten er synlig. Nettverket her kan bestå av kun routeren som er synlig, og det er da naturlig at det er kun den som vises. At den kommer og forsvinner kan komme av at Windows bytter nettverk. Dette er for meg den mest naturlige og åpenbare forklaringen til trådstarters problemstilling. Kan da lett kontrolleres ved å se på tilkoblet nettverk nede i taskbaren, alternativt bruke nettleseren og gå til minip.no når en ser "feil" enhet, og sammenligne dette med hvilken IP en får opp når alt er ok(dvs at den ikke viser feil enheter).

 

Men det kan naturligvis være andre ting, men basert på informasjonen her så er eg ikke så sikker på at det er værre enn dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske så bastant å si at TS har koblet seg til et annet nettverk. I så tilfelle vil jo TS fort legge merke til hvilke enheter osm er koblet til. Dersom D-Linken hele tiden hopper ut, og det er routen han er koblet tol ville jo TS mistet nettet konstant.

 

Jeg finner det ikke urimelig at denne naboens utstyr svarer på UPnP i klientmodus

Takk skal du ha for ideen. Jeg har hatt denne mistanke lenge og jeg sjekket nå på nettet med modell nummer og den brukes til dette også. Da er saken ganske klar. Det er irriterende å ikke kunne anmelde noen når du VET at de har holdt på slik. En skulle ikke tro slikt var så vanskelig å bevise, men da jeg kontaktet to IT-spesialister kunne de bare gi meg indisier på hvor denne enheten var plassert og det ville ikke holde som bevismateriale. dessuten vet en at politiet henlegger alt nå til dags, men en fin læringskurve for meg dette her.

Lenke til kommentar

 

Det er ganske så bastant å si at TS har koblet seg til et annet nettverk. I så tilfelle vil jo TS fort legge merke til hvilke enheter osm er koblet til. Dersom D-Linken hele tiden hopper ut, og det er routen han er koblet tol ville jo TS mistet nettet konstant.

 

Jeg finner det ikke urimelig at denne naboens utstyr svarer på UPnP i klientmodus

Dersom Windows kobler seg til det nettverket med best signalstyrke så vil Windows lete etter enheter på det nettverket og vise de under kontrollpanelet. Det forutsetter jo da at enheten er synlig. Nettverket her kan bestå av kun routeren som er synlig, og det er da naturlig at det er kun den som vises. At den kommer og forsvinner kan komme av at Windows bytter nettverk. Dette er for meg den mest naturlige og åpenbare forklaringen til trådstarters problemstilling. Kan da lett kontrolleres ved å se på tilkoblet nettverk nede i taskbaren, alternativt bruke nettleseren og gå til minip.no når en ser "feil" enhet, og sammenligne dette med hvilken IP en får opp når alt er ok(dvs at den ikke viser feil enheter).

 

Men det kan naturligvis være andre ting, men basert på informasjonen her så er eg ikke så sikker på at det er værre enn dette.

 

Er det mulig at min datamaskin byttet nettverk fra min router med passord (som kobler seg til automatisk/innstilt slik) for så å koble seg til et annet nettverk UTEN passord ? Så deretter hopper den imellom ?

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

 

Det er ganske så bastant å si at TS har koblet seg til et annet nettverk. I så tilfelle vil jo TS fort legge merke til hvilke enheter osm er koblet til. Dersom D-Linken hele tiden hopper ut, og det er routen han er koblet tol ville jo TS mistet nettet konstant.

 

Jeg finner det ikke urimelig at denne naboens utstyr svarer på UPnP i klientmodus

Dersom Windows kobler seg til det nettverket med best signalstyrke så vil Windows lete etter enheter på det nettverket og vise de under kontrollpanelet. Det forutsetter jo da at enheten er synlig. Nettverket her kan bestå av kun routeren som er synlig, og det er da naturlig at det er kun den som vises. At den kommer og forsvinner kan komme av at Windows bytter nettverk. Dette er for meg den mest naturlige og åpenbare forklaringen til trådstarters problemstilling. Kan da lett kontrolleres ved å se på tilkoblet nettverk nede i taskbaren, alternativt bruke nettleseren og gå til minip.no når en ser "feil" enhet, og sammenligne dette med hvilken IP en får opp når alt er ok(dvs at den ikke viser feil enheter).

