Gå til innhold

En nabo hacker min statiske ip-adresse


Anbefalte innlegg

Han kan se dette om han vil, men det driter jeg i. Jeg vil ha råd om hvor jeg kan henvende meg for å avdekke/påvise dette og jeg ønsker å anmelde fyren. Deretter vil jeg sikre mitt nettverk helt. Har ringt to ulike datafolk men de kunne ikke påvise dette sikkert , men bare peile det inn. Jeg har allerede peilet meg inn da jeg gikk rundt for å se hvor signalene ble sterkere. Poenget er at jeg vil ta mannen før jeg setter opp et nytt sikkert nettverk. Han har fått tilgang på en eller annen måte da jeg tidligere ikke kunne dette med sikkerhet særlig. Er ikke flink nå heller, men lærer. Jeg bor i Trondheimsområdet så om noen vet av noen dyktige folk jeg kan leie sette jeg pris på tilbakemeldinger:)

Jeg har mac adressen på hackeren/routeren som er koblet på mitt nettverk.

 

Har statisk ip-adresse i veggen og en trådløs router ut derfra.

Takker så mye for hjelp om dere har kyndig kunnskap.

 

Det mest trolige er kanskje at han har funnet min mac adresse på pcen, for jeg har lagt ut noen feller og fått dem bekreftet så jeg vet jeg er under oppsikt.

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil jeg takke alle sammen som har bidratt her på tråden. Mitt ene problem er løst så langt jeg kan forstå :) Jeg tok med modemet vekk fra boligen og satte opp et nytt passord.

Når jeg satte opp alt på nytt var D-Link routeren forsvunnet fra mitt nettverk på innstillinger-kontrollpanel-nettverk. Jeg kan også sperre vedkommende ute men orker ikke det da det ikke trengs, da skal alle i huset legges inn på mac-adresse slik at kun disse tillates:)

 

Spesielt fikk jeg hjelp av tre stykker her og dere vet selv hvem det er:)

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Så lenge du har MAC adressen på hans utstyr så bør det holde, de er vel så å si unike. Deler av den går på produsent, og reste gjør den unik.

 

Så lenge du greier å bevise at den ikke tilhører deg, så bør det holde. Men ikke forvent annet enn en henleggelse fra Politiet, men anmeld uansett, så har du i hvertfall dokumentert det.

 

Her kan du se utstyr du kan peile med: https://www.youtube.com/watch?v=tr0AfBO1O20&list=UUXuqSBlHAE6Xw-yeJA0Tunw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilken ruter bruker du, og hvilken sikkerhet har du foreløpig på denne?

Får statisk ip-adrress fra Canal digital med til husets bredbåndsmodem. så har jeg kabel til mitt trådløse nettverk en Airlink 59300. Fikk hjelp fra support men hackeren følger med meg etter at jeg satte opp dette også. pga. "lanlagt fisking". WPA 2 personal med passord for å bruke modemet, men dette var dessverre kjent tidligere så det er enkelt å komme inn igjen om jeg restarter dette. Prøve å lage et nytt passord som ikke står på modemet men det fikk jeg ikke til. Da jeg ringte support var det vanskelig for han å få kontroll over routeren, noe var sperret sa ham.

 

 

Last ned manualen til routeren din, og les nøye hvordan du setter opp. Det er nokså enkelt når du prøver deg frem. Når du har lest godt, så sett den tilbake til fabrikkinnstilligner, og kjør alle innstallasjon på nytt. Gjør dette med kabel i modemet, slik at det trådløse ikke brukes hvis det er mulig.

 

Så også en ukjent ting i min router når jeg satt den opp, selv etter at passordet var skrevet inn. Endret da passordet, og har ikke sett den siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken ruter bruker du, og hvilken sikkerhet har du foreløpig på denne?

Får statisk ip-adrress fra Canal digital med til husets bredbåndsmodem. så har jeg kabel til mitt trådløse nettverk en Airlink 59300. Fikk hjelp fra support men hackeren følger med meg etter at jeg satte opp dette også. pga. "lanlagt fisking". WPA 2 personal med passord for å bruke modemet, men dette var dessverre kjent tidligere så det er enkelt å komme inn igjen om jeg restarter dette. Prøve å lage et nytt passord som ikke står på modemet men det fikk jeg ikke til. Da jeg ringte support var det vanskelig for han å få kontroll over routeren, noe var sperret sa ham.

