Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

hjelp: vil fri til kjæresten min


Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 19 år som ønsker å fri til kjæresten min. Føler jeg er klar, og ønker å gjøre det spesielt. Jeg skal ikke fri før nærmere nyttår for tiden passer seg bedre da, og jeg vil planlegge litt.

 

Trenger all den rådgivning, tips og råd jeg kan få.

 

Hvordan kan jeg gjøre det?

Må kvinnene gjøre det en spesiell dag i året eller er det litt oppskrytt?

Er jeg for ung?

Hvordan kan jeg forberede meg?

Fungerer det på samme måte som nåt mannen frir?

Hvilke "punkter" bør man ha vært gjennom i livet med denne personen før man tenker på frieri?

 

Takker for alle svar jeg får!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ung er jo vanskelig å si, men det er jo selvsagt noen spørsmål som dukker opp. Hvorfor haster det sånn? Hvordan skal du klare å betale for brylluppet? Er han klar? Hvordan vil du reagere om han sier det er altfor tidlig?

 

Kan jo også spørre om en av dere har planer om å studere. Det er ikke lett å holde et forhold gående om en av dere plutselig skulle befinne dere i den andre enden av landet (eller i et annet land) i et par år.

Lenke til kommentar

Jeg er ei jente på 19 år som ønsker å fri til kjæresten min. Føler jeg er klar, og ønker å gjøre det spesielt. Jeg skal ikke fri før nærmere nyttår for tiden passer seg bedre da, og jeg vil planlegge litt.

 

Trenger all den rådgivning, tips og råd jeg kan få.

 

Hvordan kan jeg gjøre det?

Må kvinnene gjøre det en spesiell dag i året eller er det litt oppskrytt?

Er jeg for ung?

Hvordan kan jeg forberede meg?

Fungerer det på samme måte som nåt mannen frir?

Hvilke "punkter" bør man ha vært gjennom i livet med denne personen før man tenker på frieri?

 

Takker for alle svar jeg får!

Prøv å tilpass deg ham og deg og gjør det romantisk eller praktisk eller alt etter som hva som passer.

 

Før måtte kvinner gjøre det en dag i året ble det sagt, men nå er det vel greit å fri når man måtte ville?

 

Mange vil nok si du er for ung, men til syvende og sist kan bare du svare på det. Jeg synes kanskje det er litt tidlig.

 

Forberede? Eventuelt ha med ring?

 

Det fungerer vel på ca samme måte?

 

Man vet når det føles rett, tror ikke det er noen sjekkliste man må gjennom først.

Lenke til kommentar

Hehe, kvinner skal fri kun på skuddårsdag, 29. februar.
Dersom mannen sier nei, hører det til tradisjonen at han «bøtelegges». Kvinnen bør få et kyss, en symbolsk pengesum og tolv par hansker for å skjule at hun ikke har på noen ring.

Ellers er jeg personlig av den oppfatning at ekteskapet som istitusjon har gått ut på dato og kun er en kompliserende faktor i en ellers komplisert verden. Hadde jeg vært innstilt på noen gang å gifte meg hadde det helt klart skjedd etter fylte 30, pr i dag er jeg 39 år gammel.

Nå regner jeg med at du har en god dialog med din kjære om slike tema og da kan du jo slippe unna med mye. Jeg har heldigvis hatt en god dialog med mine tidligere samboere rundt tema og kun da jeg var 19-20 år var det til vurdering å forlove seg. I de siste forholdene jeg har vært i har det vært enighet om at giftemål var totalt uaktuelt. Hadde noen av de jeg har vært involvert med fridd til meg hadde jeg fått totalt hetta.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg er ei jente på 19 år som ønsker å fri til kjæresten min. Føler jeg er klar, og ønker å gjøre det spesielt. Jeg skal ikke fri før nærmere nyttår for tiden passer seg bedre da, og jeg vil planlegge litt.

 

Trenger all den rådgivning, tips og råd jeg kan få.

 

Hvordan kan jeg gjøre det?

Må kvinnene gjøre det en spesiell dag i året eller er det litt oppskrytt?

Er jeg for ung?

Hvordan kan jeg forberede meg?

Fungerer det på samme måte som nåt mannen frir?

Hvilke "punkter" bør man ha vært gjennom i livet med denne personen før man tenker på frieri?

 

Takker for alle svar jeg får!

 

1. Du gjør det akkurat slik du vil, så lenge han forstår at du er alvorlig. Hvis han sier nei, er det ikke fordi frieriet ikke var bra nok.

 

2. Jeg vet ikke hvor det kommer fra, men det vil antakelig ikke påvirke svaret hans og ingen vil arrestere deg om du frir på feil dag.

 

3. Det kommer an på hva du legger i et ekteskap. Med tanke på at dere er unge, ikke er ferdig utdannet ennå og at dere ikke en gang har bodd sammen, er sannsynligheten stor for at dere kommer til å gå fra hverandre innen noen år. Så hvis ikke du har noen problemer med å skille deg og kanskje være gift flere ganger, eller med at skillsmissen er en litt tyngre prosess enn å bare slå opp som kjærester, så kan du gifte deg.

 

4. Du kan ta på deg litt fine klær, så du ser presentabel ut.

 

5. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men det er opp til deg hvordan det fungerer.

 

6. Dere bør ha bodd sammen i minst et par år. Ellers bør dere begge være ferdige med studier, verneplikt, reiser og liknende, ha fått stabile jobber og være klare til å roe dere ned. Dette er som regel ikke tilfelle før man er 30 år gamle. Og selv da er det ikke sikkert man bør gifte seg.

 

Når man er forlovet, er det vanligvis fordi man har planer om å gifte seg. Og det er kanskje ikke så fornuftig å ta med antall forlovede venninner i vurderingen. Men det er selvsagt opp til deg, så lenge kjæresten din vet hva forlovelsen deres går ut på.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker jo ikke å være gift riktig enda, men forlovet.

Har flere venninner som er forlovet, altså det er seriøst.

(...)

 

Dette viser vel at du ikke har tenkt gjennom dette så mye, jo for at dere skal være forlovet må det være en tanke om å gifte seg snart(tradisjonelle regler sier innen ett år).

 

Forlovelse er ikke noe annet enn en lovnad om giftemål, det har ingen annen verdi. Om du er ute etter ringen må du også være klar over at hvis det er du som frir er det han som får ringen, så du vil ikke ha noen ring å vise til dine venninner.

 

Sannsynligvis er hva du er ute etter mer den asiatiske tradisjonen med kjæresteringer, så kan du fortelle venninnene dine hvor mye pris han setter på deg (ned til en nøyaktig sum på kvittering). Og da er det jo seriøst, noe man har brukt så mye penger på må jo være det.

 

Nå vet jeg ikke hvor moderne tankegang kjæresten din har, men har du tenkt gjennom hvordan han vil føle det at du er den som frir? Hvis han ønsker å gifte seg kan det være at han ønsker å fri også.

Lenke til kommentar

Dette viser vel at du ikke har tenkt gjennom dette så mye, jo for at dere skal være forlovet må det være en tanke om å gifte seg snart(tradisjonelle regler sier innen ett år).

Det må det absolutt ikke være. Har selv vært forlovet i over 20 år og kommer ikke til å gifte meg.

 

TS: Du er absolutt ikke voksen nok til å tenke på giftemål. (slik det kommer fram i tråden her). Giftemål er kun for å få det juridiske på plass ved å dele livet sammen.(teknisk sett) Så dere bør ha gjort dette over tid(bodd sammen), før du begynner å tenke giftemål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...