Gå til innhold

Kjøre forbi køen og flette i siste liten


Swirfin

Anbefalte innlegg

Jeg kommer borti to situasjoner nesten daglig, på to forskjellige steder.

 

Det er en vei med to felt i samme retning. På disse to stedene er det kø i det ene feltet, mens det andre feltet er relativt tomt.

 

1. Påkjøring E18 fra ring 3 i retning mot Sandvika

Her er det kø i høyre felt fra tunnelene ved CC Vest. I venstre felt er det veldig få biler. Veldig mange av bilene som kjører i venstre felt, sniker seg inn i køen i høyre felt når det nærmer seg påkjøringen til E18 mot Sandvika.

 

2. E16 fra avkjøringen fra E18 frem til Hamang i Sandvika

Her er det kø i venstre felt. Bilene kjører i høyre felt, og sniker seg inn i venstre felt når det nærmer seg avkjøringen til Hamang.

 

 

Jeg har prøvd å illustrere begge situasjonene i noen flotte paint-bilder.

 

Det jeg synes er veldig interessant, er forskjellen på de grønne bilistene. I eksempel 1 (Oslo), ligger de grønne bilistene svært tett. Når en rød bil blinker inn, er det veldig ofte tuting. De gjør livet surt for køsnikerne. I eksempel 2 (Sandvika), kjører ofte bilistene med god avstand, og jeg hører veldig sjelden tuting når en rød bil kommer og fletter inn.

 

 

Hvorfor velger noen mennesker å kjøre slik som den røde bilen? Det er etter min mening utrolig egoistisk. Er det i det hele tatt lovlig?

post-69685-0-71600300-1407785726_thumb.jpg

post-69685-0-98842300-1407785730_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der du snakker om E18 blokkerer vel de som ligger i ytterste for de som skal videre frem og til høyre, så der har det hendt at jeg har kjørt et stykke frem til jeg finner noen som vil slippe meg inn. Ser også ned på de som sniker i køen, men å unnlate å slippe de inn gjør bare ting verre.

Lenke til kommentar

Selve årsaken til køen er jo de som sniker seg inn i siste liten for det ar alltid noen som slipper dem inn, men dette fenomenet gjør at det blir saktegående kø.

Uten køsnikingen ville trafikken i hvertfall ikke blitt bremset opp slik den blir i dag.

E6 sørover forbi siemensbygget i Trondheim er et sånt tilfelle der alle som skal videre sørover langs E6 kan holde venstre og hadde ingen sneket seg inn nederst der veiene deler seg hadde det ikke blitt kø.

Lenke til kommentar

Selve årsaken til køen er jo de som sniker seg inn i siste liten

Ja, og det er dette som er så utrolig frustrerende! Ved Ulvensplitten opplever jeg dette fenomenet ganske så ofte. Skal man mot Ryen på Ring 3 da må man ligge i venstre fil, mens høyre går mot Sinsen. Køen i venstre fil strekker seg ofte ganske langt, men det er ikke utelukkende pga snikerne som passerer på høyre side. Den krappe svingen inn på Ring 3 gjør at bilene bremser ned ganske mye, og dette bidrar selvfølgelig til å lage kø. Likevel hadde flyten vært utrolig mye bedre om alle som skulle mot Ryen lå i venstre felt.

 

Det er ikke bare-bare å hindre folk i å flette inn her, fordi bare et par hundre meter før filene skiller lag, er det en påkjøring. De bilene som kommer inn på veien herfra må jo få lov til å kjøre mot Ryen selv om de kommer inn på veien 500 meter etter at køen har startet. Det er ikke lett å se om han som vil inn foran deg nettopp kom inn på veien fra denne påkjøringen, eller om han har brukt 10 sekunder på å hoppe forbi den køen hvor du har stått i 10 minutter.

 

Når jeg kommer kjørende forbi Alna prøver jeg å se om det er lang kø eller ikke ved Ulvensplitten. Ser jeg biler som bremser på vei opp bakken, da skifter jeg fil og kjører en omvei gjennom Helsfyr. Det er litt lengre å kjøre, men det går fortere når man ikke er en kynisk hestkuk.

 

Det var nylig noen som laget statistikk på bilmerkene til de som kjører som egoistiske idioter i Sandvika.

 

Jepp. Audi på første, BMW på andre. Ca. ti ganger så mange Audier som det burde vært ift hvor mange Audier det er på veien.

Jeg tar den type "statistikk" med en klype salt. Hvem er det som vurderer hvem som er idioter, og hvor objektive er de? Er du forutinntatt mot disse merkene, da er det lettere å overse førere av andre merker som kjører som idioter.

 

Hvis man skulle ført statistikk over hvilken farge det er på skiltene til de som kjører som idioter, da tipper jeg de grønne skiltene ville vært overrepresentert i langt større grad enn noe enkeltmerke ville ha vært i en slik studie.