 

 

Last ned manualen til routeren din, og les nøye hvordan du setter opp. Det er nokså enkelt når du prøver deg frem. Når du har lest godt, så sett den tilbake til fabrikkinnstilligner, og kjør alle innstallasjon på nytt. Gjør dette med kabel i modemet, slik at det trådløse ikke brukes hvis det er mulig.

 

Så også en ukjent ting i min router når jeg satt den opp, selv etter at passordet var skrevet inn. Endret da passordet, og har ikke sett den siden.

 

Selv om kabel er i fra modem til router så sender vel routeren ut signaler ? Men kan skru av antennenene da er det vel sikkert med restart.

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Får statisk ip-adrress fra Canal digital med til husets bredbåndsmodem. så har jeg kabel til mitt trådløse nettverk en Airlink 59300. Fikk hjelp fra support men hackeren følger med meg etter at jeg satte opp dette også. Bevis fikk jeg gjennom planlagt "fisking".

Prøvde å lage et nytt passord som ikke står på modemet men det fikk jeg ikke til. Da jeg ringte support var det vanskelig for han å få kontroll over routeren, noe var rart sa ham.

Canal Digital leverer vel ikke statisk IP...?

 

Hvilken support snakket du med? Canal Digital eller Jensen?

 

Hvis du har en passordlapp på modmet, så er det ikke et modem... Hva slag utstyr har du egnentlig?

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

 

Får statisk ip-adrress fra Canal digital med til husets bredbåndsmodem. så har jeg kabel til mitt trådløse nettverk en Airlink 59300. Fikk hjelp fra support men hackeren følger med meg etter at jeg satte opp dette også. Bevis fikk jeg gjennom planlagt "fisking".

Prøvde å lage et nytt passord som ikke står på modemet men det fikk jeg ikke til. Da jeg ringte support var det vanskelig for han å få kontroll over routeren, noe var rart sa ham.

Canal Digital leverer vel ikke statisk IP...?

 

Hvilken support snakket du med? Canal Digital eller Jensen?

 

Hvis du har en passordlapp på modmet, så er det ikke et modem... Hva slag utstyr har du egnentlig?

 

Jeg får kun opp en ip-adresse når jeg søker på modemet dette avviker aldri. Det var jensen support jeg ringte engående den trådløse routeren og sikkerhet på den. Når jeg endrer passordet på pre shared key stopper alt opp og jeg kommer ikke inn på routeren. Må restarte og bruke passordet som står på routeren det da kommer jeg inn. På modemet (inn punktet) er det selvfølgelig ikke passord, men jeg får frem samme ip-adresse der hele tiden, da er det vel statisk ?

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

 

Her var det mange begreper, uten at de nødvendigvis brukes riktig eller gir oss et riktig bilde av situasjonen.

 

Jeg tolker det som at du har en inntrenger på ditt trådløse nettverk, og ønsker å bevise hvem som står bak. Dette er ikke alltid så enkelt, siden nettverket er nettopp trådløst, men det er generelt vanskeligere i tettbygde strøk enn om man har kun et par naboer. Du sier at du har MAC-adressen, og det er sannsynligvis MAC-adressen til nettverkskortet han bruker til PC-en sin (eventuelt mobiltelefonen). Det er mulig å sjekke MAC-adressen til hver enkelt enhet som er koblet til Wi-Fi-nettverk, så om naboen bruker samme nettverkskort til å koble på sitt eget nettverk (og ikke har forfalsket adressen før han koblet på ditt nettverk) så vil det kunne være mulig å finne ut hvilket nettverk han brukes. Du har selvfølgelig ingen garanti for at det er hans nettverk, men det er en god indikasjon. Det finnes for øvrig utstyr som lar deg spore de trådløse enhetene, men det må gjøres mens angriperen mens faktisk bruker enheten på et trådløst nettverk, og nøyaktigheten kan være varierende.