 

Men det kan naturligvis være andre ting, men basert på informasjonen her så er eg ikke så sikker på at det er værre enn dette.

 

Sjansen er nok stor for at dette er tilfelle. Isåfall er det skummelt at du bastant skylder på naboen. Vertfall når du er så "skråsikker" som du er.. Jeg vet ærlig at jeg hadde hatt problemer her i nabolaget med å finne ut hvem en eventuell inntrenger hadde vert, så-frem denne ikke hadde identifisert seg med et avslørende enhetsnavn.

 

Denne fiskingen din er også interessant, noe du også da kanskje skjønner når du kommer med informasjon som at "Du er redd for at MAC adressen til enheten din er kompromittert / hacket". Dette gir meg litt tvil til dine kunnskaper i å "fiske", og øker frykten for at du ubegrunnet har lyst å slakte naboen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Setter på popcorn maskinen, og følger spent med ;)

 

 

Jeg finner d-linken på nettverket mitt når jeg ser der. Det som er merkelig er at jeg ikke trenger passord for å koble til nettet med den. Jeg måtte prøve den også, men signalene til denne ligger 200 meter fra mitt hus. Der er disse signalene sterkest. Jeg tok nemlig min pc med ut på tur. Denne vil jeg ha sperret ute fra mitt nettverk.

 

 

Så det du sier her, er at du har sneket deg rundt i nabolaget,

og utnyttet (les: "hacket") en nabo som ikke har klart å sette passord på routeren sin ?

 

Du er klar over at dette kan være en straffbar handling, utført av deg ?

Ja, skulle bare mangle at den som blir hacket er skyldig her. Det er Norge i et nøtteskall. Ikke rart landet går av hengslene når de fleste stemmer SV og AP, Krf, , V og MDG.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ganske så bastant å si at TS har koblet seg til et annet nettverk. I så tilfelle vil jo TS fort legge merke til hvilke enheter osm er koblet til. Dersom D-Linken hele tiden hopper ut, og det er routen han er koblet tol ville jo TS mistet nettet konstant.

 

Jeg finner det ikke urimelig at denne naboens utstyr svarer på UPnP i klientmodus

Dersom Windows kobler seg til det nettverket med best signalstyrke så vil Windows lete etter enheter på det nettverket og vise de under kontrollpanelet. Det forutsetter jo da at enheten er synlig. Nettverket her kan bestå av kun routeren som er synlig, og det er da naturlig at det er kun den som vises. At den kommer og forsvinner kan komme av at Windows bytter nettverk. Dette er for meg den mest naturlige og åpenbare forklaringen til trådstarters problemstilling. Kan da lett kontrolleres ved å se på tilkoblet nettverk nede i taskbaren, alternativt bruke nettleseren og gå til minip.no når en ser "feil" enhet, og sammenligne dette med hvilken IP en får opp når alt er ok(dvs at den ikke viser feil enheter).

 

Men det kan naturligvis være andre ting, men basert på informasjonen her så er eg ikke så sikker på at det er værre enn dette.

 

Sjansen er nok stor for at dette er tilfelle. Isåfall er det skummelt at du bastant skylder på naboen. Vertfall når du er så "skråsikker" som du er.. Jeg vet ærlig at jeg hadde hatt problemer her i nabolaget med å finne ut hvem en eventuell inntrenger hadde vert, så-frem denne ikke hadde identifisert seg med et avslørende enhetsnavn.

 

Denne fiskingen din er også interessant, noe du også da kanskje skjønner når du kommer med informasjon som at "Du er redd for at MAC adressen til enheten din er kompromittert / hacket". Dette gir meg litt tvil til dine kunnskaper i å "fiske", og øker frykten for at du ubegrunnet har lyst å slakte naboen.

 

Jeg spør om det er mulig å hacke en mac adresse ? Jeg prøver å finne forklaringer på hvorfor dette har skjedd ? Naboen driter jeg i uansett så det skal du ikke bekymre deg for. Jeg har et avvklart forhold til det meste og lyver ikke for meg selv eller benekter noe umiddelbart slik som ganske mange andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...