Endret av Bradbury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var nylig noen som laget statistikk på bilmerkene til de som kjører som egoistiske idioter i Sandvika.

 

Jepp. Audi på første, BMW på andre. Ca. ti ganger så mange Audier som det burde vært ift hvor mange Audier det er på veien.

 

Da er vel det et Sandvikaspesifikt fenomen siden flere andre statistikker viser BMW-eiere som verst i trafikken..

 

Eksempel:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/bmw-eiere-er-verst-i-trafikken/a/10054747/

http://www.tv2.no/underholdning/broom/disse-merkene-har-de-daarligste-sjaafoerene-3952549.html

Lenke til kommentar

flere andre statistikker viser BMW-eiere som verst i trafikken..

Nei, dette er ikke statistikk. Det er bare spørreundersøkelser. Når jeg har en BMW i speilet med kort avstand til meg, da legger jeg merke til at det er en BMW. Det samme gjelder Audi eller hvis det er en mer uvanlig bil, som f.eks en Porsche. For de fleste andre merkene så er det som regel bare en eller annen generisk stasjonsvogn som ligger bak meg. Jeg tenker ikke over om det er en Skoda, Mazda, Toyota eller whatever. De går bare inn i kategorien "Annet". BMW og Audi blir altså i langt større grad lagt merke til, og da er det jo veldig naturlig at man trekker frem disse merkene hvis man blir spurt hvem som er verst.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der kvalifiserer til henging etter ballene og eneste unskyldningen for det er om du sitter bak rattet i en lastebil eller trailer.

Alle andre kan brenne og jeg for min del slipper de ikke inn forran meg.

 

Nå kjenner eg ikkje så godt til eksempela som det er vist til her, men den andre unnskyldninga er dersom det er dårlig skilta. Særlig ved lange køer så er det lett å ikkje få med seg at køa før avkjøyringa starter så lenge før sjølve avkjørselen.

 

Men den som sniker i slike situasjoner må kvar gong ta ein kalkulert risiko, denne snikinga lønner seg kun dersom ein ikkje blir ferska. Sidan snikaren har vikeplikt så er han avhengig av å bli sluppet inn, så dersom ingen er villige til å gjere det så mister snikaren avkjørselen sin.

 

 

 

Men når det gjeld køkjøyring; Kva meiner folket om sniking på veg med to kjøyrefelt i same retning der det er fletting til eit felt på enden og nesten alle bilane står fint i kø i det høgre feltet. Er det då greit å legge seg ut i venstre felt, kjøyre forbi køa, og deretter flette seg inn på enden der det går over til eit felt?

I ein slik situasjon så er det gjensidig vikeplikt som gjer at bilane i køa må gi plass bilen i venstre felt, men samtidig vil ein få den same oppbremsinga av trafikken som igjen fører til lengre køer for alle andre.

Er slik kjøyring stuereint når det berre er egoistisk, og ikkje ulovlig?

Lenke til kommentar

Da liker jeg min metode bedre som ikke er så openbar for andre en de første 1-2 bilene.

Noen steder er det såpass at man faktisk blir tvunget til slik kjøring. Feks. nede ved Operahuset (var det hvertfall slik fortsatt for noen måneder siden) var hele høyrefeltet mot rundkjøringen kollektivfelt, og kun de siste 10-20 var det lov for alle. I rushtid var begge felt alltid fulle, med det resultat at det er svært vanskelig å komme seg inn til høyre når kollektivfelt ender fordi da skal man liksom komme seg inn foran all kollektivtrafikk. Så da hadde man egentlig 3 valg: Ta av tidligere til høyre og ulovlig kjøre i kollektivfeltet, presse seg inn foran kollektivtrafikken i siste liten eller "din" metode.
Lenke til kommentar

Men når det gjeld køkjøyring; Kva meiner folket om sniking på veg med to kjøyrefelt i same retning der det er fletting til eit felt på enden og nesten alle bilane står fint i kø i det høgre feltet. Er det då greit å legge seg ut i venstre felt, kjøyre forbi køa, og deretter flette seg inn på enden der det går over til eit felt?

I ein slik situasjon så er det gjensidig vikeplikt som gjer at bilane i køa må gi plass bilen i venstre felt, men samtidig vil ein få den same oppbremsinga av trafikken som igjen fører til lengre køer for alle andre.

Er slik kjøyring stuereint når det berre er egoistisk, og ikkje ulovlig?

 

Det synes jeg er helt OK. Er det to felter som flettes i enden bør man bruke hele veiens lengde. Dog er det en grense - om man tjener tre-fire biler på det er det bare tull.

 

Det som iallfall er dumt er å flette før man må om man kommer kjørende i venstre felt i et slikt tilfelle.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...