 

Jeg vet ikke hva naboen eventuelt bruker nettverket ditt til, men om du mistenker at det er noe du kan havne i trøbbel for så kan du alltids politianmelde forholdet så du stiller sterkere den dagen politiet eventuelt banker på døra di grunnet det naboen gjør. Det er imidlertid lite trolig at politiet vil prioritere en slik sak uten at det ligger noe mer bak enn å lese nyheter eller spionere på hvilke nettsider du besøker. Det viktigste du kan gjøre er å sikre nettverket ditt skikkelig slik at naboen ikke får tilgang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Igjen, hvilken sikkerhet har du hatt på nettverket ditt, altså både rutermodemet og ruteren din hvis begge kringkaster?

I modemet på vegg er det ingen sikkerhet meg bekjent, der må en være fysisk tilkoblet med kabel for å hente signaler. Det er i den trådløse routeren eller på min pc(mac adresse) jeg frykter det har skjedd noe.

På routeren er det WPA pre shared key, der du må skrive inn passordet for å komme inn på trådløserouteren.

Det er vel lettere å hacke en pc om du har macadressen og dette var synlig på nettverket mitt tidligere dessverre. Så løsningen er å kjøpe en ny maskin om ikke jeg får ordnet dette. Vil jo helst ha fyren spikret.

Lenke til kommentar

 

Her var det mange begreper, uten at de nødvendigvis brukes riktig eller gir oss et riktig bilde av situasjonen.

 

Jeg tolker det som at du har en inntrenger på ditt trådløse nettverk, og ønsker å bevise hvem som står bak. Dette er ikke alltid så enkelt, siden nettverket er nettopp trådløst, men det er generelt vanskeligere i tettbygde strøk enn om man har kun et par naboer. Du sier at du har MAC-adressen, og det er sannsynligvis MAC-adressen til nettverkskortet han bruker til PC-en sin (eventuelt mobiltelefonen). Det er mulig å sjekke MAC-adressen til hver enkelt enhet som er koblet til Wi-Fi-nettverk, så om naboen bruker samme nettverkskort til å koble på sitt eget nettverk (og ikke har forfalsket adressen før han koblet på ditt nettverk) så vil det kunne være mulig å finne ut hvilket nettverk han brukes. Du har selvfølgelig ingen garanti for at det er hans nettverk, men det er en god indikasjon. Det finnes for øvrig utstyr som lar deg spore de trådløse enhetene, men det må gjøres mens angriperen mens faktisk bruker enheten på et trådløst nettverk, og nøyaktigheten kan være varierende.

 

Jeg vet ikke hva naboen eventuelt bruker nettverket ditt til, men om du mistenker at det er noe du kan havne i trøbbel for så kan du alltids politianmelde forholdet så du stiller sterkere den dagen politiet eventuelt banker på døra di grunnet det naboen gjør. Det er imidlertid lite trolig at politiet vil prioritere en slik sak uten at det ligger noe mer bak enn å lese nyheter eller spionere på hvilke nettsider du besøker. Det viktigste du kan gjøre er å sikre nettverket ditt skikkelig slik at naboen ikke får tilgang i fremtiden.

 

Takker for et godt svar:) Ja, jeg vil helst ha mannen spikret da det kan få følger for ham. Hva han ser hos meg bryr jeg meg ikke om. Jeg har god samvittighet i forhold til straffeparagrafer. Ser jo at det letteste er å lage alt nytt, men det har jeg ikke gjort ennå fordi at jeg later som ingenting og vil ta ham. Jeg vil gjerne leie dyktige folk som kan gjøre slikt, men dette virker vanskelig dessverre. Han har satt opp en egen router som går på mitt nettverk og det er dette jeg ville avdekke/bevise. Mac adressen jeg har er på den "avlyttingsrouteren" han har satt opp som er koblet til mitt nettverk.

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Det er vel lettere å hacke en pc om du har macadressen og dette var synlig på nettverket mitt tidligere dessverre. Så løsningen er å kjøpe en ny maskin om ikke jeg får ordnet dette. Vil jo helst ha fyren spikret.

MAC-adresser er, som nevnt, noe som er tilgjengelig for alle. Du kan i prinsippet forfalske en adresse, men du må ha en adresse som identifiserer nettverkskortet ditt for å kunne bruke nettverket. Dette har i utgangspunktet ingen annen betydning for sikkerheten enn at du ikke kan hindre en angriper i å gjennomføre et tjenestenektangrep på en litt snillere og mer målrettet måte enn å fylle nabolaget med elektronisk støy. Du trenger altså ikke «en ny maskin».

 

Ditt trådløse aksesspunkt bør settes opp slik:

 

WPA2 Personal med CCMP (AES)

Et godt passord. Skriv det gjerne ned et sted, men ikke heng lappen i vinduet...

Et unikt navn på nettverket (ESSID)

Deaktiver WPS, og dobbelsjekk at det er deaktivert.

 

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilken ruter bruker du, og hvilken sikkerhet har du foreløpig på denne?

Får statisk ip-adrress fra Canal digital med til husets bredbåndsmodem. så har jeg kabel til mitt trådløse nettverk en Airlink 59300. Fikk hjelp fra support men hackeren følger med meg etter at jeg satte opp dette også. pga. "lanlagt fisking". WPA 2 personal med passord for å bruke modemet, men dette var dessverre kjent tidligere så det er enkelt å komme inn igjen om jeg restarter dette. Prøve å lage et nytt passord som ikke står på modemet men det fikk jeg ikke til. Da jeg ringte support var det vanskelig for han å få kontroll over routeren, noe var sperret sa ham.

 

 

Last ned manualen til routeren din, og les nøye hvordan du setter opp. Det er nokså enkelt når du prøver deg frem. Når du har lest godt, så sett den tilbake til fabrikkinnstilligner, og kjør alle innstallasjon på nytt. Gjør dette med kabel i modemet, slik at det trådløse ikke brukes hvis det er mulig.

 

Så også en ukjent ting i min router når jeg satt den opp, selv etter at passordet var skrevet inn. Endret da passordet, og har ikke sett den siden.

 

Selv om kabel er i fra modem til router så sender vel routeren ut signaler ? Men kan skru av antennenene da er det vel sikkert med restart.

 

 

Hvis du vil gjøre det bankers at han ikke har mulighet til å hacke seg inn. Ta med deg routeren langt unna (jobb, foreldre ect.) og sett den opp der, så er det bare å plugge i hjemme så funker det. Det funker så lenge du ikke bruker modem som kommer i fra nettverksleverandøren.

 

Å skru av antenne vil svekke signalet en del men ikke helt. Men de fleste routere med trådløs del som jeg har vært borti støtter å slå av det trådløse. Men mulig det må stå på for å kunne konfigureres, men tror ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel lettere å hacke en pc om du har macadressen og dette var synlig på nettverket mitt tidligere dessverre. Så løsningen er å kjøpe en ny maskin om ikke jeg får ordnet dette. Vil jo helst ha fyren spikret.

MAC-adresser er, som nevnt, noe som er tilgjengelig for alle. Du kan i prinsippet forfalske en adresse, men du må ha en adresse som identifiserer nettverkskortet ditt for å kunne bruke nettverket. Dette har i utgangspunktet ingen annen betydning for sikkerheten enn at du ikke kan hindre en angriper i å gjennomføre et tjenestenektangrep på en litt snillere og mer målrettet måte enn å fylle nabolaget med elektronisk støy. Du trenger altså ikke «en ny maskin».

 

Ditt trådløse aksesspunkt bør settes opp slik:

 

WPA2 Personal med CCMP (AES)

Et godt passord. Skriv det gjerne ned et sted, men ikke heng lappen i vinduet...

Et unikt navn på nettverket (ESSID)

Deaktiver WPS, og dobbelsjekk at det er deaktivert.

 

Da får jeg glemme fyren og heller lage skikkelig sikkerhet. Jeg takker så mye for hjelpen og det beste er at det virker som du vet hva du snakker om:) Det irriterer meg virkelig at jeg ikke får tatt mannen, men igjen TAKK!

Endret av Nybegynner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...